Några punkter från White
like me har särskilda implikationer på vit-i-hiphop-problematiken, så vitt
(pun intended!) jag ser det. Polite citerar Charlie Watts, Rolling Stones
trummis, som säger att han alltid velat vara en svart New Yorker, eftersom en
sådan är det coolaste Charlie vet. Polite analyserar inte helt oväntat röven av
detta lökiga uttalande. Jag låter den analysen vara ifred, och ger mig in på
ett eget sidospår.
The Rolling Stones är ett rockfenomen sprunget ur svart
kultur – mer specifikt ur legendariska Chess Records, skivbolaget som samlade
bland andra Chuck Berry, Willie Dixon, Howlin’ Wolf, Muddy Waters, och Little
Walter. Utan att vara expert på området har jag uppfattat det som att dessa
artister skapade rock n’ roll ur bluesen. Filmen Cadillac Records (2008)
berättar historien på det där härliga Hollywood-sättet.
Artisterna på Chess Records har väl vid det här laget alla
fått ett brett erkännande, men så var det inte från början. När svarta artister
revolutionerade populärmusiken, då var det en självklarhet för vita artister
som the Beach Boys att helt enkelt stjäla riffen och melodierna. Jämför t.ex.
Chuck Berrys Sweet Little Sixteen med Beach Boys Surfin’ USA:
I det här sammanhanget är Rolling Stones lite av the good
guys, eftersom de genomgående creddar Chuck Berry för inspirationen. Att
inspireras av någon annans skapande, för att sedan skapa själv – det är väl så
all kreativ verksamhet fungerar? Ja, och inget fel med det. Stones visar också
sina föregångare och förebilder respekt. Allt verkar således helt legit. Så
plötsligt, det där obehagliga citatet av Watts:
”I always wanted to be
a black New Yorker. You know, the sharpest one on the street.”
Turist i kulturen, med respekt för historien, men likväl
exotiserande. En perfekt analogi till mången vit rapp-konsument. Vill vara
svart, lägger sig till med attribut, men kan ta av sig förklädnaden när som
helst. Eftersom jag orättvist drog in Sage Francis i det här i och med
föregående inlägg, låter jag honom få lite upprättelse genom att kommentera
även nu (från Slow Down
Ghandi):
”But some of y’all still haven’t grown into your
face/
and your face doesn’t quite match your head/
and i’m waiting for a brain to fill the dead
space that’s left/
you’re all, ’give me ethnicity or give me
dreads’/
Trustfundian rebel without a cause for alarm/
’cause when push turns to shove, you jump into
your forefathers’ arms/
He’s a banker, you’re part of the system/
Off go the dreadlocks, in comes the income/
The briefcase, the freebase, the sickness, the
symptom/
When the cameras start rollin’, stay the fuck
out of the picture pilgrim/”
Polite skriver också om varför han, som afrosvensk, gillar
att lyssna på vitmakt-musik. Mycket svart musik, skriver Polite, behandlar vita
människors övergrepp – likväl har vita uppskattat musiken. Black power-budskap,
såsom Paris eller Public Enemy, har uppskattats, medan vitmakt-grupper har
avskytts. Jag kan tillägga att jag personligen inte uppfattar Public Enemy som
ett inverterat Ultima Thule – jag bara följer Polites resonemang, som leder upp
till frågan huruvida ”ickearier [kan] ta
vit rasistisk kultur med en klackspark?” Polite är förvånad och glad över
att han kan svara ja på den frågan – att han har ”råd” att lyssna på
vitmaktmusik. ”Mitt förhållande till
europeisk kultur är så radikalt annorlunda att det utgör en historisk händelse.”
Polites glädje rör med andra ord att han kan känna sig så ohotad av
extremhögern, att han kan ha ett distanserat förhållningssätt till musiken på
samma sätt som vita kan ha till t.ex. svarta rappare som uttrycker sig hatiskt
mot vita. ”Den konsumtionen är den
slutgiltiga uppgörelsen med den offerroll som ickevita människor tillskrivits
och tillskriver sig själva.”
Den rappgrupp som jag lyssnat mest på, och idoliserat
överlägset mest, är rapp-duon Dead Prez. Inte bara levererar de otroligt feta
låtar med tekniskt fulländad rapp och skarpa politiska analyser – de levererar
även visdom och vad jag skulle vilja kalla livskunskap. Det senare har tagits
till sin logiska slutsats i och med stic.mans projekt The Workout, en skiva som
helt och hållet handlar om hälsa och träning. Redan på debutfullängdaren fick
lyssnaren veta att ”your health is your wealth”, och till skivan RBG medföljde en affisch med etiska
förhållningsregler. Family first, Each one teach one, No snitching, med mera.
Låten 50 in the clip fick mig att börja träna, vilket väl i ärlighetens namn
varit min främsta fritidsaktivitet sedan dess. Dead Prez har kort och gott
varit väldigt viktiga för mig. Samtidigt är duon all about black power, och kan
rappa rader som ”slap a white boy” – lyssna
här på Fuck The Law.
Om jag hörsammar Polites resonemang kring vitmakt-musik, kan
min egen konsumtion av black power-budskap ses som något av ett övergrepp på
black power-budskapet i sig – och om inte det, så i alla fall ett tydligt
symptom på de maktförhållanden som gör mig som vit lyssnare fullkomligt orädd
inför det presumtiva hotet.
Det kan i sammanhanget vara värt att påpeka att Polites text
är från 1999. Han skriver, nästan som en parentes, följande olycksbådande
rader:
”Någon skulle kunna
invända att vi har denna trygghet bara så länge som det vita etablissemangets
stenhårda repression av extremhögern fortsätter. Det ligger säkert något i den
saken, men det ändrar inte mina känslor. Jag är trygg.”
2014 är dock etablissemangets repression av extremhögern
allt annat än stenhård, som jag skrivit om bland annat här,
här,
här,
här, här, här, här, här
och här.
Vidare i Polites visdomar, ur en vit hiphop-konsuments
perspektiv. Polite tar avstamp i Lars Ulvenstams totalt fabricerade
reportagebok Harlem, Harlem. Den
förljugna och romantiserade bilden av det afroamerikanska ghettot har sedermera
överförts på den svenska förorten, inte minst i och med mottagandet av
förortsrappare som Latin Kings. Polites tes är att gangsterromantiken föds i
centrum, för att så småningom slå rot i den periferi som utgör projektionsytan.
Med Polites ord i åtanke blir nedskrivningar som den
här texten i DN lite extra obehagliga. Susanna Birgersson anser om rapparen
Sebbe Staxx att ur hans ”hat och till
samhällsengagemang förklädda självömkan kommer inget gott”. Detta med
anledning av att Staxx påpekar att kriminalitet hänger ihop med fattigdom och
segregation. Birgerssons åsikt är att ”klassresans
fordon ingalunda är avställda”, vilket kan sägas vara ett hån i ljuset av forskningen
om social rörlighet.
Varför obehagligt? Jo, centrum skapar gangsterromantiken som
ännu en förtryckarmekanism av många. Sen bashar företrädare för samma centrum
företrädare för denna romantik. Det blir en slags moralistiskt moment 22.
Hiphop-kommentatorer från centrum, maktens och stadens, har skapat en listigt
gillrad fälla genom att pådyvla sina egna föreställningar och fantasier på periferin. När villebrådet väl trampat i rävsaxen släpps hundarna lösa.
Nåja, nog om vithet och hiphop för den här påskhelgen. Allmän lärdom att ta med sig: Polites texter är inte bara fantastiska och insiktsfulla – de finns även gratis på nätet. Läs!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar