Antropofagi

fredag 9 maj 2014

Bubba Flexx

Att nån har kokat kaffe är det enda du kan se i sumpen

Citatet kommer från Göteborgsrapparen Bubba Flexx. Mannen är ett geni som aldrig riktigt fått tillfälle att blomma ut, men man anar genialiteten i ofärdiga internetsläppet En vecka i livet. Bubba berättar:

Det här är fem låtar som egentligen skulle vara del av någon form av konceptplatta. Skivan skulle heta ’En vecka i livet…’ och innehålla sju låtar, en för varje veckodag. Vissa av låtarna är hyggligt färdiga, andra har bara slaskvokaler. Refränger saknas. Arbetet med skivan avbröts abrupt den 1:a januari när jag kom hem till en lägenhet i ruiner. Nån hade brutit sig in genom fönstret och stulit i stort sett allt jag ägde. Utöver kläder och annat hade min studiodator försvunnit (den och fem andra datorer). Även mixer och annan kringutrustning var borta. Mikrofonen inklusive stativ var utkastad genom fönstret men kvarglömd. Bortsett från mikbåset är den nu det enda som skvallrar om att det nånsin varit en studio i mitt vardagsrum. Nånstans i det hela försvann även lusten att spela in.

Låten Vakna är inte bara den bästa story-telling-rapp som hörts på svenska, utan även otroligt snyggt konceptuell i och med musikens samspel med berättelsens många turer.


Bubba skriver om Vakna:

Låten som skulle bli video. En halvmörk historia som många säkert kan känna igen sig i. Bygger lite på idén att fylleångesten alltid är en smula värre när man har bärsat på en dag då vanligt folk håller sig hemma. Slutar med raden ’man ska ju ändå klara av att jobba hela veckan’ och lägger därmed ribban för resten av plattan. Skrevs, producerades och spelades in under en utdragen ensamfylla.”

Sista låten på den aldrig färdigställda plattan heter Somna, och är lika genialisk som Vakna. Som intro och outro samspelar låtarna oändligt bra med varandra. Låten är även hjärtskärande som få andra svenska hiphoplåtar, eller låtar överhuvudtaget för den delen.


Bubba skriver om Somna:

En låt jag är ganska stolt över. Tog ett tag att skriva men spelades in på första tagningen. Man hör dörren till mikbåset gnissla både i introt och outrot. Blev aldrig av att jag tog bort det och efter ett tag insåg jag att det bidrog till atmosfären i låten. Given söndagslåt eftersom det är då vi tänker på våra döda lite extra. För oss som ser deras gravar från fönstret är varje dag söndag.”

Jag vill också gärna lyfta låten Du och jag (Ensam blir ensam), som är en snygg tretaktslåt med gripande tema. Om fler rappare vågade göra låtar i annat än fyrtakt, och med lite annorlunda rimstruktur, då hade hiphop-Sverige varit en finare plats än vad det är.


Bubba skriver om Du och jag:

För mig den uppenbara torsdagslåten. Handlar om hon som kom undan. I en period träffades vi varje torsdag hemma hos henne och drack och lyssnade på musik. Efter fyra år gick allt åt skogen, givetvis på grund av mig. Texten är baserad på Allan Edwalls fantastiska ’Du och jag’. Det är även han som pratar i introt. Har ni inte hört den så finns den på youtube och är helt överlägsen min version.”

Citatet ”Att nån har kokat kaffe är det enda du kan se i sumpen” kommer dock från låten… Nej, jag säger inte vilken, så tvingas ni leta upp och lyssna igenom alla Bubbas låtar på Internetz om ni vill veta. Citatet är för mig hur som helst en genial formulering av en vetenskapsteoretisk ståndpunkt, och en sträng kritik av empirismen. Vad kan en observation egentligen ge dig? Du kan dra föga andra slutsatser av sumpen än att någon har kokat kaffe. Om du ej fattar storheten, var god applicera på valfri annan situation.

Förresten berättar Roffe Ruff om inbrottet hos Bubba i låten Anticimex – lyss till första versen:
[Uppdatering: Här var tidigare en låt inbäddad. Innan Grooveshark släcktes ned.]
Anticimex by Roffe Ruff on Grooveshark

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar