måndag 14 augusti 2017

Meddelande till allmänheten

Efter att ha harvat lite om skolans läroplan är det dags att nyansera lite. Jag skrev att läroplanen är motsägelsefull, eftersom den stipulerar en rad värderingsmål och samtidigt har som målsättning att eleverna ska bilda sig en egen uppfattning. Jag skrev:
 
"Antropofagi håller med om samtliga värderingsmål. Men det är värt att påpeka att det är värderingsmål, och därmed handlar om att forma människorna till önskade värderingar. Vi måste vara ärliga med detta.
 
I Sparta hade vi kanske haft mål som att 'varje elev ska utveckla en förmåga till råhet och brutalitet och en önskan att döda fienden och de svaga'; samt att 'varje elev ska känna blodtörst och kåthet inför åsynen av ett främmande folks fähus och bålverk''. Eller nåt.
 
Men i Sverige - för att nu sent omsider ge sig in i den löjliga och lökiga svenska värderings-debatten - känns Lgrs11-målen mer i linje med samhällskontraktets utformning, så som det ser ut här. Det är vår kultur.
 
Det handlar alltså inte om att lära människor att tycka vad som helst. Det handlar inte heller om att förbjuda åsikter. Det handlar om att vårt samhälle är uppbyggt enligt vissa värderingar, och de samhälleliga fostrande institutionerna ska vidarebefordra dessa värderingar. Detta är våra intersubjektiva fenomen, som ska läras in.
 
Vill man kan man tycka annorlunda. Men då får man bilda sig de uppfattningarna någon annanstans, utanför skolan.
 
Man kan även flytta till andra länder eller bosätta sig djupt in i skogen.
 
/.../
 
Det är /.../ ingen skam, varken för deontologen eller utilitaristen - den förre gillar principerna i sig, den senare nyttan av dem - att målsätta den svenska skolan enligt önskade/befintliga samhälleliga värderingar. Men det är rimligt att stå för det. Istället för att också låtsas som att eleverna ska få lära sig att tycka något helt annat, avvikande."
 
***
 
Meddelande till allmänheten: Antropofagi har tänkt på saken och uppdaterat uppfattning en smula.
 
I nuläget anser jag att skolan ska ha uppdraget att argumentera för vissa värderingar, men samtidigt lära eleverna att bilda en egen uppfattning. Detta för att vi också vill pådyvla ungjävlarna den liberala metavärderingen fritt åsiktsutbyte och debatt.
 
Det är då inte lika tydligt att läroplanen är motsägelsefull, eftersom den kan tolkas som en debattledare med en åsikt.
 
Det kan också vara en kontraproduktiv taktik att inte tillåta egen åsiktsbildning, eftersom det kan föda hat och misstänksamhet. Eller bara auktoritetstrots. Således kan fri debatt vara bra som listig plan betraktat.
 
Så får en väl bara hoppas på att de egna värderingarna är bäst, och därmed vinner över flest i debatten. En riskkalkyl helt enkelt.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar