(Din käpp i ekorrhjulet är en serie blogginlägg som Antropofagi bjuder på för att du som arbetar vid en dator ska kunna stjäla tid från din arbetsgivare. Genom att bjuda på information som inte gynnar din produktivitet, kan Antropofagi sätta en käpp i ekkorhjulet och bromsa upp Sveriges tillväxt en smula. Tidigare har en kunna ta del av detta, detta och detta. Hittills mycket djur, men även lite retoriska stilfigurer. Nåväl, här kommer installation nummer fyra av kuriosa-knarkarens livboj i tristessen – Din käpp i ekorrhjulet.)
I ärligheten namn finns det rätt många olika underarter inom familjen Hyaenidae, hyena. Idag ska vi prata om den fläckiga hyenan, och könsmaktsordningen i dennes samhällen. Den fläckiga hyenan lever i matriarkat.
Hyenan kan leva i klaner med uppåt 100-talet individer. Klanerna är uppdelade i mindre grupper, som oftast lever åtskilda från resten av klanen – man har regelbundna återsamlingar. Varje grupp styrs av en matriark som har ärvt sin position från sin mamma. Hanarna kan uppnå viss status genom att vara trotjänare i en grupp, men det är alltid honorna som bestämmer. Matriarkens status kommer gå vidare till hennes dotter, och dotterns dotter står näst på tur. I en rakt nedstigande matriarkal släktlinje ärver gruppens överhuvuden sin position.
Hyenor skrattar för att signalera underkastelse. Således skrattar hanarna ofta åt honorna. Jag tänker mig att det är lite som när människor vill avdramatisera en spänd situation – Hey män det är lugnt, liksom. Skratta bort förnedringen för att slippa ta konflikten. Alla ni som excellerar i att undvika bråk på stan vet vad jag menar. Inse att man inte kommer vinna just den fighten, signalera att man erkänner sig besegrad, och backa undan. Bättre fly än illa fäkta-modellen renderar måhända i en sårad stolthet, men i övrigt kan man komma helskinnad undan.
Varför är hyena-hannarna så säkra på att honorna kommer gå segrande ur konflikt? Tja, väl inbäddade som de är i en matriarkal struktur kanske de inte ser möjligheten att revoltera. Dessutom har honorna ett hemligt vapen som är väldigt effektivt. Hyena-honans klitoris är så stor att mänskliga forskare länge trodde att man bara iakttagit hyena-hanar. Med sin enorma klitoris kan gruppens matriark sodomera andra hyenor för att förnedra dem. Inte så kul att vara hyena-hane, tänker jag mig. Sticker man ut hakan blir man analt våldtagen.
Det som jag benämner "att förvalta vår mänskliga utveckling" (lånat från Nike Markelius), och som jag har skrivit lite om här och här, måste nu sammanfogas med David Deutschs The Beginning of Infinnity, som jag nämnt här.
Deutschs tidvis sega tegelsten anlägger ett väldigt optimistiskt perspektiv på mänsklig utveckling. Grundprincipen är att problem är oundvikliga, men lösbara. Han gör ett synnerligen bra case av det också. Visserligen möter vi ständigt problem, inte minst sådana vi själv har skapat. Dock lyckas vi ofta lösa dem, och månget domedagsscenario har kommit på skam genom åren. En lösning kanske skapar ett nytt problem, men då får vi försöka lösa det också. Lösningen på problem är inte stagnation – står vi still kommer problemen komma till oss ändå, men vi kommer inte ha någon möjlighet att påverka dem.
Man brukar säga att varje decennie har sin apokalyps. Många är otäckt reella – atombomber kan utrota oss, kärnkraftverk smäller ibland, mangroveskogarnas död ger oss tsunamis, etcetera. Att säga att "än är vi inte döda" är väl ett solklart fall av det kognitiva bias som Nassem Taleb exemplifierar med Thanksgiving-kalkonen: Varje dag på året kan kalkonen stärka sin uppfattning om att den är säker. Till den dag den blir slaktad.
Dock är "vi", mänskligheten, ingen kalkon. Vi drar inte alla våra slutsatser utifrån att extrapolera tidigare händelser. Vi kan se kommande hot, såsom den globala uppvärmningen, och vi kan efterforska, diskutera och bemöta sådana hot. Vi kan nedrusta kärnvapenarsenaler, och vi kan utveckla ny energislag och avveckla kärnkraften. Alla dessa saker gör vi i alldeles för liten utsträckning, vilket beror på en mängd strukturella faktorer som är förknippade med den totalitära kapitalismen och nyliberalernas nedmontering av demokratiska funktioner. Men vi kan, i teorin. Vi har en kapacitet att problemlösa.
Befolkningsexplosionen sågs länge, och ses av vissa än idag, som vår tids stora problem. (Jag har nämnt Malthus, Ehrlich med flera här.) Det som många trodde var befolkningsökning visade sig dock vara en demografisk förändring, sammanfattat genom den sk. demografiska transitionsmodellen. I korthet – mortaliteten minskar pga. framsteg. Fler överlevare, fler människor. Fertiliteten är nämligen fortsatt lika hög. Men, detta är blott ett lagg. Efter en tid minskar även fertiliteten motsvarande mortaliteten. Populationen stabiliseras, efter några år av ökning. Den eviga befolkningsökningen var ett hjärnspöke.
Det verkliga hotet är alltså stagnation. Det är också just stagnationen som visar sitt äckliga tryne när Reinis och Löfven vägrar förstå och förvalta vår utveckling. Den visionslösa politiken är vad Deutsch skulle kalla parochial – ungefär "provinsiell", det vill säga trångsynt och bakåtsträvande.
Deutschs idéer dryper måhända av tillväxthets och Eurocentricitet – han dodgar inte att vara neokolonial alla gånger. Han lider också av driften att vilja förklara allt. Det skiter sig så klart.
Men, gällande tillväxten. Vi kan utvecklas, och vi kan bestämma hur. Det som i daglig tal kallas tillväxt är inte nödvändigtvis den utveckling som är bäst, eller som vi vill ha. Att förvalta vår kapacitet kan vara något helt annat än att förslava barn för att tillverka tandborstmuggshållare i plast till en billigare penning. Det är inte utveckling, det är (neo)feodalism och träldom. Ord som inte direkt andas framtid. Det är alltså inte evig tillväxt, i traditionell bemärkelse, som vi bör eftersträva – that shit är en fet fälla. Utveckling är en annan sak.
Vi ska inte blunda för problem – vi ska lösa dem. Vi ska inte skygga för utveckling – vi ska anamma den och styra den.
Tänk på det. Nyss hade vi 16 timmars arbetsdag och stegling. Idag har vi gott kaffe och rapp. Snart botar de cancer, genom att hämma ett enzym som är gemensamt för samtliga cancerformer. Effektiva Hepatit C-mediciner kommer ut i år, troligen. Malaria är på tillbakagång. Medicinerar du ordentligt kan du göka utan att skicka vidare ditt hiv-virus. Så ja, vi kan om vi vill – fråga Hans Rosling liksom. Det handlar bara om att allokera resurserna ordentligt.
Nu gäller det att höja kostnaden för mänsklig arbetskraft, för att tvinga fram en ökad automatisering av produktion. Samt ställa om till 30 timmars arbetsvecka, global basic income, gratis sjukvård och utbildning åt alla världens människor, samt ställa om till förnyelsebara energislag och sluta äta djur. Åsså prio jämlikhet är ni snälla, och bort med försvarsutgifterna tack. Är vi överens?
I Värvet nyligen fick Triumfs banalitet äran att kontrasteras mot guden Schymans djup och vishet. Lyssna och lär. Vad som slår mig är att jag skriver under på samtliga av Schymans resonemang. Det enda som jag initialt tvekar inför är legaliserings-debatten (som jag i förlängningen berört här), men till slut tycker jag att Schymans hållning är den enda rimliga – jag uppfattar det som att hon ändå inte vill straffa brukare, men ser att för mycket av det gröna trots allt kan trilskas lite med hjärnan.
Schyman kopplar ihop militarismen, patriarkatet och rasismen – det gör jag också. Schyman tycker att vi måste kalla rasister för rasister – det gör jag också. Schyman tycker att SD:s konservativa idéer är bisarra såväl som farliga – det gör jag också. Det är den sista punkten här som jag vill uppehålla mig vid ett tag. Jag kan redan nu varna för att jag är en simpel amatör som kan föga om konst – om du känner ett skarpt hugg i besserwisser-körteln, bara lägg dig på soffan och andas lugnt i några minuter.
Som Schyman poängterar så vill SD använda kulturen till att ena folket. Därmed ska gamla nationalklenoder dammas av och hängas fram, och kreativa töntar och tomtar från nutiden ska skickas tillbaka till slåttern. Kontemporär konst är konstig. Riktig konst finns inom fyra ramar. (Samma befängda konservativa och reduktionistiska syn på kultur återfinns inom den bredare högern – se reaktioner på Anna Odells verk om tvångsåtgärder inom psykvården, eller Stockholm-moderaternas syn på graffiti. Lena Adelsohn Liljeroth, "vår" kulturminister, gillar överhuvudtaget inte ordet "kultur" – hon föredrar ordet "underhållning". Jag säger som Ken Ring: "Hahaha patetiska jävel!")
I SD:s principprogram (som jag också citerat grundligt här) definierar man "kultur" som "levnadssätt som förenar ett samhälle eller en viss grupp människor. Som sådant inkluderar det bland annat språk, beteendemönster, seder och högtider, institutioner, konst och musik, klädsel, religion, ritualer, lekar, värderingar och normer för lagar och moraliska system." Detta illustreras med en bild på dill-garnerade kräftor, komplett med öl och snaps.
Lite längre ned fortsätter man: "Kulturarvet har ett egenvärde genom bland annat de skönhetsvärden och den estetik som det står för. Att värna om kulturarvet är också att visa respekt mot tidigare generationer, att minnas vad de har åstadkommit. Den absolut viktigaste aspekten är dock att kulturarvet fungerar som ett sammanhållande kitt. Varje samhälle behöver gemensamma högtider och traditioner, gemensamma seder och bruk för att i förlängningen kunna hålla samman."
(Det som slår mig när jag läser den här texten är att datorernas ordbehandlare måste ha varit en avgörande innovation för att rasistiska partier kunnat få genomslag – så väl man stavar!)
SD brukar ondgöra sig över att midsommar är hotat. Ni har alla sett det klassiska klippet med Levi Klausen (som för övrigt själv idogt skändar det svenska kulturarvet genom att komponera electronica-versioner av klassiska svenska visor):
Personligen är jag svårt traumatiserad av att under min barndom ha tvingats delta i traditionellt svenskt midsommarfirande i nationalromantikens runk-fantasi-landskap, Dalarna. Här tvangs jag dansa löjliga danser rund en midsommarstång, trots att det alltid ösregnade. Det var ett jävla helvete, och sen jag blev myndig har jag spenderat midsommar på gymmet enligt en modifierad variant av stic.mans devis:
Vad tycker jag om klassisk svensk kultur i bredare bemärkelse? Ja, jag har Jan Johanssons Jazz på svenska på vinyl, som alla andra – den har trots allt sålt i över 400 000 ex. Jag har även en del konsthantverk som smyckar mitt hem, och Hasse & Tages 88-öres-revy i skivbacken. Jag tycker att den längsta versionen av Bergmans Scener ur ett äktenskap är på tok för kort, samt att det är kul att besöka typ yx-smedjor i Hälsingland. Så visst, SD:s version av kultur skapar viss nytta även i mitt liv. (Vill dock poängtera att de flesta av nämnda kulturutövare förmodligen inte röstar/hade röstat på SD – uppskattningen är inte ömsesidig.)
Oftast läggs dock nålen ner på Stevie Wonders Songs in the Key of Life, en best of-skiva med Culture, eller DITC:s självbetitlade LP. Av svenska artister är det rappare jag håller högst, såsom husgudarna Timbuktu och Chords. Jag går ofta på museum, men tycker nog att Magasin 3 brukar äga Nordiska och Skansen med hästlängder, inte minst när Magasinet ger oss absurda och (kanske) världsystem-kritiska videoinstallationer av Mika Rottenberg.
Kultur för mig handlar inte heller särskilt mycket om att bevara eller blicka bakåt. Intressant kultur är istället den som problematiserar, kritiserar och ifrågasätter. Banksy är ballare än Bol. Vilket inte hindrar mig från att fascineras och njuta av Hieronymus Bosch. Det är inte nutid kontra dåtid, utan snarare vilka anspråk en har på kulturen. SD talar om estetiska värden. Diskussionen kring huruvida något kan vara objektivt vackert är väl död, hoppas jag. Om något gyllene snitt någonstans gör något vackert för alla, låt så vara. Finare nyanser än symmetri kan ju göra att gemene man idag dyrkar kulturyttringar som av sin samtid ansågs vedervärdiga. T.ex. impressionisterna sågs ju som synnerligen dekadenta (= dåliga) av många under 1900-talets början, vilket idag kan tyckas mer än orimligt. Hur som helst kanske konst inte måste vara vacker – själv föredrar jag när den är intressant. (Impressionister lyckas i regel vara båda delarna.)
The Garden of Earthly Delights, H. Bosch.
Ytterligare ett syfte som SD anför angående kultur är att "visa respekt mot tidigare generationer". Inte heller det här är något jag kan skriva under på utan vissa inskränkningar. Inte all konst representerar pöbeln och patrasket från respektive epok. Snarare får vi ofta ett överklassperspektiv. När konstnärer försöker visa lite sanning, som de ryska realisterna (Peredvizjniki) som ställdes ut på Nationalmuseum för något år sedan, så har dessa verk ofta bannats av makten. Den Goya som målar krigsskildringar och den som målar pastorala picknicker är för mig två helt olika kulturutövare, som reflekterar diametralt olika klass-intressen. Förresten, respekt… Ska vi inte få skratta åt ugly renaissance babies?
Slutligen, och kanske viktigast, anser SD att kulturen ska fungera som ett sammahållande kitt. Ja och nej, säger Antropofagi. Kulturen kan hålla oss samman genom att skapa mötesplatser och träffytor, samt vara forum för diskussioner och samförståndsyttringar. Däremot kan, och bör, kulturen också vara kritisk. Kultur som hegemonins mistlur är en styggelse. Samhället ska hållas samman i den bemärkelse att vi alla har att vinna på att samarbeta med varandra. Eftersom världen är ett plussummespel måste vi hitta en spelteoretisk modell som gynnar samverkan. Här är begrepp som tillit och förutsägbarhet centrala, och även legitimitet genom medbestämmande (demokrati). Samhället som samarbetsform måste gynna oss alla, likvärdigt, för att vara legitimt. När samhället misslyckas med att vara till för alla, då är det både dysfunktionellt och meningslöst.
Kanske dags att ta sig till poängen: SD:s syn på kultur är för mig dystopisk främst eftersom den är så otroligt jävla tråkig. Tänk dig, att bara lyssna på folkmusik och dansband, ha Zorn-rövar på väggarna, och låta revisionisten Herman Lindqvist skriva historien åt oss. SD:s "blåögt blonda feberdrömmar" är helt enkelt inte appellerande.
Jag hyser en djup aversion mot monokultur, en aversion jag tror att de allra flesta delar. Jag är van vid att ta del av det globala utbudet av idéer, konst, mat, litteratur och musik. Varför begränsa sig, när man kan förvalta den mänskliga utvecklingen och få allt? Det är inte kulturimperialism, det är bara inte stagnation. SD:s supertrista och enkelspåriga kulturkanon misslyckas för övrigt med att vara estetisk appellerande, kulturellt representativt, och samhälleligt sammansvetsande. Dansband suger, Karl XII:s likfärd och liknande har ett renodlat överklassperspektiv, och Utvandrareposet (inkl. spin-offs) hyllar migranten. Inte bara missförstår SD vad kultur är och kan vara, dessutom misslyckas man med att leva upp till de egna idealen. NSDAP hade i alla fall snygga uniformer, SD har i bästa fall fula slipovers.
Ack Gud i din silverskrud, låtom oss slippa Levi Klausen som kulturminister. Amen.
(Det här är tredje installationen i Antropofagis serie Din käpp i ekorrhjulet – blogginlägg avsedda att sänka tillväxten i Sverige genom att folk tillägnar sig meningslös information på sin betalda arbetstid. Tidigare inlägg kan du läsa här och även här.)
Tycker du att din pojkvän är needy och klängig? Då finns det
en risk att han i själva verket är en djuphavsmarulk.
Är din trut typ en tredjedel av din kropp? Lockar du mindre
fiskar med en liten bioluminiscent tentakel? Då finns det en risk för att du i själva verket är en djuphavsmarulk.
Lever du på över 300 meters djup? Utgör din pojkvän ca sex
procent av din egen kroppshydda? Okej, vi kan nog säga att risken närmar sig
ett faktum. Ni är djuphavsmarulkar. Och ni borde googla termen könsdimorfism.
Så här är det. Djuphavet är en ganska glest befolkad bygd,
sånär som på några ålar som gnaskar på ett sakta sjunkande valkadaver, och en
gyllenslemmig kraken som brottas erotiskt med en eller annan kaskelott. Ni
djuphavsmarulkar, särskilt ni av gruppen Ceratiidae,
är väldigt ensamma där nere i djupen. Det är lite som i Norrlands inland, man
springer jävligt sällan in i någon annan individ, och när man väl gör det är
det läge att hålla fast i na.
Detta är faktiskt förklaringen till att din dude bara är
drygt en centimeter lång – och då snackar jag om kroppslängd, inget annat. Djuphavet
är ett rätt fattig miljö, så det är läge att hålla nere matkostnaderna genom
att inte växa för mycket.
Killen har några tänder på nosen, tänder som han kan använda
till att fästa sig vid dig och sen stanna där. Han kan inte använda dem för att
käka – faktum är att han är helt livsoduglig på egen hand. Om han inte tidigt i
livet lyckats fästa sig vid en hona som du, så hade han dött. Han har dock
sjukt bra luktsinne, för att kunna hitta dig och dina väninnor.
Nu när han väl har fäst sig vid dig utvecklas förhållandet snabbt
till en parasitisk relation. Jag behöver kanske inte berätta detta för dig, du
lär ju ha tröttnat på den här skiten redan. Men alltså, really tho’. Killen har
bokstavligt talat kopplat in sig på ditt blodomlopp. Han är som en jävla
kroppsdel som inte går att göra sig av med. Det enda han gör är att hänga där
och med jämna mellanrum ejakulera lite. Vad hände med att bidra till hushållet?
Han hade bråttom att hitta någon, det var tydligt –
alternativet var att svälta ihjäl. När han väl kom dig in på livet så bet han
sig fast, och avgav ett enzym som smalt ihop din hud med hans mun. Era
kapillärer kopplades ihop. Var det vad du hade tänkt dig? Eller såg du mest en
vit brudklänning framför dig?
När han väl kopplat in sig mot ditt hushåll började han till
råga på allt att växa. Snart var han mycket mer välnärd än sina ungkarls-kompisar,
de som simmar runt i panik där ute för att hitta någon. Kåta, ja, men
framförallt jävligt hungriga.
Det softa för dig är ju att när du väl känner för att skaffa
barn så behöver du varken hänga på krogen eller dejtingsajter. Det är bara att
absorbera lite sperma av din kille, så är det bulle i ugnen på ett ögonblick.
Du är förresten lite av en player, för den delen. Upp till åtta hanar kan fästa
sig vid dig. Så han kan ju inte riktigt veta att det är hans barn. Men så länge
du håller honom mätt och belåten skiter han nog lite i vilket.
The other day såg jag föreställningen Är
det synd om papporna?(i regi av Lotta Ramel) – ännu en teater om
könsroller, liksom denna, denna
och denna.
Föreställningen var visserligen rolig, en fick skratta, men den gav inte upphov
till något som helst efterarbete utöver den klagolåt du just nu läser.
Mången kulturupplevelse väcker en lust att tolka, kritisera,
förklara, eller associera. Är det synd om
papporna? upphörde dock att existera i det ögonblick skådespelarna applåderades.
Så varför överhuvudtaget förära denna underhållande men
substanslösa pjäs ett blogginlägg? Jo, för att den visar att vi nått ett stadie
där patriarkatet är det givna objektet att skoja om. Ett stadie där
pjäsförfattare med skrivkramp reflexmässigt griper efter normkritik. Det ligger
liksom längst upp i reflektions-högen.
Detta feta faktum förtjänar att firas. Att tidigare radikala tankar nu är de som är närmast till hands är lite av ett paradigmskifte. Vilket får mig att undra – vilka är de nya idéer som gror i marginalen just nu? Vad är morgondagens skåpmat?
Dokumentären Politiker utan målpå SVTPlay måste vara det mest subversiva som visats på nationell TV sen Per Oscarsson (inte) strippade i Hylands hörna. Det är nästan så att jag vill dra tillbaka mitt påstående om att SVT styrs av Svenskt Näringsliv.
Egentligen är Politiker utan mål inte något nytt. Det nya är att det sägs på den tevekanal som bannade Godheten av hr. Jarl. Dokumentären är ju också förljugen, såtillvida att man talar om en visionslös politik och samtidigt inte låtsas om att Vänsterpartiet och Fi sitter strax utanför bild och gastar om sex timmars arbetsdag, jämlikhet, och jämställdhet. Pretty fudging visionärt om du frågar mig.
Själv skrev jag om vårt ansvar att förvalta vår utveckling redan här, och ännu tidigare här. Vi har redan nått en värld där väldigt lite arbete kan generera väldigt mycket göttma, och proportionerna kommer skjutas mer och mer i den riktningen. Det är inte så konstigt egentligen – tänk på när man uppfann hjulet, och extrapolera den tanken. Viss förändring kan komma ur vår förmåga att arrangera materian på fördelaktiga vis.
Så, när vi inte måste, varför håller vi på att förhandla om vilka som ska bli den nya slavklassen i ett samhälle som inte kan ta hand om sina gamla? Varför tillåter vi att ett fåtal rövarbaroner (dessa, dessa, dessa och dessa) får expropriera våra gemensamma tillgångar, och på så sätt ta udden av vår ständigt ökande produktivitet? Varför tar vi ifrån en massa människor deras nödtorft? Varför misskrediterar vi dem som står utan arbete?
Varför "vi" tillåter och gör allt detta, det beror förmodligen på ren och skär dumhet och intellektuell lättja. Men de som exproprierar, de som säljer in och säljer ut, de har nog ganska väl uträknat vad som sker. Genom att hetsa kris kan man sälja ut, skära ner, slakta av, hålla kort. Man kan skylla på invandrare, eller på vad som helst. Det handlar bara om att avleda uppmärksamheten från den listiga heist som pågår bakom våra ryggar.
Som alltid är vi tillbaka på frågan om fördelning. Ser man ett ökande välstånd som något som bör komma alla till del, eller som något som kan läggas i en stor hög i en källare på ett gammalt slott? Ska vi få tio veckors semester, eller ska vi ha fler kärnvapen?
Jag tänker att Jonas Sjöstedt och Gudryn Schyman borde ha fått komma till tals i den där dokumentären. Så hade folket fått smaka på lite visioner.
Jag har tidigare skrivit om hur Scientologerna via USA:s
regering fått diktera svensk tryckfrihetsförordning – kolla
här. I ett sproilans nytt P3 Dokumentär får vi höra en historia om när USA,
eller egentligen amerikanska intresseorganisationer, får bestämma hur svenskt
rättsväsende ska agera. Lyss åpp:
Många detaljer är riktigt skruvade med den här historien.
Ministerstyre, ja, och det ska vi ju inte ha har vi bestämt. Men även
snurr-dörrs-korruption när en av de poliser som jobbar med utredningen mot The
Pirate Bay tar tjänstledigt under pågående utredning för att börja jobba för
Warner. Ingen utredning om jäv görs. Lökigt? Eh, ja.
För den som vill se och höra mer så har lundabon Simon Klose
snickrat ihop en dokumentär om saken också:
Även domaren TPB-målet är uppenbart fett jävig, vilket dock
inte erkänns. Korruptionen i nationen!
Upphovsrätt är något som jag någon gång ska diskutera at
length. Just nu nöjer jag mig med att citera sammanfattningen av pappret Against intellectual property som
skrivits av självproklamerade libertarianen Stephan Kinsella ("IP" står för Intellectual Property):
”We see, then, that a system of property rights
in ’ideal objects' necessarily requires violation of other individual property
rights, e.g., to use one’s own tangible property as one sees fit. Such a
system requires a new homesteading rule which subverts the firstoccupier rule.
IP, at least in the form of patent and copyright, cannot be justified.
It is not surprising that IP attorneys,
artists, and inventors often seem to take for granted the legitimacy of IP. However,
those more concerned with liberty, truth, and rights should not take for
granted the institutionalized use of force used to enforce IP rights. Instead,
we should reassert the primacy of individual rights over our bodies and homesteaded
scarce resources.”
Kort och gott: Att ta immaterialrätt för givet är väldigt
absurt, och tenderar att kompromettera våra mer grundläggande rättigheter
gällande materialrätt – dvs. den äganderätt som gärna vurmas. Således slår
nyliberaler åter knut på sig själva, när man hävdar två motstridiga
ståndpunkter, den materialrättsliga och immaterialrättsliga. Att nyliberaler älskar korruption är klarlagt. Tomtar på loftet har också iakttagits vid fler tillfällen än inte. Att man samtidigt innehar två diametralt motstridiga åsikter är ändå lite underhållande.
Här är tre lundabor i podcastformat: Kakan Hermansson i Klassresan, Nour El Refai i Värvet, samt Timbuktu, också i Värvet. (Hermansson, som har växt upp i samma del av stan som Antropofagi, delar förresten upplevelsen av 30de november-nazisterna som jag skrivit om här. Plötsligt var stan belägrad, och man ba' "va, finns det nazister?") Faktum är att dessa tre lundabor kan vara våra tre mest kända representanter i nuläget. Liv Strömqvist ej heller att förglömma.
Trots sin litenhet har Lund varit en slags svensk hiphops huvudstad under vissa perioder, vilket är väl dokumenterat:
[Uppdatering: Här var tidigare en låt inbäddad. Innan Grooveshark släcktes ned.]
Organismen rappar om Lund. [Uppdatering: Här var tidigare en låt inbäddad. Innan Grooveshark släcktes ned.] För länge sen (feat. Chords & Supreme) by Timbuktu on Grooveshark Så gör även Timbuktu och Chords. (Så klart en cover på Ahmads klassiska Back In The Day.) [Uppdatering: Här var tidigare en låt inbäddad. Innan Grooveshark släcktes ned.] Mossans Hoj by Sebbe on Grooveshark Sebbe cyklar omkring i Lund och name-droppar några klassiska stadsdelar såsom ÖT, KG, Linero och Fladden.
En annan rappande lokalpatriot som alltid hållit fanan högt för Lund är Professor P. EPn The Realism verkar inte finnas på Grooveshark, så ni får hålla till godo med ett stilbrytande Youtube-klipp. Här är Spellbound (L-Town):
När det sentida fenomenet acapella-battles startade i Sverige skedde detta i just Lund, arrangerat av bland andra Lunda-rapparen Choys, vars Galen Rekvisita-kollega Nomad idag utgör framgångsrika konstellationen Som Fan tillsammans med bland andra fellow lundensaren Ezzo Fresh. Nomad har även gjort bra ifrån sig i den viktigaste (och lundabaserade) battle-ligan, the Ozone Battles. Den som på något sätt intresserar sig för svensk nu-nutida hiphop är välbekant med dessa namn.
Bilden av Lund är annars till stora delar formad av Lunds Universitet, studentikos subkultur, och spexiga komiker som inte sällan haft rötterna i studentvärlden (Hasse & Tage, Varanteatern, Hipp-Hipp). Det många nog inte vet är att Lund faktiskt har en större andel arbetare än arbetarstaden Malmö, till stor del beroende på industrier såsom Tetra Pak och Alfa Laval (numera Tetra Laval). Vidare är det stora Universitetssjukhuset arbetsplats för många sjuk- och undersköterskor.
Hermansson, El Refai och Timbuktu har alla växt upp i Lunds ytterområden, och framförallt i en lite annan version av Lund än den studentikosa. Flera av de största student-ghettona är belägna rätt perifert, så den geografiska placeringen säger i det här fallet inte hela sanningen – att Lund är relativt segregerat sett till klass. De som ansluter sig till den studentikosa traditionen, bor på studenthem, deltar i spex med mera, är sannolikt de som får och tar mest uppmärksamhet. De som kommer från arbetarklasstraditioner håller sig lite mer på sin kant, och beblandar sig ofta bara med stor skepsis med studenterna. Hiphop-Lund är sprunget främst ur det icke-studentikosa, men det finns en mängd interaktionsytor, som oftast har att göra med alkohol. [Uppdatering: Här var tidigare en låt inbäddad. Innan Grooveshark släcktes ned.] Livet by T.R on Grooveshark T.R. (sedermera Öris) rappar: "Kom till Lund och bli hatad, precis som studenter!"
Lund är således en smula schizofrent. Vad som är lite obehagligt när man som lundensare flyttar annorstädes är att gemene man uppenbarligen inte har någon som helst insikts i stadens icke-studentikosa tradition. Att överklassen och den övre medelklassen till denna grad lyckas osynliggöra arbetarklassen är bedrövligt, men symptomatiskt.
Att blunda för att alla inte har det lika bra som man själv, det är en klassisk högerstrategi. Det krävs naturligtvis för att kunna må bra med sitt liv – även rikingar berörs ju i grund och botten av rättvise-normer och sociala koder. För att slippa se sanningen hittar man på löjliga "teorier", där fattigare människor misskrediteras, och där den rådande fördelningen medelst cirkelresonemang kan betraktas som det moraliskt rätta. Misskrediteringsstrategin handlar om att avmänsklifiera, samt om att lägga skulden på de fattiga själva. Slutligen är segregationen viktig, eftersom det gör att man bokstavligt talat inte ser de som lever utanför det egna kastet. Blanda dessa strategier – antiintellektualism, moralism, och blindhet – och du kan bli såhär verklighetsfrånvänd:
"Nu vet jag inte om vi har några klasskillnader i Sverige längre, enligt sociologer har vi inte det", säger den före detta Lundsberg-eleven. Att Lundsberg är ett överklassreservat av rang, och tillfullo fyller sin funktion som sådant, bevisas av att den före detta eleven anser att Lundsberg präglas av mångfald.
Vad är hiphop? Bland annat är det en kulturyttring som bär på ett vittnesmål om en helt annan värld. Väldigt många rappare talar om sociala orättvisor, politiska frågor, och marginaliserade individers upplevelser. Hiphop är i stor utsträckning en lärobok i empati och medvetenhet. På så sätt är hiphop nästan per definition subversivt. Även när den är hedonistisk och korkad tenderar den att ifrågasätta invanda maktförhållanden, eller i sämsta fall åtminstone spegla värdsamhällets skevheter i en absurdistisk form som få kan värja sig mot. Även lökig hiphop blåser så att säga upp de "dåliga" normerna till dimensioner som fyller hela synfältet.
Att lundarappare är några av Sveriges främsta (nämnd Timbuktu, Chords, Professor P, Nomad, med många fler) ger den dolda sidan av Lund en möjlighet till upprättelse. Plötsligt är det kanske någon som någonstans frågar sig vad "jonkare", "tjåwel", "knuda", "lide" och "bull" betyder. Kanske är det till och med någon i Lunds egna överklassreservat (Professorstaden, Tunaskolan, Tomanders studenthem, Malmö Nation med flera) som råkar lyfta blicken och se bortom sin egen omedelbara sfär. Finns det något annat där ute? Ett klassamhälle till exempel?
Jag nämnde här
en artikel av Birgersson som i sin tur nämner den
här dokumentären på SVTPlay. Dokumentären handlar om Charles Bradley, en
man som mer eller mindre levt hela sitt liv i misär. Även om dokumentären inte
direkt andas ”rasmedvetenhet" (nasty ord!) skiner det igenom att Bradleys struggle till
stora delar är svart. Han har misskrediterats och misshandlats av poliser, levt
som uteliggare sedan tonåren, sett sin bror mördas. Bradley har manglats fram
och tillbaka genom den strukturella rasismen i USA i 62 år. Hans plågor är obeskrivliga,
hans bortkastade liv en skymf mot mänskligheten. Det blir nästan Hollywoodskt
övertydligt när tittaren får veta att Bradleys musikkarriär avstannade,
eftersom alla hans vänner i bandet tvångs-inkallades och skickades att dö i
Vietnam.
Plötsligt, dock, vinner Bradley på lotto. Efter att ha levt
knapert på att göra James Brown-imitationer kommer han i kontakt med the Daptones, kanske mest kända för
att ha samplats av Jay-Z i låten Roc Boyz. Dessa unga
vita soulfantaster försöker ta det tillbaka, keepsa det real, emulera den
traditionella svarta musik som de älskar men som inte längre görs. Charles
Bradley är inte den första fantastiska soulröst de ”upptäcker”. Även Sharon
Jones är en late bloomer som sugits upp av skivbolaget. Röster som fötts i fel tid, kanske Mats Nileskär skulle ha sagt.
Begreppet white allies
står för personer som definieras som insiders i vithetsnormen, aka. ”vita”,
men som ändå väljer att ifrågasätta white supremacy och arbeta mot den
rasistiska strukturen. Fenomenet har problematiseras, vilket diskuteras t.ex. här.
Fallet Bradley får mig att vilja vidga diskussionen en smula.
Daptone Records är inte white allies i den bemärkelse att de (främst) är aktiva antirasister. Däremot är de soulnördar och kulturkonnässörer som bygger sin identitet och sin verksamhet på att alliera sig med det svarta kulturarvet. Den kan vid en hastig anblick se ut att vara på andra sidan vithetens gräns, på de Andras sida. De vill återuppliva vad de själva ser som den autentiska soulmusiken, ungefär medborgarrätts-soulen, och de vill lyfta och exponera svarta artister i centrala positioner i sina konstnärliga konstellationer.
Bradley har fått smaka på den strukturella rasismens värsta
tortyrtekniker. Nästan hela hans liv har förtärts av monstret. Då, plötsligt,
vänder det. Självklart är Bradley glad. Han har ju typ vunnit på lotto. Men hur
många är det som någonsin vinner storvinsten? Ja, det är väl de vi läser om i
pressen så att säga, enligt Nassim Talebs Casanova-modell (läs
den här boken om du undrar). De allra flesta spelar hela sitt liv, men
vinner aldrig. De syns i statistiken, men inte i tidningen, och de får ingen
dokumentärfilm gjord om sig.
Charles Bradley.
Så, Bradley är that one lucky guy som plötsligt får lite
göttma ut ur sitt elände. Hans bror är dock fortfarande död, hans mamma
fortfarande sjuk, hans läskunnighet fortfarande knapp, hans 62 första levnadsår
fortfarande massakrerade i systemets stenkross. Han är emellertid tacksam nu, tacksam
mot lotteriet, tacksam mot de sköna vita unga snygga soulfantast-killarna på
Daptone. Bradley ger kärlek till dem, och framförallt ger han kärlek till
publiken.
En talande scen är när Bradley haft sin
albumrelease-spelning. I dokumentären får ett antal personer ur publiken komma
till tals. De är alla vita, de är alla glada, de säger alla saker som att deras
liv har fått en ny mening. Bradleys musik skapar mening i vita människors liv.
Även feel-good-dokumentären fungerar så, tills att du genomskådar den.
Bradleys erfarenhet är skapad av den strukturella rasismen,
av det diskursiva element som kan kallas Vitheten. Det har gjort väldigt ont på
Bradley att uppnå dessa existentiella resultat, men nu är det dags att skörda.
Nu ska Vitheten få äta, få tillgodogöra sig Bradleys erfarenheter utan att
behöva gå igenom någonting av vad han har gått igenom. Möjligen kommer Vitheten
gråta en uppfriskande skvätt vid tanken på Bradleys svårigheter, men egentligen
bara må bra av sin egen medmänsklighet.
Gör jag mig förstådd? Systemet, eller vad vi ska kalla det,
utsätter Bradley för 62 år av vidrigheter, för att vi sen glatt ska kunna klappa
oss om axlarna och njuta av att höra honom berätta sagan för oss. Det är, i vidgad bemärkelse, white
allie i form av vita soul-entusiaster som står för själva skördandet. Det är
via deras kanaler som vi kan tillgodogöra oss Bradleys historia, hans insikter
och upplevelser.
Kolla, det finns vita
som är snälla, som räddar Bradley, vad snälla vi är, vi vita, som låter den
stackars Bradley få lite njut på slutet. Åh så bra vi är. Och så vis han är!
Fast ändå korkad. Vi är ju smarta på riktigt. Bradley är infantil, så klart, men har liksom den där sortens insikt
som bara ett naturväsen kan ha. Typ en ursprungsbefolkning eller nåt. Vi har ju
verkligen nåt att lära av de lägre raserna, som kan leva ett så äkta och
okonstlat liv.
Det kanske värsta av allt: Hur många vinner inte på
lotteriet? Den strukturella rasismen måste hålla sig med hundratusentals offer
för att då och då kunna plocka upp ett att skörda och äta. Vad skulle skett med
Bradley om han inte haft den där soul-rösten, den där ”härliga” personan? Om
han inte varit rädd för sprutor, och tackat ja till lite dope på den tiden han
sov på tunnelbanan? Oräkneliga personer dör utan att få den där sista sekunden
av systemrättfärdigande njutning som Bradley får.Men slutsatsen
som t.ex. Susanna Birgersson drar är att systemet fungerar. Vi får ju ett
lyckligt slut.
”Min bror sa: Det enda
språk du kan fördöma förgripelsen på är förgriparens språk
och förgriparens språk
är ett språk som uppfanns för att rättfärdiga förgripelsen”
Athena Farrokhzad är från Bagis!
Jag har tidigare
nämnt Lundbergs Det här är inte mitt land,
där han försöker vrida tolkningsföreträdet ur händerna på (som jag ser det) Schlingmann,
Kjöller, Björklund och Borg. Lundberg upptäcker hur linjerna dras, hur
historierna skrivs. Hur arbetsrätten inskränks, hur solidariteten kringskärs,
hur rättigheter blir mer selektiva gällande vem de omfattar. Flyktingbarn
fängslas och deporteras, fackföreningarna vänder sig bort från de
bemanningsanställda, de misskrediterade
fördöms eller försvinner ur det kollektiva synfältet.
Moderaterna är några av de äckligaste i det här
sammanhanget. Man ägnar sig åt en historierevisionism i omfattande skala för
att utrota arbetarrörelsen och dess gärningar ur våra medvetanden. Nyliberal
retorik vill få oss att tro att stjälp är hjälp, och tvärt om. De är
fiffiga och falska, och i en antiintellektuell värld är de kungar. Trots, eller
på grund av, att de är
dumma i alla sina sju
huvuden.
Farrokhzads rader sätter fingret på det klassiska dilemma
den ställs inför som drömmer om att argumentera mot det hegemoniska. För att
överhuvudtaget göra sig förstådd måste en tala förgriparens språk. Men vad kan
sägas på det språket?
Den här
fantastiska texten av Douglas Hofstadter, från hans Metamagical Themes (1985), belyser sexismen i engelskan. ”A person
paper on purity in language” twistar konceptet genom att ersätta kön med ras.
Läs texten och inse hur långt bakom svensk debatt är, när folk bråkar om
könsneutrala pronomen och sånt.
Att använda ett visst språk, vilket kan sägas vara analogt
med att argumentera enligt en viss metod eller logik, medför en mängd mer eller
mindre synliga antaganden. Barzoo Tavakoli blev uppmärksammad för sitt brev
till SD, där han beskrev vilken rekorderlig och värdeskapande invandrare
han är. I samma andetag köpte han den underliggande idén om att hans
värdeskapande är hans värde, och att det han tjänar är det han förtjänar.
Universalistisk nyrasism, skulle Jonsson
säga. På samma sätt sågade
Özz Nûjen min husgud Timbuktu för dennes känsloladdade 5i12-tal.
Nûjen tyckte inte det var gött att Timbuktu skulle behöva legitimera sin
närvaro i Sverige genom en nationalistisk kärleksförklaring. (Timbuk verkar i
Filterinte helt nöjd över responsen.)
När debatten-debatten rasade försökte bland andra Ali Esbati
säga kloka saker på den här linjen. Här återger
Esbati vad som hände när en blindgalen Stina Dabrowski och en
fradgatuggande Janne Josefsson nödvändigtvis ville ha svar på tal om varför en
inte alltid vill ge svar på tal. Esbati tipsar också om Tankesmedjans knappt fem minuter långa take on it, som
en kan höra här. Vill en kolla på själva debatten-debatten så är den lång
men festlig, och inbäddad nedan:
(Det är så otroligt härligt hur illa Dabrowski sköter sin roll som moderator. Det Dabrowski och Josefsson åstadkommer med uppvisningen är egentligen bara en perfekt illustration av varför man inte ska ta alla debatter under alla förutsättningar. Dabrowski avbryter omedelbart Esbatis inledande förklaring om vad "Våga vägra debatten" innebär, och låter sedan Josefsson orera utan ände.)
”En ’debatt’ på
högerpopulisters och islamofobers villkor […] inte möjlig att ’vinna’ för
motståndarna. Det är ’debatten’ – det stämningsläge den skapar och de
frågeställningar den undantränger – som är själva målet.”
Esbatis artikel rör främst en norsk kontext, men är direkt
överförbar till svenska
förhållanden. Esbati igen:
”Islamofobins allt
djupare normalisering i offentligheten är framhjälpt av en missuppfattning om
det liberala meningsutbytets funktion och konstitution. Det yttrar sig i en
dogmatisk […] idé om att, säg, Siv Jensen eller Hege Storhaug [eller Jimmy
Åkesson] faktiskt önskar sig en debatt – alltså argument som bryts mot varandra
– och att det i en sådan debatt skulle vara möjligt att övertyga åhörarna”
Debatten i publicistklubben är väl ett typexempel på en
sådan icke-debatt.
Filosofiska
rummet kommenterar. Här kommer man fram till att yttrandefriheten onekligen
är långtgående, och att de som gastar om att vara censurerade onekligen lyckas
göra sig höra angående detta. Frågan ställs, ”vad har man rätt att slippa finna sig i?” Fysiskt våld, ja, men
vissa sociala sanktioner får man finna sig i om man framför impopulära åsikter.
Det framhålls också att man kan anses ha en plikt att neka att delta i en
debatt, om man inte ges möjlighet att delta i debatten på ett fritt sätt. ”Ingen vinner på att ställa upp och låta sig
förnedras.” Obenägenheten att inte ge sig in i olika debatter bygger ofta
på att det inte egentligen rör sig om sådana. (Man kan ju själv försöka
föreställa sig hur stimulerande det hade varit att delta i SVTs patetiska
program Debatt. Inte särskilt, tänker jag mig.)
Filosofiska rummet tar också upp begreppen deliberation
och agonism. Deliberation
handlar om att ”vi” i debatten ska arbeta oss fram till ett konsensus. Agonism
är det motsatta – där är debatten evigt pågående, och enighet är inte ett
begripligt alternativ. Skillnaden mellan agonism och antagonism är dock central
– vi ska prata, inte spöa varandra. Här påpekas att debatter ofta är ett
skådespel. Reinis vill knappast övertyga Löfven i partiledardebatten, och ingen
förväntar sig heller detta. Debatten är då en form för att presentera
respektive synpunkt. (Eller, i Reinis fall, att dölja sin egentliga agenda, inlindat smutskasta motståndaren, och ljuga om vad väljarna vill.)
Angående den mer vardagliga debatten då. Filosoferna i P1
anser att en medborgare har en viss plikt att idka diskursiv renhållning.
Befängda och vidriga åsikter ska bemötas, och detta med goda argument. Ansvaret
sträcker sig därmed till att ha en arsenal med argument redo och igenomtänkta.
Det handlar om ”vilka åsikter som behöver
legitimeras, och vilka åsikter som inte behöver legitimeras.” Vad man kan
komma undan med, helt enkelt. Åsikter bygger heller inte bara, eller t.o.m.
oftast inte, på rationella argument – ”de
slipas av och bildas i ett socialt sammanhang.”
Tillbaka till språket då. Vad är förtryckarens språk? Som
Hofstadter så snyggt belyser kan det vara patriarkatets engelska, och
självklart även svenska. Men det kan också vara nyliberalens premisser, såsom att
värde och ekonomiskt värde alltid är
detsamma, att tillväxt alltid är målet, att konkurrens är konstruktivt hellre
än destruktivt, och att ”fri marknaden” alltid är det mest rättvisa och
optimala.
Således måste vi akta oss. Vi ska inte tro att spelplanen är
rättvis. Dock har det alltid varit det fetaste att vinna över sin motståndare i
dennes paradgren. Därför är det så himla gött att vänstern idag vinner över
nyliberalerna även när man lutar sig mot högerns favoritvetenskaper. Vänstern
vinner debatten om vinster i välfärden, debatten om åtstramning kontra stimuli,
debatten om debatten, med mera etcetera, i alla fall om vi tittar på de
faktiska argumenten. Nyliberala
dogmer står sig inte för närmare granskning, och när moderaterna
måste skrika att vänstern hatar USA och älskar Nordkorea så vet man att
diskussionen inte går bra för dem.
En av Antropofagis allra trognaste läsare har med anledning
av föregående
inlägg inkommit med ett litteraturtips i PDF-format. Behold, White
like me, en samling texter av Oivvio Polite. Från 2007, men bättre sent
än aldrig antar jag.
Några punkter från White
like me har särskilda implikationer på vit-i-hiphop-problematiken, så vitt
(pun intended!) jag ser det. Polite citerar Charlie Watts, Rolling Stones
trummis, som säger att han alltid velat vara en svart New Yorker, eftersom en
sådan är det coolaste Charlie vet. Polite analyserar inte helt oväntat röven av
detta lökiga uttalande. Jag låter den analysen vara ifred, och ger mig in på
ett eget sidospår.
The Rolling Stones är ett rockfenomen sprunget ur svart
kultur – mer specifikt ur legendariska Chess Records, skivbolaget som samlade
bland andra Chuck Berry, Willie Dixon, Howlin’ Wolf, Muddy Waters, och Little
Walter. Utan att vara expert på området har jag uppfattat det som att dessa
artister skapade rock n’ roll ur bluesen. Filmen Cadillac Records(2008)
berättar historien på det där härliga Hollywood-sättet.
Artisterna på Chess Records har väl vid det här laget alla
fått ett brett erkännande, men så var det inte från början. När svarta artister
revolutionerade populärmusiken, då var det en självklarhet för vita artister
som the Beach Boys att helt enkelt stjäla riffen och melodierna. Jämför t.ex.
Chuck Berrys Sweet Little Sixteen med Beach Boys Surfin’ USA:
I det här sammanhanget är Rolling Stones lite av the good
guys, eftersom de genomgående creddar Chuck Berry för inspirationen. Att
inspireras av någon annans skapande, för att sedan skapa själv – det är väl så
all kreativ verksamhet fungerar? Ja, och inget fel med det. Stones visar också
sina föregångare och förebilder respekt. Allt verkar således helt legit. Så
plötsligt, det där obehagliga citatet av Watts:
”I always wanted to be
a black New Yorker. You know, the sharpest one on the street.”
Turist i kulturen, med respekt för historien, men likväl
exotiserande. En perfekt analogi till mången vit rapp-konsument. Vill vara
svart, lägger sig till med attribut, men kan ta av sig förklädnaden när som
helst. Eftersom jag orättvist drog in Sage Francis i det här i och med
föregående inlägg, låter jag honom få lite upprättelse genom att kommentera
även nu (från Slow Down
Ghandi):
”But some of y’all still haven’t grown into your
face/
and your face doesn’t quite match your head/
and i’m waiting for a brain to fill the dead
space that’s left/
you’re all, ’give me ethnicity or give me
dreads’/
Trustfundian rebel without a cause for alarm/
’cause when push turns to shove, you jump into
your forefathers’ arms/
He’s a banker, you’re part of the system/
Off go the dreadlocks, in comes the income/
The briefcase, the freebase, the sickness, the
symptom/
When the cameras start rollin’, stay the fuck
out of the picture pilgrim/”
Polite skriver också om varför han, som afrosvensk, gillar
att lyssna på vitmakt-musik. Mycket svart musik, skriver Polite, behandlar vita
människors övergrepp – likväl har vita uppskattat musiken. Black power-budskap,
såsom Paris eller Public Enemy, har uppskattats, medan vitmakt-grupper har
avskytts. Jag kan tillägga att jag personligen inte uppfattar Public Enemy som
ett inverterat Ultima Thule – jag bara följer Polites resonemang, som leder upp
till frågan huruvida ”ickearier [kan] ta
vit rasistisk kultur med en klackspark?” Polite är förvånad och glad över
att han kan svara ja på den frågan – att han har ”råd” att lyssna på
vitmaktmusik. ”Mitt förhållande till
europeisk kultur är så radikalt annorlunda att det utgör en historisk händelse.”
Polites glädje rör med andra ord att han kan känna sig så ohotad av
extremhögern, att han kan ha ett distanserat förhållningssätt till musiken på
samma sätt som vita kan ha till t.ex. svarta rappare som uttrycker sig hatiskt
mot vita. ”Den konsumtionen är den
slutgiltiga uppgörelsen med den offerroll som ickevita människor tillskrivits
och tillskriver sig själva.”
Den rappgrupp som jag lyssnat mest på, och idoliserat
överlägset mest, är rapp-duon Dead Prez. Inte bara levererar de otroligt feta
låtar med tekniskt fulländad rapp och skarpa politiska analyser – de levererar
även visdom och vad jag skulle vilja kalla livskunskap. Det senare har tagits
till sin logiska slutsats i och med stic.mans projekt The Workout, en skiva som
helt och hållet handlar om hälsa och träning. Redan på debutfullängdaren fick
lyssnaren veta att ”your health is your wealth”, och till skivan RBG medföljde en affisch med etiska
förhållningsregler. Family first, Each one teach one, No snitching, med mera.
Låten 50 in the clip fick mig att börja träna, vilket väl i ärlighetens namn
varit min främsta fritidsaktivitet sedan dess. Dead Prez har kort och gott
varit väldigt viktiga för mig. Samtidigt är duon all about black power, och kan
rappa rader som ”slap a white boy” – lyssna
här på Fuck The Law.
Om jag hörsammar Polites resonemang kring vitmakt-musik, kan
min egen konsumtion av black power-budskap ses som något av ett övergrepp på
black power-budskapet i sig – och om inte det, så i alla fall ett tydligt
symptom på de maktförhållanden som gör mig som vit lyssnare fullkomligt orädd
inför det presumtiva hotet.
Det kan i sammanhanget vara värt att påpeka att Polites text
är från 1999. Han skriver, nästan som en parentes, följande olycksbådande
rader:
”Någon skulle kunna
invända att vi har denna trygghet bara så länge som det vita etablissemangets
stenhårda repression av extremhögern fortsätter. Det ligger säkert något i den
saken, men det ändrar inte mina känslor. Jag är trygg.”
2014 är dock etablissemangets repression av extremhögern
allt annat än stenhård, som jag skrivit om bland annat här,
här,
här,
här, här, här, här, här
och här.
Vidare i Polites visdomar, ur en vit hiphop-konsuments
perspektiv. Polite tar avstamp i Lars Ulvenstams totalt fabricerade
reportagebok Harlem, Harlem. Den
förljugna och romantiserade bilden av det afroamerikanska ghettot har sedermera
överförts på den svenska förorten, inte minst i och med mottagandet av
förortsrappare som Latin Kings. Polites tes är att gangsterromantiken föds i
centrum, för att så småningom slå rot i den periferi som utgör projektionsytan.
Med Polites ord i åtanke blir nedskrivningar som den
här texten i DN lite extra obehagliga. Susanna Birgersson anser om rapparen
Sebbe Staxx att ur hans ”hat och till
samhällsengagemang förklädda självömkan kommer inget gott”. Detta med
anledning av att Staxx påpekar att kriminalitet hänger ihop med fattigdom och
segregation. Birgerssons åsikt är att ”klassresans
fordon ingalunda är avställda”, vilket kan sägas vara ett hån i ljuset av forskningen
om social rörlighet.
Varför obehagligt? Jo, centrum skapar gangsterromantiken som
ännu en förtryckarmekanism av många. Sen bashar företrädare för samma centrum
företrädare för denna romantik. Det blir en slags moralistiskt moment 22.
Hiphop-kommentatorer från centrum, maktens och stadens, har skapat en listigt
gillrad fälla genom att pådyvla sina egna föreställningar och fantasier på periferin. När villebrådet väl trampat i rävsaxen släpps hundarna lösa.
Nåja, nog om vithet och hiphop för den här påskhelgen. Allmän lärdom att ta med sig: Polites texter är inte bara fantastiska och insiktsfulla – de finns även gratis på nätet. Läs!
Jag har nyligen fått tillfälle att checka mina
privilegier en smula, vilket både har gjort lite ont och varit lite skönt
på samma gång. I mitt fåfänga sökande efter ödmjukhet har jag även snubblat
över ett och annat guldkorn som kan passa här på Antropofagi-bloggen.
I Camila & Mireyas podcast (inbäddad ovan) diskuteras varför
”liberala” (läs ”höger-”) skribenter och tyckare reagerat så defensivt/aggressivt
på lanseringen av Rummet. Slutsatsen blir att
antirasismen engagerar brett, samtidigt som den har gått vidare från sitt naiva
”Rör inte min kompis”-stadie och börjat se strukturer.
Det är bedrövliga nyheter för nyliberalerna, när fler och fler identifierar strukturell
rasism som ett likvärdigt eller värre problem är t.ex. Jimmys jämmer eller
Bylunds spystund. Om man identifierar den strukturella rasismen (som jag
skrivit lite
om här), eller kanske till och med gör kopplingen mellan rasism och
kapitalism (som jag skrivit lite om
här), då blir antirasismen plötsligt subversiv även i andra avseenden. Fy
bubblan, tänker (t.ex.) Hanne Kjöller.
Som jag tidigare varit inne på behöver kapitalismen rasismen
för att desarmera den potentiellt revolutionära kraften i underklassens känslor
av vanmakt och besvikelse. Samtidigt skapar kapitalismen/konsumismen en
elakartad feedback-loop, en slags ideologisk rundgång, där rasistiska (och
andra) stereotyper förstärks av marknadskrafterna. Slutligen behöver
kapitalismen rasismen för att legitimera den semi-slavklass man håller sig med,
som jag skriver om här
och här.
Camila & Mireyas pod fastslår att kapitalismen och
rasismen är ”mycket goda vänner”, vilket kärnfullt sammanfattar resonemanget.
Denna vänskap vill det nyliberala maktklustret naturligtvis hemlighålla i
möjligaste mån. Antirasismen tycks vara ett syfte behjärtansvärt nog att bryta
den folkliga apatin, vilket är bad news för kapitalet. Antirasism är samtidigt
vänster, givet den höger-vänster-skala vi ser idag, där normalisering
av rasism är högerns prioritet.
Kristian Lundberg – som för mig blev känd genom den
engagerade, poetiska, och dessutom lagom långa (korta) romanen Yarden – idisslar liknande tankegångar i
sin senaste. Det här är inte mitt land lyfter
det absurda nyliberala nyspråk som tillämpas i den del av offentlig sektor där
den rasistiska strukturen kanske är mest synlig och brutal. Lundberg ber oss
smaka på ordet ”Förvaret”, som åsyftar den lokal där flyktingar och papperslösa
(även barn) som ska deporteras hålls fängslade. Lundberg citerar även
Migrationsverkets GD Dan Eliasson, angående ett invigande av en ny
förvars-anläggning:
”De förvarstagna får
världens bästa förvarsverksamhet.”
Tack, tänker de förvarstagna. Nog. Inte. Men varsågod,
bitches, tänker den nyliberala värderasismen. För att maskera övergreppen
fungerar rasismen utmärkt – ju längre ifrån termen ”vi” som exempelvis termen
”ensamkommande flyktingbarn” befinner sig, desto lättare att fängsla, förvara,
kränka, deportera, och indirekt mörda. Rätt kroppar i rätt fack – vissa är
bränsle, vissa är smörjmedel, vissa är kugghjul, vissa är maskinister. Vem är
ingenjören? Det kanske är mindre viktigt, eftersom varje beståndsdel behövs för
att skiten ska kunna pågå. Lundberg:
”Det finns ingen som
tänker att man blir människa just genom att vägra det omänskliga. Istället drar
kugge in i kugge och hjulet bara snurrar, helt skoningslöst kommer det att
krossa människa efter människa och just med formuleringen ’Det är inte vi som
bestämmer’. Det finns en anledning till att likgiltighet är en dödssynd.”
Att jag själv oförtjänt innehar en priviligierad position i
maskinparken är bortom tvivel – att inte aktivt sabotera är egentligen att
skriva under på ritningen. Jag nämnde ovan att jag sökt ödmjukheten, vilket väl
är någon slags emotionell paradox i paritet med Manne Törnlunds
självbekräftande altruism. Sökandet är därmed snarare att betrakta som en
evigt pågående självsanering, som tyvärr har en potentiellt besudlande effekt
på det material eller de personer som jag vill ska facilitera min utveckling.
Eftersom målgången aldrig kommer komma, och jag dessutom skitar ner i spåret
som sprang jag Göteborgsvarvet med diarré, känner jag mig lite som den heliga
mannen i Kyrklunds Den rätta känslan.
Mannen har i oräkneliga år studerat en helig text. Tyvärr kan han inte längre
läsa texten, vilket kommer sig av att den är så smutsig. ”I trettio år har jag setat framför dessa uppslagna blad och min smuts
har duggat ned över sidorna, så att det numera är svårt att urskilja
bokstäverna.” (Mannen har inte heller någonsin läst hela texten. Varför han
överhuvudtaget sitter där och läser är mycket oklart.)
Ännu ett guldkorn, som har mer omedelbara implikationer på
min egen självbild, är Falskhetens
(lever vidare här) ras-skola, och
då specifikt denna
fallstudie angående vithet och hiphop. Jag har tidigare
försökt förstå min egen roll i kulturen jag älskar, och landat i slutsatsen att
jag varken kan eller vill sluta konsumera, analysera, och utöva rapp – vilket
heller ingen kräver av mig. Däremot har jag nyligen känt ett märkligt behov av
att legitimera min närvaro i en kultur som ursprungligen är skapad främst av
folk av färg (lästips: Jeff
Changs Can’t Stop Won’t Stop),
även om (eller på grund av att) det idag främst är vita som kontrollerar
produktionsvillkoren genom ägande och konsumtion. Här har jag landat i
delvis samma förklaringsmodell som Hot 97-DJ:n Peter Rosenberg, som ser sig som en
gate-keeper.
Jag, liksom Rosenberg, legitimerar min närvaro i kulturen
medelst kunskap om den, och engagemang för den. Enligt Falskhetens fallstudie
hamnar jag i kategori 2 – Den lärda. Eftersom jag gillar långa citat, och
eftersom Falskheten skriver så jävla fint, så kör jag stycket i sin helhet:
”Denna person är en
person som verkligen gillar hiphop, no lie about it. Denna är också en person
som dyker upp på hiphopfester och kan också ha en inflytelserik roll i
musiksvängen.
För denna person är
’kvalitet’ ett viktigt begrepp.
Problemet är bara att
din attityd vittnar om en kolonial världsbild; där den vite alltid är den
smarte, den förnuftiga och hjälpsamma som styr upp. Ledsen, men du är en Tintin
i hiphopkläder. Vem gav dig mandat att bestämma vad som är kvalitativt och vad
som är dåligt? Förlåt, men att du själv intar den rollen gör dig post-kolonial
2.0. You aint about this life! Så ta gärna del av musiken, lyssna och njut, men
don't go all vit i afrika on me och berätta vad som är ’bra’ och ’dåligt’ och
försök ’styra upp’.
I och med att kraven
du ställer på hiphop oftast inte överförs till några andra genrer, bekräftar du
bara det du försöker förneka; att du egentligen tycker att hiphop är en låg
’konstform’, att den naturligt placerar sig under andra musikgenrer, men genom
din oh så store förmåga, kunskap, goda smak och otröstliga arbete kanske du kan
lyfta den ur rännstenen? SLUTA UPPFOSTRA. Hiphop tillhör inte dig, hiphop
behöver inte en vit uppfostrare som ska lära de svarta vad som är ’bra’ och
sedan sprida det till den vita massan. Du är inte Moder Theresa. Om 2 Chainz
vill rappa om strippers, låt honom göra det. Det är inte upp till dig att
definiera genren. All hiphop är inte backpack. Hiphop kan lika gärna handla om
underhållning. En sång kan vara fet utan att handla om fattigdom, droghandel,
Babylon eller likn.
I och med dina krav på
’kvalitet’, visas också vad du egentligen vill få ut av genren. Vad du vill få
ut av att lyssna på musiken. Du vill addera lite djup och mystik till ditt egna
liv. Lite coolhet. Lite Blackness. Du vill vara den där häftiga vita som är
’down with it’, som har nån burk med harissa hemma, som ’kan’ hänga med
blattar, som kanske åker ut i förorten för att handla på nån arabisk mataffär
pga du ’ääääälskar baklava o bladpersilja’.
Vet ni vad jag
efterlyser? Vad som är mer sällsynt än fyrklöver och vita bergsgorillor?
Ödmjukhet hos en vit person.
En vit person som
börjar lyssna på hiphop, går på fester, utgör scenen etc men som inte direkt
anser att den är värd en VD-post. Som inser sina egna begränsningar. Som är
medveten om sin egen överordnade position, om sitt privilegium, och istället
intar en roll i periferin.”
Att Falskheten och jag
använder samma exempel, 2 Chainz som rappar om ass, gör såklart fallstudien än
mer träffande. Framförallt får Falskhetens analys mig att se tillbaka på en
intervju jag gjorde med superbe rapparen Sage Francis för ca 4-5 år sedan. I
ett segment av intervjun analyserar vi texten till Francis’ Escape Artist. Analysen
leder till en allmän diskussion av läget i rapp-gejmet, och då mer specifikt
text-gejmet:
Sage
Francis: ”I definitely think lyrics have
taken a turn for the worst in the past five years, maybe ten years. Uhm, it’s a
tuff craft, it’s really, it’s not easy to do, so… Uhm, anything that is tough
to do, you’ll notice more and more people not doing it, hehe.”
Jag: “So that’s why stupid-rap is big today?”
Sage
Francis: “Well, yeah, ‘cause it’s easier
to do, it’s easier to market, it’s… You know, dumb lyrics are, are easy to
understand, so it’s easy to play in the club, and that’s where a lot of music
is getting played. I don’t know, it’s kind of just fast-food music.”
I retroperspektiv blir det smärtsamt tydligt att både jag
och Sage Francis tar oss friheten att sätta oss till doms över hiphopen som den
ser ut ca 2009. Liksom Rosenberg, som dissar Minaj och hyllar realness, gör vi
oss till uttolkare och smakdomare på ett inte särskilt fräscht sätt. Men hade
vi rätt?
Om jag inte missminner mig skedde intervjun under 2009. Om
vi går till Billboard
Hot 100 top 10 singles kan vi se vilka hiphoplåtar som hade stort genomslag
just då:
T.I. ft. Justin timberlake – Dead and Gone
Eminem ft. Dr. Dre & 50 Cent – Crack a Bottle
Flo Rida – Right Round
Soulja Boy Tell ’Em ft. Sammie – Kiss Me Thru the Phone
The Black Eyed Peas – Boom Boom Pow
Kid Cudi – Day ’n’ Nite
Eminem – We Made You
Flo Rida ft. Wynter – Sugar
The Black Eyed Peas – I Gotta Feeling
Drake – Best I Ever Had
Young Money – Every Girl
Jay Sean ft. Lil’ Wayne – Down
Jay-Z ft. Rihanna & Kanye West – Run This Town
Jay-Z ft. Alicia Keys – Empire State of Mind
Drake ft. Kanye West, Lil’ Wayne & Eminem - Forever
The Black Eyed Peas – Meet Me Halfway
T.I. är ju, förrutom att vara allmänt snygg och en grym
skådis, även en erkänd lyricist – jag drar mig direkt till minnes de snygga öppnings-raderna till hans vers på remixen av M.I.A.:s Swagga
Like Us:
”You can go see Weezy
for the wordplay, Jeezy for the bird play/
Kanyeezy for diversity
and me for controversy/”
Att sen ha med Justin Timberlake, som bredvid Elvis kanske
är den som främst personifierar begreppet cultral
appropriation, säger säkert en del om vilka låtar som funkar i
marknadslogiken. Men detta tar dock inget ifrån T.I.:s skillz som lyricist.
Vidare ser vi två låtar med Jay-Z, båda starka låtar av en
av vår tids främsta och mest respekterade ord-smeder. Jay satte inte bara en
ny standard i och med 1996 års Reasonable Doubt
– han har även författat ypperliga boken Decoded kring sina
texter.
Så kommer vi till Drake, en rappare som jag personligen
aldrig har kunnat uppskatta. Jag har mest sett honom som den som populariserade
Big Seans patenterade truncated similies-stil, även känt som hashtag-flytet,
som vi först hörde i feta Supa Dupa.
Big Sean gjorde det gött och konsekvens, Drake tog det till
Billboard, och plötsligt rappade alla från Ludacris till Lilla Namo utan ett
”like”/”som” i sina liknelser. Kanske var det den trenden som gjorde mig avogt
inställd till Drake. Jag har nyligen fått anledning att omvärdera, sedan Daniel
Boyacioglu, för mig en auktoritet på området, i podcasten Klassresan breder ut
sig om Drakes förträfflighet (lyssna
här). Drake vann även mitt hjärta tillfälligt när han kopierade M1s flow
från Hiphop (första
versen), i sin låt Over
(andra versen), vilket Dead Prez sedermera svarade på med mixtape-spåret Far From Ova (andra
versen). Okej, Drake är väl inte min kopp te, men inte heller höjden av dålig
hiphop.
Vidare har vi Lil’ Wayne, Kanye West och Eminem, tre
eminenser och lyricister som alla gjort stor åverkan på hiphopen. (På gott och
ont, kanske jag kan säga, för att problematisera Eminems white eminence och tråkiga utveckling mot en bisarr Dr. Bombay-leverans, samt Waynes spretiga katalog och swagger-rapp.) I sammanhanget kan det vara kul att citera ett par
random Kanye-bars som jag alltid varit svag för, från Last Call:
”I went to the mall
and I balled too hard/
Oh my god, is that a
black card?/
I turned around and
replied, ’why yes/
but I prefer the term
African American Express’/”
På listan finns också Black Eyed Peas, en gång
back-pack-rapp-favoriter. Kid Cudi, som kom med en ny stil och ändrade
musiklandskapet en smula. Dr. Dre, legend. Soulja Boy Tell ’Em, pop-kulturellt
fenomen som enligt källor – har själv inte lyssnat efter – ska ha visat prov på
förnämlig förmåga sedan lite enkelspåriga Crank That.
Flo Rida, dock, kan man ju inte gilla. Där får jag nog säga
att folket har fel om han finns på topplistan – just låten Right Round är ju dessutom en extremt lökig cover på You Spin Me Round (Like a Record) av Dead or
Alive. Men generellt sett – låtlistan är ingenting att klaga på. Vi har en helt
rimlig topplista, med några riktigt bra låtar och med flera otroligt förnämliga
lyricister. 2009 var kanske inte ett år för ”stupid-rap” ändå. Den
självutnämnde gatekeepern (jag) hejtade i blindo, rakt ut i folkmassan. Tur att ingen
annan brydde sig om den ringa och i efterhand ganska illa underbyggda åsikten.
När nu detta monsterlånga blogginlägg börjar närma sig sitt
ofrånkomliga slut kanske en sammanfattning kan vara på sin plats. Teman har
varit: Se/ifrågasätta egna privilegier – Den egna rollen i förtryckarstrukturen/den rasistiska strukturen – Lyricism. Att förneka den egna rollen och det
egna ansvaret i den nyliberala värderasismen är en förnekelse som passerar
gränsen för vad som är en lögn. Så varför inte låta en av världens allra
främsta lyricister, Sway
Dasafo, analysera den rollen, lögnarrollen:
”Are you a liar? If your reply is no, your lying
now/
Because we live in a lie and then we die and
then we’re laying down/
Look at my Adams apple, it’s not that my neck hurt/
No, no, it’s just the truth it’s hard to
swallow, and you can see that I’m an expert/
So let, let me elaborate, as I navigate like a
husky/
But trust me, the truth is, I wouldn’t even
trust me/
Many rely on religion, that doesn’t make sense,
‘cause that’s considered a sin/
And there’s really no winning ‘cause everyone
harbours a liar within and it’s just that we’re different/
Being a bad liar is like having a bad lawyer/
As soon as they get caught they get the
sentence uffed up/
A good liar’s benevolent, with a memory like an
elephant, intelligent, and knows exactly when to shut up/
Lies spread around like viruses, so how can I
survive in this/
‘Cause even the truth lies… In people’s irises/
So how can I resist, I had to lie to write this
verse/
Got my talent for twisting words, hence my
title, I’m a lyricist/”
Tighta
rader! Lyssna från ca 2:30:
SVT:s Raskortet(”what I
wanna know is how that card got in the deck in the first place”, som Paul Mooney
säger) är ett jättebra sätt att syna en lögn, den om Sverige som ett icke-rasistiskt
samhälle. Att syna den egna lögnen, om den egna rollen i detta samhälle, är
desto svårare. Men, kan liksom inte klaga på det ena utan att ge sig
i kast med det andra, vilket fler och fler förstår när den folkliga
antirasismen börjar mogna. Till nyliberala skribenters fasa.