Antropofagi

torsdag 22 mars 2018

Abd Allahs förslag


Antropofagi har tidigare påpekat att skillnader i läskunnighet sannolikt bidrar till att förklara skillnader i IQ. Vi verkar både ha underlag för att hävda samband och orsakssamband - dvs. både korrelation och en mekanistisk hypotes. Sambandet står t.ex. David Marks för:
"'Citing a high correlation between rising literacy rates and gains in IQ, David Marks has argued that the Flynn effect is caused by changes in literacy rates.' I en studie hävdar Marks att 'literacy variations across time, place and race are highly associated with changes in IQ scores.'"
Orsakssambandet står Reis, Peterson och Invar för. T.ex. nämner en studie att:
"learning an alphabetic written language modulates the auditory-verbal language system in a non-trivial way and provided support for the hypothesis that the functional architecture of the brain is modulated by literacy. We have also indicated that the effects of literacy and formal schooling is not limited to language related skills but appears to affect also other cognitive domains. In particular, we indicate that formal schooling influences 2D but not 3D visual naming skills."
Antropofagi påpekar i tidigare inlägg att just somaliskt snitt-IQ skulle kunna förklaras av låg literacy. Samtidigt är det ett faktum att somaliska kvinnor har betydligt lägre grad av literacy än somaliska män. En av Antropofagis många kommentatorer påpekar härvidlag, föredömligt klartänkt:


Jamen visst! Abd Allah har givetvis helt rätt. Vilket leder oss in på dagens quest: Mer korrespondens!


***

"Hej [forskare],
jag har ett par frågor som jag hoppas du kan bistå i att besvara.

Givet din och andras forskning tycker jag att vi har början på en mekanistisk förklaring till hur läskunnighet kan påverka (höja) IQ.

Jag noterar även att forskaren David Marks förklarar Flynneffekten med förändring i läskunnighet. I en studie hävdar Marks att "literacy variations across time, place and race are highly associated with changes in IQ scores."

Så vi verkar ha någon slags samband här.

Det har påpekats för mig att läskunnighetens roll som förklaring till gruppvariationer i IQ borde kunna belysas om vi jämför grupper mellan vilka läskunnighet skiljer sig inom samma genetiska eller etniska grupp.

Exempel: Somaliska kvinnor har mycket lägre läskunnighet än män. Så vitt jag förstår konsensus ser vi ingen genomsnittlig skillnad i IQ mellan män och kvinnor generellt sett. Skiljer sig snitt-IQ mellan somaliska män och kvinnor åt?

Om ja: En indikation på att läskunnighet förklarar Flynn-effekten.

Om nej: Det är förmodligen inte läskunnighet som förklarar Flynneffekten.

Jag hoppas verkligen att du kan bistå här, för jag lyckas inte hitta IQ-mätningar där jag kan se somaliska män respektive kvinnors snitt-IQ på gruppnivå. (Eller andra relevanta populationer givetvis, där läskunnighet varierar t.ex. mellan könen.)

Stort tack på förhand!

Vänliga hälsningar [Antropofagi]"

***

"Det finns stor anledning att dra slutsatsen att läsande ger symbolhantering som ger abstrakt tänkande som syns i IQ. Etniska skillnader är mycket mindre i non-verbal IQ än i vanliga iq-tester.

I Sverige har vi inte registrering på etnicitet så det finns inte svenska siffror.

Kan inte om det finns från USA.

------------------------------------------------------------
Martin Ingvar, M.D., PH.D.
Barbro and Bernard Osher Professor of Integrative Medicine"

***

Okej, så forskarsamfundet stöttar min hypotes, utan att egentligen besvara mina frågor. Vi vandrar vidare genom indiciernas dimmor:

Det verkar  som att Flynn beskriver en brantare Flynneffekt för kvinnor än för män, dvs. att kvinnors IQ har ökat snabbare än mäns, tills att kvinnor ligger på ungefär samma IQ eller något högre. (Eventuellt förklaras detta av samma snittskillnad i karaktärsdrag som också kan förklara skillnader i utbildningsresultat.)

En reflektion är att kvinnors ökande tillgång till utbildning, och eventuellt ökande läskunnighet, skulle kunna vara en delförklaring. Samtidigt tittar Flynn på I-länder, så vitt jag förstår, där vi rimligen borde se höga nivåer av läskunnighet redan i början av respektive mätperiod.

Så: Hm!

***

Tyvärr brakar denna studie åt fanders. Det jag behöver är någon population där vi vet läskunnighet och IQ uppbrutet på kön, och där läskunnighet skiljer sig mellan kvinnor och män. Jag kan emellertid inte med mina trubbiga manshänder frammana denna kunskap ur mitt rasslande ormnäste till tangentbord.

Jag nedsänker mina nävar i ogenomträngligt mörker. Lyfter dem upp, och se! Bara blänkande svarta iglar som rinner mellan fingrarna likt fadersmordsblod ur nån gammal pjäs. (Teater, inte kanon. Alltså, kanske kanon, men inte sådan som säger pang, utan vedertaget viktigt verk. Grymma homonymer.)

Nä, Abd Allah, ditt förslag är det inget fel på. Blott min förmåga att leverera göttmans söta gogöda. Stumt stirrandes in i rötans döda koöga. Ödla!

Ve mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar