(Bakgrunden till det hÀr inlÀgget Àr att vi kan anvÀnda den information som grupptillhörighet ger, för att koordinera oss i koordineringsspel. T.ex. kan vi slippa trilla pÄ dansgolvet om vi vet att mÀn leder och kvinnor följer. Men, nÀr vi har att göra med bargaining games av typen Nash demand game, dÄ kommer sociala kategorier att möjliggöra orÀttvisa jÀmviktslÀgen. Om mÀn spelar 80/20-fördelning mot kvinnor, sÄ kommer kvinnor vilja spela 20% i en given interaktion för att slippa förlora allt.
***
Om vi fortsÀtter att försöka tÀnka spelteoretiskt pÄ ojÀmlikhet och sociala kategorier, sÄ erinrar vi oss att C'Connor ocksÄ avhandlar varför minoritet/majoritet-distinktionen Àr viktig. En aspekt Àr att minoritetsmedlemmar mÄste interagera med majoritetsmedlemmar oftare Àn majoritetsmedlemmar mÄste interagera med minoritetsmedlemmar.
Detta ger lite olika tuffa effekter, som att minoritetsmedlemmar snabbare lÀr sig strategier visavi majoritetsmedlemmar, Àn vice versa. I ett bargaining game kan det hÀr vara en stor nackdel. Majoritetsmedlemmar kommer att ha en mer statisk strategi Àn minoritetsmedlemmar, vilket i ett Nash demand game kan göra att minoritetsmedlemmar mÄste anpassa sig till majoritetens demands. Vi talar alltsÄ nu om det som kallas Red King-effekten. (Till skillnad frÄn Red Queen - se FrÄgan..., kapitlet om sex.)
Om vi tar det klassiska glass-exemplet igen dÄ:
Du och en vĂ€n ska dela pĂ„ ett paket glass. Ni mĂ„ste enskilt och pĂ„ förhand ange hur stor andel av glassen ni vill ha, men om era bud totalt överstiger 100% fĂ„r ni ingenting. Troligen kommer ni koordinera er kring "hĂ€lften". Om vi istĂ€llet tĂ€nker oss upprepade interaktioner kan den ena parten istĂ€llet överbjuda, för att lĂ€ra motparten att den mĂ„ste bjuda lĂ€gre för att alls fĂ„ nĂ„gon glass. Ăven om det pĂ„ sĂ„ sĂ€tt uppstĂ„tt en konvention dĂ€r du alltid krĂ€ver 80% av glassen, sĂ„ vinner den andra parten (vid ett givet spel-tillfĂ€lle) pĂ„ att endast ange sig vilja ha 20%. Ăven den som förlorar pĂ„ uppdelningen, vinner alltsĂ„ pĂ„ att alls lyckas koordinera sig.MĂ„nga saker spelar roll hĂ€r, för att lyckas motsĂ€tta sig ett orĂ€ttvist jĂ€mviktslĂ€ge. Om den ena parten har rĂ„d att bli helt utan glass, exempelvis. DĂ„ kan den vĂ€lja 50% Ă€ven om den vet att motparten kommer att vĂ€lja 80%, eftersom den kan tĂ€nka sig att betala för att den andra parten ska lĂ€ra sig inför kommande spelomgĂ„ngar. Om 20-procents-parten inte har rĂ„d att defecta, sĂ„ kommer den behöva hĂ„lla till godo med 20%, Ă€ven om den skulle kunna vinna i lĂ€ngden pĂ„ att ta 80-procents-parten i upptuktelse till kostnaden av att bli utan glass.
Men, om vi har en population med mĂ„nga aktörer, som interagerar med varandra baserat pĂ„ sociala kategorier. DĂ„ kommer det ta lĂ€ngre tid för minoritetsgruppen att lĂ€ra upp majoritetsgruppen, Ă€n tvĂ€rt om. En minoritetsmedlem kan inte förvĂ€nta sig att den genomsnittlige majoritetsmedlemmen möter en minoritetsmedlem sĂ€rskilt ofta - men den kommer sjĂ€lv ofta möte en majoritetsmedlem. Ăven om en enskild majoritetsmedlem direkt lĂ€r sig att Ă€ndra strategi, om den en gĂ„ng blir straffad av en minoritetsmedlem, sĂ„ kommer minoritetsmedlemmen ifrĂ„ga inte vinna pĂ„ det om den slumpvis interagerar med alla majoritetsmedlemmar.
SÄ, om majoritetsmedlemmar har en strategi mot minoritetsmedlemmar som Àr att krÀva 80% av glassen, dÄ kommer det vara irrationellt för en given minoritetsmedlem att nÄgonsin krÀva mer Àn 20% - Àven om den kan tÀnka sig att betala för att lÀra majoritetsmedlemmarna, och Àven om den enskilde majoritetsmedlemmen skulle Àndra strategi till 50/50 om den en gÄng straffades! Det enda sÀttet för minoritetsmedlemmarna att undkomma det orÀttvisa jÀmviktslÀget, Àr att samfÀllt börja straffa majoritetsmedlemmar, och Àven det hÀr skulle ta ett tag att genomföra, eftersom det skulle ta nÄgra rundors spelande innan alla majoritetsmedlemmar var upplÀrda. (Hur mÄnga rundor beror givetvis pÄ ration majoritet/minoritet.)
***
En annan aspekt som kan missgynna en minoritetsgrupp, Àr att minoritetens interaktioner mer majoriteten Àr en sÄ stor andel av deras totala antal interaktioner. Om Majoritetsmedlemmar spelar 50/50 mot andra majoritetsmedlemmar, men 80/20 mot minoritetsmedlemmar, sÄ kommer minoritetsmedlemmar relativt sett ha mycket sÀmre total avkastning av alla sina interaktioner. Majoriteten spelar ju oftast 50/50, och vinner för övrigt pÄ att spela 80/20 mot minoriteten. Minoriteten spelar ibland 50/50 mot andra minoritetsmedlemmar, men ofta usla 20/80 mot de vanligare majoritetsmedlemmarna. (Rationellt, sÄledes, med etniska enklaver för att slippa spela 20/80.)
Det hÀr fÄr sÄklart som följd att det relativa vÀrdet av resursen ökar för minoritetsmedlemmarna - med andra ord att de fÄr en relativt sett försÀmrad möjlighet att defecta. De kanske mÄste hÄlla till godo med 20% av glassen, eftersom de har ett mindre sparkapital till följd av en större andel ogynnsamma interaktioner. HÀr har vi alltsÄ ytterligare en aspekt som lÄser minoritetsmedlemmar i orÀttvisa jÀmviktslÀgen.
***
En grej som O'Conner nÀmner nÀrmast in passing Àr att det motsatta ocksÄ Àr sant. Om, pÄ nÄgot vis, en minoritetsgrupp lyckas fÄ the upper hand mot en majoritetsgrupp - sÄ att majoriteten spelar 20/80 mot minoriteten, men 50/50 med varandra - sÄ kommer minoritetsgruppen har en mycket större del fördelaktiga interaktioner. Till och med en mycket större andel fördelaktiga interaktioner Àn vad majoritetsgruppen hade i det föregÄende exemplet.
SÄ hÀr skulle det kunna se ut om en minoritetsgrupp spelar 80/20 mot en majoritetsgrupp. TÀnk att ha den hÀr typen av hÀrliga utfall i en stor andel av sina interaktioner! |
SÄ, en minoritetsgrupp som fÄr överhanden i ett Nash demand game kommer fan att kamma hem storkovan, över ett antal spelomgÄngar. De kommer att bli rika!
Rika... |
Och mÀktiga!
...och de kommer sÄ smÄningom att behÀrska vÀrlden. (Se ovan - obs, helt skalenlig illustration.)
***
Unless we do something about it.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar