Antropofagi

måndag 28 januari 2019

Uppföljning av 2018 års prediktioner


För OCDns skull är det väl lika bra att dra igenom samtliga prediktioner nu när kalendern tickat över i ett nytt domedagsår.
Svensk politik 
1. Integration blir 2018 års stora valfråga. (Bedömning: syntes av SVT, DN, SvD, GT och Aftonbladets post-val-rapporteringar.) CL: 90 % Fel
Specifikt - CL för att någon del av integrations-frågeklustret blir största valfråga: 
1a. Lag- och ordning (gruppvåldtäkter, skjutningar, no-go-zoner, knarkförsäljning, segregerade förorter etc.) blir storfrågan. CL 80% Fel
1b. Värderingar och normer (hedersrelaterat våld- och förtryck, utrikesfödda kvinnors arbetskraftsdeltagande, "svenskhet", målkonflikter inom feminism-antirasism-vänstern) blir storfrågan. 70% Fel
1c. Arbetsmarknadsintegration blir storfrågan. CL 60% Fel
Det är i själva verket "välfärdsfrågorna" och sjukvården som blev viktigast - se Novus grafik. Integrationsfrågan toppade omkring tiden för 2015 års flyktingkris, men icke omkring valet 2018. Jag verkar inte lyckas embedda Novus figurer, så är kommer lite trista skärmklipp istället.


Hade jag haft koll på den här statistiken hade jag knappast gissat som jag gjorde. Lärdom!
2. Karolinska-skandalen/erna blir inte 2018 års stora valfråga. (Bedömning: Samma som ovan., dvs. syntes av mediekällor.) CL: 90 % Rätt
I någon mening ändå fel, eftersom sjukvården blev stora valfrågan. Men, jag tror inte att vi kan påstå att just Karolinska-skandalerna fick tillnärmelsevis så mycket uppmärksamhet som denna bisarra jävla korruptionshärva ändå förtjänar. Ack.
3. Fi åker inte in i riksdagen. CL: 90 % Rätt
4. Kd åker inte ur riksdagen. CL: 90 % Rätt
5. Lagen om tillfälliga uppehållstillstånd, som ska gälla till 20 juli 2019, kommer att förlängas (dvs. inte upphöra att gälla 20 juli 2019 - bedömning kan vara innan detta datum, då förlängning beslutas om ftidigare förmodligen, om så sker.) CL: 90 % Rätt
Lag (2016:752) om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige kommer, ska vi tro den sakpolitiska överenskommelsen i samband med regeringsbildningen, förlängas i två år. (S) skriver: "Den tillfälliga lagen förlängs i två år. Alternativt skyddsbehövande ges samtidigt samma rätt till familjeåterförening som flyktingar."
6. Den tillfälliga lagstiftningen om inre gränskontroller, som ska gälla fram till 2019, kommer att förlängas. CL: 90 % Rätt
Förordning (2015:1074) om vissa identitetskontroller vid allvarlig fara för den allmänna ordningen eller den inre säkerheten i landet förlängs as of november 2018 till februari 2019. Hur det sen ska gå, vet jag inte (gissar på mer förlängning). Jag räknar i alla fall som "rätt", eftersom förlängning i något avseende sker.
7. Det blir en röd-grön regering efter valet (dvs. ngn kombination av S, Mp och V, eller minoritetsregering av t.ex. S som söker stöd i riksdagen i olika frågor.) (Bedömning: regeringsbildningen, dummer!) CL: 70 % Fel
Hm, tja... Någon form av röd-grön regeringen blev det. Dock inte så som jag menade när jag ställde ut prediktionen, så jag måste för ärlighetens skull ge mig själv fel här.

Även i det följande väljer jag att tolka andemening; Fridolin kanske formellt sett sitter kvar året ut, men han avgår i alla fall, etcetera.
8. Löfven blir svensk statsminister efter valet. CL: 70 % Rätt
10a. Någon av de nuvarande partiledarna kommer att avgå efter valet, innan året är slut. CL: 70 % Rätt

10b. Någon av de nuvarande partiledarna kommer att avgå efter valet, innan året är slut, men det är inte en miljöpartist. CL: 60 % Fel

10c. Fridolin kommer att avgå. CL 50 % Rätt

10d. Schyman kommer att avgå. CL 50 % Rätt

10e. Lööf kommer inte att avgå. CL 90 % Rätt

10f. Sjöstedt kommer inte att avgå. CL 90 % Rätt

10g. Bush-Thor avgår inte. CL 80 % Rätt

10h. Löfven avgår inte. CL 90 % Rätt

10i. Kristersson avgår inte. CL 80 % Rätt

10j. Åkesson avgår inte. CL 90 % Rätt

10k. Björklund avgår inte. CL 70 % Rätt 
11. Inga politiska mord innan valet (dvs. mord på politiker på riksnivå). CL 95 % Rätt
12. Inga jihadistiska terrordåd under 2018. CL 70 % Rätt
Självklart sker det massor av jihadistiska dåd hela tiden, men inga i Sverige så vitt jag känner till.
13. Inga nazistiska terrordåd under 2018. CL 60 % Rätt 
Ovan beror säkert på hur man definierar terrordåd, samt vem man frågar.
14. Det blir känt eller påstås att SÄPO stoppat ett potentiellt omfattande terrordåd under 2018. CL 50 % Rätt
Facit.
15. Färre dödsskjutningar 2018 jämfört med 2017. (Siffrorna för 2017 är inte ens inne än! Shieet, son.) CL 60 % [Uppdatering: De är inne.] Inconclusive
Som vanligt får vi vänta på att BRÅ uppdaterar siffrorna, denna gång för 2018. Sker väl i mars nån gång.

Sammanfattningsvis för #svpol-prediktioner:

Prediktioner, Confidence Level (CL), samt rätt/fel, #svpol.

CL-utvärdering #svpol.

Okej, så vi kan se att jag är 50 procent under-konfident på 50-prediktionerna (alla rätt men borde bara haft 1,5). Jag är över-konfident på 60-prediktionerna (bara ett rätt av tre, trots förväntat antal närmare två). Jag verkar vara välkalibrerad på 70-CL-nivå (fyra av sex rätt), samt 90-CL-nivå (nio av tio rätt, precis som förväntat antal). 95-CL-nivå blott en prediktion inom #svpol.
Annan politik

1. Trump!

a. Trump sitter året ut. CL 90 % Rätt

b. Trump impeachas aldrig. CL 80 % Rätt
Hittills rätt. Ger mig rätt på denna ändå, eftersom impeach-debatten väl lite blåst över. Och, liksom, ska jag vänta tills han dör eller? Han kan ju klara denna period och sen bli president igen om 40 år och impeachas. Inte sannolikt men jag säger bara.
c. Trump sitter mandatperioden ut. CL 80 % Inconclusive
 Hittills rätt.
d. Trump väljs inte om. CL 60 % Inconclusive

2. Putin! (Jag anar ett tema här... #postmoderntotalitarizm.)

a. Putin väljs till president den 18de mars 2018. CL 95 % Rätt
Facit.
b. Sobtjak outas som varandes på Putins pay roll. (Erkänner att bedömningsgrunden för den här prediktionen är hal, men jag pallar inte vara mer seriös än såhär faktiskt.) CL 50 % Fel
Jag går på rysslandsexperten här, som säger "fel".
c. Navalnyj utsätts för mordförsök (inkl. mördas) eller skenrättegång (inkl. fängslas) eller misshandel/förgiftning (med eller utan dödlig utgång). CL 50 % Rätt
Rysslandsexperten säger: "Navalnyj har inte utsatts för något mordförsök eller misshandel/ förgiftning men har fängslats upprepade gånger (han har suttit inne tre gånger i år ungefär en månad varje gång). Så den här kan diskuteras beroende på vad man menar."
d. Oppositionen bojkottar presidentvalet. CL 60 % Fel
Rysslandsexperten säger: "Felaktig - reell opposition deltog. Navalnyjs anhängare (en viktig del av oppositionen) bojkottade dock efter att Navalnyj inte fick delta."
e. Ryssland konsoliderar sin ställning i Mellanöstern. (Svårbedömd. Skitsamma.) CL 80 % Inconclusive
Rysslandsexperten vet inte. Inte jag heller.
3. Forza (Berlusconi) vinner inte italienska valet 2018. (Förmodligen kaos i regeringsbildningen - Forza får iaf. inte mest röster.) CL 70 % Rätt
Tja, i guess...
"Valets vinnare, det vill säga det enskilda parti som fick flest röster blev Femstjärnerörelsen med 32 procent. Dock fick mitten-höger-koalitionen med bland annat Lega Nord och Forza Italia totalt 37,5 procent av rösterna och har också förklarat sig som valets vinnare med anspråk på regeringsmakten. Det tredje blocket, mitten-vänster-koalitionen med det styrande Demokratiska partiet, fick totalt 23 procent."
...att det kan tolkas som att jag hade rätt. Vag prediktion och rörigt resultat.
 4. PiS får flest röster i polska valet (senast 2019). CL 80 % Inconclusive
 Jepp, i regionvalet. Men trenden:
"Regerande Lag och rättvisa, PIS, fick drygt 32 procent av rösterna i landet som helhet och är åter största parti. Det är några procentenheter bättre än förra lokalvalet 2014, men ändå sämre än väntat."
Vi får se hur det går i parlamentsvalet 2019 - det val som prediktionen egentligen syftar på. Konstigt, eftersom det är prediktioner för 2018... Slappt! Vi diskar den här prediktionen for now.
5. Fidesz får flest röster i ungerska valet 2018. CL 80 % Rätt
 Facit.

