Antropofagi

onsdag 6 januari 2016

Vem är den svenske exorcisten?

Som nämnt i denna blogg (här, här) går Polen åt helvete för tillfället. Katolicismen är en viktig del i den antidemokratiska konservativa rörelse som tagit makten (PiS), vilket t.ex. SvD rapporterar om. Som Bieniaszewski Sandberg skrivit (redan 2007) finns det "få länder i Europa – och världen – där religionen spelar så stor roll i politiken som den gör i Polen."

Antropofagi har tidigare (här, här) skrivit om eminenta och fruktansvärda reportage-boken Vi från Jedwabne. Polackerna var inte ett strå mysigare än tyskarna, och propagandamaskinen i folkmordet var den polska katolska kyrkan. Bikont visar hur katolska präster och publikationer piskade upp antisemitiska stämningar under andra världskriget. En paradgren för katolska kyrkan i Polen, det där med antisemitismen.

Den polska dokumentären Exorcisterna (tidigare på SVT men har utgått) visar hur extra oseriös katolska kyrkan är just i Polen. Exorcism praktiseras utbrett, och stora konvent organiseras där tusentals polacker samlas för att få sina demoner utdrivna. Exorcismen sker ofta under förnedrande former, och drabbar inte sällan psykiskt sjuka personer som egentligen hade behövt någon form av vettig psykiatrisk vård.

Dokumentären visar också hur homosexuella personer som har internaliserat den katolska homofobin utsätter sig själva för exorcism för att kommer till rätta med sina oönskade drifter. Det hela är djupt deprimerande, antihumanistiskt, homofobt, och mer ovetenskapligt än Jultomten.

Är det då den polska katolska kyrkan som är extra vidrig? Samma fråga ställer sig människorna i kommentatorsfältet på Katolsk Vision, "ett forum för fri debatt mellan katoliker, andra kristna och allmänheten i övrigt". Nej. Tydligen, rapporterar The Guardian, är exorcism accepterat av påven och katolska kyrkan centralt.

Användarna Gert och Iréne på Katolsk Vision diskuterar exorcismen i Sverige, efter att ha sett nämnda dokumentär:

Gert: "Mållös och förfärad. Feta präster som brottas med tonårsflickor och tvingar dem att dricka vigvatten! Att kyrkan i Polen har sina säregna inslag visste jag, men inte detta. Vad jag vet finns åtminstone en exorcist i stiftet [i Stockholm]. Jag kan inte tro att han ägnar sig åt någon 'polsk' verksamhet, men ett klargörande vore på sin plats. Varför finns det en utnämnd exorcist? Vad ägnar han sig åt?"

Irène: "Och den legitimerade exorcisten i Stockholms katolska Stift är ju inte vem som helst utan en av biskop Anders närmaste män……"

Metro rapporterade 2012 om den svenske exorcisten:

"Kyrkan är mycket förtegen om identiteten på sin exorcist, men bekräftar att han finns.
– Vi är mycket försiktiga med sådana här saker. Det beror på att folk med svåra störningar som egentligen behöver hjälp av kurator eller psykvård kontaktar oss och vill ha hjälp av en exorcist, säger Maria Hasselgren, pressansvarig på svenska katolska kyrkan.
"

Sanctus, en trycksak för Sveriges Unga Katoliker (SUK), skriver i nr. 4 2014 (pdf) om exorcism. Numret innehåller bl.a. en översatt intervju med Don Gabriele Amorth, exorcist i Roms stift och hedersordförande i exorcisternas förening. Amorth menar att "Satans inflytande är ofantligt", och att Satan idag har "fria händer". Detta beror på att "när tron avtar, växer vidskepelsen". Säger alltså en legitimerad exorcist.

Sanctus skriver vidare om att Jesus var en skicklig exorcist, och att Satan och helvetet definitivt existerar även om många kristna menar motsatsen (s. 6). Insändarsvar rekommenderar bön framför horoskop (s. 8), och menar att lekar såsom "anden i glaset" är en öppen dörr "direkt till mörkret och demonerna" (s. 9). En veritabel Kamratposten för katoliker!

För den som vill veta hur katolska kyrkan ställer sig till exorcism, är det bara att tillgripa den 84-sidiga manual, helt på latin, som Vatikanen släppte i januari 1999. Manualen ersätter 1614 års handledning, men de äldre riktlinjerna har inte blivit "greatly changed". (Källa: Daily Catholic.) Det är denna manual som gäller i hela den katolska världen, och således även i Sverige (vilket också Fråga Prästen bekräftar).

Användaren Irène nämner biskop Anders, som vid sökning visar sig vara Anders Arborelius. Arborelius tycker om att prata om det ondra som realitet, och om djävulens existens, vilket bl.a. framgår av en intervju i Katolskt Magasin.

Diskussionerna om exorcism på Katolsk Vision tenderar att bli långa och Bibelords-späckade. I en tråd hoppar Lucifer själv in för att tjöta lite:

"Kära vänner på Katolsk Vision!

Måste tacka er för ert otroligt fina arbete! Fortsätt med att förneka min och mitt rikes existens och fortsätt med att håna dem fortfarande betraktar mig som en realitet! Det är det bästa ni kan göra. Jag kan inte nog prisa det brinnande engagemang med vilket ni bidrar till mitt rikes utbredning på jorden. Ni har många beundrare här nere skall ni veta och jag har självfallet reserverat en särskild plats endast för er när stunden är kommen.

Med vänlig hälsning, Lucifer
."

Antropofagi efterlyser ett ordentligt grävjobb kring exorcism i Sverige. En intervju med den legitimerade exorcisten i Stockholms stift hade inte suttit fel. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar