Antropofagi

tisdag 20 mars 2018

Homo sapiens x varanus komodoensis

1. Jag ska älska mig själv.

***

Grå snö driver i byar över takfönstren. Blek sol som en ficklampa i ögonen på vår medvetslösa stad.

Jag tror att självbedrägeri är en central del i vår jagupplevelse. Denna text säger: Deprimerade människor har i regel en mer realistisk bild av sina förmågor än vad friska människor har. Klarsynthet och självinsikt är således någonting vi i allmänhet betraktar som patologier. Att ha en perfekt modell av sig själv att tillgå, röner en mycket hög psykologisk kostnad. Säger denna text.

Snön är grå eftersom den är förorenad. Denna text säger: En förorening innebär att en miljö förändras kemiskt, som en följd av att nya ämnen eller substanser introduceras i miljön, eller att ration av befintliga ämnen förändras plötsligt. En förorening innebär en förändring av en miljö, som miljön och dess innevånare inte kunnat anpassa sig till gradvis. Säger denna text.

***

Texten säger att vi namngav, och att: Vi slutar namnge. En föråldrad ritual - denna text använder sig obekymrat av linjära tidsangivelser. Vi skapar nya riter hellre. Löder munhålor på spädbarn. Cirklar vaggande runt djuret när vi slaktar - kött ska smaka skräck.

Denna text säger: Våra riter är nya. Men de är bara nya i förhållande till något mycket, mycket gammalt: Säger denna text.

***

Texten säger: Du kan inte skriva dikter om grå snö. Den gnistrar i ingen sol; splittrar inget ljus i inga spektrum. Den replikerar ingen stjärnhimmel och dess skare reflekterar inget månsken.

Texten berättar: Klimatförändringarna i slutet av perm respektive antropocen är exempel på hur snabbt skiftande miljöer kan leda till massutdöenden. Evolutionen är en allt för långsam och trubbig optimeringsprocess för att hinna med när parametrarna alltför kraftigt fluktuerar längs tidsaxeln - förändring, säger texten. Det tog tio miljoner år för artrikedomen att återhämta sig efter perm-triasutdöendet. Så säger texten.

K-selekterade individer, som investerar mycket resurser i respektive avkomma, är särskilt optimerade för stabilitet. R-selekterande individer, som fortplantar sig snabbt och utan särskild omsorg om sina yngel, vinner relativt sett på instabila miljöer. Mänskligheten var en höggradigt K-selekterad art. I slutet av antropocen med så låga födseltal som 0,5 eller 0,6 i genomsnitt. Enligt texten.

Selektion? Vi... Är.

***

2. Jag ska älska min avkomma.

***

Denna text implicerar ett evigt presens.

Prästerskapet håller sig med Teorem. Ett säger:
Denna text innehåller oavgörbar sanning som inte kan utläsas eller härledas, och vars negation ej heller kan utläsas eller härledas, ur denna text. Konsistensen hos denna text kan inte bevisas inom denna text.
Jag speglar mig. Jag speglar mig. Jag speglar mig. Men jag blir inte mera lycklig.

Jag gnistrar inte mer än grå snö, i ingen sol; splittrar inget ljus i inga spektrum. Jag replikerar ingen stjärnhimmel och reflekterar inget månsken. Jag har en alltigenom realistisk modell av mig själv att tillgå.

***

Denna text säger: Evolutionsalgoritmen är enkel, själlös och trubbig. Vi kan runda hörnen. CRISPR är ett genombrott. Vi kan optimera snabbare, mer målmedvetet, inom färre generationer. Där evolutionen bara är en tautologisk beskrivning - det som är bäst anpassat för att överleva och fortplanta sig punkt - kan vi evolvera med ett syfte.

Så vi har ett syfte, när vi skapar, vilket livet alltså inte har - så säger denna text. Vi är en delmängd av livet, men har högre syften än den klass av fenomen vi tillhör - så säger denna text. Vi noterar att en grupp neuroner kan vara någonting kvalitativt annorlunda än exakt alla dessa neuroner enskilt. Ändå tror vi att vi, som en delmängd av en större helhet, är förmer än helheten. Vi är individualistiska myror som har högre mål än själva stacken. Så säger denna text.

***

Komodovaranens genom, genom nålsögat.

Det svåra är inte att klippa och klistra. Det svåra är att kartlägga, förstå, och förutsäga förändringen. Vi behöver inte ha giftkörtlar i våra munhålor, så vi löder sönder dem på våra spädbarn. Det är vår omskärelse. Vår koscher är en utdragen, runt-det-tjudrade-djuret-cirklande, process. Så anbefaller denna text.

Enligt denna text: Ex post-rationalisering. Men, jag förstår inte hur någon äter, eller, frossar, utan uppbyggnad av hunger genom cirklande kring djuret. Aptit är oskiljaktigt från dominans och blodtörst. Våra präster tjudrar djuret, och vi cirklar tillsammans. Så som är föreskrivet enligt denna text.

***

3. Jag ska älska mig själv, så jag ska älska min avkomma.

***

Sexuell selektion är en relik, när vi har CRISPR. När vi kan ersätta en enkel, själlös och trubbig optimeringsprocess med ett syfte. Vi behöver inte se generationer av bananflugor gå under för att se den bäst anpassade individen likt en Fenix stiga ur sin arts ödes aska.

Denna text säger: Vi kastar inte lera i ungefärlig riktning mot en ugn, och leran råkar inte bli ett vackert keramik-krus. Vi formar kruset genast, utifrån vår kännedom om vad som är den optimala formen givet Syftet.

Vad är vårt syfte, när vi formar oss?

Vi kan inte riktigt minnas. Vi kan inte heller utläsa eller härleda svaret ur denna text, enligt denna text.

Denna text berättar: Tekniken går förlorad. Det förflutnas dimmor tätnar på en tidsaxel. Grå snö lägger sig över spåren i snön. Vi hittar aldrig tillbaka igen. Varanus komodensis förorenar våra kromosomer.

***

4. Jag ska älska mig själv, så jag ska per definition älska min avkomma.

Tautologiskt som den evolutionsprocess som avhandlas i denna text.

***

Hade jag bara älskat mig själv, skulle min exakta avbild vara angenäm.

Vårt prästerskap kan berätta om en färdig och fullt ut anpassad art i slutet av antropocen. Vi optimeras med syfte för miljön. Vi ändras icke, och en avkomma är dess förälders ensak. Denna text berättar att ett evigt presens är ett perspektiv på tiden, inte någon objektiv beskrivning av dess natur.

Texten gör linjära anspråk, och förtäljer: I en avlägsen framtid finns vår ofrånkomliga dom. Universum är föränderligt, och matchen mellan Det och Oss blir sämre varje tidsenhet, på en linjär skala. Denna text säger: Liksom vilket som helst Ting har en början och ett slut, har också vilken som helst Tidsenhet en analog beskrivning - en början och ett slut. En föränderlig art vet detta, som vi inte vet.

Vi vet dock inte heller hur nära det förflutna är, och således inte hur nära framtiden är. Är vi vi? Eller är vi våra barns barns barnbarns barnbarn? Det kan verkar vara en meningslös distinktion, men ur textens linjära tidsperspektiv är det en mer än filosofisk fråga. En empirisk, faktiskt.

En identisk modell av mig, är Jag. Jag tittar på min förälder - på mitt barn. Eller är jag - - -

Var är mitt jag situerat i en linjär beskrivning av tiden?

Prästerna har visat att vi inte räknat under kanske hundratusen, ± 200, år. De kan mäta kolisotopernas sönderfall och se att vi är millennier längre efter CRISPR än vi föds att tro.

Eller är det deras maktanspråk som manifesterar sig i dogmer? Vet de själva?

Denna texts svar är av naturen otillfredsställande. Prästerna cirklar runt svaret som ett tjudrat djur. Ritualen är syftet.

Det jag vet är att jag inte vet, och således att min förälder inte vet, och att mitt barn inte vet. Att min förälders förälder inte vet, och att mitt barns barn inte vet. Jag sa ju: Jag vet inte.

Denna text. Denna text. Denna text.

Denna text numrerar buden, som en rest av antropocen. En numrär sekvens implicerar en linjär tid. Men ändå är buden desamma. En sekvens av evigt presens.

***

Vår arts öde: Vi utsätts för vår egen avbild; äldre, yngre. Vårt prästerskap berättar om en utmätt tid, när det de kallar Stagnation realiseras som problem relativt Verkligheten.

Grå snö driver i byar över takfönstren. Blek sol. Jag låter tungan spela över giftkörtelsärren mellan tänderna i underkäken. Jag luktar på djuret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar