Antropofagi

torsdag 1 mars 2018

Prediktioner 2018 och beyond

Det börjar dra ihop sig inför valet 2018. Jag känner redan att jag återfaller i att skrika rasist-tillmälen. 95 procent av min vakna tid tänker jag dessutom på hur korrupta Alliansen är, vilket Karolinska-haveriet bevisar. Så ja, vi är tillbaka!

För att inte förslösa detta gyllene tillfälle till lättmätta datapunkter vill Antropofagi utfästa några prediktioner. Jag har nyligen insett att det intressanta med prediktioner är att systematiskt kalibrera sin confidence level. Jag skrev:
"Jag inser att det är fullkomligt meningslöst att försöka gissa framtiden. Det intressanta med att göra prediktioner är att kalibrera sina egna confidence levels. Så, det handlar inte om att gissa rätt eller fel, utan om att systematiskt se om ens confidence levels visar sig korrekta. Om jag sätter confidence level 70% på 100 prediktioner, är jag välkalibrerad om 70 procent av dessa besannas. Går färre in är jag över-konfident; går fler in är jag under-konfident."
Således måste jag utställa ett gäng predixiånz, och konfidenhza dem alla. Jag inskränker mig i mina prediktioner icke till valet 2018, och ej heller till året 2018. Jag bara tutar och kör, faktiskt. Det finns säkert ett och annat att invända mot hur jag har lagt upp det här, och kanske logiska inkonsekvenser prediktionerna sinsemellan. Men ät mina shorts!

(Målet har varit att få ihop minst tio prediktioner per konfidens-nivå, vilket dock visar sig vara svårare för 60-80-nivåerna. Confidence level förkortas nedan CL.)

Svensk politik

1. Integration blir 2018 års stora valfråga. (Bedömning: syntes av SVT, DN, SvD, GT och Aftonbladets post-val-rapporteringar.) CL: 90 %

Specifikt - CL för att någon del av integrations-frågeklustret blir största valfråga:

1a. Lag- och ordning (gruppvåldtäkter, skjutningar, no-go-zoner, knarkförsäljning, segregerade förorter etc.) blir storfrågan. CL 80%

1b. Värderingar och normer (hedersrelaterat våld- och förtryck, utrikesfödda kvinnors arbetskraftsdeltagande, "svenskhet", målkonflikter inom feminism-antirasism-vänstern) blir storfrågan. 70%

1c. Arbetsmarknadsintegration blir storfrågan. CL 60%

2. Karolinska-skandalen/erna blir inte 2018 års stora valfråga. (Bedömning: Samma som ovan., dvs. syntes av mediekällor.) CL: 90 %

3. Fi åker inte in i riksdagen. CL: 90 %

4. Kd åker inte ur riksdagen. CL: 90 %

5. Lagen om tillfälliga uppehållstillstånd, som ska gälla till 20 juli 2019, kommer att förlängas (dvs. inte upphöra att gälla 20 juli 2019 - bedömning kan vara innan detta datum, då förlängning beslutas om ftidigare förmodligen, om så sker.) CL: 90 %

6. Den tillfälliga lagstiftningen om inre gränskontroller, som ska gälla fram till 2019, kommer att förlängas. CL: 90 %

7. Det blir en röd-grön regering efter valet (dvs. ngn kombination av S, Mp och V, eller minoritetsregering av t.ex. S som söker stöd i riksdagen i olika frågor.) (Bedömning: regeringsbildningen, dummer!) CL: 70 %

8. Löfven blir svensk statsminister efter valet. CL: 70 %

10a. Någon av de nuvarande partiledarna kommer att avgå efter valet, innan året är slut. CL: 70 %

10b. Någon av de nuvarande partiledarna kommer att avgå efter valet, innan året är slut, men det är inte en miljöpartist. CL: 60 %

10c. Fridolin kommer att avgå. CL 50 %

10d. Schyman kommer att avgå. CL 50 %

10e. Lööf kommer inte att avgå. CL 90 %

10f. Sjöstedt kommer inte att avgå. CL 90 %

10g. Bush-Thor avgår inte. CL 80 %

10h. Löfven avgår inte. CL 90 %

10i. Kristersson avgår inte. CL 80 %

10j. Åkesson avgår inte. CL 90 %

10k. Björklund avgår inte. CL 70 %

11. Inga politiska mord innan valet (dvs. mord på politiker på riksnivå). CL 95 %

12. Inga jihadistiska terrordåd under 2018. CL 70 %

13. Inga nazistiska terrordåd under 2018. CL 60 %

14. Det blir känt eller påstås att SÄPO stoppat ett potentiellt omfattande terrordåd under 2018. CL 50 %

15. Färre dödsskjutningar 2018 jämfört med 2017. (Siffrorna för 2017 är inte ens inne än! Shieet, son.) CL 60 % [Uppdatering: De är inne.]

Annan politik

1. Trump!

a. Trump sitter året ut. CL 90 %

b. Trump impeachas aldrig. CL 80 %

c. Trump sitter mandatperioden ut. CL 80 %

d. Trump väljs inte om. CL 60 %

2. Putin! (Jag anar ett tema här... #postmoderntotalitarizm.)

a. Putin väljs till president den 18de mars 2018. CL 95 %

b. Sobtjak outas som varandes på Putins pay roll. (Erkänner att bedömningsgrunden för den här prediktionen är hal, men jag pallar inte vara mer seriös än såhär faktiskt.) CL 50 %

c. Navalnyj utsätts för mordförsök (inkl. mördas) eller skenrättegång (inkl. fängslas) eller misshandel/förgiftning (med eller utan dödlig utgång). CL 50 %

d. Oppositionen bojkottar presidentvalet. CL 60 %

e. Ryssland konsoliderar sin ställning i Mellanöstern. (Svårbedömd. Skitsamma.) CL 80 %

3. Forza (Berlusconi) vinner inte italienska valet 2018. (Förmodligen kaos i regeringsbildningen - Forza får iaf. inte mest röster.) CL 70 %

4. PiS får flest röster i polska valet (senast 2019). CL 80 %

5. Fidesz får flest röster i ungerska valet 2018. CL 80 %

Nawkåddix! (Dvs. narkotika, på folkmål.)

1. Norska avkriminaliseringen kommer att utvärderas med övervägande positiva resultat. (Bedömning - uppslag på forskning.no.) CL 80 %

1a. (Om 1...) Internationell (brittisk, amerikansk) media kommer att rapportera om den norska avkriminaliseringens framgångar. CL 90 %

1b. (Om 1...) Svensk media kommer inte att rapportera om den norska avkriminaliseringens framgångar i någon större utsträckning. (Jag syftar på att det på sin höjd blir kortare notiser, och inga större uppslag i DN, SvD, SR eller SVT.) CL 60 %

2. Opioid-epedemien i USA kommer att eskalera. (Fler dödstal 2018 än snitt senaste fem åren.) CL 90 %

3. Dödstalen avseende narkotikarelaterad dödlighet kommer att öka i Sverige (högre tal 2018 än snittet för senaste fem åren). CL 90 %

4. Fler kommer dö av fentanyl 2018 än vad som var fallet under 2017. CL 80 %

5. Psilocybin eller annan psykoaktiv substans kommer att börja tillämpas kliniskt i psykiatrin i något OECD-land, som minst i något undantagsfall. (Dvs. inte i studie, utan som behandling.) CL 50 %

6. Ytterligare ett land, och/eller en delstat i USA, kommer att legalisera braj. CL 70 %

7. Göteborg kommer inte att lämna ECAD. CL 90 %

8. Oslo kommer att lämna ECAD. CL 50 %

CL-hack (Dessa prediktioner kommer att bedömas separat.)

1. Jag kommer att vinna över 1 mkr på ett lotteri. CL 50 %

2. Jag kommer inte att vinna över 1 mkr på ett annat lotteri. CL 50 %

3. Jag kommer att vinna ett nobelpris. CL 50 %

4. Jag kommer inte att vinna en Oscar. CL 50 %

5. Jag kommer att dö i år. CL 50 %

6. Jag kommer inte att döda någon i år. CL 50 %

7. Jag kommer att bajsa på mig i år. CL 50 %

8. Jag kommer inte att bajsa på någon annan i år. CL 50 %

9. Jag kommer att rösta i år. CL 50 %

10. Jag kommer att rösta på SD i år. CL 50 %

***

Nä, nu får det räcka. Jag säger inte att det är jätteintressanta prediktioner, men det är iaf. tillräckligt många för att kalibrera confidence level på (CL 70 % ....).

När jag nu sätter mina levels inser jag att det jag tenderar att hänfalla till 90 procent eller inget. Det verkar som att jag tänker "det här vet jag fan", eller så tänker jag "oh shiet jag har absolut nada aning om detta!" I första rundan hade jag således bara 90 respektive 50%:s-prediktioner, och jag fick anstränga mig för att fösa över några av dem på 60, 70 och 80.

När jag försökte sätta levels på olika partiledares avgång, insåg jag också att jag ville sätta högre konfidens på enskilda partiledares avgång (Schyman, Fridolin), än på prediktioner såsom att någon partiledare överhuvudtaget kommer att avgå. Detta måste vara någon form av conjunction fallacy.

För t.ex. prediktionerna 1 till och med 1c. under "svensk politik" satte jag eventuellt för höga CL-värden på de som jag inte trodde på - de adderar liksom inte till hundra. Men jag blev osäker på hur jag skulle tänka här - jag vill ju inte ha rätt på 10 av 10 60%-prediktioner, liksom, utan 6 av 10.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar