Om du påträffar ett staket ute i vildmarken, och du inte ser någon uppenbar orsak för staketet att står där, ska du ändå inte genast riva ner staketet. Vilket du, om du dock river det, blir varse när en hjord ilsken boskap i nästa stund trampar över dig. Denna försiktighetsprincip är känd som Chesterton’s fence.
I överförd bemärkelse: Om du påträffar ett
transfereringssystem ute i samhället, och du inte ser någon uppenbar orsak för transfereringssystemet
att finnas där, ska du ändå inte genast plädera för systemets avskaffande.
Vilket du, om du dock framgångsrikt pläderar, blir varse när det kvinnliga
arbetskraftsdeltagandet liksom födseltalen i befolkningen drastiskt sjunker –
utan att den totala kostnaden för socialförsäkringssystemet i sin helhet nämnvärt
minskar.
Siri Steijer och Dennis Avorin väljer emellertid att
plädera. I Aktuellt (2018-02-28) respektive på Timbros webbplats. Likt
managementkonsulter på Karolinska universitetssjukhuset ger sig två rätt
nybakade akademiker i kast med att riva ner en väl etablerad välfärdsfunktion.
En nästan halvsekelgammal staketpinne den svenska modellen har nu – plötsligt! –
visat sig sakna syfte. Att Steijer och Avorin ensamma har uppdagat detta är
inte mindre besynnerligt än om de hade hittat en tusenlapp på Stockholms
Centralstation i rusningstid. Någon borde ha plockat upp den redan, om den fanns
där.
Men den fanns där icke. Det är ganska snabbt gjort att
granska de sakargument som Timbros revolutionskonsulter framför. Till skillnad
från staket och samhällsfunktioner bör dåliga argument faktiskt alltid rivas ner.
Den svenska föräldraförsäkringen tillkom, liksom den
utbyggda barnomsorgen, för att öka kvinnors arbetskraftsdeltagande och
samtidigt bibehålla födseltalen. Detta är alltså ursprungligen själva syftet
med föräldraförsäkringen, och här vara både fack, arbetsgivare,
socialdemokrater och borgerliga överens när det begav sig.
Steijer argumenterar i Aktuellt för att föräldraförsäkringen
hämmar svenska kvinnors arbetskraftsdeltagande. Detta påstående tycks närmast
absurt i kombination med den faktiska statistiken. Tittar vi på OECD-länder är
det endast Island som har ett högre arbetskraftsdeltagande i den kvinnliga
delen av befolkningen. Endast Litauen har en mindre skillnad i
arbetskraftsdeltagande mellan män och kvinnor än vad Sverige har.
Kan det då vara så att svenska kvinnors
arbetskraftsdeltagande hade varit ännu högre
utan föräldraförsäkringen? Att
svenska kvinnor genetiskt och kulturellt är unikt arbetsamma, och att detta
visar sig i statistiken hindrande socialförsäkringssystem
till trots?
Låt oss då se utrikes födda kvinnor som en slags
kontrollgrupp. Visst är skillnaden mellan utrikesfödda män respektive kvinnor i
Sverige större än motsvarande skillnad vad gäller inrikes födda. Men, skillnaden
mellan utrikesfödda män respektive kvinnor är dock lägre i Sverige än i de
flesta OECD-länder. 29 av 35 medlemsstater i OECD har större skillnad i
arbetskraftsdeltagande mellan utrikesfödda män respektive kvinnor, än vad
Sverige har. Island är ett av de länder som ändå slår oss på fingrarna, vilket
beror på att landet företrädelsevis tar emot arbetskraftsinvandrare.
Allt tyder således på att de svenska systemen lyckas
rekordbra med att inkludera utrikesfödda kvinnor i arbetskraften, trots att vi
har 1) jämförelsevis generösa socialförsäkringssystem; 2) en jämförelsevis
lågutbildad migrantgrupp och hög andel flykting- och anhöriginvandring; samt 3)
den lägsta andelen lågkvalificerade jobb i OECD, vilket försvårar arbetsmarknadsintegration
av lågutbildade individer.
(Det har för övrigt redan uppmärksammats att det förmodligen
har varit alltför generöst att betala ut full föräldrapenning till föräldrar
med barn som fötts före migrationen till Sverige. Sedan juli 2017 har reglerna
stramats åt i detta avseende.)
Timbros Dennis Avorin argumenterar för att
föräldraförsäkringen inte påverkar
fertiliteten positivt. Avorin påpekar här att flera OECD-länder har högre
fertilitet än Sverige. Visst, jag håller med; Saudiarabien, Mexico, Peru, och
Turkiet har högre födseltal. Tittar
vi bara på EU-länderna är det dock endast Irland som har högre fertilitet än
Sverige, och skillnaden är inte större än vad ett synnerligen inhumant
abortförbud kan tänkas förklara. Island och Sverige har samma födseltal, vilket
Avorin särskilt nämner. Det han dock inte
nämner är att Island har samma family
benefits public spending in total (som procent av BNP), som Sverige har.
Kostnadsbilden är intressant.
Avorin har rätt i att Sverige ligger i toppskiktet inom OECD vad gäller family benefits public spending in total (återigen
som procent av BNP). Däremot ligger man i mellanskiktet vad gäller family benefits public spending in cash
(som procent av BNP, strax över OECD-snittet – och ja, ”payments during periods
of parental leave” ingår i kategorin ”in cash”). Av de totala kostnaderna för
socialförsäkringen i sin helhet ligger Sverige i det övre mellanskiktet i OECD
(27 % av BNP, precis som Grekland, jämfört med OECD-snitt på 21 %), och liksom
för alla andra länder är det Ålderdom (ca 10 procent av BNP) och inte Familjer
och barn (ca 2 procent av BNP) som är den ohotat största kostnadsposten, enligt
Försäkringskassans rapport. OECD Data visar också att Sverige ligger under
OECD-snittet vad gäller pensionsutbetalningar, som procent av BNP. Där ser man
vad lite gynnsam befolkningspyramid kan göra!
Avorin skjuter in sig på de stegrande kostnaderna för
utbetald föräldrapenning. Han väljer då att titta på utbetalda belopp som
absoluta tal under perioden 1999 till 2014 (Diagram 1 i Timbro-rapporten). Att
beskriva en kostnadsökning i absoluta tal, utan att tydligt ställa det i
relation till en växande befolkning och ekonomi, är närmast bedrägligt. En
annan sak som ökar under perioden 1999 till 2014 är nämligen de svenska födseltalen:
från 1,5 till 1,9 barn per kvinna i snitt. Det är inte väldigt förvånande att antalet
utbetalda föräldrakronor ökar, när antalet barn ökar. Det säger också något om det
samband mellan föräldraförsäkring och fertilitet, som Avorin egentligen inte
vill tillstå.
Ärligare än Avorin. Antropofagi jämför istället utbetald föräldrapenning som andel av BNP med födseltal per kvinna. |
Att spara in på föräldrapenning skulle också ge ökade kostnader
för barnomsorg, givet att vi inte vill se fler hemmaföräldrar – vilket Timbros
arbetskraftsdeltagandeargument tyder på att vi inte vill. Att bygga ut
förskolan i de lägre åldrarna är mer resurskrävande än det hade varit för högre
åldrar, eftersom lägre åldrar kräver större personaltäthet. Alternativet är att
skära ner på personal, men som forskaren Magnus Kihlbom konstaterat är det
främst små barn som drabbas negativt av växande barngrupper. Flera forskare och
psykologer menar att två år är lämplig ålder för barns inskolning, och en SCB-rapport
från 2006 visade att barn började förskolan ca 6 månader innan föräldrarna hade
önskat, samt att föräldrar vars barn börjat sent i förskolan är mer nöjda än
föräldrar vars barn börjat tidigt.
Avorins linje är att barn ska börja i förskolan vid 6
månaders ålder. Här kan vi notera att WHO visserligen rekommenderar amning fram
till (minst!) 6 månader, men att flera större studier indikerar ett samband
mellan att amma längre och ett högre IQ. Amning är även positivt för immunförsvaret,
om vi nu ska återknyta till socialförsäkringssystemets kostnader för VAB och
annat.
Slutligen kan vi notera att Steijer och Avorin båda två
pekar på den stora orättvisa som råder i och med att barnlösa tvingas bidra
till att finansiera barnafödarnas föräldraledighet. I konsekvensens namn bör vi
då peka på den stora orättvisa som råder i och med att friska människor tvingas
finansiera cancerbehandlingar; att republikaner tvingas finansiera kungahuset;
att pacifister tvingas finansiera försvaret; att antirasister tvingas
finansiera partibidrag till SD; och att medlemmar i föräldraföreningen mot
narkotika tvingas finansiera landstingens sprutbytesverksamheter. För att ta
några lösryckta exempel på hur inte alla kan älska allt på julbordet.
Inte minst kan det pekas på det orättvisa i att barnlösa,
som ju inte bidragit till befolkningens fortbestånd, får del av pensioner, sjukvård,
äldreomsorg med mera – som ju utförs och finansieras av arbetande vuxna människor
som dock en gång i tiden var barn.
Det är möjligt att föräldraförsäkringen bör reformeras –
kanske genom att individualiseras, för att råda bot på det ojämställda uttag av
föräldradagar som vi ser bland såväl inrikes som utrikes födda. Chesterton’s fence säger oss dock att vi
ska förstå stängslets funktion innan vi börjar riva i det. Och det är uppenbart
att Steijer och Avorin förstår ganska lite av den här frågan.
Källor:
Victora et al, 2015. ”Association betweenbreastfeeding and intelligence, educational attainment, and income at 30 yearsof age: a prospective birth cohort study from Brazil.”
Timbro. “Barnledighet – en kvinnofälla för medelklassen”
Timbro. “Barnledighet – en kvinnofälla för medelklassen”
För lite historik kring föräldraförsäkringen mm.:
Berggren & Trädgårdh 2015. Är svensken människa?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar