Let’s go back till Karin Johannissons Den mörkar kontinenten, som jag nämnt i förbigående här. Har man läst t.ex. Melankoliska rum av samma Uppsalaforskare, ja då vet man att vi
snackar idéhistoria av högsta kvalitet. (Den senare lyfter t.ex. det urfeta
faktum att 8 timmars sammanhängande sömn är en sentida uppfinning. I
bondesamhället var normen att man först sov en tung djup sömn efter en dags
hårt arbete. Sen gick man upp en stund mitt i natten, knullade lite, kissade
och rökte pipa. Sen gick man och la sig igen och sov tills det var dags att
mjölka korna. Vårt nutida sömnmönster är ett resultat av industrialismen.)
Jag har tidigare varit inne på SD:s syn på könsroller (här och här
och typ lite här
och här).
När jag läser Johannissons Den mörka
kontinenten inser jag att SD:s
kvinnoroll daterar sig ungefär till 1800-talet. På 1700-talet rådde en
föreställning om att kvinnan var en outvecklad man, och att män och kvinnor
därmed egentligen var samma varelse i olika utvecklingsstadier. Men detta
förändrades, och olikheterna betonades, vilket ledde till att kvinnor och män
lämpade sig för helt olika roller i samhället. Män kunde få utbildning och
arbete, kvinnor kunde sköta hem och barn.
Det är inte så konstigt att SD:s könsroller är 1800-tals,
med tanke på att deras
syn på kultur också är det. Vad som är intressant är dock att även
feminismen back in the days kopplade på särarts-tänket som en central idé.
Genom att betona kvinnans unicitet gav även tidiga kvinnokamps-kämpar kvinnan
ett värde. Som jag ser det är likhets- vs. särartsfeminism en central
vattendelare inom feminismen, bredvid synen på ”sexuell frigörelse”
(sexualisering eller frihet?) och vit-elit-feminism vs. intersektionalitet-medveten
feminism.
Johannisson lyfter även hur borgerlighetens kvinnokropps-ideal
redan på 1800-talet var marknadsdrivet. En hel industri byggde på de borgerliga
kvinnornas kropps-projekt. Kosmetika, skönhets- och kostråd, hälsorelaterade
produkter – som i och för sig oftare var direkt giftiga än hälsosamma –
krängdes i en cynisk skönhetsbransch som allierad med läkarvetenskapen kunde
claima seriös koll. Ungefär som idag, helt enkelt! Utseendefixering och
ouppnåeliga ideal kopplade tydligt till psykisk ohälsa bland borgerlighetens
damer. Ungefär som idag där också dårå!
Klass fick ny mening på den här tiden, när borgerlighetens
bisarra ritualer ställdes mot underklassens smuts och kroppslighet. Johannisson
skriver:
”På samma sätt som
begreppen manligt och kvinnligt tenderade att representera två skilda arter,
tenderade klass att bli liktydigt med
ras, en biologiskt definierbar enhet.
Att sociala anomalier och asocialitet satte mycket bokstavliga kroppsliga
märken, var en grundtes i det sena 1800-talets biologiska vetenskaper […]
Underklassen var […] bärare av en rad patologiska tendenser.”
Att klass rasifieras, eller att ras så att säga
klassificeras, har jag skrivit lite om här
– det handlar naturligtvis om att avmänsklifiera underklassen för att kunna förslava den med
gott samvete. Segregation
är nyckeln, men också misskreditering.
I förlängningen kan förgriparen döva sin empati visavi sitt offer.
På tal om misskreditering av underklassen – detta var
såklart kutym även på 1800-talet. Arbetarklasskvinnor ansågs generera sjukdom.
Borgerlighetens kvinnor, i de fall de drabbades av skamliga sjukdomar, kunde
skylla på spridning från amoraliska barnjungfrur och annat tjänstefolk.
Borgerliga personer blev smittade – arbetarklassen spred smitta. Och detta pga. dålig hygien och omoral.
Slutsatsen – allt är som det var. Some things never change,
som Tupac sa. Samma gamla strategier är ännu i bruk för att behärska
underklassen och roffa resurserna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar