Antropofagi

söndag 27 december 2020

Bloggbokslut 2020

Det är inte riktigt slut på skiten ännu, men det närmar sig. Lika bra att göra ett förtidigt bokslut, för att prokrastinera något annat viktigt jag kunde ha gjort istället.



2020 ser ut att landa på ett normal-svagt år. Inte 2019-kasst, men inte heller on crack som 2014 och 2017. Två småbarn och heltidsjobb, samt lite valhänta försök att medelst träning i någon rudimentär mening bibehålla sina grundläggande kroppsfunktioner, kanske inte lämnar ett större tidsligt utrymme än vad som motsvaras av 100 årliga blogginlägg. Med ett sådant tempo kommer det tusende inlägget att skrivas under nästa år, vilket kommer att behöva uppmärksammas, kanske i textform och kanske på en blogg nära dig.

***

Hur hittar då läsarna till Antropofagi? De mest korrekta svaren är "det gör de inte" och "via upprepat tjatande på olika kill-whatsapp-trådar". Det finns dock även BIG ASS DATA att vända sig till för att beskriva ding-an-sich.

De vanligaste sökorden som lett läsare till Antropofagi är (true story) i fallande ordning:
  • sex förbundna ögon
  • skillnader mellan neandertalare och homo sapien
  • stå u med ensamhet [sic.]
  • tortyr papegojpinnen
Eller tja, fallande ordning och fallande ordning. Samtliga dessa sökord har lett fyra unika läsare till denna blogg. Vilket får mig att undra var man hamnar om man faktiskt stavar rätt till "stå ut med ensamheten". (Tydligen bland annat till en Familjeliv-tråd om att göra slut med sin sambo: "Jag känner ingen glädje och lust att göra något alls. Absolut kan jag inte ens tänka mig att träffa någon ny. Förblir jag ensam nu?") Och om de som stavat fel ("stå u med ensamheten") fått bättre eller sämre vägledning från Antropofagi, än vad de skulle ha fått från andra tillgängliga alternativ. (Såsom nämnda Familjeliv-tråd. Första svaret i tråden är: "Jag älskar ensamheten. Ensamheten är mitt hem. Är jag inte ensam är jag inte hemma." Vilket känns som en dålig tumregel, faktiskt, rent geografiskt.)

En enda läsare har nått bloggen genom en sökning på "mördarsnigel reproduktionscykel". Jag hoppas att vi kunde vara Dig behjälplig, kära snigenfantast.

***

En snabb förfrågan i den huvudsakliga läsekretsen (svarsfrekvens: 1/4, alltså inte bara "en fjärdedel" utan bokstavligt talat "en av fyra") visar att "det där sjuka brevet från kvinnan som blivit lämnad" kan ha varit årets bästa inlägg. (Inlägget som mest troligast avses är Relationsrådgivning.) Andra nominerade är Siblicid (troligen pga. färskast i minnet), samt inlägget känt som Öl-betting-inlägget (oficiellt betitlat Legalisera prostitution är kanske inte hela lösningen på #metoo). 

Ett svar (svaret) ur fritextsvaren stärker bilden av att det är etik ur ett spelteoretiskt evolutionsteori-perspektiv med misogyna övertoner, samt obehagliga noveller i gränslandet människa/fågel, som uppskattas av läsarna:
En from läsare önskar mer etik ur ett spelteoretiskt evolutionsteori-perspektiv med misogyna övertoner, samt obehagliga noveller i gränslandet människa/fågel.

En sådan direkt propå kan man givetvis inte annat än leverera på. 2021, var redo för misogyn spelteor-etisk fågelhominid-skräck!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar