Jag har tidigare skrivit om subjugated
knowledge, och kommit fram till att viss kunskap kan bero av visst
perspektiv. Därmed kan t.ex. en rasifierad person per definition ha en större
kunskap om rasism än en icke-rasifierad – givet att de har samma teoretiska
kunskap. Den här modellen är som alla andra modeller förenklad, och kanske inte
extremt relevant eftersom så många andra variabler åsidosätts. Dock läser jag
just nu Den mörka kontinenten av Karin Johannisson,
som handlar om hur kvinnans sjukroll och sexualitet definierats av en påstått
objektiv och helt mansdominerad läkarvetenskap – här inser man genast att en
kvinnas perspektiv hade berikat disciplinen, samt att ”objektivitet” må vara
teoretiskt möjlig i någon bemärkelse, men dock allra oftast bara ett kamouflage
för makten. (Framförallt kanske boken visar på empirismens
felslut – den samlade läkarvetenskapen går väldigt uttalat in för att
bevisa en förutfattad mening, nämligen kvinnans underlägsenhet.)
I viss mån förknippat med frågan om positions-beroende
kunskap, är diskussionen om tolkningsföreträde. Här kan man nämligen inom vissa
ramar hävda att en person pga. specifika upplevelser, eller specifik position i
en hierarki, kan besitta mer kunskap än någon annan. Detta har visst stöd i
forskning – t.ex. tenderar personer högre upp i en hierarki vara mindre
medvetna om hierarkin än personer längre ner. Således kan man anta att en vit
person ofta har mindre kunskap om en (postkolonial) rasistisk hierarki än en
rasifierad person, eller att en icke-man har större kunskap om
könsmaktsordningen än vad en man har. Det kan såklart diskuteras huruvida det
gäller alla individer på respektive position alltid, eller om det bara är en
generell tendens. Förmodligen det senare.
För att underlätta vår kommunikation är det bra med delad
exformation, dvs. gemensamma referenser etc. (Jag nämner lite om det här,
men läs den
här boken vettja.) I grunden handlar det om att förstå någon annans
situation, via empati. Litteratur hjälper oss med detta (vilket jag berör här).
Min djärva hypotes är således att den som sitter inne på subjugated knowledge kan
vara vänlig nog att berika den mer priviligierade personens liv med sin ljuva
kunskap. (Som i fallet
med Charles Bradley, typ. Men man behöver ju inte tolka det så elakt som
jag gör i länkat inlägg.)
Eftersom jag ägnat några stunder åt att begrunda min egen
hiphopkonsumtion (se här,
här
och här)
känner jag att den slutgiltiga domen måste falla – får jag lyssna?
Ja men visst! I självaste verket bör jag lyssna. Att få ta del av erfarenheter och perspektiv som
jag i föga utsträckning möter i min egen vardag, är ett privilegium som jag
måste förvalta. Att söka upp skildringar av en annan verklighet än min egen är
mitt medborgerliga ansvar. (Livet i överklass-reservat
borde typ diskvalificera från rösträtt, t.ex.) Till och med personer som
lyssnar på hiphop på ett ansvarslöst sätt mår troligen bättre av att lyssna –
de rasistiska och sexistiska stereotyper som musiken tidvis också förmedlar, pga.
den totalitära kapitalismens grepp om produktionsvillkoren, stöter man ju ändå
på överallt i samhället. Med lite tur sipprar perspektivbreddande
substanser in i den ignorante lyssnarens undermedvetna.
Ett exempel. Många (kanske främst seniora och/eller rika
medborgare, enligt mina bittra och smutsiga fördomar) har svårt att se
polisväsendet som annat än rättvisan självt. I själva verket är polisen en
dysfunktionell organisation som befolkas av väldigt många likvärdigt
dysfunktionella individer. (Se här om
du tvivlar.) Då kan man lyssna på första versen i den här låten:
[Uppdatering: Här var tidigare en låt inbäddad. Innan Grooveshark släcktes ned.]
Så kan det alltså kännas, får lyssnaren veta. Antingen
känner man igen sig, eller så lär man sig. (Eller så tvivlar man. Då heter man
kanske Hanne Kjöller eller Erik Helmersson.)
Hur som helst, vem som får lyssna på vad är ju en hypotetisk
och lite krystad fråga, eftersom alla får lyssna på allt. Det jag egentligen
vill diskutera är en fråga som anknyter en smula till subjugated
knowledge-poängen: Måste man leva som man lär?
Det finns en idé om att man ska stå för sina åsikter i
handling. Jag kan tycka att sådant beteende är det mest hedervärda, men dock ej
att icke-handling (kanske i viss mån inte heller felaktig/motstridig handling)
diskvalificerar från åsikt. Exempel:
Det är dödsstraff
förknippat med att kritisera regimen i ett visst land. Du anser att
yttrandefrihet ska råda, och du anser även att regimen suger. Om du säger att
regimen suger, så avrättas du omedelbart.
I fallet ovan tycker jag att man rimligen måste få
förespråka yttrandefrihet utan att bemötas med motargumentet: Du säger ju ändå
inte vad du tycker! Eller, bemötas kan man ju, men argumentet är i mina ögon
ogiltigt. (Möjligen hade det varit hedervärt att bli martyr i nämnda exempel,
och dö för saken. Detta beror väl då dock på huruvida ens martyrskap påverkar
regimen i någon riktning.)
Hela poängen med en demokrati är att det ska finnas en
möjlighet att sträva efter en idealsituation som man önskar se. Givet att den
situationen icke är realiserad, behöver man inte agera såsom man hade gjort i
den tänkta idealsituationen. Det hela handlar om spelteori. Om brädet ej är
uppsatt på et visst sätt, behöver man ej göra ett visst drag, som man dock
gärna hade gjort givet en annan uppsättning.
Ett ofta anfört exempel på hycklande politiker är när Ohly
satte sina barn i privatskola. Jag känner inte till detaljerna, och jag kan
hålla med om att en politikers handlande bär stort symbolvärde. Däremot anser
jag inte att en random privatperson som är mot t.ex. det fria skolvalet inte
ska utnyttja detta, bara för att hen är mot det fria skolvalet i princip.
Skolorna hade nämligen fungerat annorlunda om inte det fria skolvalet varit in
action.
Jag tycker att alla borde åka tåg, itsället för att flyga.
Jag tycker att tågen borde fungera väl, komma i tid, åka snabbt, vara billiga.
Jag tycker inte flygtrafiken borde vara kraftigt subventionerad. Men givet att
tågen alltid kommer två timmar sent, samt är lika dyra eller dyrare än flygen
pga. subventioner, så väljer jag att flyga. (Obs, fingerat exempel –
Antropofagis mänskliga avatar väljer oftast tåg pga. bekvämare.)
De som oftast anför att man bör leva som man lär är status
quo-vurmare, dvs. höger-konformister. Dessa personer tycks anse att världen
(lokalt, Sverige) är beskaffad på ett visst sätt för att det måste vara så. Att
leva i den värld som finns, och leva utefter de förutsättningar detta ger oss,
anser de vara hyckleri, givet att man säger sig önska något annat. Deras
resonemang lyder att man måste tycka exakt som man lever – förutsättningarna
ska alltså få diktera ens åsikter. Detta är naturligtvis sinnessjukdom av den
gravare graden, men likväl vanligt förekommande.
Vad leder detta resonemang till, applicerat på
yttrandefrihetsexemplet ovan? Jo, att individen i regimen som förbjuder sina
medborgare att tala fritt om regimen, antingen måste dö eller vara lojala mot
regimen. Status quo-vurmaren har därmed en binär världsbild, där endast två
lägen finnes. The motherfucking sickness.
Samma personer tycker dock i regel att civil olydnad är fel.
Civil olydnad, som rimligen måste ses som ett sätt att hedra sina övertygelser
med handling, och mot egen vinning trotsa förkastliga förutsättningar. Hur går
detta ihop? (Märk väl att det är ingen straw man jag bygger upp här – jag har
flera verkliga exempel i åtanke.) Jo, det går ihop såtillvida att status
quo-vurmarens prioritet är just att bibehålla status quo. Vurmaren ifråga är
mot förändring. (Vilket i sig är antihumanistiskt och faktiskt
självdestruktivt, som jag berör här.)
Att kalla den som inte hyllar status quo, men ändå känner för att göra det
bästa av vad situationen har att erbjuda, för hycklare – det är givetvis ett
sätt att inskränka det tillåtna åsiktsspektrat och stigmatisera kritik mot
rådande system. Att samtidigt hejta på civil olydnad är helt i linje med att
skydda status quo. Att vurmaren därmed motsäger sig själv, det hindrar inte
vurmaren. Vurmaren vurmar lugnt vidare, som en fet humla över åsikts-ängens
blomster. Vurmaren borde inte kunna flyga, men den flyger ändå.
Ovan anför jag att man bör ta in så många perspektiv som
möjligt, för att bättre förstå samhället och sina medmänniskor. Vurmaren tycker
inte så. Vurmaren hatar istället de många perspektiven. Vurmaren hyllar
objektiviteten på ett naivt empiristiskt vis. Framförallt skam-belägger
vurmaren, så gott hen kan, kulturkonsumtion som inte hör till kastets
traditionella. Vurmaren anser i princip att högadeln ska skjuta ripa, att
borgerligheten ska njuta av balett och opera, att den svenniga medelklassen ska
gilla melodifestivalen, att underklassen ska kolla på buskistomtar och revy.
Vurmaren gillar så att säga stuprör i kulturen.
Jag har tidigare
haft anledning att damma av Solanas SCUM-manifest.
Solanas hade tidigt korn på Vurmaren. För att berika mitt resonemang
ytterligare vill jag citera lite göttig klarsyn från 1968. Jag väljer att läsa
manifestet som att Solanas skriver om Vurmaren, snarare än om varje enskild
man. Vurmaren är en konformist:
”Conformity: Although he wants to be an
individual, the male is scared of anything in himself that is the slightest bit
different from other men, it causes him to suspect that he's not really a
`Man', that he's passive and totally sexual, a highly upsetting suspicion. If
other men are ‘A’ and he's not, he must not be a man; he must be a fag. So he
tries to affirm his `Manhood' by being like all the other men. Differentness in
other men, as well as himself, threatens him; it means they're fags whom he
must at all costs avoid, so he tries to make sure that all other men conform.”
Vurmaren är alltså livrädd för olikheter – det är
naturligtvis därför som hen inte kan erkänna subjugated knowledge, och det är
också därför hen anser det förkastligt att ta in andra perspektiv än det
omedelbara egna.
Resultatet av resonemanget kan se ut att vara att man endast
kan ha åsikter som gynnar en själv – allt annat är att hyckla. Detta är
visserligen sjukt i sig, och knappast det samhälle vi vill ha. Vurmaren tar det
dock ett steg längre. För henom är den enda accepterade åsikten att allt är som
det ska vara – och detta oavsett Vurmarens egen del av kakan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar