Antropofagi

måndag 5 november 2018

Uppföljning av 2018 års prediktioner: Förhandsvisning

Bakgrund: 2018 års prediktioner.

En systematisk uppföljning komma skall.

Just nu kan det vara värt att notera att jag om något haft för låg confidence level (CL) vad gäller avgångsprediktioner för Mp och F!:
10c. Fridolin kommer att avgå. CL 50 % Facit: Avgår 
10d. Schyman kommer att avgå. CL 50 % Facit: Avgår
Det är i alla fall dessa två partiledare som jag haft högst CL avseende avgång för, och där fick jag rätt.

Vad gäller mina hög-CL-prediktioner inom #svpol ser det lite blandat ut.
1. Integration blir 2018 års stora valfråga. (Bedömning: syntes av SVT, DN, SvD, GT och Aftonbladets post-val-rapporteringar.) CL: 90 %
Specifikt - CL för att någon del av integrations-frågeklustret blir största valfråga:
1a. Lag- och ordning (gruppvåldtäkter, skjutningar, no-go-zoner, knarkförsäljning, segregerade förorter etc.) blir storfrågan. CL 80% 
1b. Värderingar och normer (hedersrelaterat våld- och förtryck, utrikesfödda kvinnors arbetskraftsdeltagande, "svenskhet", målkonflikter inom feminism-antirasism-vänstern) blir storfrågan. 70% 
1c. Arbetsmarknadsintegration blir storfrågan. CL 60%
Om vi tittar på SVT:s VALU-undersökning kommer invandringsfrågan först på åttonde plats; lag och ordning på femteplats; och sysselsättning på tiondeplats.


Egentligen vill jag härmed ge mig fel i samtliga prediktioner inom prediktionsgrupp 1. Det är alltså 0 av förväntat 0.9 på prediktionsgruppsnivå. På undergruppsnivå är det 0 av 2.1 - egentligen konstigt att jag adderar upp confidence i tre olika ömsesidigt uteslutande utfall till totalt föväntat 2.1. Eller, tänker jag fel här?
2. Karolinska-skandalen/erna blir inte 2018 års stora valfråga. (Bedömning: Samma som ovan., dvs. syntes av mediekällor.) CL: 90 %
Karolinska-skandalen vill jag inte på långa vägar kalla 2018 års stora valfråga, vilket också hade känts konstigt givet att det inte egentligen är en riksfråga.
3. Fi åker inte in i riksdagen. CL: 90 % 
4. Kd åker inte ur riksdagen. CL: 90 %
Ja, där var det ju rätt - men rätt öppet mål också. Helt korrekt med hög CL således.
7. Det blir en röd-grön regering efter valet (dvs. ngn kombination av S, Mp och V, eller minoritetsregering av t.ex. S som söker stöd i riksdagen i olika frågor.) (Bedömning: regeringsbildningen, dummer!) CL: 70 %
Oj, crazy hög confidence där känns det som, hur det än går. Eller? i och för sig, om jag förväntar mig att rödgröna ska bilda regering sju av tio gånger... Jag menar, hur många alternativ finns det ens? fem kanske? Så nollhypotesen är i så fall 0.2 (givet att det alls bildas regering), och då behöver jag bara notera att de rödgröna har flest mandat för att vilja ge det alternativet högre CL. Å andra sidan, Mp:s svek i Stockholm eroderar alternativets sannolikhet en smula... Men det borde vägas upp av att Socialdemokratin är en Maktmaskin. Och Maktmaskiner vet hur man hamnar i regeringsställning.

Tja, jag hade nog i alla fall förväntat mig fler mandat till de rödgröna, så det är nog för mycket hindsight nu för att kunna bedöma detta i halvtid. Får vänta tills facit är inne, helt enkelt.

***

Så kollar vi lite "annan politik".
2a. Putin väljs till president den 18de mars 2018. CL 95 %
Jepp. Såklart. Facit är att Putin vann.
2b. Sobtjak outas som varandes på Putins pay roll. (Erkänner att bedömningsgrunden för den här prediktionen är hal, men jag pallar inte vara mer seriös än såhär faktiskt.) CL 50 %
Facit: Vet inte. Hittar inget vid slö-sökning. Frågar min Rysslands-expert och återkommer. Så länge är det att betrakta som fel. (Noterar lömskt att spekulationer fanns redan när prediktionen ställdes... Ändå satte jag låg CL... Wtf?) [Uppdatering: Rysslandsexperten säger "felaktig".]
2c. Navalnyj utsätts för mordförsök (inkl. mördas) eller skenrättegång (inkl. fängslas) eller misshandel/förgiftning (med eller utan dödlig utgång). CL 50 %
Ja men ja på den också då... Med hindsight låg CL; klar Navalnyj skulle fängslas! [Uppdatering: Rysslandsexperten säger: "Navalnyj har inte utsatts för något mordförsök eller misshandel/ förgiftning men har fängslats upprepade gånger (han har suttit inne tre gånger i år ungefär en månad varje gång). Så den här kan diskuteras beroende på vad man menar."]
2d. Oppositionen bojkottar presidentvalet. CL 60 %
Ja, delar av oppositionen... Men den här nyheten är från innan jag ställde ut prediktionen. Fusk! Diskar den här. [Uppdatering: Rysslandsexperten säger: "Felaktig - reell opposition deltog. Navalnyjs anhängare (en viktig del av oppositionen) bojkottade dock efter att Navalnyj inte fick delta."] I nästa strukturerade uppföljning får jag ändra till att denna är "fel" istället för "diskvalificerad".]
2e. Ryssland konsoliderar sin ställning i Mellanöstern. (Svårbedömd. Skitsamma.) CL 80 %
Som sagt, svårbedömd. Vet inte. Diskar tillsvidare, tills Rysslands-experten ger sitt utlåtande. [Uppdatering: Rysslandsexperten kan inte ta ställning pga. "svårt att säga".]
3. Forza (Berlusconi) vinner inte italienska valet 2018. (Förmodligen kaos i regeringsbildningen - Forza får iaf. inte mest röster.) CL 70 %
Tja, i guess...
"Valets vinnare, det vill säga det enskilda parti som fick flest röster blev Femstjärnerörelsen med 32 procent. Dock fick mitten-höger-koalitionen med bland annat Lega Nord och Forza Italia totalt 37,5 procent av rösterna och har också förklarat sig som valets vinnare med anspråk på regeringsmakten. Det tredje blocket, mitten-vänster-koalitionen med det styrande Demokratiska partiet, fick totalt 23 procent."
...att det kan tolkas som att jag hade rätt. Vag prediktion och rörigt resultat.
4. PiS får flest röster i polska valet (senast 2019). CL 80 %
Jepp, i regionvalet. Men trenden:
"Regerande Lag och rättvisa, PIS, fick drygt 32 procent av rösterna i landet som helhet och är åter största parti. Det är några procentenheter bättre än förra lokalvalet 2014, men ändå sämre än väntat."
Vi får se hur det går i parlamentsvalet 2019 - det val som prediktionen egentligen syftar på. Konstigt, eftersom det är prediktioner för 2018... Slappt! Vi diskar den här prediktionen for now.
5. Fidesz får flest röster i ungerska valet 2018. CL 80 %
Jepp. "Väntad" är nyckelordet, så CL 80% är lite lågt kan tyckas.

***

Sammanfattning so far [utan hänsyn till uppdateringarna ovan]:


Och vad det säger om mina CL-nivåer:


Det verkar som att jag ligger mer fel i bedömning på de jag har låga CL-nivåer på. Jag nailar t.ex. 4/4 50%-CL-prediktioner; här borde jag justera upp CL en hel del, nära 1. På 60%-CL-prediktionen har jag fel, fast att jag borde haft rätt 0.6 gånger. Ack - klart svårt att följa upp med så få prediktioner.

Vad gäller 70 och 80%-CL-nivåerna ligger jag väl rätt bra - jag menar, närmare 1.4 respektive 1.6 än 1, kan jag inte gärna komma i grupper om 2.

På 90%-CL-prediktionerna (ändå så många som fyra till antalet) ligger jag 15 procent off, och detta i överkonfident riktning. Jag borde justera ner mina 90%-bedömningar till 75 procent. 95%-CL-bedömningen gick in - tja, där kan jag inte finjustera så mycket med bara en prediktion.

Överhuvudtaget svårt att dra några slutsatser av det här. Men, jag tar med mig att jag nog ska justera ner CL generellt - bara 50%-CL-prediktionerna som är fel i andra riktningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar