Antropofagi

tisdag 28 november 2017

Uppföljning av prediktioner, del 1: Narkotika

 
1. Antalet gäng- och narkotikahandels-relaterade mord och skjutningar kommer att fortsätta att öka i Malmö, Göteborg och Stockholm under 2017.
 
Uppföljning: Så tycks vara fallet. DN om Stockholm 2017; Expressen om Malmö 2017; Dagens Juridik, KI och Expressen om Joakim Sturups forskning angående skjutandet. Antropofagi inväntar med spänning att BRÅ uppdaterar statistiken för 2017, men en och annan har ju skjutits i år om man säger så.
 
Samtidigt: Redan 2015-2016 var visste rekordår för skjutningar i kriminella miljöer, och Sturups forskning som länkas till ovan handlar om 2011-2015. Bevare mig väl. Utvecklingen är i alla fall kompatibel med Antropofagis prediktion, så länge 2017 också uppvisar ökning, vilket det verkar göra. Antropofagis prediktion var givetvis bara ett sätt att hänga upp en favorit-teori om narkotikapolitik på en redan känd empirisk trend. Vilket för oss till nästa punkt:
 
Problematisering: Jag har gjort mig skyldig till sk. positive bias, i och med formuleringen av min prediktion. Jag har, i överförd bemärkelse, frågat efter observationer som verifierar min hypotes. Jag blir inte så mycket klokare av dessa nya men förväntade bevis. Jag borde ha formulerat en fråga för att försöka falsifiera min hypotes istället. Vad jag menar är att det finns gott om alternativa hypoteser, som också - eller bättre - förklarar min observation, dvs. ett fortsatt ökande antal skjutningar i kriminella miljöer. Vi observerar t.ex. en jämförelsevis snabbt ökande ojämlikhet, vilket är en annan hypotes för att förklara ökande våld:
 
Twitter-skärmdump som visar att 1-procentarnas ägande koncentrerats mera i Sverige än i månget annat land (förflyttning från 4 till 9 procentenheter). En annan kleptokrati som utmärker sig är Ryssland.
 
Antropofagis slutsats 1) är att komplexa samhällsfenomen själklart inte kan reducerat till enskilda konspirationsteorier av alexanderhuggs-karaktär. Liksom återinförandet av allmän värnplikt inte kommer överbrygga segregation och sociala klyftor, skulle inte en legalisering av narkotika i ett slag minska våldet i kriminella miljöer. Men jag vidhåller fan att det nog skulle göra sitt till!
 
Antropofagis slutsats 2) är att ställa upp bättre prediktioner, som man faktiskt lär sig något av. Att förutsäga en förväntad utveckling, och se den som ett stöd för en godtyckligt prioriterad hypotes, känns så här i efterhand mindre givande.
 
Så ska vi även kolla detta och detta på BRÅ:s statistik-sida när nyårsklockan klämtar - hur summerar egentligen 2017, svart på vitt?

 2. Paradigmskiftet kommer att fortsätta:

a) I Sverige.
 
Jag verkar ha fångat även denna, kanske likvärdigt självklara, trend. Ty: Det skrivs ut cannabis; det hålls legaliserings-seminarier i Riksdagen; sprutbyte startas eller utreds över hela landet, på rekommendation från Folkhälsomyndigheten; och Socialstyrelsen har fått i regeringsuppdrag att följa upp

"förändringar i LARO-föreskrifterna.

Socialstyrelsen ska följa upp effekterna av de förändringar i föreskrifter och allmänna råd om läkemedelsassisterad behandling vid opioidberoende (HSLF-FS2016:1), de s.k. LARO-föreskrifterna, som beslutades i januari 2016. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Socialdepartementet) senast den 31 december 2017
."
 
Vi får väl se hur LARO-prylen landar, men allt som allt lutar det åt ett paradigmskifte mot lite friare tyglar i svensk narkotikapolitik. Samtliga tre indikatorer som Antropofagi ställde upp tycks mig uppfyllda.
 
b) I världen.
 
Eftersom jag egentligen inte pallar antar jag att det är vetenskapligt hederligast att gå igenom samtliga indikatorer någorlunda:
 
i) Jag sneglar på FN:s knarkrapport från 2017 och noterar att det pratas en hel del om hcv- och hiv-prevention för opioidbrukare mm. knarkpositiva signalord. Inte minst rekommenderas "[a]lternatives to incarceration for possession, purchase, or cultivation for personal consumption and appropriate cases of a minor nature: an effective human rights-based criminal justice response and an effective policy for preventing the spread of infectious diseases."
 
Vidare verkar WHO och FN vara inne på dekriminalisering, vilket jag med min ringa kunskap ser som en uppenbar eskalering av den trend som 2016 visade så många tecken på:
 
"Reviewing and repealing punitive laws that have been proven to have negative health outcomes and that counter established public health evidence. These include laws that criminalize or otherwise prohibit gender expression, same sex conduct, adultery and other sexual behaviours between consenting adults; adult consensual sex work; drug use or possession of drugs for personal use; sexual and reproductive health care services, including information; and overly broad criminalization of HIV non-disclosure, exposure or transmission." (Källa: WHO.)
 
ii) Inga nya avkriminaliseringar eller legaliseringar så vitt jag känner till. Vi följer fortfaranade Uruguay och Colorado med spänning, vilket nämnda FN-rapport också konstaterar. Googlingar på "legalization" peakade i november 2016.
 
 
 
iii) Som nämnts skedde UNGASS-konferensen redan 2016, och jag känner inte till några nya diskussioner i FN härvidlag. Nämnda knarkrapport är dock som sagt inne på harm reduction och mänskliga rättigheter.
 
iv) Här må det vara att jag själv uppsökt vissa kanaler, men visst talas det plötsligt rätt mycket om forskning kring MDMA, psilocybin och LSD? Dekonstruktiv Kritik gör visserligen sitt till... Charles Grob; Jordi Riba; David Nutt; m.fl. Men, jo: Det forskas.
 
v) Lite oklart härvidlag. Det verkar som att Duterte tvingats förklara sig inför FN  (mediakälla 1; mediakälla 2), men några sanktioner verkar det inte bli tal om.
 
3. De högerpopulistiska krafterna i Sverige (SD) och världen (Trump, Putin, Nationella fronten) kommer att stå för en partiell backlash.
 
Ärligt talat ser jag ingen jättetydlig trend här, förutom Duterte som var igång redan 2016. Jag upplever inte att Trump har gått hårt åt narkotika, och så ej heller SD. Ganska slapp prediktion, för övrigt, utan tydliga indikatorer för uppföljning.
 
4. Jag kommer att testa LSD.
 

 5. Jag kommer röka på vid något tillfälle (för första gången på flera år).
 
Ej korrekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar