onsdag 30 december 2020
Förvärva, fördärva
tisdag 29 december 2020
Om pandemin tillåter
Insha’Allah, sägs det. Om Gud vill.
Huruvida troende egentligen tror på Gud är en öppen fråga, nuförtiden. Vissa menar att de gör det, och det bör vi givetvis respektera på samma sätt som vi respekterar alla åsikter. Troende anser att de tror, oavsett vad jag tror om det.
Men det är just det: Skillnaden på tro och åsikt. Willy Kyrklund låter den romerska ståthållaren Pontus Pilatus göra distinktionen, angående huruvida han främst ska gå till historien som den som lät korsfästa Jesus:
Mera torde mitt eftermäle rymma. Det är icke lätt att upprätthålla lag och ordning i ett land av upprorsmakare och galna präster. Min hand var hård. Jag har bestraffat uppviglare och fanatiker. Jag har byggt kloaker och vattenledningar. Jag har tvingat gott i ont. För mildhet lär jag icke bli ihågkommen, men kanske för godhet.Förutom att på ett stilistiskt fulländat vis redogöra för det naturalistiska felslutet – huruvida vi kan härleda bör från är – låter Kyrklund alltså Pontus Pilatus göra skillnad på det han tror, och det han anser.
[…]
Jag har gjutit blod för att spara blod.
Är detta en god gärning? Du vill ju vara god.
Detta är i alla fall en förnuftig gärning. Vad som skall ske kan jag icke veta. Men utifrån vad jag vet nu, har jag handlat förnuftigt. Min godhet bör bedömas efter detta. Jag tror att vad som är gott eller ont måste ha något samband med vad som är förnuftigt. Jag tror att moralen måste byggas på förnuftet.
Du har sagt det själv, Pontius Pilatus.
Vad då har jag sagt?
Att du tror.
Tillåt mig att ändra mig. Jag tror icke. Jag anser.
Det föreligger en vida spridd tro på tro. Med det menar jag att många tror att de tror, exempelvis på Gud, men att de egentligen inte förväntar sig observationer som verifierar Gud, samt att de egentligen skulle bli förvånade av observationer som verifierar Gud. I allt väsentligt tror de inte på Gud. Men, de tror på att de tror på Gud.
Innan den vetenskapliga revolutionen började nysta upp diverse sakförhållanden om världen, trodde många – de flesta – verkligen på Gud. Man uppfattade Bibeln som en historisk redogörelse, och förväntade sig att finna arkeologiska belägg för vad som där nedtecknats. Man trodde att skapelseberättelsen var korrekt i sak, och att vår planet sålunda var ganska ugn. Allsköns vetenskapliga upptäckter har sedermera överraskat de individer som verkligen trott.
Idag upplever få religiösa individer vetenskapliga landvinningar som särskilt förvånande. De har nämligen i allmänhet separerat sin tro från sina förväntningar på omvärlden. Deras tro rör nu istället ofalsifierbara abstraktioner, social tillhörighet, och metafysik.
”Om Gud vill.” På senare tid har ett annat uttryck nästlat sig in i språket:
Om pandemin tillåter.
”Det blir bäst om vi kan köra workshoppen på plats i februari. Om pandemin tillåter.”Pandemin är den nya osäkerhetsfaktor som löser upp ramarna för vår planering. Man kan gissa och tro, men man kan inte göra det med någon högre konfidens. Framtiden är mer oviss än vad den brukar vara. Mer oviss än vad den har varit på länge.
”Vi skulle föredra att göra intervjuerna ute i er verksamhet, om pandemin tillåter.”
”Vi kunde ju ta en lunch senare i vår. Alltså om pandemin tillåter.”
”Vi åker nog till Skåne i jul. Om pandemin tillåter såklart.”
Förr var framtiden ofta oviss med avseende på livsavgörande variabler såsom tillgång till mat, fred, och rättsskipning. På den tiden då framtiden var oviss på en vardagsnära och livsavgörande nivå, var Gud eller liknande omskrivningar för force majeure det allmängiltiga uttrycket för osäkerhet. Just nu, hösten 2020, är det Covid-19-pandemin som har förvandlat våra kalendrar till kaffesump att spå i.
Det mest intressanta är dock inte att en ovisshet av existentiell dignitet, och med direkta och vardagliga implikationer, åter har smugit sig in i våra liv. Det mest intressanta är att vissa människor inte betraktar Covid-19-pandemin som mer verklig än vad jag personligen betraktar Gud. För dem låter ”om pandemin tillåter” ungefär lika meningsfullt som ”Insha’Allah” låter för mig.
I häromdagens DN (201104) var en artikel om ökande smittspridning bildsatt med en gatubild från, tror jag, Drottninggatan. Det var en fullkomligt ospecifik bild på Allmänheten och dess leverne. I bakgrunden ståtade emellertid Beviset: En väldig reklamtavla som skanderade
I våras var smittspridningen som bekant stor i Stockholm och Göteborg, vilken ”sammanföll” med 5g-nätets utbyggnad. (5g blev tillgängligt i Stockholm den 25 maj 2020, och i Göteborg den 24 juni 2020.) Bland de riktigt driftiga hemmaforskarna sågs detta inte precis som en slump. Att ”mer 5g över hela Sverige” nu sammanfaller med mer smittspridning över hela Sverige, kommer knappast heller gå internet-intelligentians lägre kretsar förbi.
Uppfattningen att 5g-nätet orsakar Covid-19 har, enligt nyhetsrapporteringen, lett till sabotage av 5g-master – i Storbritannien har några bränts ner. Denna förnämliga sammanblandning av korrelation och kausalitet är dock inte den enda konspirationsteori som florerar där ute. Många förespråkar istället teorin att coronan är en slags psy-op, dvs. psykologisk påverkansoperation, som syftar till att förvirra och kontrollera medborgarna. Och förvirrade verkar vi ju av allt att döma ha blivit.
Tro handlar, enligt en rimlig definition, om förväntade observationer. Detta synsätt kan härledas till vad som brukar kallas bayesianism, och som bygger på Thomas Bayes (1702-1761) klassiska ekvation för att beskriva betingade sannolikheter. Även om det finns mycket som tyder på att vår kognition i grund och botten arbetar efter en bayesiansk modell, så bygger våra trosföreställningar av allt att döma inte alltid på perfekt rationella, bayesianska beräkningar. Andra epistemologiska värden synes ligga till grund.
Det finns skäl att tro att förnuft ligger väldigt nära känsla. Eller, med andra ord, att vad vi upplever som förnuftigt, bestäms av vi känner ställda inför ett givet resonemang eller en viss bevisföring.
From Probability to Consilience: How Explanatory Values Implement Bayesian Reasoning (Wojtowicz & DeDeo, 2020) är en i sammanhanget högintressant artikel som försöker förena olika epistemologiska värden – ”förnuftskänslor” – med rationell, bayesiansk analys. De grundläggande värden som identifieras är co-explanation, descriptiveness, precision, unification, power, och simplicity – dvs. ungefär medförklaring, beskrivande, precision, enande, förklaringskraft, och enkelhet. Hur mycket vikt vi i allmänhet tillskriver dessa värden varierar mellan individer.
Ett av dessa värden – enande, eller unification – handlar om hur mycket av världen som förklaras av en given teori. Som artikeln noterar har konspirationsteorier en stor fördel med avseende på denna förnuftskänsla, eftersom de typiskt sett förklarar allt. En bra konspirationsteori inlemmar varje anomali som ett bevis, och växer sig starkare av varje motsägelse.
Det som konspirationsteorin typiskt sett ofta saknar är enkelhet eller simplicity. I strid med Ockhams berömda rakkniv förutsätter konspirationsteoretikern ofta en onödig pluralitet, dvs. en uppsjö av ad hoc-mässiga bortförklaringar och efterhandskonstruktioner. Konspirationsteoretikern prioriterar också medförklaring eller co-explanation, och vill alltså förklara allting inom ramarna för samma teori. Detta ofta genom godtyckliga variabler som görs sammanhängande genom hemliga och gömda processer (äks. konspirationer).
Insha’Allah. Om Gud vill. Men ibland vill Gud, vad det verkar, lite olika saker. Eller så är det uttolkarna av Gud som har svårt att komma överens om vad hen vill. Ibland behöver man nämligen kriga i 30 år i Tyskland och Böhmen för att komma överens om huruvida det är mest rätt med katolicism eller med protestantism.
När man som utomstående slänger ett getöga på konspirationsteoretikernas sociala cirklar synes konfliktnivån vara markant lägre. Den som inte har sett SVT:s Att rädda ett barn kan så göra på SVT Play. Utan att spoliera upplevelsen genom att redogöra för alla de dramaturgiska vändningarna, så måste jag ändå nämna att konspirationsteoretiker av olika skolor spelar en stor roll i den dokumentära handlingen. I ett avslutande skede – i och med en rättegång – får dessa disparata trollviskare anledning att sammanstråla.
Vad som är slående är hur otroligt bra de kommer överens. Inget religionskrig här inte. Det verkar inte spela någon roll om man tror att världen styrs av uråldriga Moloch-dyrkande pedofilsekter, eller om det är chem trail-reptiler från Planet X som ligger bakom allt. Där shiiter och sunniter har ägnat omkring 1300 år åt att kriga om vem som är den rätta efterträdaren till profeten Muhammed, trots att man tror på samma profet och på samma heliga skrift, kan konspirationsteoretiker av betydligt mer divergerande trosuppfattningar tydligen hålla all fred i Fridene utan den minsta ansträngning.
Religiösa sekterister över hela världen kunde gott lära sig något av dessa kommentarsfältsfanatiker, som tycks förenas av ingenting annat än att ha löjliga ryggsäckar med många praktiska fickor. Konspirationsteoretikerna har kommit betydligt längre vad gäller ekumeniken än vad våra världsreligioner synes ha gjort.
Det här blogginlägget har, inte olikt en bra konspirationsteori, en viss spännvidd. Resonemanget förenar på ett insinuant sätt så skilda fenomen som konspirationsteorier, sannolikhetslära, Willy Kyrklund, och organiserad religion. Mindre Ockhams rakkniv, mer unification och co-explanation.
Det kan ärligt talat se ut som om att skribenten har självradikaliserat en smula i sin isolation på hemmakontoret. Kanske är den här typen av skrivelser ingenting annat än en påminnelse om att det börjar bli dags att komma ut och träffa lite folk.
Om Gud vill, såklart.
Och om pandemin tillåter.
söndag 27 december 2020
Bloggbokslut 2020
- sex förbundna ögon
- skillnader mellan neandertalare och homo sapien
- stå u med ensamhet [sic.]
- tortyr papegojpinnen
En from läsare önskar mer etik ur ett spelteoretiskt evolutionsteori-perspektiv med misogyna övertoner, samt obehagliga noveller i gränslandet människa/fågel.
En sådan direkt propå kan man givetvis inte annat än leverera på. 2021, var redo för misogyn spelteor-etisk fågelhominid-skräck!
Ska vi förkasta "gene's-eye"-perspektivet?
Det finns även gener som ökar sin frekvens i arvsmassan på bekostnad av andra gener – så kallad genomkonflikt. Ett exempel är Maternal effect dominant embryonic arrest. Akronymen Medea är i högsta grad passande. Den antika mytologins Medea personifierar barnamordet. I flera versioner av myten, bland annat i Euripides kända pjäs, mördar hon sina egna barn för att hämnas på hjälten Jason. Den själviska Medea-genen består av både ett gift och ett motgift. Hos kvinnor som bär på genen dör avkomman, om inte avkomman själv bär på genen – då räddas de av motgiftet. Om Medea-allelen är heterozygot, så kommer i genomsnitt hälften av kvinnans barn att överleva som bärare av genen, medan hälften av barnen kommer att dö.Det uppenbart att Medea-genen inte är till gagn för varken art eller individ. Ändå ökar genen effektivt sin frekvens i populationen. Analogt med hur Euripides tolkning av Medea-myten bygger på publikens sympati med valet att mörda barnen, så bygger vår förståelse av Medea-genen på en tolkning av evolutionen som en statistisk trend i replikationen av gener.Barnamord är dock ingen trevlig verksamhet. Tursamt nog förekommer Medea-genen bara i mjölbaggar, Tenebrioninae.
SGE:s anförs ofta som en poäng för gene's-eye-perspektivet. Detta är emellertid i någon mening paradoxalt, eftersom förekomsten av - och därmed kanske framförallt avsaknaden av - genomkonflikt, ju faktiskt måste sägas peka mot selektion på en högre nivå för att koordinera generna i ett genom. Okasha skriver (Evolution and the levels of selection, kapitel 5):
There is a minor irony lurking here. Outlaws [dvs. SGE:s] are often regarded as the ultimate vindication of the gene's eye approach, proof that the traditional organism-first paradigm cannot be sustained. There is something to this view. Although the origins of gene's-eye thinking lie in kin selection theory, which oes not involve outlaws or genic selection [dvs. selektion inom genomet], the gene's-eye perspective provides a framework into which outlaws fit easily. Indeed without that framework, it is hard to see how evolutionary theory could begin to make sense ot outlaws. On the other hand, multi-level selection theory, which is sometimes regarded as the antithesis of gene's-eye thinking, is also crucial to understanding outlaws and genic conflict. The idea that the genome is a collective of genes with partially overlapping interests, that internal competition must be supressed if the collective is to functions as a whole, that selection at the collective level will favour such suppression, and that reducing the variation among the parts is one way to achieve it, are all themes from multi-level selection theory. Therefore, the gene's-eye and multi-level approaches are both needed to understand genomic organisation; the two approaches are complementary, not antithetical.
Att SGE:s inte är slam dunk för gene's-eye-perspektivet torde vara en ögonöppnare för den dogmatiske.
***
Ett annat problem, som reduktionister ofta stöter på i den vidriga clashen med verkligheten, är att "the layer-cake of reality" inte är så välstrukturerad som man hade kunnat hoppas. (Lådkomplexet följer inte en särskilt överblickbar logik.) Hur man än väljer att om-kalibrera sin ontologi när man stöter på detta faktum, så kan ens epistemologi i vart fall behöva justeras. O-greedy reduktionism är troligen The Way, men den struktur eller de lager man själv hade sett framför sig behöver inte alls ha med saken att göra. (Se det mesta under etiketten Metafysik för lite bakgrund kring detta.)
Låtom mig konkretisera. Det molekylärbiologer som pillar med kromosomer menar med gener, är - tydligen - inte samma sak som det evolutionsbiologer menar. Och då min förvirring rör hur vi ens kan "se" selektion på vår högnivå-representation av verkligheten, när det nu är så oöverblickbart komplext hur generna (->ETCETERA!<-) bestämmer högnivå-adaptioner, känns det högintressant att förstå att man inte ens är ense om vad som är baslagret i den här jävla chokladkakan!
Den andra änden av min förvirring rör varför just genen skulle vara mest grundläggande, när själva verkligheten givetvis är betydligt djupare än nukleotider som kodar för produktionen av aminosyror (eller what ever det nu handlar om). Oenigheten om vad som konstituerar en gen, gör det ännu mer knepigt att förstå hur kakan lagrar.
Okasha igen (samma bok och kapitel):
The gene'seye approach has often been described as 'reductionist', both by its detractors and supporters [...] But in what sense? [...] It is true that molecular biologists frequently give 'bottom up' explanations from a genic basis, for example, when they explain cellular differentiation by reference to which genes in the cell are being transcribed. But the molecular biologist's 'gene' is not the same as the 'gene' of the gene's-eye theorist [...] The former refers to a length of DNA that codes for a protein, the latter for a lenght of DNA that survives meiosis intact. So although the research programme of molecular biology is reductionistic, in the part-whole sense, this has no bearing on the gene's-eye approach to evolution.
Det här blåste mitt sinne en smula, måste jag erkänna.
***
Frågorna kvarstår väl i ärlighetens namn: Hur kan vi se evolutionen och tycka att den är rimlig på vår abstraktionsnivå? Och: Hur kan just den molekylärbiologiska nivån, dvs. generna, ha ett primat över djupare/lägre emergensnivåer?
Det jag ändå vill vidmakthålla är att gene's-eye-perspektivet är ett väldigt bra och händigt perspektiv. Mycket av de övertolkningar och felslut som vi gör oss skyldiga till när vi tittar på världen och gissar de ultimata orsakerna till olika organismers egenskaper, kan vi komma bort ifrån när vi fokuserar på gen-nivån.
Det som vi ska värja oss ifrån är såklart att dra enkla scheman vad gäller kausalitet och selektion gällande enstaka gener och högnivå-egenskaper. Med allt shit som är going on - genomkonflikt, mitokondriellt DNA, evo-devo, heteros, beteendegenetikens fjärde lag/kvantgenetik, kvanttunnlande mutationer (?), founder effects, drift, etcetera, så ska vi aldrig förutsätta att vi fattar någonting. (Det ska vi väl i och för sig aldrig annars heller, men just biologin verkar vara så uppenbart slafsig.)
Framförallt ska vi inte låta gene's-eye-perspektivet bli till dogma på bekostnad av andra perspektiv. Inte minst visar sig detta i multi-level selection-frågan, där själva ingångsvärdet är att DNA självt i sin tur måste ha utvecklats från första början, enligt någon mer abstrakt evolutionär urvalsprincip.
Okasha gör en intressant idéhistorisk observation i sin Evolution and the levels of selection. Det som tidigare ansågs vara exogena (yttre) variabler, dvs. ungefär axiom eller premisser utanför modellen, tenderar numera att göras endogena, dvs. inlemmas i modellen. Ett exempel är mutation rate, dvs. hur ofta mutationer uppstår. Detta har traditionellt sett betraktats som en förutsättning för evolutionen, men sedermera har forskarsamfundet insett att även mutations-frekvensen är en egenskap som kan variera, ärvas, och därmed selekteras naturligt. Samma sak gäller evolutionära transitioner.
***
Den filosofiska uttolkningen hänger för min egen del fortfarande och dinglar strax utom räckhåll. Allt som är intressant här i världen händer på höga emergensnivåer, och det känns lite snopet att börja förkasta all bebis med badvattnet. Man vill liksom ändå nånstans kunna tro att någonting är på något sätt och att det man själv uppfattar korresponderar lite med detta ibland, om man har tur.
En gång sa en jävla idiot till mig att evolutionen är ointressant eftersom det är en "stokastisk variabel". Kanske den jävla idioten hade rätt ändå. Men jag vill ändå dricka öl och tänka på adaptioner. Om inte annat som en sorts eskapism.
En metainsikt är i alla fall att man kan tycka att man har bildat sig en uppfattning, och skriva ett hundra sidors manifest om evolutionsteori, för att knappt ett år senare känna att man ifrågasätter allt och vet mindre än någonsin. Nya dörrar öppnas ständigt, och det enda man lär sig är att det okända okända var större än man hade trott. Av detta lyckas man inte dra några slutsatser.
(Och det värsta är att allt redan är genomtänkt av någon professor på 1930-talet. Som återupptäckts på -60-talet. Och så harvas samma fråga igen kring millennieskiftet. Och så kanske nu, 20 år senare.)
***
Gene's-eye-perspektivet är bra att ha, inom en väl avgränsad modell av evolutionsteorin. Gene's-eye-perspektivet är emellertid bara ett perspektiv av flera, och det passar illa exempelvis när vi börjar ställa frågor om evolutionära transitioner. Det är också ganska antropocentriskt, samtidigt som det glömmer viktiga frågor om kausalitet när det bara fokuserar på att redogöra för förändringar i genfrekvenser.
Vad jag menar med den antropocentriska kritiken: Gener är inte människor och kan inte gärna påstås ha agens på något motsvarande sätt. Den "själviska" genen är en praktisk tankefigur, som dock är ett bakvänt tänkande som nästan döljer selektionsidén. Vad jag menar är att gene's-eye-perspektivet tenderar att tillskriva gener någon form av framåtsyftande viljeriktning, även om det intressanta med evolutionsteorin överhuvudtaget är just att den medelst tanken om selektion förklarar hur intressanta biologiska konfigurationer kan uppkomma utan att det finns något bakomliggande syfte.
Vad jag menar med den andra kritiken är det som Okasha kallar "the book keeping-critique". Att bara post hoc notera vad som selekterats för eller emot, säger inte så mycket om de kausala sambanden, utan håller sig på den visserligen praktiska Price-equation-nivån. Jag gillar den nivån, eftersom den gör att man "slipper" all den myckna komplexitet som föreligger mellan genotyp och fenotyp. Men, just pga. av den mellanliggande komplexiteten blir det rätt svårt att förstå hur högnivå-selektion ("snabb", "kåt", "kamouflagefärgad", "mimicry") ens trattar ner till genfrekvens, och vice versa. Okasha noterar att gene's-eye-perspektivet funkar bäst när genotyp på ett överblickbart och rättframt sätt kan spåras i fentyp, och - igen - vice versa. Jag håller med om denna notering.
***
Svaret på frågan, om det nu varit otydligt i det ovanstående:
Nej, vi skall icke förkasta. Men vi skall icke heller förkasta allt annat.
Och Borges-citatet står väl sig:
Det alldagliga i denna berättelse är det som är av vikt: vår förhastade och skuldtyngda tillkomst genom en bristfällig gudom, med hjälp av improvisation och otacksam materia.
fredag 25 december 2020
God fortsättning
På Antropocen och massutrotning
Jesus Christersson och FBT
När du kommer till det land som Herren, din Gud, vill ge dig får du inte ta efter de skändligheter som folken där begår. Hos dig får det inte finnas någon som offrar sin son eller sin dotter på bålet, ingen spåman, teckentydare, svartkonstnär eller trollkarl, ingen som ägnar sig åt besvärjelser, som rådfrågar de dödas andar eller spådomsandar och söker vägledning hos de avlidna. Herren avskyr alla som gör detta, och det är sådana skändligheter som gör att Herren, din Gud, driver undan folken för dig. Du skall vara fläckfri inför Herren, din Gud. Dessa folk som du skall driva undan lyssnar till teckentydare och spåmän, men dig har Herren, din Gud, inte tillåtit att göra så.
Och det är ju allmänt känt att egyptierna, framförallt de egyptiska faraonerna, tillämpade syskongifte för att skydda sin blodlinje."
***
När då Fitness och Truth var ett och samma, kunde FBT-teoremet änteligen förpassas till historiens sophög. Eller, såhär: När Fitness äntligen blivit fullkomligt individualiserat - när släktskaskoefficienten blevo så låg att ingen Cost var liten nog eller Benefit stor nog för att gynna en annan individ än sig själv och sin avkomma - så var den inklusiva fitnessen förpassad till nämnda sophög. Ingen selektion kunde längre tänkas verka indirekt, genom att ens DNA till någon avsevärd andel var representerat inom någon annan individ.
Då kom den egna perceptionen - den egna förmågan att observera verkligheten - och den egna förmågan att bilda modeller för att agera relativt denna uppfattade verklighet, bli det som det naturliga urvalet kom att gälla. Epistemiskt kom detta att innebära att uppfattningen om världen handlade om individens uppfattning. Detta skulle, enligt Christersson, leda till Upplysningen och Vetenskapen och den individualiserade epistemologin. Men, även till demokratin (trots L. pictus), i och med att Marquis de Condorcets jury-teorem (först presenterat i Essai sur l'application de l'analyse à la probabilité des décisions rendues à la pluralité des voix, 1785) bygger på individens möjlighet att bilda sig en självständig och korrekt uppfattning om verkligheten. ("Om sannolikheten att vara korrekt är större än 0.5 för varje given person som röstar, så kommer ett ökande antal personer som röstar öka sannolikheten för att utfallet av röstningen är korrekt", frustade Christersson genom glöggdiset.)
(Parentes: Vi får förmoda att vildhundens demokrati handlar om att ackumulera gruppens uppfattning, medan mänsklig ideal-demokrati handlar om filosofisk majoritarianism. Distinktionen kan synas marginell, och Christersson ryckte på axlarna inför hela frågan.)
***
Tyvärr hade Christersson ej kunnat förutse att en fullkomligt individualiserad fitness också ledde till en fullkomlig brist på konvergens ur det större perspektivet. Ingen individ delade länge perspektiv med någon annan - inget gemensamt intresse stipulerades längre av selektionsmekanismen vi känner som evolutionsalgoritmen. När Truth kom att handla om individuella observationer, kom Truth att förvandlas till den fullgångna förstapersonsupplevelsen och solipsismen. Ingen individ erkände plötsligt längre att sådant kunde existera som de inte i stunden kunde observera.
Jesus Christersson! Som du sliter ditt hår och skriker - ack! Det finns nog ett optimum där Truth är icke-relativistiskt men icke heller kollektivistiskt betingat. Men fög hade jag anat att det var en kuznets-kurva, och att jag ny flytt den en polens smutsiga grupptänkande till den andra polens likvärdigt smutsiga epistemologiska narcissism. Ack individens primat var icke lösningen på gruppens primat! Sanningen, som jag, Jesus Christersson, föreställer mig den, finns någonstans däremellan.
***
Och så steg Jesus Christersson åter upp i Molnet, ifrån Oljebergets topp. Alltid hade han lärt sig nånting, men på det hela taget hade han misslyckats.
tisdag 22 december 2020
Siblicid
måndag 21 december 2020
Otur eller pur kasshet?
Julkorrespondens
(Bakgrund.)
***
Hej!
Jag är ledig och kommer tillbaka igen torsdag den 7 januari.
Vänliga hälsningar
Hjärnkok
Julen
är åsynen av perfekt kompetensmatchade utrikesfödda akademiker
Det är företagsnära insatser som adresserar
kompetensförsörjningsgapet i den regionala näringslivsstrukturen
Det är doften av sociala företag och meningsfull sysselsättning
för alla dessa vackra människor
som haft oturen att födas någon annanstans
än i SVÄRJE!
Jul för mig
är invandringsindustrins perpetuum mobile
där varje given invandrad individ
kan få anställning som tolk eller handläggare eller kulturcoach
för de tio-tjugo nästkommande
Det är doften av en känsla av sammanhang för de sträck i rullan
som klassificeras som andra generationens invandrare
då båda deras föräldrar är födda utomlands
istället för i SVÖRJÖÖÖ!
Ja jävlar, i SVÖ-R'JÖ.
Jul för mig är lussekatter,
pepparkakor, muskelmassor
solkors av glasyr
och små bestyr och knusselfaktorn:
Ingen soc i glöggen!
Det är dans kring grannsamverkan
sprängningar (på Nyårsafton)
skjutningar (på förstukvisten)
och försupna jävla skrivbordsfiaskon...
över utanförskapsområdescykelvägen
och se där! -
En stjärna tänds på himmelen
Trehundratusen validerade vise män
med syrisk läkarexamen
vandrar planlöst över Tysklands nyläkta slagfält
under skenet av Signalraketen
När vi tar av oss munskydden
så kan du åter se skillnaden
på Vi och Dom
och frukta främlingen
I Svörjö.
fredag 18 december 2020
Prediktioner för 2021
Det skulle vara kul, tänkte jag, att ställa upp lite nya prediktioner, tänkte jag, för att kunna följa upp hur min CL-kalibrering utvecklats. Så då gör jag det. Så har jag något att följa upp om drygt ett år.
(Relaterat: Prediktioner för 2018; förhandsvisning; uppföljning; addendum; eftersläpande uppföljning.)
Jag bestämmer godtyckligt att de tillåtna CL-nivåerna är 60, 70, 80 och 90 procent. Mer fine-grained än så pallar jag inte vara. Så säker som jag någonsin är, är alltså 90 procent. (Sätter dock CL:100% på någon prediktion, även om 0 och 1 inte är sannolikheter. Det får väl tolkas som 99,nånting.)
Jag postar prediktionerna lite prematurt idag den 18 dec 2020, men tar mig rätten att uppdatera med ytterligare predix om något kommer till min åtanke. T.ex. någonting om svensk politik och opinionsmätningar t.ex. Vi får se om det hinns med.
***
Metaprediktion
När jag ställer mina prediktioner inser jag att jag ligger väldigt högt i konfidens-bedömning genomgående. Jag fruktar att jag blivit dummare över tid (2018 var jag rätt välkalibrerad), och att jag kommer att få äta upp mina överdrivna bedömningar vid utvärderingen tidigt 2022. Jag skulle kunna gå över hela skiten igen och bara sänka allting med typ tio procentenheter, men jag får väl hellre lära min bittra läxa och stå med skam och hundhuvud i en icke allt för avlägsen framtid. Ve mig och min undermåliga kognitiva kapacitet. CL:90%
***
Energi och miljö
Ingen fusion i år heller. CL:100%
Framsteg rapporteras gällande implementering av CCS-teknologi, men inte i Sverige. CL:70%
Inga vätgasmasugnar i år heller... CL:100%
...och inte heller så att en (svensk) testanläggning eller pilot av något slag beslutas. CL:80%
Rapporter om massiva metangasutsläpp, i havet eller tundran eller liknande. CL:70%
***
Covid (om inte annat anges avser prediktionerna Sverige)
2020 tickar dödstalen upp till max 10.000. (Massiv eftersläpning i rapporteringen måste beaktas. Troligen föga rapportering under helgerna, desto mer i januari.) CL:70%
2021 tickar dödstalen upp till max 15.000. CL:70%
Vården och de gamla vaccineras 2020. CL:90%
En betydande andel av den övriga befolkningen kommer välja att inte vaccinera sig. CL:90%
Samhället kan återgå till normalitet (=jobba på kontoret, resa, träffa släktingar, gå på fest, konsert, teater, trängas på tuben, &c.) i och med vaccinationerna. CL:70%
Nya smittskyddsrelaterade inslag som att bära munskydd i lokaltrafik, använda handsprit &c. kommer att leva kvar inom överskådlig framtid. CL:90%
Det kommer en smittvåg i oktober-november 2021; dödstalen blir inte så höga pga. vaccinationerna; folk vidtar lite extra smittskyddsåtgärder som numera känns som helt normala och odramatiska; och ingen bryr sig egentligen längre om Coviden. CL:60% (Jag tror känslomässigt på den här prediktionen, men inser att den har många rörliga delar och sätter således CL lite lägre än vad magkänslan säger.)
Arbetslivet (vad gäller tjänstemannaklassen) kommer ha fått nya normer för var man ska arbeta, dvs. inget krav på att "vara på plats", förutom i undantagsfallen. CL:90%
En icke oansenlig andel av befolkningen kommer att ha slutat skaka hand för gott. CL:60%
De flesta kommer ändå börja skaka hand igen. CL:70%
Minst en korruptionsskandal briserar kopplat till ekonomiska Corona-stöd av något slag. CL:90%
Minst ännu en vårdskandal briserar med avseende på Corona-hanteringen (utöver IVO-rapporten, Zaremba-artikeln &c. under 2020, gällande att gamla inte fick individuella bedömningar). CL:80%
Ingen på FHM eller i Regeringen behöver ta ansvar för sina misslyckanden... CL:90%
...men en högljudd skara semi-autister kommer att fortsätta förvånas över hur lindrigt de ansvariga kommer undan. CL:90%
Konstaterad mink-Covid i Sverige. CL:90%
Konstaterad smittspridning av mink-Covid i Sverige (obs behöver ej verifieras av Tegnell). CL:60%
(När jag skriver detta i slutet på 2020 dimper coronakommissionens första rapport ner, där Regeringen pekas ut som ytterst ansvariga för hanteringen enligt 1 kap. 6 § regeringsformen. Jag låter prediktionen stå och ser hur det rimligen ska tolkas givet den fortsatta debatten, men möjligen är det redan lite fail på "Regeringen behöver [inte] ta ansvar". Det verkar ju helt klart lovande att kommissionen redan är ute och slänger med sleven utan att linda in den i onödan.)
***
Spaning: Urbaniseringen avtar, vi ser en lätt ny grön våg, priserna på bostadsmarknaden fortsätter öka på ett absurt sätt men hus kommer att öka i värde relativt lägenheter och "hus på landet" ökar i värde relativt lägenheter i stan. Ny klasskillnad kommer att kristallisera sig i möjlighet att bo och verka naturnära; i närhet till sin familj och hembygd; ha lantställe; etcetera. De bemedlade och tjänstemannaklasserna kommer att söka sig bort från tätorterna, och urbaniseringen kommer sålunda i någon mån vara bruten, eller i alla fall anta en lite ny och klassuppdelad karaktär. Invandrare och glesbygdsflyktingar kommer att fortsätta skockas i Stockholm, men den övre medelklassens prinsar och prinsessor kommer att kunna få utväxling för sin slappa humaniora-examen även utanför storstadsregionerna. Plötsligt gör det ingenting att MUCF flyttat till Växjö och Tillväxtverket till Östersund.
Vilket för oss in på en annan kraft som driver "avfolkningen av staden", eller så att säga gör det mindre attraktivt att uppehålla sig i mellan- och storstäder med närhet till utanförskapsområden, eller för den delen i närförorter till storstaden, när dessa i allt högre grad plågas av den problematik som typiskt sett karakteriserat utanförskapsområden, dvs. öppen narkotikahandel, skjutningar, förnedringsrån och sprängningar.
***
Svensk kriminalitet och migration (notera det flagrant rasistiska antagandet i rubriksättningen!)
Fler skjutningar 2021 än genomsnittet de senaste fem åren. CL:80%
Fler sprängningar 2021 än genomsnittet de senaste fem åren. CL:80%
Antalet utsatta områden ökar enligt Polisen. CL:70%
Media kommer att ha anledning att rapportera om fler extrema händelser (plural) av typen kyrkogårds-våldtäktsrån, skjutningar av 12-åringar, skjutning av kvinnliga läkarstudenter eller liknande som får exemplifiera en eskalerande migrationsrelaterat kriminalitet. CL:90%
Asyl- och anhöriginvandringen ökar igen efter att Covid 19-pandemin klingat av och det införts massor av slappa undantag i migrationslagstiftningen. CL:80%
De ensamkommande afghanerna blir kvar i Sverige, med enstaka undantag. CL:90%
Ännu ett plåster kommer att rivas i paritet med att reportageboken Familjen gjorde det okej att prata om klaner, eller att statsministern plötsligt bytte fot och pekade på ett möjligt samband mellan invandring, integration och kriminalitet. Min prediktion är att något sådant kommer att ske... CL:90%
...specifikt, att islam kommer att exponeras som en odemokratisk ideologi, genom något uttalande av samordnande karaktär i paritet med polischefens om klaner eller Löfvéns om invandring. CL:60%
Minst ett riksdagsparti kommer att tvingas göra upp med sina kopplingar till islamistiska organisationer, samt ta avstånd från islamistisk organisering. (Exempel på riksdagspartier: MP, C, S...) CL:60%
Någon form av terrordåd sker i Sverige, t.ex. bombdåd, svärdsdåd, knivdåd, skjutning. CL:60%
Någon form av terrordåd avvärjs i Sverige, t.ex. bombdåd, svärdsdåd, knivdåd, skjutning. CL:80%
Någon form av upplopp sker i Sverige. CL:70%
Minst en skandal rullas upp där djup organiserad brottslighet och/eller korruption avslöjas. Typ PEAB/(s)-härvan. CL:90%
***
Celebrity Gossip
Cissi Wallin kommer att dömas för förtalsbrott eller liknande. CL:90%
Federleys dator kommer inte att hackas... CL:80%
...men om den gör det kommer han ändå inte visa sig att ha någon barnporr. CL:90%
En svensk rappare kommer att dömas för ett grovt våldsbrott. CL:90%
Kanye West gör något tokigt. CL:90%
***
Östeuropa
Betydande protester i samband med Duma-valet i Ryssland september. CL:60%
Lukasjenko sitter kvar hela 2021. CL:80%
Putin kvar hela 2021. CL:90%
Minst ett politiskt mord utanför Ryssland, som kan härledas till FSB eller liknande. CL:70%
***
Personligt (men borde troligen ha hållits privat, och jag förbehåller mig rätten att kanske inte utvärdera de här ens)
Jag får mint en hypokondrisk panikångest-attack. CL:90%
Jag provar parterapi. CL:80%
Jag provar ingen annan terapi. CL:80%
Slate Star Codex kommer tillbaka. CL:80%
Jag opererar mig på något sätt. CL:60%
Jag byter inte jobb. CL:80%
Jag hinner inte skriva en roman. CL:90%
Jag flyttar. CL:70%
Jag flyttar till en annan del av landet. CL:60%
Jag hittar ett nytt intresse som uppslukar mig likt andra intressen såsom thaiboxning, evolutionsteori, rapp, &c. har i förfluten tid. CL:60%
Anonym Internetz-rappare spelar in minst en rapplåt... CL:90%
...i Oslo. CL:60%
Jag börjar meditera igen, och håller i det i minst två månader. CL:60%
Jag tar psykedelisk narkotika i någon form. CL:60%
Jag lyckas inte gå upp märkbart i vikt (väger mig aldrig men det ska alltså - inte - märkas på min hydda). CL:80%
Jag blir kliniskt utbränd. CL:60%
Jag får Covid. CL:70%
Jag avslutar bekantskapen med en vän som kränker mig. CL:60%
Jag finner inte min sekundära arketyp. CL:90%
Jag nitar inte någon. CL:90%
Min lön går äntligen upp över 50tkr per månad - long over due pga. inställd avtalsrörelse och allmän skit. CL:90%
Jag kommer att använda alla mina thai-boxnings-PT-pass som jag köpt. CL:90%
söndag 6 december 2020
Metaxernas historia
走婚 (zǒu hūn), eller gående äktenskap, är ett form av seriell bigami som utmärker det kinesiska Na-folket. Kvinnan bor typiskt sett i storfamilj med sin egen mamma och dennes systrar och bröder, tillsammans med sina syskon och kusiner. Mannen bor på motsvarande sätt hos sin mamma, mostrar och morbröder, samt syskon och kusiner. Om en man fattar erotiskt tycke för en kvinna, kan hon ge honom tillåtelse att besöka hennes bädd om natten för "torra samlag", på villkoret att han försvinner spårlöst innan soluppgången.
Storfamiljerna, som kontrolleras av en matriark eller Ah mi, inkluderar emellertid inte metaxer. Dessa bor istället i egna sammanslutningar i intilliggande byar - 市郊 (Shìjiāo), dvs. förstäder - oftast under betydligt enklare förhållanden. (Na-folkets traditionella livsstil är överhuvudtaget vad vi skulle betrakta som enkel.) Vanligast är att metaxer bor tillsammans med jämnåriga könsfränder, enligt Yuan (1984) inte sällan med syskon, kusiner och sysslingar. När Ah mi i en storfamilj beslutar att en man och en kvinna som träffas - som går tillsammans i zǒu hūn - bör avla barn, skickas kvinnans närmaste morbror till metaxernas Shìjiāo för att välja ut en lämplig 情人 (Qíngrén) för ett fullvärdigt trepartssamlag.
Na-folkets barn träffar i princip aldrig sina fäder under dagtid, utan lever tillsammans med modern och dennes nära släktingar på mödernet. Framförallt är det moderns bröder som står för försörjning, fostran och övrig föräldrainvestering. Det är dock en missuppfattning, om än vitt spridd, att barnen aldrig får veta vem deras pappa är. Tvärt om anses det djupt skamligt bland Na-folket att inte kunna identifiera sin far, och det förekommer även vissa rituella möten mellan barn och Ah mi från faderns storfamilj, framförallt i samband med initiationsriter. Däremot hålls det hemligt vem som är barnets met. Guànjun Ma (1952) beskriver ett fall då en metax givit sig till känna och försökt ta kontakt med sitt barn, men hindrats av barnets släktingar på mors och fars sida. Enligt samma redogörelse, som dock har ifrågasatts av senare kommentatorer, ledde detta normbrytande beteende till rent handgriplig utstötning ur Shìjiāo.
En annan likvärdigt spridd missuppfattning är att Na-folkets kvinnor är promiskuösa. De tar sig visserligen ofta ett flertal män under livet, men aldrig samtidigt. Antropologiska data, som stöds av sentida genetiska studier, indikerar att Na-kvinnor avlar i snitt 5,4 barn med 2,7 män. Då barnens met endast deltar i det fördolda, och endast i samband med själva aveln, är det troligt att varje barn har en unik och för tillfället utvald metax. Detta stöds även av nämnda genetiska studier, men har i övrigt inte kunnat studeras närmare, på grund av nämnda hemlighetsmakeri. Konsensus i litteraturen är ändock att referera till Na-folkets äktenskapsmönster som just seriell bigami, även om seriella relationer framförallt kan beläggas mellan kvinna och man.
Reeves (2002) argumenterar för att den sociala och äktenskapliga marginalisering av metaxerna som karakteristisk för Na-folket, även till stor del förklarar kvinnans och mannens begränsade utbyte och låga grad av parbindning. Skillnaderna mellan kvinna och man kan inte överbryggas utan en medlande part. Därmed förklaras, enligt Reeves, även faderns obefintliga föräldrainvestering i den egna avkomman.
Även det Paraguayanska Aché-folket kan få exemplifiera den bristande terminologin som vi menar begränsar den socialantropologiska diskursen. Även Aché-folkets traditionella äktenskapsmönster benämns som seriell bigami, trots att att begreppet knappast lämpar sig särskilt väl. Även här ser vi seriella relationer mellan män och kvinnor, där kvinnor typiskt sett har tre till fyra fördjupade relationer under en livstid. Tresamheten är emellertid inte synkroniserad. Under den tidsperiod som en man och en kvinna håller samman tenderar metaxen att skifta ett tiotal gånger (sic!).
Det kanske allra mest intressanta med Aché-folkets sexual-kultur är emellertid hur mannen och kvinnan knyter till sig föräldrainvestering från ett stort antal metaxer. Tresamheten är tenderar att "monogam" mellan man och kvinna, men fullkomligt promiskuös med avseende på metax. Ofta sker veritable orgier där ett flertal metaxer deltar i kopulationen i en familjehydda. (Och det ofta inför de befintliga barnen, vilket Dirkheim [1972] helt torrt noterar.) Resultatet är att mor och far är kända för varje given avkomma, medan barnets met i praktiken är okänd. Aché-folkets kulturella uttolkning är emellertid att alla metaxer som deltagit i kopulation under en viss tidsperiod, anses ha bidragit till konceptionen, och därmed bär ett delat föräldraansvar.
Sentida studier utifrån antropologisk data (se t.ex. Leander & Lundh, kommande) identifierar ett optimalt antal metter utifrån det antal barnbarn som en given föräldrakonstellation ger upphov till. Intressant nog verkar nyttan av detta samlande av föräldrainvestering vara som störst vid fyra till fem mette, och avta brant efter åtta. Faktum är att barn med nio mette ger en lika dålig utdelning i nästa generation som barn med endast en enda met. Leander & Lundh argumenterar för att ett allt för stort antal föräldrar försvagar det individuella ansvarstagandet och således vid en viss punkt leder till en minskande total föräldrainvestering.
Från enskilda exempel till mer generella iakttaganden. Young (2010) noterar att promiskuitet uppträder i över 80 procent av alla kända kulturer. Bigami eller seriell bigami är dock det vanligast förekommande äktenskapsmönstret i de flesta kulturer, och det dominerande mönstret i samlar-jägar-kulturer. Fördelen med bigami verkar framförallt handla om möjligheten att investera i den egna avkomman och öka faderskaps- och metskaps-säkerheten, vilket minskar risken för infanticid. (Den vetgirige kan även se klassiska Sexual Behavior: The Patterns [Bird & Finch 1951].)
Framförallt är det i floddalskulturer som månggifte tenderar att förekomma, och då oftast i haremskonstruktioner där flera kvinnor betjänar en man, ofta under överinseende av en eller ett par metaxer som fungerar som haremsvakter. Faktum är att altitud är den variabel som bäst förutsäger äktenskapsmönster för förindustriella samhällsskick.
1900-talets västerländska ideal, med livslånga tresamhetsrelationer, manlig familjeförsörjare, hemmafru och metaxen som relationens kit, ser därutöver ut att krackelera i den senmoderna kapitalismen. Dating-appar och en ständig omförhandling av tresamhetsnormen ser, enligt namnkunniga forskare som exempelvis Simon C. Turn, ut att föra oss tillbaka till de seriella relationerna. Evolutionspsykologin säger oss att det finns något djupt inom oss som kräver en tresamhet, men ingenting tyder på att denna måste vara stabil över en hel livstid. Historiska liksom tvärkulturella studier ger framförallt prov på den mänskliga förmågan att laga normer och sedvänjor efter läge. Inom ramarna för vår kulturella evolution har vi förmågan att anpassa våra sociala och sexuella liv efter ekologiska och ekonomiska faktorer. Allt annat lika verkar det emellertid finnas en standardläge som många av oss tenderar att föredra. Bigami kommer ur detta perspektiv troligen fortsätta att vara den dominerande normen. Men inte med samma två personer genom hela livet.
***
Tvärkulturella jämförelser, som de ovanstående, ger i allmänhet två typer av tillsynes motstridiga insikter: Människor är oväntat lika, och människor är oväntat olika. Det är i kraftfältet mellan dessa två insikter som ett tvärkulturellt studium finner sina svar.
Vissa beteenden och preferenser verkar vara desamma över hela världen, oavsett historik, kulturell överbyggnad eller lokala omständigheter. Genom att identifiera dessa likheter, kan vi förstå vad de grundläggande mänskliga dragen är.
Som noterats är människan ett unikt djur, med en meta-evolutionär kapacitet. Rent biologiskt är vi en primat med en synnerligen snäv amplitud - utan våra grundläggande teknologier kan vi nästan inte överleva någonstans, i något habitat, oavsett klimat eller födotillgång. Låt oss för att belysa poängen göra en jämförelse med några andra däggdjur med avseende på mathållning.
Koalor är koprofager. Eftersom eukalyptusbladen som detta pungdjur uteslutande livnär sig på är svagt giftiga, matar honor av Phascolarctos cinereus sina ungar med avföring, istället för med blad. Nakenråttan (H. glaber) matar likaledes sina ungar med bajs, till dess att de är gamla nog att tillgodogöra sig vanlig föda. Harar, kaniner, och andra arter inom Lagomorpha, producerar två sorters avföring, varav den ena – cecotrofer – är en ätlig gegga av halvspjälkad cellulosa. En slags externaliserad idissling.
Primater har i allmänhet en betydligt större buk än människan. Det beror på att H. sapiens har väldigt korta tarmar i förhållande till vår storlek. Henrich (2017) beskriver utförligt hur människans anatomi utvecklats parallellt med vår kokkonst. Genom att mortla, hacka, baka, koka, möra, fermentera, jäsa, steka och grilla, så har vi minskat behovet av en omfattande och energikrävande metabol apparat. Istället har vi kunnat använda våra kalorier till att låta hjärnan växa.
Människor är koprofager endast undantagsvis, och då ofta kopplat till psykisk sjukdom eller ovanliga sexuella fetischer. Vi har ingen anledning att mata våra barn med bajs eftersom vi kan mata dem med välling. Vår kulturellt ackumulerade kunskap med avseende på tillredning av föda har förändrat oss som biologisk art.
Inräknat våra teknologier och våra kulturellt traderade kunskaper, är vi en art med unikt vid amplitud. Människan har besökt både månen och Marianergraven, och är endemisk på alla jordens kontinenter förutom Antarktis.
Härur kan vi konkludera att distinktionen mellan människan som biologisk och kulturell varelse är meningslös. Vi kan inte överhuvudtaget överleva utan vår kulturella kunskap, och alltså inte frikopplas ifrån den. Likheter i hur beteenden och preferenser formas och uttrycks i vitt skilda kulturer är givetvis intressanta, ety de identifierar vår kärna som biologisk varelse. Skillnader mellan hur beteenden och preferenser formas och uttrycks är för den sakens skull aldrig otriviala. Människor är förvånansvärt olika världen över, och tänker och lever på förvånansvärt skilda vis. Och som vi sett kan denna kulturella sfär inte frikopplas ifrån oss. Den har under evolutionshistoriens gång blivit en konstituerande aspekt av vårt väsen.
***
Allmänmänskliga drag och kulturell särart, är alltså två intressanta kategorier av resultat som ett tvärkulturellt studium kan ge oss. Det förekommer dock gränsfall även här. Det finns gott om exempel på kulturella institutioner och sedvänjor som tycks stå i motsats till preferenser som ändock tycks allmänmänskliga. Normer kan ofta trumfa våra inneboende preferenser, men kanske inte alltid helt radera dem.
Incestaversion synes vara ett allmänmänskligt drag. Data från hela världen visar att människor nästan alltid upplever känslor av äckel och avsmak vid tanken på sexuella relationer med nära släktingar. Det här har med all sannolikhet djupa evolutionära förklaringar, som tål att dröja sig vid.
Idag vet vi att det är genen som är det som är i grund och botten är föremål för det naturliga urvalet. En gen är en enhet för information om ärftliga egenskaper. DNA är det kemiska ämne som bär den genetiska informationen, som även kallas arvsmassa eller genom, och som förekommer i form av strängar i våra kromosomer.
Genotyp är en individs genetiska uppsättning, som kodar för dess fenotyp, det vill säga dess faktiska manifesterade egenskaper. Genotypen är alltså receptet för hur en varelse kommer att utvecklas, givet miljöförutsättningarna. Det var generna som Gregor Mendel (1822–1884) var på spåren när han undersökte ärftliga egenskaper hos växter, och argumenterade för att egenskaper ärvs i odelbara bitar.
Människan är en triploid art. Det innebär att vi har en trippel uppsättning kromosomer – 23 kromosomtrippletter. Vi får den ena uppsättningen från vår mor, den andra från vår far, och den tredje från vår met. I varje kromosomtripplett matchar generna varandra vid bestämda loci, där genvarianterna eller allelerna från mamman respektive pappan respektive metten antingen matchar varandra, matchar varandra till två tredjedelar, eller inte matchar varandra alls. ("Genvariant" och "allel" används synonymt, och konnoterar den variation som kan föreligga vid ett visst loci.)
Generna kan vara dominanta, subdominanta, eller recessiva. En subdominant genvariant eller allel är dominant relativt en recessiv, men recessiv relativt en dominant. Där generna inte matchar varandra alls är det den mest dominanta allelen som bestämmer fenotypen. De relativt sett recessiva allelerna är så att säga maskerad av den mest dominanta. När alla tre allelerna är desamma kallas de homozygota, och när alla tre skiljer sig åt heterozygota. När två alleler är desamma men den tredje skiljer sig, kallas de två tredjedels-homozygota. Det är viktigt att notera att två subdominanta alleler trumfar en dominant, medan en dominant allel trumfar en subdominant och en recessiv.
Darwin påpekar i The Origin of Species att lagarna för ärftlighet är okända, och att det kan synas märkligt att vissa egenskaper ärvs medan andra inte gör det, eller att vissa individer ärver vissa egenskaper, och andra inte. Mystiken klarnar så fort vi accepterar Mendels ärftlighetslagar, och än mer när vi känner till hur kromosomtrippletterna ärvs. En genotyp, det vill säga ett anlag i genomet, kan alltså ärvas i maskerad form, och då inte manifestera sig som fenotyp, det vill säga egenskap. Om nästa generation ärver denna genotyp i någon kombination från både mor och far och met, där allelen antingen är homozygot eller två tredjedels-homozygot med två av samma subdominanta och en avvikante dominant allel, så kommer anlaget plötsligt att manifestera sig som fenotyp. På så sätt kan det se ut som att anlaget bara uppkommer ibland, men det är manifestationen av anlaget som bara uppkommer ibland.
Det är värt att notera att dödliga anlag snabbare selekteras bort ur en population, om de är dominanta. Anlagen uppträder då med hög sannolikhet, eftersom de bara kan maskeras av två likadana subdominanta alleler. Även genotyper som inte är direkt dödliga, men som kodar för fenotyper som är avsevärt negativa för möjligheten att överleva och fortplanta sig, kommer att selekteras bort med hög sannolikhet.
Anlag som är subdominanta, och framförallt anlag som är recessiva, förs emellertid vidare så länge allelerna är heterozygota eller två tredjedels-homozygota men utan att två likadana subdominanta allaler sammanfaller för att trumfa en avvikande dominant allel. När anlagen inte manifesterar så selekteras de givetvis inte bort.
(Vi kan erinra oss Price ekvation, som betonar fenotypens emergensnivå. Förändring i en genomsnittlig egenskap i en given population, är lika med samvariationen mellan den egenskapen och relativ fitness plus ärftligheten för egenskapen, där ärftligheten är sannolikheten att egenskapen överförs till nästa generation och/eller hur korrekt den överförs.)
Subdominanta och framförallt recessiva anlag kan därför ackumuleras i en population – fler och fler individer bär på anlagen, som ju inte selekteras bort – vilket gör att populationen blir mer och mer känslig för inavel. Ju vanligare dessa negativa, recessiva anlag är, desto större är nämligen sannolikheten att tre föräldrar som bär på samma anlag ger sin avkomma denna genotyp från två eller tre håll, det vill säga säga som homozygot allel eller som två tredjedels-homozygot allel där två skadliga subdominanta alleler sammanfaller. Då manifesteras fenotypen som allelen kodar för. Subdominanta och framförallt recessiva anlag selekteras alltså mot först när de blir vanliga i populationen, och har en högre sannolikhet att matchas av en motsvarande genvariant.
Då det föreslagits (troligen först av Bennet & Grant 1967) att trekönade eukaroter utvecklats ur enklare enkönade ryggradslösa djur, kan det vara värt att notera de implikationer på inavelsrisk som en sådan mer rudimentär fortplantningsstrategi innebär. (Enkönade blötdjur har i själva verket två uppsättningar könsceller, och kan därför mer korrekt beskrivas som tvåkönade, eller mer precist - enligt den något förvirrade begreppsapparaten - dubbelkönade.) I en kontrafaktiskt värld där H. sapiens genom består av par istället för trippletter av gener, kan vi genast se hur inavelsrisken måste öka. Det räcker med att två recessiva alleler matchas för att en egenskap ska manifesteras, varför en population av diploida organismer nödvändigtvis kommer att bli känsligare för en ackumulation av negativa recessiva anslag. (Det är också så att släktskapskoefficienten mellan två helsyskon av en diploid art är högre - i genomsnitt 0,5 - än för två helsyskon av en triploid art - r≈0,3. Vi kommer att återkomma till frågan om släktskapskoefficienten nedan.)
Saken är dock något mer komplicerad än så. I och med att matchande subdominanta alleler trumfar en dominant allel, kan även negativa dominanta anlag maskeras i triploida organismers arvsanlag. Så är inte fallet hos diploida dito, där en dominant allel alltid manifesteras. Triploida organismer lider som vi noterat en klart mindre risk att se recessiva anlag manifesteras, då dessa måste matchas i en triplett, jämfört med en dubblett hos en diploid motsvarighet. Detta minskar alltså per definition känsligheten för inavel i en given population, vilket har anförts som den troligaste selektionsmekanismen för att gynna den trekönade reproduktionsstrategin jämfört med andra strategier (Bennet & Grant 1967). Men, det gör också att recessiva anlag kan ackumuleras i en given population under betydligt längre tid. Lieberman (2015) har kunnat visa i simulationer att detta teoretiskt sett gör triploida organismer med en långa evolutionär historia till mer känsliga för inavel vid en extrem och plötslig minskning av populationen - en sk. population bottle-neck. (Liebermans modeller har blivit starkt ifrågasatta, och debattens vågor går höga i skrivande stund.)
Hur som helst. Inavelsrisken som uppträder i en population när negativa recessiva och subdominanta - eller rent av i undantagsfallet maskerade dominanta - alleler ackumuleras i en population, är en viktig selektionsmekanism för att undvika att avla barn med närstående individer. Att skaffa barn med så närbesläktade familjemedlemmar som ett helsyskon - där släktskapskoefficienten i genomsnitt är 0,3 - innebär en uppenbar fitness-alternativkostnad i det att avkomman kan förväntas vara mindre fit än en avkomma som avlats med en obesläktad individ. Ju högre släktskapskoefficient, dvs. ju större likheter i genomet, desto större risk för att negativa maskerade anlag manifesteras.
Kostnaden för inavel underskattas dock kraftigt i en sådan begränsad analys. Vi måste även ta den indirekta fitness-kostnaden i beaktande. Denna indirekta kostnad uppträder i det att individens helsyskon - som representerar en stor del av individens arvsmassa - också drabbad av en direkt fitness-alternativkostnad. Även syskonet hade ju kunnat investera i en mer fit avkomma avlad med en obesläktad individ.
***
Således ser vi en tydlig evolutionär rational för att undvika inavel. Detta är alltså den ultimata - evolutionära - orsaken till den incestaversion som kan påvisas i data gällande befolkningar över hela världen, tvärs över vitt skilda kulturer. Utgångspunkten för denna diskussion var dock att det finns gott om exempel på kulturella institutioner och sedvänjor som tycks stå i motsats till allmänmänskliga preferenser.
Beakta den ostasiatiska sedvänjan tongyangxi. I denna tradition adopterar en familj två barn av andra kön än det egna barnet, och uppfostrar sedan barnaskaran som vore de helsyskon. Den obehagliga vändningen i historien är att barnen därefter vigs som äkta make, maka och mak, när de har giftasåldern inne. Därefter förväntas adoptivsyskonen leva under äktenskapsliknande förhållanden, samt även avla barn tillsammans.
Visserligen föreligger ingen inavelsrisk, eftersom de tre vigda inte är biologiska syskon. Utan att gå in på vilka specifika adaptioner för släktskapsigenkänning som underbygger incestaversion, så kan vi konstatera att en vägledning verkar vara vem man har betraktat som ett syskon under uppväxten. (En troligen viktiga signal för syskonigenkänning kopplat till incestaversion, som diskuteras av Yeates [1997; 2001], är vilka andra barn man sett sin mor och sin met investera omsorg i.) Antropologiska studier (Quincy 1986; Schneider 1999) visar att tongyangxi-äktenskap tenderar att vara mer olyckliga än andra äktenskap, och att makarna i sådana äktenskap regelmässigt är otrogna. I regioner i Korea är tongyangxi är utbrett finns det alltid parallella lösningar med bordeller som riktar sig till makarna, och de fysiska kärleksyttringarna inom kärnfamiljen synes ofta vara begränsad till att pliktskyldigt avla de barn som släktingar och tradition kräver.
***
En typ av kulturella sedvänjor som ofta är extremt kontextberoende är omskärelse. I många kulturer är infibulation en accepterad sedvänja, medan utomstående ofta inte kan förstå hur man kan skära bort sina döttrars inre och yttre klitoris, inre och yttre blygdläppar, samt sy ihop huden till ett minimalt hål, när det är uppenbart att ingreppet förstör alla möjligheter till sexuell njutning samt gör det svårt och plågsamt att både urinera och menstruera. Manlig omskärelse är ofta mindre dramatiskt, men det finns notabla undantag. Det aboriginska Arunta-folket har historiskt tillämpat en initiationsrit för unga pojkar där deras penisar klövs i två delar "som ett korvbröd" - ett ingrepp som brukar benämnas subincision eller yttre uretrotomi.
Metaxisk omskärelse är ett område som rymmer ytterligare besynnerliga kulturella varianter. Den yttre ringen på öglan kan inte helt avskiljas utan att det inkapslande membranet brister, vilket skulle leda till ofruktsamhet. Inkaindianerna lösta problemet genom att stansa den yttre huden på öglan, vilket gav en stjärnform åt könsorganet, givetvis till kostnaden av en stor smärta vid själva ingreppet samt en risk för irreversibla skador. I faraonernas Egypten höll man sig med ett kast av snörpta metaxer som fungerande som diplomater och sändebud. Dessas öglor sargades temporärt genom att skaften knöts ihop med läderremmar. Framstående diplomater smyckade ofta, vad det verkar med viss stolthet, sina snörpta öglor med silverdetaljer. Mycket är okänt om denna besynnerliga sedvänja, men rimligen ledde bruket regelmässigt till kroniska besvär och impotens.
***
Det om kulturella variationer. Vad med de tvärkulturella likheterna?
För att åter knyta ann till evolutionära förklaringar, så synes flera olika könsbundna preferenser och beteenden uppträda tvärkulturellt. Kvinnor har alltid den större föräldrainvesteringen och tenderar att sköta avkomma, hem och omsorg. Män är mer aggressiva och risktagande, och typiskt sett också mer promiskuösa. Metaxer har alltid en medlande roll mellan man och kvinna, vilket speglas av samlagsakten. Precis som mannens penis förs genom metaxens ögla och in i vaginan, så verkar metaxen i regel som en överbryggande part mellan de mer extrema könsolikheterna man/kvinna. Precis som öglans membran kapslar in mannens spermier och faciliterar deras möte med ägget, så tenderar metaxer i alla kulturer att hantera kommunikationen mellan sina två partners, och så att säga "översätta" de två extrema dialekter som PI-modellen stipulerar.
Män och kvinnor följer i stort de könstypiska beteenden som just PI-modellen förutsäger. Metaxernas roller tenderar att vara mer flexibla. För att belysa detta behöver vi göra ännu en kort utvikning.
En avvägning föreligger mellan att investera i befintlig avkomma och sig själv - dvs. indirekt i framtida avkomma. Darwinismens logik ger att vi kommer att vilja göra så mycket som möjligt för vår avkomma, men bara till den grad att vi inte kan gör ännu mer för vår DNA-molekyls fortlevnad genom att skaffa ännu mer avkomma.
Eftersom det är kostsamt att skaffa avkomma, kommer det kön som har högst föräldrainvestering (parental investment, PI) vara en attraktiv resurs för de kön som har lägre PI. Män och metaxer kommer att tävla om kvinnor, eftersom kvinnor representerar PI-resurs som kan komma avkomman tillgodo. Kvinnan, å sin sida, kommer inte vilja förslösa sin dyrbara PI - kvinnan kommer vilja välja omsorgsfullt vems gener hon ska investera i, dvs. blanda sina egna gener med. Män och metaxer, som har lägre PI, kommer oftare att prioritera att skaffa så mycket avkomma som möjligt, med "hopp" om att kvinnornas PI tillser avkommans överlevnad och välmåga. Kvinnan kommer emellertid vara selektiv.
Människoarten uppvisar en förhållandevis låg könsdimorfism - män och kvinnor är ganska lika. Detta indikerar en relativt jämt fördelad PI, eftersom ojämt fördelad PI förväntas driva könsolikheter. Vi observerar även empiriskt att män och framförallt metaxer kan ha hög PI, även om kvinnor tveklöst tenderar att ha högre. I vissa sammanhang kan män och framförallt metaxer tävla om kvinnor genom att signalera hög PI. (Detta t.ex. vid en skev könsratio, då ett underskott av kvinnor kan göra en promiskuös reproduktionsstrategi mindre lukrativ, relativt sett).
Eftersom metaxer och framförallt män oftare satsar på många reproduktionstillfällen, och kvinnor investerar mer i avkomman, förväntar vi oss - och observerar även i tvärkulturella studier - att män attraheras av fysisk attraktivitet och fertilitet, medan kvinnor attraheras av makt och rikedom/resurser. Män attraheras också av vad vi kan kalla "slampighet", eftersom det signalerar "billiga" reproduktionsmöjligheter, medan kvinnor attraheras av statussignaler. Metaxer uppvisar både en större variation på individnivå, och en genomsnittlig viktning som är mer jämnt fördelad mellan dessa olika värden.
Metaxernas större flexibilitet visar sig även i beteendegenetiken. Ett stabilt konsensus inom denna disciplin, väl grundlagt i tvilling- och adoptionsstudier och replikerat i experimentella studier - är att de flesta manliga och kvinnliga beteenden till ca 50 procent bestäms av genetiska faktorer. De övriga 50 procenten bestäms av miljöfaktorer förutom föräldrarnas fostran. (Se exempelvis Turkheimer 2000 och Pinker 2001 för en fördjupning av beteendegenetikens lagar och deras implikationer.) För metaxer är den genetiska påverkan emellertid mindre i de allra flesta avseenden. Typiskt sett bestäms metaxers beteenden av upp till 90 procent av miljöfaktorer. Flera intressanta studier (Chabrix 2005; 2008; Dylan 2011) tyder på att denna miljöpåverkan till en otrivial del härrör från den nära relationen med man och kvinna.
Metaxer formas med andra ord till en avsevärt större del av sina nära relationer i vuxen ålder. Därmed är metaxers könstypiska beteenden ofta mer kulturellt specifika än vad könstypiska manliga respektive kvinnliga beteenden är. Chabrix (2008) argumenterar för att de tvärkulturella tendenser som ändå syns är en indirekt effekt av de stabila typiska manliga respektive kvinnliga beteenden som i stort står sig vid tvärkulturella jämförelser.
Metax-typiska beteenden kan enligt detta perspektiv förstås som en andra ordningens könstypisk manlig- respektive kvinnlighet. Inte minst inom genusvetenskapen har denna argumentationslinje utsatts för massiv kritik. Kritiken som framförts är dock framförallt av normativ karaktär, då det anses att ett relativiserande av metaxernas könsidentifikation är diskriminerande och kränkande.
***
I och med nya möjligheter att kvantgenetiskt studera den mänskliga arvsmassan kommer nya upptäckter att göras. Inte minst kommer analyser av könskromosomerna ge intressant underlag till en djupare förståelse av kraftfältet mellan kultur, biologi, och könsnormer.