onsdag 30 december 2015

Magkänsla vs forskning, del 1 - skolsegregationen

I dessa glada juletider kan en lätt hamna i diskussioner med vänner och familj. Diskussionerna kan t.ex. handla om huruvida opera subventioneras i lagom utsträckning, eller t.ex. om huruvida det fria skolvalet orsakar segregation eller ej.

***

En själv kan med emfas hävda att visst, boendesegregationen drar givetvis sitt strå till stacken, men konsensus i forskningen är att skolvalet de facto orsakar ökad segregation. Skolverkets slutsatser om likvärdighet och det fria skolvalets effekter lyder:

"Skolverket bedömer att det fria skolvalet sannolikt har bidragit till ökade resultatskillnader mellan skolor och en ökad socioekonomisk skolsegregation och därmed till minskad likvärdighet."

Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén efterfrågar insatser för att motverkar skolvalets negativa effekter. Hennes case är att fria skolvalet ökar klyftor, eftersom det gör att "resurser inte styrs mot välkända behov".

Forskning visar att mekanismerna bakom det fria skolvalets negativa effekter är att svenskfödda och medelklassgrupper väljer bort skolor "som domineras av synliga minoriteter", att "ökade resultatskillnader mellan skolor inte beror på ökande boendesegregation", samt att skolvalet främst utnyttjas "av priviligierade grupper" (som undviker underpriviligierade grupper).

Forskningsprojektet Den svenska skolans nya geografi noterar även att PISA-studien visar på växande klyftor i svensk skola, samt att de ökande skillnaderna enligt OECD ser ut att leda till försämrade genomsnittliga resultat.

***

Din motdebattör tittar på forskningen, blinkar. Ansiktet är uttryckslöst.

En marklöpare rullar förbi, prasslar lite. Annars total stillhet.

Tystnaden bryts plötsligt av att din motdebattör harklar sig för att tala:

"Men jag tror ändå att ett tvingat skolval är försumbart på lite mer 'makrotisk' nivå [...] eftersom andra faktorer spelar en större roll när man väljer var man ska bosätta sig."

Jamen dåså!

Antropofagi skulle vilja erinra sig Pontus Pilatus ord i Kyrklunds Om Godheten.

"Jag tror inte. Jag anser."

***

Epilog:

Vänner som arbetar i Malmös skolor berättar om den tuffa situationen som råder pga. det stora flyktingmottagandet. Klasserna växer, många nya barn kan inte alls tala svenska. Flyktingkris? Nä. Politisk oförmåga att fördela ansvar och resurser.

Av Malmös många skolor måste endast de kommunala ta emot flyktingbarn. Privata skolor behöver inte ta in nyanlända afghanska och eritreanska ungdomar i sina klassrum. I de privata skolorna tuffar undervisningen på som vanligt. I de kommunala skolor där elevgruppen redan (enligt SCB:s definition) består av barn med utländsk bakgrund, där ökar belastningen på pedagogerna. Mindre resurser, större behov.

Samtidigt, en halv klassklyfta bort i Antropofagis födelsestad Lund, skjuter staten till X antal miljoner för att bygga en sannolikt ineffektiv spårvagn som få sakkunniga verkar vilja ha. Malmö stad, som tar det ojämförligt största ansvaret för Sveriges nya invånares väl och ve, de får däremot inte se en spänn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar