Jag har nyligen fått tillfälle att checka mina
privilegier en smula, vilket både har gjort lite ont och varit lite skönt
på samma gång. I mitt fåfänga sökande efter ödmjukhet har jag även snubblat
över ett och annat guldkorn som kan passa här på Antropofagi-bloggen.
I Camila & Mireyas podcast (inbäddad ovan) diskuteras varför ”liberala” (läs ”höger-”) skribenter och tyckare reagerat så defensivt/aggressivt på lanseringen av Rummet. Slutsatsen blir att antirasismen engagerar brett, samtidigt som den har gått vidare från sitt naiva ”Rör inte min kompis”-stadie och börjat se strukturer. Det är bedrövliga nyheter för nyliberalerna, när fler och fler identifierar strukturell rasism som ett likvärdigt eller värre problem är t.ex. Jimmys jämmer eller Bylunds spystund. Om man identifierar den strukturella rasismen (som jag skrivit lite om här), eller kanske till och med gör kopplingen mellan rasism och kapitalism (som jag skrivit lite om här), då blir antirasismen plötsligt subversiv även i andra avseenden. Fy bubblan, tänker (t.ex.) Hanne Kjöller.
Som jag tidigare varit inne på behöver kapitalismen rasismen
för att desarmera den potentiellt revolutionära kraften i underklassens känslor
av vanmakt och besvikelse. Samtidigt skapar kapitalismen/konsumismen en
elakartad feedback-loop, en slags ideologisk rundgång, där rasistiska (och
andra) stereotyper förstärks av marknadskrafterna. Slutligen behöver
kapitalismen rasismen för att legitimera den semi-slavklass man håller sig med,
som jag skriver om här
och här.
Camila & Mireyas pod fastslår att kapitalismen och
rasismen är ”mycket goda vänner”, vilket kärnfullt sammanfattar resonemanget.
Denna vänskap vill det nyliberala maktklustret naturligtvis hemlighålla i
möjligaste mån. Antirasismen tycks vara ett syfte behjärtansvärt nog att bryta
den folkliga apatin, vilket är bad news för kapitalet. Antirasism är samtidigt
vänster, givet den höger-vänster-skala vi ser idag, där normalisering
av rasism är högerns prioritet.
Kristian Lundberg – som för mig blev känd genom den
engagerade, poetiska, och dessutom lagom långa (korta) romanen Yarden – idisslar liknande tankegångar i
sin senaste. Det här är inte mitt land lyfter
det absurda nyliberala nyspråk som tillämpas i den del av offentlig sektor där
den rasistiska strukturen kanske är mest synlig och brutal. Lundberg ber oss
smaka på ordet ”Förvaret”, som åsyftar den lokal där flyktingar och papperslösa
(även barn) som ska deporteras hålls fängslade. Lundberg citerar även
Migrationsverkets GD Dan Eliasson, angående ett invigande av en ny
förvars-anläggning:
”De förvarstagna får
världens bästa förvarsverksamhet.”
Tack, tänker de förvarstagna. Nog. Inte. Men varsågod,
bitches, tänker den nyliberala värderasismen. För att maskera övergreppen
fungerar rasismen utmärkt – ju längre ifrån termen ”vi” som exempelvis termen
”ensamkommande flyktingbarn” befinner sig, desto lättare att fängsla, förvara,
kränka, deportera, och indirekt mörda. Rätt kroppar i rätt fack – vissa är
bränsle, vissa är smörjmedel, vissa är kugghjul, vissa är maskinister. Vem är
ingenjören? Det kanske är mindre viktigt, eftersom varje beståndsdel behövs för
att skiten ska kunna pågå. Lundberg:
”Det finns ingen som
tänker att man blir människa just genom att vägra det omänskliga. Istället drar
kugge in i kugge och hjulet bara snurrar, helt skoningslöst kommer det att
krossa människa efter människa och just med formuleringen ’Det är inte vi som
bestämmer’. Det finns en anledning till att likgiltighet är en dödssynd.”
Att jag själv oförtjänt innehar en priviligierad position i
maskinparken är bortom tvivel – att inte aktivt sabotera är egentligen att
skriva under på ritningen. Jag nämnde ovan att jag sökt ödmjukheten, vilket väl
är någon slags emotionell paradox i paritet med Manne Törnlunds
självbekräftande altruism. Sökandet är därmed snarare att betrakta som en
evigt pågående självsanering, som tyvärr har en potentiellt besudlande effekt
på det material eller de personer som jag vill ska facilitera min utveckling.
Eftersom målgången aldrig kommer komma, och jag dessutom skitar ner i spåret
som sprang jag Göteborgsvarvet med diarré, känner jag mig lite som den heliga
mannen i Kyrklunds Den rätta känslan.
Mannen har i oräkneliga år studerat en helig text. Tyvärr kan han inte längre
läsa texten, vilket kommer sig av att den är så smutsig. ”I trettio år har jag setat framför dessa uppslagna blad och min smuts
har duggat ned över sidorna, så att det numera är svårt att urskilja
bokstäverna.” (Mannen har inte heller någonsin läst hela texten. Varför han
överhuvudtaget sitter där och läser är mycket oklart.)
Ännu ett guldkorn, som har mer omedelbara implikationer på
min egen självbild, är Falskhetens
(lever vidare här) ras-skola, och
då specifikt denna
fallstudie angående vithet och hiphop. Jag har tidigare
försökt förstå min egen roll i kulturen jag älskar, och landat i slutsatsen att
jag varken kan eller vill sluta konsumera, analysera, och utöva rapp – vilket
heller ingen kräver av mig. Däremot har jag nyligen känt ett märkligt behov av
att legitimera min närvaro i en kultur som ursprungligen är skapad främst av
folk av färg (lästips: Jeff
Changs Can’t Stop Won’t Stop),
även om (eller på grund av att) det idag främst är vita som kontrollerar
produktionsvillkoren genom ägande och konsumtion. Här har jag landat i
delvis samma förklaringsmodell som Hot 97-DJ:n Peter Rosenberg, som ser sig som en
gate-keeper.
Jag, liksom Rosenberg, legitimerar min närvaro i kulturen
medelst kunskap om den, och engagemang för den. Enligt Falskhetens fallstudie
hamnar jag i kategori 2 – Den lärda. Eftersom jag gillar långa citat, och
eftersom Falskheten skriver så jävla fint, så kör jag stycket i sin helhet:
”Denna person är en
person som verkligen gillar hiphop, no lie about it. Denna är också en person
som dyker upp på hiphopfester och kan också ha en inflytelserik roll i
musiksvängen.
För denna person är
’kvalitet’ ett viktigt begrepp.
Problemet är bara att
din attityd vittnar om en kolonial världsbild; där den vite alltid är den
smarte, den förnuftiga och hjälpsamma som styr upp. Ledsen, men du är en Tintin
i hiphopkläder. Vem gav dig mandat att bestämma vad som är kvalitativt och vad
som är dåligt? Förlåt, men att du själv intar den rollen gör dig post-kolonial
2.0. You aint about this life! Så ta gärna del av musiken, lyssna och njut, men
don't go all vit i afrika on me och berätta vad som är ’bra’ och ’dåligt’ och
försök ’styra upp’.
I och med att kraven
du ställer på hiphop oftast inte överförs till några andra genrer, bekräftar du
bara det du försöker förneka; att du egentligen tycker att hiphop är en låg
’konstform’, att den naturligt placerar sig under andra musikgenrer, men genom
din oh så store förmåga, kunskap, goda smak och otröstliga arbete kanske du kan
lyfta den ur rännstenen? SLUTA UPPFOSTRA. Hiphop tillhör inte dig, hiphop
behöver inte en vit uppfostrare som ska lära de svarta vad som är ’bra’ och
sedan sprida det till den vita massan. Du är inte Moder Theresa. Om 2 Chainz
vill rappa om strippers, låt honom göra det. Det är inte upp till dig att
definiera genren. All hiphop är inte backpack. Hiphop kan lika gärna handla om
underhållning. En sång kan vara fet utan att handla om fattigdom, droghandel,
Babylon eller likn.
I och med dina krav på
’kvalitet’, visas också vad du egentligen vill få ut av genren. Vad du vill få
ut av att lyssna på musiken. Du vill addera lite djup och mystik till ditt egna
liv. Lite coolhet. Lite Blackness. Du vill vara den där häftiga vita som är
’down with it’, som har nån burk med harissa hemma, som ’kan’ hänga med
blattar, som kanske åker ut i förorten för att handla på nån arabisk mataffär
pga du ’ääääälskar baklava o bladpersilja’.
Vet ni vad jag
efterlyser? Vad som är mer sällsynt än fyrklöver och vita bergsgorillor?
Ödmjukhet hos en vit person.
En vit person som
börjar lyssna på hiphop, går på fester, utgör scenen etc men som inte direkt
anser att den är värd en VD-post. Som inser sina egna begränsningar. Som är
medveten om sin egen överordnade position, om sitt privilegium, och istället
intar en roll i periferin.”
Att Falskheten och jag
använder samma exempel, 2 Chainz som rappar om ass, gör såklart fallstudien än
mer träffande. Framförallt får Falskhetens analys mig att se tillbaka på en
intervju jag gjorde med superbe rapparen Sage Francis för ca 4-5 år sedan. I
ett segment av intervjun analyserar vi texten till Francis’ Escape Artist. Analysen
leder till en allmän diskussion av läget i rapp-gejmet, och då mer specifikt
text-gejmet:
Sage
Francis: ”I definitely think lyrics have
taken a turn for the worst in the past five years, maybe ten years. Uhm, it’s a
tuff craft, it’s really, it’s not easy to do, so… Uhm, anything that is tough
to do, you’ll notice more and more people not doing it, hehe.”
Jag: “So that’s why stupid-rap is big today?”
Sage
Francis: “Well, yeah, ‘cause it’s easier
to do, it’s easier to market, it’s… You know, dumb lyrics are, are easy to
understand, so it’s easy to play in the club, and that’s where a lot of music
is getting played. I don’t know, it’s kind of just fast-food music.”
I retroperspektiv blir det smärtsamt tydligt att både jag
och Sage Francis tar oss friheten att sätta oss till doms över hiphopen som den
ser ut ca 2009. Liksom Rosenberg, som dissar Minaj och hyllar realness, gör vi
oss till uttolkare och smakdomare på ett inte särskilt fräscht sätt. Men hade
vi rätt?
Om jag inte missminner mig skedde intervjun under 2009. Om
vi går till Billboard
Hot 100 top 10 singles kan vi se vilka hiphoplåtar som hade stort genomslag
just då:
T.I. ft. Justin timberlake – Dead and Gone
Eminem ft. Dr. Dre & 50 Cent – Crack a Bottle
Flo Rida – Right Round
Soulja Boy Tell ’Em ft. Sammie – Kiss Me Thru the Phone
The Black Eyed Peas – Boom Boom Pow
Kid Cudi – Day ’n’ Nite
Eminem – We Made You
Flo Rida ft. Wynter – Sugar
The Black Eyed Peas – I Gotta Feeling
Drake – Best I Ever Had
Young Money – Every Girl
Jay Sean ft. Lil’ Wayne – Down
Jay-Z ft. Rihanna & Kanye West – Run This Town
Jay-Z ft. Alicia Keys – Empire State of Mind
Drake ft. Kanye West, Lil’ Wayne & Eminem - Forever
The Black Eyed Peas – Meet Me Halfway
T.I. är ju, förrutom att vara allmänt snygg och en grym
skådis, även en erkänd lyricist – jag drar mig direkt till minnes de snygga öppnings-raderna till hans vers på remixen av M.I.A.:s Swagga
Like Us:
”You can go see Weezy
for the wordplay, Jeezy for the bird play/
Kanyeezy for diversity
and me for controversy/”
Att sen ha med Justin Timberlake, som bredvid Elvis kanske
är den som främst personifierar begreppet cultral
appropriation, säger säkert en del om vilka låtar som funkar i
marknadslogiken. Men detta tar dock inget ifrån T.I.:s skillz som lyricist.
Vidare ser vi två låtar med Jay-Z, båda starka låtar av en
av vår tids främsta och mest respekterade ord-smeder. Jay satte inte bara en
ny standard i och med 1996 års Reasonable Doubt
– han har även författat ypperliga boken Decoded kring sina
texter.
Så kommer vi till Drake, en rappare som jag personligen
aldrig har kunnat uppskatta. Jag har mest sett honom som den som populariserade
Big Seans patenterade truncated similies-stil, även känt som hashtag-flytet,
som vi först hörde i feta Supa Dupa.
Big Sean gjorde det gött och konsekvens, Drake tog det till
Billboard, och plötsligt rappade alla från Ludacris till Lilla Namo utan ett
”like”/”som” i sina liknelser. Kanske var det den trenden som gjorde mig avogt
inställd till Drake. Jag har nyligen fått anledning att omvärdera, sedan Daniel
Boyacioglu, för mig en auktoritet på området, i podcasten Klassresan breder ut
sig om Drakes förträfflighet (lyssna
här). Drake vann även mitt hjärta tillfälligt när han kopierade M1s flow
från Hiphop (första
versen), i sin låt Over
(andra versen), vilket Dead Prez sedermera svarade på med mixtape-spåret Far From Ova (andra
versen). Okej, Drake är väl inte min kopp te, men inte heller höjden av dålig
hiphop.
Vidare har vi Lil’ Wayne, Kanye West och Eminem, tre
eminenser och lyricister som alla gjort stor åverkan på hiphopen. (På gott och
ont, kanske jag kan säga, för att problematisera Eminems white eminence och tråkiga utveckling mot en bisarr Dr. Bombay-leverans, samt Waynes spretiga katalog och swagger-rapp.) I sammanhanget kan det vara kul att citera ett par
random Kanye-bars som jag alltid varit svag för, från Last Call:
”I went to the mall
and I balled too hard/
Oh my god, is that a
black card?/
I turned around and
replied, ’why yes/
but I prefer the term
African American Express’/”
På listan finns också Black Eyed Peas, en gång
back-pack-rapp-favoriter. Kid Cudi, som kom med en ny stil och ändrade
musiklandskapet en smula. Dr. Dre, legend. Soulja Boy Tell ’Em, pop-kulturellt
fenomen som enligt källor – har själv inte lyssnat efter – ska ha visat prov på
förnämlig förmåga sedan lite enkelspåriga Crank That.
Flo Rida, dock, kan man ju inte gilla. Där får jag nog säga
att folket har fel om han finns på topplistan – just låten Right Round är ju dessutom en extremt lökig cover på You Spin Me Round (Like a Record) av Dead or
Alive. Men generellt sett – låtlistan är ingenting att klaga på. Vi har en helt
rimlig topplista, med några riktigt bra låtar och med flera otroligt förnämliga
lyricister. 2009 var kanske inte ett år för ”stupid-rap” ändå. Den
självutnämnde gatekeepern (jag) hejtade i blindo, rakt ut i folkmassan. Tur att ingen
annan brydde sig om den ringa och i efterhand ganska illa underbyggda åsikten.
När nu detta monsterlånga blogginlägg börjar närma sig sitt
ofrånkomliga slut kanske en sammanfattning kan vara på sin plats. Teman har
varit: Se/ifrågasätta egna privilegier – Den egna rollen i förtryckarstrukturen/den rasistiska strukturen – Lyricism. Att förneka den egna rollen och det
egna ansvaret i den nyliberala värderasismen är en förnekelse som passerar
gränsen för vad som är en lögn. Så varför inte låta en av världens allra
främsta lyricister, Sway
Dasafo, analysera den rollen, lögnarrollen:
”Are you a liar? If your reply is no, your lying
now/
Because we live in a lie and then we die and
then we’re laying down/
Look at my Adams apple, it’s not that my neck hurt/
No, no, it’s just the truth it’s hard to
swallow, and you can see that I’m an expert/
So let, let me elaborate, as I navigate like a
husky/
But trust me, the truth is, I wouldn’t even
trust me/
Many rely on religion, that doesn’t make sense,
‘cause that’s considered a sin/
And there’s really no winning ‘cause everyone
harbours a liar within and it’s just that we’re different/
Being a bad liar is like having a bad lawyer/
As soon as they get caught they get the
sentence uffed up/
A good liar’s benevolent, with a memory like an
elephant, intelligent, and knows exactly when to shut up/
Lies spread around like viruses, so how can I
survive in this/
‘Cause even the truth lies… In people’s irises/
So how can I resist, I had to lie to write this
verse/
Got my talent for twisting words, hence my
title, I’m a lyricist/”
Tighta
rader! Lyssna från ca 2:30:
SVT:s Raskortet (”what I
wanna know is how that card got in the deck in the first place”, som Paul Mooney
säger) är ett jättebra sätt att syna en lögn, den om Sverige som ett icke-rasistiskt
samhälle. Att syna den egna lögnen, om den egna rollen i detta samhälle, är
desto svårare. Men, kan liksom inte klaga på det ena utan att ge sig
i kast med det andra, vilket fler och fler förstår när den folkliga
antirasismen börjar mogna. Till nyliberala skribenters fasa.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar