tisdag 30 januari 2018

Hur man dödar en ödla (först måste man hitta den)


Antropofagi har rantat om "tolkande samhällsvetenskaper" och Nietzsches ad hominem style-critique. SSC sammanfattar det rätt händigt med conflict theory vs mistake theory. Inte minst kommentars-uppföljningen skiner lite ljus på frågan.

En av SSC:s kommentatorer:
"When Marxists / feminists / Nazis are in their safe-space forums, and are happy that everyone in the discussion is a like-minded Marxist / feminist / Nazi who genuinely shares their endgoal of a well-functioning communist / non-cis-hetero-patriachal/ white ethnostate society, they will have amongat themselves truth-seeking mistake-theoretical diacussions. It is only when they go out into enemy territory and find themselves surrounded by perfidious capitalist / misogynist / Judeobolshevik agents that they switch to conflict-theoretical mode."
Antropofagi har varit inne på detta med normer/natur och kön. (Se: Bättre rehabilitering; krisa uppfattning på marginalenrehabiliteringen funkar inte; älskling, zombieproblemet åt upp min vetenskapsfilosofi; naturligt/ickenaturligt; krokodil; gränserna för postmodernismen.) Eftersom inga genusvetare vill svara på mina frågor  vet jag fortfarande inte om genusvetarna verkligen är så dumma som det verkar. Det skulle ju kunna vara så att de visst inte är så dumma, men att de spelar dumma, för att de tror att alla andra är så dumma!

Lissen: Jag inser själv att det kan vara en vettig tumregel att låtsas som att män och kvinnor är exakt likadana. När vi diskuterar frågor på makronivå blir det fel, eftersom kvinnor och män som grupp inte är identiska. Dock är överlappet väldigt stort med avseende på de allra flesta relevanta egenskaper, så vi better agerar som om grupperna är samma på individnivå. Vi bör bemöta varje individ förutsättningslöst. Det är ju detta som är grunden för dinner time!

Om vi låter vetskapen om att grupper är lite olika on avarage - har två starkt, men inte helt, överlappande normalfördelningar i något avseende - så låter sig detta tyvärr lätt omsättas i fördomar. Vi vet att somalier har låg läskunnighet - plötsligt bemöter vi somaliska läkare och författare dåligt. Dåligt!

Många har svårt med detta. Jag är förmodligen själv en av dem. Förhoppningsvis bemöter jag människor förutsättningslöst, och bedömer dem på deras objektiva meriter, men kanske tyvärr inte.

Och kanske, tyvärr, är jag inte den överlägset dummaste rasistjäveln i hela världen, trots allt.

Så det jag säger är (för att låna Eric Weinsteins begrepp metaforisk sanning) att det kanske är rimligt att låtsas som att män och kvinnor är exakt lika dana, som grupp, i alla relevanta avseenden. Det är inte korrekt, och det blir fel i analyser på aggregerad nivå (t.ex. när det gäller könssegregerad arbetsmarknad, som sagt). Men det kanske är bästa tumregeln för kreti och pleti - som ju inte ska behöva sitta och analysera samhället hela dagarna, utan bara shoppa och jobba och bete sig önskvärt. (Jag inkluderar mig själv i "kreti och pleti" här - dum och fördomsfull, om än inte dummast och mest fördomsfull.)

Så SSC-kommentatorn kanske har rätt. Genusvetarna kanske bara frontar "alla är lika"-tumregeln till folket, eftersom den leder till det önskvärda beteendet. Sen sitter de och vet att grupper rent statistiskt är genomsnittligen olika på vissa sätt som vi bäst hålla hemligt jävlaremiganamma!

Problemet är så klart black swan blow ups, dvs. att lögner leder till oändligt komplicerade nät av ännu fler lögner som - om någon börjar nysta - trasslar ihop sig som en iPhone-hörlurssladd. Nyst, nyst.

***

Den stora frågan är emellertid hur rätt eller fel Nietzsche hade. Hans ad hominem style critique, som är idéhistorisk förälder till postmodernismen, handlar om att agenda trumfar sakfrågeargument. Vad någon anför är mindre intressant än varför. Detta är givetvis bra tänkt av Nietzsche, inom rimliga gränser. Men, bara för att vi ogillar bottom line arguments betyder det inte att förekomsten av sådana är "Fully General Counterargument against conclusions you don't like", vilket Khalifen påpekar. Detta tycks vissa genusvetare glömma bort.

Jag må låta ovanligt förlåtande nu. Mindre antingen-eller-slutsats hamnar en dock i om en tar hänsyn till att relativistisk ontologi inte alls erkänner objektiv sanning - varpå endast agendan är intressant, och aldrig sakfrågeargumentet. Som sagt:
"Genusforskningen är inte ett område där man slår fast sanningar, vi har inga entydiga svar. På många andra områden har man givna experter som har tolkningsföreträde. Det är klart man kan tycka en massa saker om exempelvis medicin, men jämfört med läkare och deras kunskap har man har inte så mycket att komma med."
Jag tror personligen att agenda-frågan kan vara en bra fråga att ställa för att söka efter potentiellt dålig argumentation. Jag menar, det är inte direkt så att glyfosat-lobbyn egentligen har bra argument. Så ej heller Maud Olofsson (även/inte heller här). (Vi glömmer ej heller fake consensualism respektive consequentialism.) Men,  agenda-frågan det är inget bra argument i sig självt. Vi kan hitta en phat cat, jude, kommunist, eller Planet X-ödla med vår nietzscheanska agenda-scanner - men silverkular i deras smutsiga hjärtan måste bestå av strejt fäx och logiskt sammanhängande argument.

fredag 19 januari 2018

Din käpp i ekorrhjulet - Undervattensgiraffer FTW, del 2

(Del 1.)
 
Ytterligare en god människa har givit sig tillkänna! Behold:
"Hej [Antropofagi],
Tack för ditt mail! Ledsen att det har tagit tid att svara, det har varit full rulle på jobbet hela veckan med tentor som måste rättas och diverse annat. Dessutom är ju det här ett långt och seriöst mail som kräver ett seriöst svar.
Om vi räknar bort hypotes 5 (vilket jag får intrycket att du gör själv) så håller jag med om i stort sett allt du skrivit. Varje år undervisar jag en kurs, 'Djurens struktur och funktion', där jag med varierande framgång försöker få studenterna att greppa just denna problematik. Jag brukar förklara det så att evolutionen är en konstant växelverkan mellan adaptation, d.v.s. anpassning till rådande förhållanden, och historia: vad man blir hänger till stor del på vad ens förfäder var, eftersom evolutionen alltid arbetar med materialet som finns tillhanda. För att göra det hela ännu intressantare utgörs förhållandena som organismen anpassar sig till av en kombination av oföränderliga fenomen (t.ex. vattnets fysikaliska karaktär) och historiskt unika omständigheter (t.ex. vad finns det för rovdjur i skogen: vargar eller tyrannosaurier?). Resultatet blir att evolverande organismer över tid beter sig som en sorts sökalgoritmer, som rör sig fram över det adaptiva landskapet på ett oförutsägbart sätt. De optimerar sig mot 'toppar' i landskapet, men vissa av dessa toppar verkar uppkomma och sedan försvinna igen - till exempel 'plesiosaurietoppen', som inte befolkas av något nu levande djur. Så du tänker inte alls fel: tvärtom verkar du ha bra fingertoppskänsla för den här sortens resonemang.
Med vänlig hälsning,
P. E. Ahlberg, Professor of Evolutionary Organismal Biology, Department of Organismal Biology, Uppsala University"
Vilket smicker! Och pedagogisk beskrivning, tillråga på allt. Tack Per!
"Hej Per,
Tack för svar, och vänliga ord. Det grämer mig lite att inte giraffer tar sig ner i havet. 'Marina däggdjur' som grupp är ju tydligen polyfyletisk, så varför inte addera giraffer liksom. (Som en gång desmostylia eller kolponomos.) kanske kan ett mellansteg vara tanystropheus eller motsvarande, fast giraff.
Hej och tack igen!"

måndag 15 januari 2018

Din käpp i ekorrhjulet - Undervattensgiraffer FTW

Antropofagi har brottats med en viktig fråga. Efter att ha mailat ett flertal forskare fick jag äntligen napp på Västkusten. Glädjen när folk pallar svara på mina mail! Vissa människor är bara goda.
 
***
 
Hej Kerstin,
 
jag har förstått att du kan sådana här grejer, så jag vänder mig till dig med min fråga:

Varför så få analoga strukturer?

Det jag menar är: Tydligen finns det homologa och analoga strukturer, evolutionärt sett. Homologi innebär att morfologiska eller genetiska egenskaper har samma ursprung. Vilket t.ex. de analoga strukturerna "vingar", hos fjärilar respektive fåglar, inte har. Det är själva ändamålsenligheten som står för likheten. Den optimala formen för ett syfte, utmejslat under ett evolutionärt tryck där den mest optimala DNA-molekylen förmår reproducera sig. (Detta enligt min egen ringa och inkompletta förståelse.)

När jag vandrar genom Naturhistoriska Riksmuseet och tittar på deras ichtyosaurus-fossil, slår det mig att ichtyosaurus och dagens marina däggdjur (delfiner, späckhuggare, tumlare) måste betraktas som analoga. Samma optimala former uppkommer, fast ichtyosaurus är reptiler som inte alls är besläktade med de marina däggdjuren.

Detta är självklart ytterst mäktigt. Men, kanske mer besynnerligt i mina ögon:

Vad med plesiosaurusarna? Dvs., svanödlorna? Dessa har inte öht. sin motsvarighet i dagens fauna. Feta sälar med giraffhalsar, typ. Detta måste ha varit en optimal form, såtillvida att evolutionsteorin är tautologisk (det som existerar har överlevt och fortplantat sig och är således optimalt för detta syfte givet miljön); varför inte optimalt idag?
 
Plesiosaurus.
Jag har några hypoteser, som samtliga kan vara fel (observera att dessa bygger på mina egna gissningar, och att jag inte egentligen kan något om evolutionsbiologi eller liknande, så du får ha överseende):

1). Det finns inte samma ekologiska/evolutionära nisch idag som var fallet då. (T.ex. kanske detta har att göra med annan fauna; att det fanns större grunda hav; att atmosfären hade annan sammansättning; etcetera vad det nu kan vara som är relevant.)

2). Formen uppkommer genom sexuella preferenser som uppstår inom arten. Jag menar, inte är väl påfågelns stjärt "ändamålsenlig" för något annat än ragg - den blir optimal endast pga. honornas preferenser. Jag antar att det kan uppkomma den här typen av mer eller mindre godtyckliga preferenser, och så länge de inte är tillräckligt hämmande för att minska överlevnadsmöjligheterna jämför med hur mycket de ökar fortplantningsmöjligheterna, så vidarebefordras och förstärks dem. (Jag tror inte så mycket på detta just vad gäller svanödlornas långa halsar.)

3). Slumpmässiga drag som inte hämmar överlevnad kan finnas. Favoritexemplet är Willy Kyrklunds hjortsvins betar, som vid hög ålder växer tillbaka i en båge och dödar svinet. Detta har dock inte haft implikationer på fortplantning eller överlevnad i relevant ålder, och har således inte selekteras bort.

4). Det finns evolutionära hopp som är svåra att göra - varför finns det liksom inga hel-marina fåglar? Varför har pingvinerna inte blivit delfiner? Jo, sannolikt - gissar jag - pga. att de lägger ägg av en typ som inte är lämpliga att lägga i havet. Kanske hoppet till lång hals i vattnet är ytterst osannolikt eller omöjligt, och att långhalsade marina däggdjur idag skulle behöva uppkomma genom att giraffer klev ner i havet (varför inte t.ex. vid Namibias dimmiga Atlantkust). På dinosauriernas tid fanns det - kanske pga. annan vegetation - en större mångfald av mycket långhalsade landdjur, av vilka några blev marina.

5). Det fanns en intelligent art som avlade fram besynnerliga djur, såsom vi idag avlar fram hundarter och kossor som inte egentligen är särdeles optimala för att överleva i det fria. (Denna hypotes är helt klart minst sannolik.)

Detta var mina preliminära hypoteser.

Den större, ännu mer intressanta frågan, går bortom ichtyosaurie/plesiosaurie-frågan: Varför finns det väldigt många fall av (tydligen) optimala former, som inte återkommer? Varför har vi inget rovdjur idag liknande t-rex? Varför har vi inga gigantiska amfibier? Vad hände med ryggseglen som t.ex. dimetrodon rockade? Varför har den kognitiva revolutionen, dvs. sapiens intelligens-ökning, bara hänt (så vitt vi vet) en gång i jordens historia?
 
Dimetrodon.
Ichtyosaurusen är liksom så jävla lik dagens marina däggdjur, så det känns inte som att analoga strukturer borde kunna uppkomma väldigt ofta - men ändå är det lätt att tänka ut exempel när strukturer verkar helt unika!

Jag är oändligt tacksam för svar på denna min undran.

Vänliga hälsningar, [Antropofagi]
 
***

Hej
 
Sorry för sent svar - men jag har helt enkelt haft mycket att göra…

Nåväl - nu har jag puttat in svar under dina frågor nedan. Detta är förstås inte ”svar” utan mina fundering med anledning av dina funderingar. Det finns nog inga enkla svar här.

Med vänlig hälsning,

Kerstin Johannesson
Professor in Marine Ecology
University of Gothenburg
[Antropofagi:] "Varför så få analoga strukturer?"
Helt kort så kan man fundera på om detta är den klassiska frågan huruvida glaset är halvtomt eller halvfullt? Vi har ju inget parallellt system att jämföra med (om mars hade haft liv liknande vårt kunde man ju jämföra). Sen beror det ju också på hur lika strukturer och egenskaper ska vara för att räknas som analoga. Att ha någon form av parningsuppträdande är ju på sätt och vis analogt mellan olika arter av organiser (tångflugor och påfåglar har båda någonslags parningsdans, men är de analoga - för rörelserna är ju inte de minsta lika..)
[Antropofagi:] "Det jag menar är: Tydligen finns det homologa och analoga strukturer [...]"
Alla organismer som flyger har vingar men som du påpekar är de i flera fall analoga. (De som är närbesläktade, såsom alla arter av fåglar, måste ju ha homologa strukturer per definition även om de mutationer som format vingarna inte är exakt samma hos alla arter fåglar). Här finns alltså mycket analogi. (Fladdermöss, fåglar, insekter, flygfisk, flygödlor).
[Antropofagi:] "Vad med plesiosaurusarna? Dvs., svanödlorna? Dessa har inte öht. sin motsvarighet i dagens fauna. Feta sälar med giraffhalsar, typ. Detta måste ha varit en optimal form, såtillvida att evolutionsteorin är tautologisk (det som existerar har överlevt och fortplantat sig och är således optimalt för detta syfte givet miljön); varför inte optimalt idag?"
Det finns säkert många olika saker som fungerar. Kika bara på bildesignen. En bil kan se ganska olika ut men ändå fungera lika väl. Det närmaste man kan komma svanödlor är kanske just svanar. Varför hade svanödlorna sin lång hals - kanske för att beta på botten. Och detta behov har ju också svanar. Men en säl behöver inte en giraffhals, eftersom de istället har en bra förmåga att vistas och röra sig under ytan och väldigt djupt. (Giraffens långa hals har föresten omvärderats - kanske utvecklades den inte för att det var förmånligt för individer att nå högre upp i träden, och kanske utvecklades den som ett resultat av sexuell selektion. Hanarna använder huvud och hals som klubbor när du slåss med varandra. Bästa klubban knockar konkurrenterna och får para sig med honorna.)
 
[Antropofagi:] "1). Det finns inte samma ekologiska/evolutionära nisch idag som var fallet då."
Detta kan stämma. Nischerna har helt säkert ändrats. 

[Antropofagi:] "2). Formen uppkommer genom sexuella preferenser som uppstår inom arten."
Helt [klart] är att påfågelns stjärt är mycket problematisk ur perspektivet att gömma sig, och att fly för fiender, och att flyga överhuvudtaget. För svanhalsödlorna - kan man möjligen fundera på likheten med giraffhalsen.
[Antropofagi:] "3). Slumpmässiga drag som inte hämmar överlevnad kan finnas."
Helt rätt detta också. När det är en sådan markant struktur dock som en mycket lång hals så är jag tveksam till att slumpen kan vara enda förklaringen till att den utvecklats - det krävs säkert många små steg av utveckling och att slumpen gått åt samma håll i många små steg verkar orimligt.
[Antropofagi:] "4). Det finns evolutionära hopp som är svåra att göra."
I princip har du rätt. Evolutionen jobbar som en skrothandlare och går vidare ifrån något som redan finns, och tar små steg (som ju alla måste funka och förmodligen ge någon form av fitness-höjning) för att det hela ska utvecklas vidare. Men att förlänga halsen hos säl-liknande varelser skulle nog vara möjligt om det ökade fitnessen. Så i detta fallet tror jag kanske inte på denna hypotesen.
[Antropofagi:] "5). Det fanns en intelligent art som avlade fram besynnerliga djur."
Avfärdar detta helt.
[Antropofagi:] "Den större, ännu mer intressanta frågan, går bortom ichtyosaurie/plesiosaurie-frågan: Varför finns det väldigt många fall av (tydligen) optimala former, som inte återkommer? Varför har vi inget rovdjur idag liknande t-rex? Varför har vi inga gigantiska amfibier? Vad hände med ryggseglen som t.ex. dimetrodon rockade? Varför har den kognitiva revolutionen, dvs. sapiens intelligens-ökning, bara hänt (så vitt vi vet) en gång i jordens historia?"
Dinosaurierna (med undantag av fåglarna) dog ju alla ut kring 65 miljoner år sedan, och därmed hade skothandlaren inget material att bygga vidare med. För att kopiera konceptet ryggsegel t.ex. behövs ju något att utgå ifrån. Nu finns det t.ex. fiskar med förlängda ryggfenor som använder dessa för att attrahera honor, så här finns en grupp som har dessa möjligheter just för att de har ryggfenor som kan ombildas.

T. rex var nog ganska unik och mycket reptillik. Nu har det funnit betydligt fler och betydligt större (och farligare) däggdjur innan människan började erövra världen. Utrotningen av stora däggdjur och vinglösa fåglar osv började ju inte med industrialismen utan så snart Homo sapiens spreds till en ny kontinent, så kanske kan någon urbjörn varit i klass med T. rex när det gäller farlighet i alla fall. Fast detta är ett ämne jag inte kan så bra. Helt klart är i alla fall att Homo sapiens inte var enda arten människa när den bildades, då fanns redan H neanderthaliensis, och även några andra närbesläktade arter av människor (H florensis t.ex.). Slutligen detta med intelligens har ju diskuterats. Elefanter har väldigt stor hjärnor och har en intelligens som är likartad med vår även om de inte har lika utvecklat språk. Delfiner och andra valar anses också mycket intelligenta. Och, som sagt, flera arter människor och människoapor som ju definitivt inte är långt ifrån H sapiens.

De klassiska exemplen på analogi (eller konvergent utveckling) är ju pungdjuren i Australien där det ju oftast finns en parallell art av pungdjur till våra vanliga arter av rovdjur och växtätare i ekosystemet (t.ex. pungvarg, pungräv, pungmus..)

[...] Intressanta funderingar och frågor. Hoppas mina svar ger lite mer tankar.

Själv jobbar jag med konverens (eller parallell evolution) på molekylärnivå, och här visar det sig att det finns inom samma art ofta en parallellism, även så ibland närbesläktade arter. Men konstigt nog finns det alltid en skvätt analogi också inblandad, alltså många vägar bär till Rom. Det går oftast att åstadkomma samma egenskap på flera olika sätt.

Med vänlig hälsning, Kerstin
 
***
 
Antropofagi kan således notera att det sannolikt inte fanns en intelligent art som avlade fram svanödlor. Hoppet till lång hals under vattnet borde inte vara ett "svårt" evolutionärt hopp, och lång hals kräver förmodligen för många evolutionära steg för att kunna betraktas som slumpmässig egenskap. Kerstins svar får mig istället att uppvärdera "sexuell preferens"-hypotesen en smula; kanske slogs plesiosaurierna med sina halsar, inom arten?
 
Hur som helst minns vi, återigen, de marina däggdjurens polyfyletik (om man kan säga så):
"Här kan noteras att gruppen marina däggsdjur är polyfyletisk, vilket innebär att dagens arter utvecklats parallellt. Dvs., flera olika arter har stigit ner i havet. T.ex. är sirendjuren närmare släkt med elefanterna än med sälarna. Av dessa utvecklingslinjer är några idag utdöda. Vi minns med sorg de flodhästliknande desmostylia och de marina björnarna kolponomos."
Att girafferna, med sina mäktiga halsar, skulle nedstiga i havet, verkar således icke omöjligt. Beakta fetheten!
 
Kanske börjar det med att vissa giraffer börjar jaga eller beta från stranden, och utvecklas till någon slags däggdjursmotsvarighet till tanystropheus. Efterhand vågar sig vissa giraffer längre och längre ner i böljorna, och de som gör så hittar med mat och kan således reproducera sig ymnigare. Innan vi vet ordet av har vi en art giraffer som mestadels lever och jagar/betar i havet, men som tidvis vågar sig upp på land för att para sig. Men åren går, och förr än du anar är girafferna helt marina. En plesiosauriemotsvarighet är född. Hurra! Tänk dig att snorkla med mäktiga giraffer; att se de brunstiga hanarna braka ihop med sina muskulösa halsar. Undervattens-giraff-wrestling!

söndag 14 januari 2018

Mellan clown och stout (en ringa recension)

Antropofagi har tidigare påpekat att han inte har läst Brinkemos Mellan klan och stat. Men, nu har han, dvs. jag, gjort det.
 
För det första: Bra, kort, och informativ bok! Hyll, hyll.
 
För det andra: Komiskt att Antropofagis real life example på "somalier är konstiga" är identiskt med Brinkemos - så när som på det fingerade namnet! Så verkar det också röra sig om ett relativt vanligt fenomen, detta dhaqan celis:
 
 
Antropofagis Mahmud-exempel får helt klart nytt ljus på sig i och med Brinkemos pamflett. Kärnfamilj är ett begrepp som inte finns på somaliska - den minsta familjeenheten inkluderar alla syskonens makar och pappans kusiner, och syskonbarn räknas som egna barn.
 
Brinkemo noterar även de intressanta historiska aspekterna kopplade till det somaliska läskunnighetsprojektet. Skriftspråk på 70-talet. Alfabetiseringsprogram genomfört av galen diktator, som havererade när diktatorn Sovjet slutade skjuta till pengar. Brinkemo är till och med inne på att UNESCO:s siffror, som Antropofagi tidigare diskuterat, är överdrivna - detta då UNESCO tillämpar kontextberoende läskunnighet, som ungefär mäts utifrån hur mycket läskunnighet som behövs i det givna sammanhanget. Spoiler alert: Det behövs mer läskunnighet i landet Sverige, men minst andel lågkvalificerade jobb i EU likväl som OECD, än i Somalia, en nomadkultur där blodspengarna fortfarande först räknas om i antal kameler innan kontakt betalning åläggs.
 
Antropofagi har även diskuterat African democracy. Poängen är ungefär att det är svårt att hänga upp allt på representativ parlamentarism och val vart fjärde år, om alla bara röstar på sin etniska grupp, och vinnaren bara använder maktpositionen till att gynna de sina. Brinkemo, eller snarare en av hans informanter, gör ungefär samma parallell:
 
 
Slutligen har Antropofagi också varit inne på att Brinkemo hängts ut som rasist. Efter att ha läst boken är jag beredda att bajsa dem i munnen, som dragit sådana slutsatser utifrån denna lilla skrift. Brinkemo böjer sig baklänges för att vara nyanserad. Den som finner hans pedagogiska och ödmjuka redogörelse obehaglig, måste ha svåra duster med Sanningen redan innan morgonkaffet sjunkit till bukbottnen.
 
Som analytic i Sverige känner man sig inte sällan fångad... Fångad mellan clown och stout.
 
 

torsdag 11 januari 2018

Din käpp i ekorrhjulet - Sjöpungen äter sin egen hjärna

Jag har lite dålig koll på exakt vilka arter detta gäller, men det finns flera (kanske alla) sjöpungar som äter upp sin egen hjärna i samband med att de blir bofasta. Först sniglar de omkring och letar efter ett fint ställe, och när de väl hittat ett sådant så äter de upp den egna hjärnan för att inte slösa energi på den nu överflödiga funktionen. Jag antar att vi kan säga att de devalverar sig till växter.

Wikipedia verifierar:
"Sjöpungar (Ascidiacea) är en klass av påsliknande filtrerare tillhörande manteldjuren (Tunicata) [...]

Sjöpungar förekommer i alla hav med cirka 1850 arter, varav cirka 20 är vanliga att finna vid den svenska västkusten.

De föds som bilaterala larver. Larverna letar upp en bra plats att bosätta sig på (ofta oorganiskt material, till exempel stenar och liknande), får en säckliknande form och äter sedan upp sin 'hjärna' (egentligen tillbakabildar den sitt ganglion). Detta gör den för att spara energi, eftersom hjärnan är det mest energikrävande organet i kroppen." 

torsdag 4 januari 2018

The pie... doesn't grow so well

Antropofagi sammanfattade 2017 års funderingar i och med myntandet av begreppet "nollsummevänstern". Dvs., att minskande tillväxt och ökande ojämlikhet leder till en nollsumme-situation där alla måste kämpa inbördes över en minskande kaka.
 
"I think what really happened if you think about it historically, is that we had this beautiful period of fairly reliable, high, evenly distributed, technologically laid growth after World War 2, up until say about 1970, and… We predicated all of our institutions on our expectation that this growth was some sort of normal thing that we could depend upon in the future. When it ran out, we were left with all of our institutions looking in some form or another like ponzi schemes. And… In order to keep running an institution that expected growth, in a steady state condition let’s say, you need to change the narrative to create some kind of ‘as if’ growth story. So you start stealing from the future, you start stealing from groups that are to weak to defend their own economic interests, so that certain slices can keep growing even if the pie … doesn’t grow so well. There are certain areas that kept growing, like communications and computation, so there was some real growth, maybe fracking… But in general, what we have is a bunch of institutions that used to be capable of honesty, that had to develop narratives. And the problem is we’ve had ‘as if’-growth, across the spectrum for most of our adult lives, and that story – which is a fiction – ran out.”
Lite Sam Harris-trams, och så fortsätter Eric Weinstein:
“I think that we don’t realize that […] markets are this invisible fabric that holds us together, it’s really important that when growth stops, preceding at the levels that is expected, people can’t form families in real time, so fertility is threatened… People can’t plan for coupleing and a future. So I think it get’s right into the most intimate details of our lives, when the markets don’t materialize in the ways that we need them.”

onsdag 3 januari 2018

Kronosaurus officiell maskot 2018

Anonym Internetz-rappare rappar följande i låten Antropofagi:
 
Sällsamt hur samhället satts ur kurs
hur vi käkar små barn som Saturnus
erkänner jag snackar goja/Goya som hänger på Pradomuseet, Madrid
 
Här refereras förmodligen till Goyas klassiska verk Saturnus äter sin son:
"Saturn Devouring His Son is the name given to a painting by Spanish artist Francisco Goya. According to the traditional interpretation, it depicts the Greek myth of the Titan Cronus (in the title Romanized to Saturn), who, fearing that he would be overthrown by one of his children,[1] ate each one upon their birth. The work is one of the 14 Black Paintings that Goya painted directly onto the walls of his house sometime between 1819 and 1823. It was transferred to canvas after Goya's death and has since been held in the Museo del Prado in Madrid."
 
Som framgår av Wiki-citatet heter Saturnus Kronos på grekiska:
"In Greek mythology, Cronus, Cronos or Kronos (/ˈkroʊnəs/ or /ˈkroʊnɒs/ from Greek: Κρόνος, Krónos), was the leader and youngest of the first generation of Titans, the divine descendants of Uranus, the sky, and Gaia, the earth. He overthrew his father and ruled during the mythological Golden Age, until he was overthrown by his own son Zeus and imprisoned in Tartarus. According to Plato, the deities Phorcys, Cronus, and Rhea were the eldest children of Oceanus and Tethys."
Titanen Kronos har sedermera fått ge namn åt ett av de mäktigaste havslevande rovdjur någonsin att plaska i en bölja: Kronosaurus!
"Kronosaurus (/ˌkrɒnoʊˈsɔːrəs/ KRON-o-SAWR-əs; meaning "lizard of Kronos") is an extinct genus of short-necked pliosaur. With an estimated length of 9–10.5 metres (30–34 ft), it was among the largest pliosaurs."
 
 
Som en av 2018 års första åtgärder antar Antropofagi-bloggen nu kronosaurus som officiell maskot.
 
Hurra!

Spridda genusskurar

I och med föregående inläggs tillblivelse har Antropofagi noterat några halv-relaterade synpunkter på genusvetenskapen, som härmed tillåts få sitt utlopp.

***

1. Tellhed et als forskning (som Antropofagi tidigare skrivit om) beskrivs av Sekretariatet för Genusforskning (som Antropofagi tidigare skrivit om) som att den lutar sig mot begreppet stereotype threat. Antropofagi hade inte noterat detta vid min läsning av Tellhed-artiklarna, men det kan nämnas i sammanhanget att stereotype threat är ett av de begrepp som inte verkar ha överlevt den stora replikationskrisen. (Lyss till Radiolab-dokumentären om detta, vettja.) Så synnerligen dumt!

***

2. En disciplin som Antropofagi missat är genusmedicin:
"Genusmedicin, eller biologisk genusmedicin, är en ny forskningsinriktning som integrerar ett genusperspektiv i medicinen.

Inriktningen är så ny att ingen formell definition av ämnet ännu har utarbetats. Karolinska Institutets Centrum för genusmedicin, som är den första satsningen på biologisk genusmedicin i världen, menar dock att ett genusperspektiv i genusmedicin inkluderar såväl hänsyn till könsskillnader i sjukdomsyttringar som kulturella, socialpolitiska och miljömässiga könsskillnader.

Utvecklingen av ett genusmedicinskt forskningsfält har bland annat påkallats av uppmärksammanden om att kliniska studier och läkemedelsstudier sällan har ett för båda könen representativt urval samt att kunskapen om betydelsen av biologiska skillnader är bristfällig. Centrum för genusmedicin vid Karolinska Institutet framhåller också vikten av ett genusperspektiv i medicinen då det saknas fullständig kunskap om könshormoners betydelse för olika sjukdomsyttringar." 
Genusmedicin verkar således inkorporera mycket av det som t.ex. Stern anklagar genusvetenskapen för att missa. Frågan är hur kompatibel genusmedicinen är med dagens tredjevågen-likhetsfeminism-genus-konsensus - det återstår väl att se.

Medicinen vinner återigen, vad det verkar, på att folk dör om de bortser alltför mycket från verkligheten!

"[Sociologen Tora Holmberg] menar också att det faktum att man inte gör anspråk på att leverera objektiva sanningar försvårar för genusforskare att vinna auktoritet och legitimitet i debatten.

– Genusforskningen är inte ett område där man slår fast sanningar, vi har inga entydiga svar. På många andra områden har man givna experter som har tolkningsföreträde. Det är klart man kan tycka en massa saker om exempelvis medicin, men jämfört med läkare och deras kunskap har man har inte så mycket att komma med."
***

3. Jag anklagar genusvetenskapen för att inte vilja veta saker om verkligheten. Men, utmaningarna för svensk genusvetenskap är tydligen de exakt motsatta, ska en tro Vetenskapsrådet (ska en tro Wikipedia):
"I sin skrift 'Genusforskning i korta drag' lyfter Vetenskapsrådet (2005) fram några särskilda utmaningar som den svenska genusvetenskapen står inför. Bland annat menar Vetenskapsrådet att det finns ett glapp mellan den internationella teoribildningen som karakteriseras av abstrakta och makroteoretiska debatter och 'svenska forskares förkärlek för empirinära studier'. Vetenskapsrådet menar också att det behövs en vidareutveckling av de genusvetenskapliga begreppen. Här för vetenskapsrådet alltså fram viss kritik mot att den svenska genusforskningen inte riktigt 'hänger med' i eller inte i tillräckligt stor utsträckning bidrar till den teoretiska utvecklingen samtidigt som man framhäver att de svenska genusforskarna är bra på empiriska, alltså mer praktiska studier."
Alldeles för mycket empiri! Fy på er, svenska genusvetare.

De gömda konnotationerna

***
"Vetenskap är produktionen av ny kunskap med systematiska metoder. Vetenskapliga metoder innefattar empiri (experiment, observation, mätning och datainsamling i syfte att pröva hypoteser, teorier, modeller och lagar) och deduktion (formulering av nya hypoteser och prediktioner genom logisk slutledning, matematisk härledning av samband och teoretiskt modellbygge)." (Wikipedia.)
***

Begreppet vetenskap brukade användas för de "hårda" vetenskaperna, dvs. naturvetenskaperna. Tillämpningen av begreppet har dock vidgats. Vid vissa högskolor läser man fortfarande statskunskap, men Antropofagi läste banne mig statsvetenskap i Lund. Science var tidigare en samlande term för naturvetenskap, men idag har även samhällsvetenskapen norpat begreppet - political science (statsvetenskap) är ett exempel. I Sverige läser vi genusvetenskap, men i USA är det gender studies som gäller. (Social science är samhällsvetenskap.)

Vad är vetenskap? Vi vet att alla kategorier är godtyckliga avgränsningar i ting-rymden. Ett begrepps innehåll formas organiskt av dess tillämpning. Kategorierna är inte heller vattentäta - vi har alltid marginalfenomen, dvs. fenomen som uppfyller vissa kriterier för att vara "ett fall av....", men inte alla. Mången debatt står kring huruvida marginalfenomenen ska förstås som en delmängd av en viss kategori, eller ej.

Men, ett begrepp är inte bara en fråga om definition. Våra associationer styr också vilka andra begrepp som aktiveras i våra hjärnor när vi hör ordet. De gömda konnotationerna är viktiga. Det är just därför mången debatt rör dessa frågor. Det är viktigt för SD att slippa benämnas rasistiskt parti. Det är viktigt för SD:s motståndare att benämna SD ett rasistiskt parti. Även om det enda man är oense om är definitionen av rasistiskt.

***

Antropofagis efterforskningar gör gällande att det finns tre konkurrerande förståelser av begreppet vetenskap:

1. Traditionell vetenskapssyn. Jag citerar en deltagare V i min filosoficirkel:
"Vetenskap är ett begrepp som innebär organiserad, verifierbar kunskap. Den bygger på ett system att skaffa kunskap som kännetecknas av empiri, observationer, tester och experiment som ska kunna återupprepas."
2. Popperiansk vetenskapssyn. Här handlar det snarare om att inte falsifiera än om att verifiera - om att upprätta konsensus/paradigm, snarare än att bevisa. Jag citerar en annan deltagare (M) i min filosofincirkel:
"Vad som är vetenskapligt sant är inget annat än den för tillfället bästa teorin, oavsett vetenskap. Även vetenskaper som studerar de allra mest trögförändrade fenomenen i universum revideras ständigt. De flesta vetenskaper/kunskaper/studies bygger modeller som man hoppas ska vara bra på att förutsäga verkligheten och passa ihop med andra modeller som visar sig vara bra."
3. Postmodern/socialkonstruktivistisk vetenskapssyn. Vetenskap är ett maktmedel. För att tala med Haraway, angående strävan efter objektiv kunskap:
"Vision in this technological feast becomes unregulated gluttony; all seems not just mythically about the god trick of seeing everything from nowhere, but to have put the myth into ordinary practice. And like the god trick, this eye fucks the world to make techno-monsters. Zoe Sofoulis calls this the cannibal eye of masculinist extraterrestrial projects for excremental second birthing."
(Klassifikationerna är Antropofagis, och är säkerligen lika leaky som något såll.)

Deutsch tycker att postmodernismen är en bad philosophy; men, även att empirismen är det. Däremot kan vi konstatera, vilket även Deutsch gör, att empirismen är en bra metod som lett till stora framsteg. Även om teorioberoende observation är omöjligt, är den experimentella metoden en synnerligen godartad praktik. Nummer 1 ovan, den traditionella vetenskapssynen, är ungefär empirism. Fokus är experiment, och replikerbara sådana. Nummer 2, den popperska synen, fördjupar emellertid detta; vi bör inse att knowledge is fallable but correctable, för att tala med Brante och den kausala realismen.

Empirismen och postmodernismen är dock bad philosophies på fler sätt än att den ena är produktiv och den andra inte är det. Empirismen är ett sätt att förhålla sig till verkligheten; dess badness ligger om något snarast i att den överdriver med vilken enkelhet vi kan få "ren" kunskap om verkligheten. Den popperianska synen är en vidareutveckling av detta, utifrån att vi inser att det är svårt med teorioberoende observation. Postmodernismen är en annan utveckling, som istället överdriver empirismens negation och hävdar att det är omöjligt att få objektiv kunskap, alternativt att objektiv kunskap inte överhuvudtaget kan existera ens i princip.

Så, empirismen är kanske snarare att betrakta som en konstruktiv och produktiv men outvecklad vetenskapsfilosofi; popperianismen som en mer korrekt vidareutveckling av empirismen; och postmodernismen som en felaktiv vantolkning av världen.

Vi kan då notera att uppdelningen i "hårda" vetenskaper/naturvetenskaper å ena sidan, och å andra sidan "mjuka" vetenskaper eller samhällsvetenskaper, har uppenabra brister. Ty, den vetenskapliga metoden kan förmodligen tillämpas på vilket som helst studieobjekt. En kvark, en molekyl, en individ, en stat, en kultur, ett fiskbestånd, ett flytande plastkontinent i Stillahavsvirveln, en art vandrande pinnar. Etcetera. Det är metoden (empirismen), och den underliggande filosofin (popperianismen), som är det centrala.

***

Men, distinktionen mellan naturvetenskap om samhällsvetenskap är ändå väldigt rimlig. Antropofagis preliminära synsätt är härvidlag ett reduktionistiskt sådant. Verkligen är stratifierad vår modell av verkligheten är stratifierad. Freud såg psykoanalysen som ett nödvändigt ont; en klumpig approximation av våra sinnestillstånd, i väntan på vetenskapliga framsteg med avseende på signalsubstanser och neuroner. Psykiatri och psykologi studerar samma sak, men inom lite olika stratum av (vår modell av) verkligheten. Sociologen också. Fysikern och statsvetaren är intresserade av samma verklighet, på olika nivåer (av modellen).

Så, samhälsvetenskap är förmodligen lite svårare, eftersom vi helt enkelt hanterar fler kvarkar och molekyler än vad your avarage fysiker eller kemist gör. Samt, eftersom samhällsvetenskaperna i högre utsträckning interagerar med samhället. Dvs., påverkar och påverkas av mänskliga intressen.
Fortsatt filosoficirkelciterande inträffar nu:

V:
"Vetenskap ar alltså främst ett tillvägagångsätt. Jag anser dock att det finns två huvudkategorier av vetenskap och att de har olika tyngd. Testa detta tanke-experiment: Imorgon vaknar vi alla upp utan minne, städer, civilisation och uppfinningar. Vi tvingas således börja om från noll. Efter ett tag kommer exakt samma resultat presenteras inom vissa ämnen (matematik, fysik, astronomi, naturvetenskap, läkarvetenskap osv). Inom ekonomi, samhälls-ämnen, psykologi osv kommer vi komma fram till helt andra resultat. De förstnämnda ämnena kan vi kalla 'sann vetenskap' (SV) och de sistnämnda 'politisk vetenskap' (PV). 
Jag ser ett problem i att många har svårt att se skillnaden på SV och PV och därmed likställer de två kategorierna. Många resultat inom SV håller över tid medan PV ständigt måste utvärderas och omprövas.  Då många har svårt att se skillnaden på dessa kategorier snålåker PV på trovärdigheten SV skapat. Detta leder till att vi dagligen hör folk använda ord som 'forskning' och 'vetenskap' för att styrka deras argument och göra dem 'sanna'. Men även om erfarenheten säger oss att en stor del av den PV som presenteras inte stämmer tror jag att den över tid leder till en förbättring av samhället.
Om vetenskap vore fornnordiska gudar anser jag alltså SV vara Asar (helgudar) och PV vara Vaner (halvgudar).
Gällande gränsdragningsproblematik så bör den nog sättas från fall till fall. Jag har svårt att se hur man kan hitta en generell gränsdragning. Det finns dock några ämnen som har haft en problematisk historia och som enligt mig politiserats eller korrumperats. Jag är alltid lite extra skeptisk när jag läser nya rön, rapporter och resultat inom psykologi (korumperat och politiserat), genusvetenskap (politiserat), barnuppfostran (politiserat), integration (politiserat), ekonomi (politiserat), beteendeforskning (politiserat) osv. Detta ska ju inte tolkas som att jag anser att allt är bluff."
M:
"Jag tycker inte riktigt att den här uppdelningen av vetenskap stämmer. Jag håller såklart med om att viss vetenskap är mer politiserad och korrumperad än annan, men just som [Antropofagi] säger, så borde man i princip kunna tillämpa de grundläggande vetenskapliga metoderna på vilket som helst studieobjekt.

Vad som är vetenskapligt sant är inget annat än den för tillfället bästa teorin, oavsett vetenskap. Även vetenskaper som studerar de allra mest trögförändrade fenomenen i universum revideras ständigt.

De flesta vetenskaper/kunskaper/studies bygger modeller som man hoppas ska vara bra på att förutsäga verkligheten och passa ihop med andra modeller som visar sig vara bra.

Man kan ev. skilja på vetenskaper som försöker verifiera 'hårda' värden och de som vill verifiera 'mjuka' värden. T.ex. vill fysikern förklara varför tiden har en riktning medan psykologen vill förklara vad som får en människa att känna mening i tillvaron. Men även här finns massiva gråzoner. Medicin vs. psykologi. Psykiatri vs, KBT.

Medicinaren ser att ett visst ämne skapar en process som leder till minskad upptagning av något signalämne som är kopplat till negativa upplevelser. KBT-forskaren ser att en viss beteendemässig rutin tendererar att leda till ungefär samma sak. Att exakt härleda processen från ämne/rutin till minskad ångest skulle i princip kunna vara lika vetenskapligt och möjligt inom båda disciplinerna, även om det skulle ske på olika abstraktionsnivåer.

Man kan ev. skilja på teoretisk och experimentell vetenskap, men nästan all vetenskap kräver båda. T.ex. teoretisk fysik bygger på resultat av tidigare experiment och låter dessa vägleda i skapandet av nya teorier. Matematik däremot är väl den renaste formen av teoretisk vetenskap, och bör vara lika sann som sina axiom."
 V:
"Jag håller delvis med dig [M] och kanske skrev jag lite klumpigt. Min poäng är att vissa forskningsämnen oftare än andra måste revideras och att de är mer lättpåverkade av rådande samhällsklimat.
Om en disciplin ständigt måste göra avbön från tidigare forskning och över tid ofta inte klarar av att bygga vidare på tidigare forskningsresultat bör den kanske inte värderas särskilt högt även om de till synes använder sig av vetenskapliga metoder.
Jag kan uppleva att Sverige är otroligt snabbt på att implementera ny forskning från dessa problematiska discipliner trots att historien är full av hick-ups. Det saknas i många fall enkel verklighetsförankring och sund skepsis när nya rön presenteras. Vi litar blint på det som publiceras eftersom vi är ett 'klokt folk' som tror på 'forskning' och 'sanningar'. Vare sig det handlar om medicinering för bokstavskombinationer eller om könsidentitet tar det inte lång tid innan dessa presenteras som sanningar i Sverige - och därmed görs oantastliga. 10 år senare får vi ofta reda på om detta var klokt eller inte. 
Man ska dock inte glömma att Sverige varit världsledande inom flera discipliner som idag avskrivits som galenskap och vi har en tradition av flockbeteende i detta avseende. Vår rädsla att diskrimera forskningsdiscipliner gör att allt blir lika sant. Jag tror att dessa ämnen på sikt kommer att förbättra samhället men vill det ska gå lite trögare."
M:
"Det låter rimligt. Att varje fenomen skulle kunna studeras på ett vetenskapligt sätt är ju inte samma sak som att alla studier som kallas vetenskapliga är det."
***
Så, vad detta egentligen handlar om. Antropofagis korrespondens med Jalmert har varit fruktlös. Det verkar finnas ett ointresse av att besvara frågan om vad det är som genusvetare och kritiker av genusvetenskap inte är ense om när de tvistar om huruvida genusvetenskap egentligen är en vetenskap.

Utifrån det ovan resonerade kan konstateras att det finns en rad marginalfenomen. Genusvetenskap är kanske ett sådant? Det debatteras huruvida det är en "vetenskap", och debattörerna verkar inte vara intresserade av att sätta sig ner och titta på vilka kriterier och definitioner man använder sig av.

Antropofagi skrev till Jalmert:
"[Angående d]iskussionen kring huruvida genusvetenskap är anti[vetenskapligt] eller ej. Du skriver: 
'[...] hennes inskränkta syn på att det endast är naturvetenskaper som är vetenskaper kan man i sin tur avfärda med att det är människor som ger mening åt naturen och det är forskarkollektivet som definierar vad som är vetenskap. Det är människor som konstruerar och definierar vetenskap. Det finns ingen vetenskap som är bestämd av naturen, ingen naturlig vetenskap.'
Jag håller så klart med om att själva begreppet 'vetenskap' kräver en definition, liksom alla begrepp - men det är sällan meningsfullt att diskutera 'by definition'. Det intressanta är - i min mening - när vi kan komma överens om en definition, och diskutera utifrån den. Exempel: Det spelar inte så stor roll om vi kallar Pluto för planet eller ej, om vi är överens om alla väsentliga egenskaper. Så även med 'vetenskap'. 
Frågan är väl då, förmodar jag, vilka väsentliga egenskaper som vi tycker att någonting ska ha för att få lov att ingå i kategorin 'vetenskap'. Jag antar att diskussionen rör just detta. En vetenskap ska, enligt vad jag ser som konsensussynen, generera falsifierbara prediktioner. [I efterhand noterar Antropofagi att det här är rätt konstigt och slarvigt formulerat, men att den välvillige läsaren ändå bör förstå andemeningen utan någon större svårighet.] Denna popperska definition har sina fördelar - en teori kan sägas bli meningsfull genom att den säger oss vilka observationer som vi bör förvänta oss. Teorin robusthet testas utifrån huruvida dessa förväntningar realiseras. Men, för att säga något om verkligheten måste teorin rent teoretiskt kunna ha fel - dvs. den ska inte likvärdigt väl förklara alla tänkbara utfall eller observationer. Detta är väl i princip vad falsifierbarhetskriteriet handlar om. 
Jag har ingen aning om vem Tanja Bergqvist är, men jag noterar att din text inte dröjer vid vilka kvaliteter som en vetenskap bör ha för att meningsfullt kunna kallas vetenskap, och inte heller dröjer sig texten vid huruvida genusvetenskapen de facto har dessa kvaliteter. Istället är min bild att du lutar dig mot en förment majoritetsuppfattning, en slags epistemisk-demokratisk tanke, där förekomsten av genusvetenskapliga institutioner och tidsskrifter tas som intäkt för att genusvetenskapen är en vetenskap. Jag håller med om att det är en viss osannolikhet förknippat med att väldigt många människor som faktiskt tänkt efter skulle kalla någonting en vetenskap om det inte också hade relevanta kvaliteter. Däremot är det inte oerhört osannolikt - exempelvis är merparten av världens innevånare religiösa, en stor del av väljarna i Sverige röstar på SD, och en stor del av all världens teoretiska fysiker tror på strängteorin. Ditt philosophical majoritarianism-argument är således att betrakta som ett ganska lättviktigt bevis. [I efterhand noterar Antropofagi att en väldigt liten andel av Sveriges befolkning röstar på Fi, och att Jalmert sannolikt inte håller med om att detta är en indikation på att Fi har fel i sin analys.] 
Intressantare för mig är: Vad är din definition av vetenskap? Varför är just dessa kriterier viktiga? Är det öht. viktigt att kalla något en 'vetenskap', om vi rent hypotetiskt antar att vi inte bryr oss om de vetenskapliga kriterierna? Lever genusvetenskapen upp till relevanta kriterier? Vilka kriterier är det kritikerna tycker att genusvetenskapen inte lever upp till, och varför - alternativt, vilka kriterier är det som du och kritikerna är oense om bör ingå i definitionen av 'vetenskap?"
Enligt Antropofagis tre konkurrerande förståelser av "vetenskap", är det lätt att se att genusvetenskapen hamnar i kategori tre; vad Wikipedia-artikeln refererar till som de "tolkande" samhällsvetenskaperna:
"Inom bland annat naturvetenskap betonas att vetenskap måste vara objektiv och ickepolitisk samt ge generaliserbara predikteringar och kartlägga strukturer, och större tilltro sätts till empiriska data än mänsklig tolkning. Däremot anser många inom tolkande samhällsvetenskap att sådan kunskap inte är uppnåelig och eftersträvansvärd, utan anammar istället vetenskapsfilosofier som konstruktivism och poststrukturalism. Kritisk realism försöker förena de två synsätten, och föreskriver försiktigare slutsatser vid studiet av samhällen än vid studiet av naturen."
När utvidgningen av tillämpningen av begreppet vetenskap skett, har alltså discipliner inkluderats som varken skriver under på Antropofagis kategori 1 eller 2; varken kan ses som empirism eller popperianism. Och, som vi noterat, är "de tolkande samhällsvetenskaperna"/postmodernismen ju tvärt om en reaktion på empirismen, som gått en annan väg än den popperianska utvecklingen.

Så; genusvetenskapen förhåller sig alltså inte till naturvetenskapen så som t.ex. psykologin (i godartad form) förhåller sig till psykiatrin (förshåller sig till kemin, förhåller sig till fysiken - den stratifierade modellen av verkligheten kan ha många trappsteg). Genusvetenskapen är inte en annan vetenskap som studerar ett annat stratum av (vår modell av) verkligheten. Genusvetenskapen (som ett fall av postmodernismen eller av de "tolkande samhällsvetenskaperna") är någonting annat - de har en helt annan vetenskapsfilosofi, som inte passar in i den reduktionistiska helhetsbilden.

Så; statsvetenskap kan vara vetenskap - den är det inte alltid. Men genusvetenskap är inte vetenskap - den skulle dock kunna vara.

***

Men, om genusvetenskapen nu inte vill skriva under på de epistemologiska och ontologiska postulat som är all vetenskaps grundbult; dvs. inte erkänner att det finns en objektiv verklighet och att vi kan få kunskap om den (som kan vara fel men som kan rättas); dvs. inte erkänner att det finns en terräng, och att vårt mål är att skapa en så bra karta som möjligt, eftersom kartan är smidigare att ha med sig än vad terrängen är...

...varför vill genusvetenskapen då kalla sig för vetenskap?

Alltså, jag upprepar: Jag argumenterar för att genusvetenskap inte ens är ett marginalfenomen i kategorin vetenskap, eftersom de mest centrala komponenterna inte finns på plats. Däremot kan vi ändra definitionen av vetenskap lite, för att kunna skohorna in genusvetenskapen. Men, om genusvetenskapen nu snarare kritiserar kunskapsanspråken - dvs. vänder sig mot att vi kan få en bättre karta över den objektivt verkliga terrängen - varför vill man då, som Jalmert, försvara rätten att kalla sig "vetenskap"?

Jo, pga. de gömda konnotationerna. Och pga. dubbel bokföring.

Antropofagi har tidigare varit inne på (att SCC har varit inne på) postmodernismens motte and bailey-doktrin. (Se även det här inlägget, som beskriver samma doktrin från ett rasist-perspektiv.)

De gömda konnotationerna av "vetenskap" är givna - trovärdighet och sanningsanspråk. En vetenskap som säger något, säger något om världen. En politiker som säger något, säger något om ett intresse.
Ironiskt nog får postmodernisterna och Haraway här rätt i sin vetenskapskritik. Att komma dragande med "vetenskap" kan vara ett sätt att klä sina intressen i en falsk skrud av objektivitet.

Men problemet är att postmodernisterna samtidigt vill säga att det inte går att ha mer eller mindre korrekt kunskap om en objektiv verklighet, samtidigt som de vill utverka göttman av att kunna säga att man har en mer korrekt kunskap om en objektiv verklighet. Detta är om inte clean motte and Bailey-doktrin så i alla fall en analog situation, där man ena dagen säger att postmodernism (t.ex. genusvetenskap) är en vetenskap så god som alla andra eftersom det ändå inte finns "karta och terräng". Andra dagen drar man dock nytta av de gömda konnotationerna av vetenskap, som bygger på att det finns "karta och terräng"!

***

Själva ordet "vetenskap" andas antaganden om att det finns en objektiv verklighet, och att vi kan få en större kunskap om den. Wiki igen, om etymologin:
"Ordet vetenskap stammar från lågtyskans wetenskap, som initialt betydde kännedom, kunskap, men på 1700-talet fick sin moderna betydelse. Det engelska ordet science, samt många andra språks ord för 'vetenskap', kommer från latinets scientia, ett substantiv format ur verbet scire, 'att veta'. Ordet science började under 1700-talet att motsvara dagens naturvetenskap, men under 1900-talet vidgades begreppet och nya discipliner såsom samhällsvetenskap växte fram som också tillämpar den vetenskapliga metoden. Därmed har skillnaden mellan det engelska ordet science och svenskans vetenskap alltmer kommit att suddas ut. Humaniora ingår i det svenska ordet 'vetenskap', i det tyska 'wissenschaft' och i det franska 'science', men inte i det engelska 'science'. Den del av vetenskap som vi på svenska kallar humaniora brukar på engelska hamna under begreppet 'arts'. Numera använder man på engelska begreppet natural science då man vill markera att man menar just naturvetenskap till skillnad från till exempel samhällsvetenskap om det inte framgår av sammanhanget."
För, återigen, vad är att veta? Jo, naturligtvis att ha en karta som överensstämmer med terrängen. "Vetande" är en överensstämmelse mellan hur du tror att världen är, och hur världen är.

Postmodernismen förnekar att världen är. Och när de inte sträcker sig till sådana extremer, förnekar postmodernismen i alla fall att det överhuvudtaget kan finnas en överensstämmelse mellan hur vi tror att världen är, och hur världen är. Faktiskt tycker inte postmodernismen att detta är intressant.
Hur kan genusvetenskapen, som ett fall av postmodernism, då någonsin veta något?

"Antifeministerna hävdar att genusvetenskap inte är vetenskap. Och det gör de utifrån sin egen uppfattning om vad som är vetenskap. Men hur ser det ut i dag i den vetenskapliga världen? Jo, runtom i världen är det faktiskt så att genusvetenskapen som disciplin finns på ett mycket, mycket stort antal universitet. Genusvetenskapen är etablerad runtom i världen - definitivt inte enbart i Sverige. Antalet internationella vetenskapliga tidskrifter som handlar om feminism, jämställdhet, maskuliniteter och genusfrågor överstiger 160 stycken. Ett tecken så gott som något på att genusfrågor är etablerad vetenskap i forskarvärlden.

I Sverige hänvisar antifeministerna i sin kritik av genusvetenskap till en enda forskare, nämligen filosofie doktorn i matematik, Tanja Bergqvist, som driver en egen blogg där hon tror att hon företräder vetenskapssamhället. Men, hennes inskränkta syn på att det endast är naturvetenskaper som är vetenskaper kan man i sin tur avfärda med att det är människor som ger mening åt naturen och det är forskarkollektivet som definierar vad som är vetenskap. Det är människor som konstruerar och definierar vetenskap. Det finns ingen vetenskap som är bestämd av naturen, ingen naturlig vetenskap. Så säger bland andra Michael Flood som har den största sajten med maskulinitetsforskning. Så antifeministerna får helt enkelt finna sig i att genusvetenskapen är ordentligt etablerad och här för att stanna."
Jalmerts argument handlar om att det verkar som att akademien i allmänhet inkluderar genusvetenskapen i kategorin vetenskap! Vilket är ett philosophical majoritarianism-argument av den svagare sorten, eftersom det bedrivs en himla massa humaniora på universiteten världen över, och eftersom genusvetenskap inte ens heter science på engelska.

Kul kuriosa från Wikipedia-artikeln om "humaniora" hittar vi fö. i form av ett rätt lakoniskt konstaterande under rubriken "Humaniora i världen":
"I Japan beslutade regeringen att universitet skulle sluta undervisa i bland annat humaniora och istället tillhandahålla kurser av praktiskt värde för samhället."

***

Sammanfattning:

En skulle kunna tro att diskussionen handlar om huruvida marginalfenomenet genusvetenskap ska kvala in i kategorin vetenskap. Den bittra sanningen är att genusvetenskap alls icke kvalar in, och att man vill kalla sig vetenskap för att skörda de frukter som växer på den vetenskapsfilosofi som man dock frenetiskt bekämpar och förnekar.

Jag vill brasklappa här att det förmodligen kan finnas genusvetenskap med god vetenskapsfilosofi, och att jag, pga. okänd urvalsmekanism, ensidigt exponerats för postmodern genusvetenskap. Men; absence of evidence is (weak) evidence of absence...

Här bör tilläggas att Antropofagi läst så inihelvete med genusvetenskap, på universitetet och på fritiden, och således rimligen borde ha en helt okej god bild över vad som vetenskapas därute i stugorna.

Stuga.