***

Så, en kort sammanställning av alla prediktioner ovan, #svpol samt övriga.

Prediktioner, Confidence Level (CL), samt rätt/fel.

CL-utvärdering.

Ovan ser vi att jag är under-konfident på 50-CL-nivå (80 procent rätt istället för 50); över-konfident på 60-nivå (25 procent rätt istället för 60); men välkalibrerad på 70, 80, 90, och 95-CL-nivåerna (högst fem procent fel).

***

Slask:
Narkotika [orkar inte utvärdera de här prediktionerna - kanske en annan gång]
1. Norska avkriminaliseringen kommer att utvärderas med övervägande positiva resultat. (Bedömning - uppslag på forskning.no.) CL 80 % 
1a. (Om 1...) Internationell (brittisk, amerikansk) media kommer att rapportera om den norska avkriminaliseringens framgångar. CL 90 % 
1b. (Om 1...) Svensk media kommer inte att rapportera om den norska avkriminaliseringens framgångar i någon större utsträckning. (Jag syftar på att det på sin höjd blir kortare notiser, och inga större uppslag i DN, SvD, SR eller SVT.) CL 60 % 
2. Opioid-epedemien i USA kommer att eskalera. (Fler dödstal 2018 än snitt senaste fem åren.) CL 90 % 
3. Dödstalen avseende narkotikarelaterad dödlighet kommer att öka i Sverige (högre tal 2018 än snittet för senaste fem åren). CL 90 % 
4. Fler kommer dö av fentanyl 2018 än vad som var fallet under 2017. CL 80 % 
5. Psilocybin eller annan psykoaktiv substans kommer att börja tillämpas kliniskt i psykiatrin i något OECD-land, som minst i något undantagsfall. (Dvs. inte i studie, utan som behandling.) CL 50 % 
6. Ytterligare ett land, och/eller en delstat i USA, kommer att legalisera braj. CL 70 % 
7. Göteborg kommer inte att lämna ECAD. CL 90 % 
8. Oslo kommer att lämna ECAD. CL 50 % 
CL-hack (Dessa prediktioner kommer att bedömas separat.) 
1. Jag kommer att vinna över 1 mkr på ett lotteri. CL 50 % Fel
2. Jag kommer inte att vinna över 1 mkr på ett annat lotteri. CL 50 % Rätt
3. Jag kommer att vinna ett nobelpris. CL 50 % Fel
4. Jag kommer inte att vinna en Oscar. CL 50 % Rätt
5. Jag kommer att dö i år. CL 50 % Fel
6. Jag kommer inte att döda någon i år. CL 50 % Rätt
7. Jag kommer att bajsa på mig i år. CL 50 % Fel 
8. Jag kommer inte att bajsa på någon annan i år. CL 50 % Rätt
9. Jag kommer att rösta i år. CL 50 % Rätt
10. Jag kommer att rösta på SD i år. CL 50 % Fel
Som väntad ger CL-hack-prediktionerna en perfekt kalibrerad confidence-level, där jag har rätt på exakt hälften av alla prediktioner med CL 0.5. Vem hade trott! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar