Antropofagi

fredag 25 december 2020

Jesus Christersson och FBT

Så föll det sig att Jesus Christersson steg ner ur Molnet och påbjöd avhållsamhet gentemot alla sysslingar, syskon och kusiner.

När det inklusiva fitness-värdet föll visavi ättlingar och fränder, kom FBT-teoremet att i mångt och mycket ställas på ända.

Det här är berättelsen om denna händelse.

***

Fitness Beats Truth - Fitness slår sanning. Därför kommer en individ som uppgår i ett kollektiv, vars evolutionära öde representerar presumtiva fitness-vinster för individen ifråga i det att kollektivets övriga medlemmar representerar en snarlik upplaga av individens genom, att se med kollektivets ögon. För ett höggradigt inavlat kollektiv måste fitness definieras som den totala avkomman som hela kollektivet efterlämnar. Och den avkommande reproduktionsmöjligheter, i sin tur.

Biologin - och detta visste Christersson, och tänkte ofta på där han hukade vid sin mässingsbeslagna pulpet - värjer sig mot kategoriseringar. Allt är kontinuum, inget är diskret. Så låter sig inte heller eusocialiteten väl definieras. Att L. pictus kräker upp föda till svältande flockfränder är inte fullt samma sak som att biet offrar livet för kolonin med sin självmordsattack. Men det är ett beteende på samma skala. Så är också L. pictus, den afrikanska vildhunden, det enda hunddjur som tillämpar direktdemokratiska principer i samband med jakt.

Släktskapskoefficienten låter sig inte heller definieras hur som helst. Vanligen får dess värde r stå i relation till ett referensvärde i en godtyckligt avgränsad population. Det egentliga måttet är i själva verket hur likt eller olika en individs genom är en annans dito. Därvid verkar selektionen inklusivt. Om jag räddar min tvilling, räddar jag mig själv, evolutionärt sett.

De haplodiploida steklarnas släktskapskoefficient är naturligt högre, vilket selekterar mot mutationer för återtagen fertilitet även hos obligat eusociala arter. Men även nakenråttan har ett högt "egentligt" r, på grund av sina spridningsmönster. Den är med andra ord höggradigt inavlad, och varje annan individ representerar en mycket snarlik genotyp som varje annans.

Jesus Christersson begrundade detta. Han visste att FBT-teoremet var oomkullrunkeligt. Men, han visste också att Hamiltons regel - C<rB - gäller oaktat släktskapskoefficient. När denna sjunker, då måste B (Benifit, nytta) hela tiden öka relativt C (Cost, kostnad) för att en altruistisk handling ska selekteras för. I förhållande till FBT, resonerade Christersson, måste detta göra F till en föränderlig storhet.

Veridisk perception - att se sanningen så som den är - är inte en särskilt bra strategi för någon organism. Världen som den är, är mycket förvirrande. En subatomär gegga av fullkomligt absurda mönster. Eller kanske en liten hamster som springer i ett litet hjul som driver Schrödingers ekvation. Eller varför inte en helt platt holografisk informationsdeg.

Istället kommer organismer att ha vissa organ för att samla in vissa data, och viss kognitiv överbyggnad för att tolka dessa data på ett visst sätt. Därutöver kommer organismerna ha viss ytterligare överbyggnad för att bilda sig mål och drivkrafter, och utvärdera utfallet av sitt agerande visavi sina tolkningar av insamlad data, och så kommer de - typiskt sett - bilda sig händiga modeller för hur de borde agera givet vissa tolkningar. De organismer vars lösningar är överlevnadskraftiga, kommer att finnas. De kommer veta föga om Sanningen, men de kommer veta desto mer om att öka sina geners frekvens i nästkommande generation.

Människan har vissa eusociala drag. Eusocialitet kan graderas enligt hur många kvinnor som ger upp sin reproduktion för att istället nedlägga sin föräldrainvestering vid matriarkens fötter. Människan har, liksom späckhuggaren, en viss särlösning som minner om denna gradient. Denna särlösning kallas klimakteriet. Vid en viss ålder ger kvinliga individer upp sin reproduktion, för att istället kunna gynna döttrarnas avkomma.

I urtillståndet levde människan ofta i mindre grupper med hög genomsnittlig släktskapskoefficient. ("Alltså en hög faktisk släktskapskoefficient", muttrade Christersson bakom sina immiga flaskbottnar till binoklar.) Att handa gruppens avkomma kom ofta ann på alla flockens äldre kvinnor, även om man säkerligen oftast favoriserade sina barnbarn i direkt nedstigande led.

I dagens klaner är det samma visa. Där är barnen klanens angelägenhet, snarare än den biologiska modern. Faktum är att gudföräldraskap och liknande institutioner tenderar att vara starkare i samhällen med kusingifte. (Detta enligt Christersson anteckningar.)

För att göra en lång historia kort kunde Jesus Christersson efter vart konkludera att Fitness för en inavlad grupp handlar om gruppens överlevnad och reproduktion. (Diskussionen angränsar till den om group selection, och visar på de gråskalor som föreligger däri. Christersson tog en notering om att det sannerligen måste anses finnas intermediära steg mellan en disparat mängd partikulära individer, och ett fullkomligt sammanhållet kollektiv.)

Christersson förstod emellertid att om han kunde sänka släktskapskoefficienten i en population, så skulle det inklusiva fitness-värdet sjunka, och Fitness i FBT skulle i allt större utsträckning komma att sammanfalla med den enskilda individens perception. Det är ju individens sinnesdata och tolkningar därav som indirekt bestämmer individens överlevnad och reproduktion, och ju mindre anknytning individen har visavi andra farkoster för dennes genom, desto mindre intressant blir gruppens tolkningar och normer.

Därav detta diktat, i nådens år. Det skulle icke längre liggas med närbesläktade organismer.

***

För att verkligen säkerställa att Fitness för en givet individ skulle komma att sammanfalla med en sanningsenlig insamling och tolkning av sinnesdata, och därmed sammanfalla med Truth, valde Jesus Christersson att förlita sig på gentjänster. Med hjälp av gensax redigerade han in en oerhört stark incestaversion i experimentsläktledets djupaste genom. 

Snart nog kunde resultatet skådas i det vilda. Organismerna var så djupt äcklade av tanken på att blanda könsceller med en närstående, att de inte ens ville ligga med varelser av samma art. I byn Älghalvan kom innevånarna att kopulera med sälkadaver som man drog upp halvvägs genom vakar i sjöisen och sen lät svälta. Man såg till att betäcka de stackars utmärglade djuren medan de ännu var kroppsvarma.

I flera socknar slutade man helt enkelt att ligga överhuvudtaget. Christersson var nöjd.

"Bibeln fördömer visserligen inte incest i allmänhet", mässade han. "Men i 5 Mos 18:9-14, i samband med israelernas uttåg ur Egypten, kan vi ändock läsa:
När du kommer till det land som Herren, din Gud, vill ge dig får du inte ta efter de skändligheter som folken där begår. Hos dig får det inte finnas någon som offrar sin son eller sin dotter på bålet, ingen spåman, teckentydare, svartkonstnär eller trollkarl, ingen som ägnar sig åt besvärjelser, som rådfrågar de dödas andar eller spådomsandar och söker vägledning hos de avlidna. Herren avskyr alla som gör detta, och det är sådana skändligheter som gör att Herren, din Gud, driver undan folken för dig. Du skall vara fläckfri inför Herren, din Gud. Dessa folk som du skall driva undan lyssnar till teckentydare och spåmän, men dig har Herren, din Gud, inte tillåtit att göra så.

Och det är ju allmänt känt att egyptierna, framförallt de egyptiska faraonerna, tillämpade syskongifte för att skydda sin blodlinje."

***

När då Fitness och Truth var ett och samma, kunde FBT-teoremet änteligen förpassas till historiens sophög. Eller, såhär: När Fitness äntligen blivit fullkomligt individualiserat - när släktskaskoefficienten blevo så låg att ingen Cost var liten nog eller Benefit stor nog för att gynna en annan individ än sig själv och sin avkomma - så var den inklusiva fitnessen förpassad till nämnda sophög. Ingen selektion kunde längre tänkas verka indirekt, genom att ens DNA till någon avsevärd andel var representerat inom någon annan individ.

Då kom den egna perceptionen - den egna förmågan att observera verkligheten - och den egna förmågan att bilda modeller för att agera relativt denna uppfattade verklighet, bli det som det naturliga urvalet kom att gälla. Epistemiskt kom detta att innebära att uppfattningen om världen handlade om individens uppfattning. Detta skulle, enligt Christersson, leda till Upplysningen och Vetenskapen och den individualiserade epistemologin. Men, även till demokratin (trots L. pictus), i och med att Marquis de Condorcets jury-teorem (först presenterat i Essai sur l'application de l'analyse à la probabilité des décisions rendues à la pluralité des voix, 1785) bygger på individens möjlighet att bilda sig en självständig och korrekt uppfattning om verkligheten. ("Om sannolikheten att vara korrekt är större än 0.5 för varje given person som röstar, så kommer ett ökande antal personer som röstar öka sannolikheten för att utfallet av röstningen är korrekt", frustade Christersson genom glöggdiset.)

(Parentes: Vi får förmoda att vildhundens demokrati handlar om att ackumulera gruppens uppfattning, medan mänsklig ideal-demokrati handlar om filosofisk majoritarianism. Distinktionen kan synas marginell, och Christersson ryckte på axlarna inför hela frågan.)

***

Tyvärr hade Christersson ej kunnat förutse att en fullkomligt individualiserad fitness också ledde till en fullkomlig brist på konvergens ur det större perspektivet. Ingen individ delade länge perspektiv med någon annan - inget gemensamt intresse stipulerades längre av selektionsmekanismen vi känner som evolutionsalgoritmen. När Truth kom att handla om individuella observationer, kom Truth att förvandlas till den fullgångna förstapersonsupplevelsen och solipsismen. Ingen individ erkände plötsligt längre att sådant kunde existera som de inte i stunden kunde observera.

Jesus Christersson! Som du sliter ditt hår och skriker - ack! Det finns nog ett optimum där Truth är icke-relativistiskt men icke heller kollektivistiskt betingat. Men fög hade jag anat att det var en kuznets-kurva, och att jag ny flytt den en polens smutsiga grupptänkande till den andra polens likvärdigt smutsiga epistemologiska narcissism. Ack individens primat var icke lösningen på gruppens primat! Sanningen, som jag, Jesus Christersson, föreställer mig den, finns någonstans däremellan.

***

Och så steg Jesus Christersson åter upp i Molnet, ifrån Oljebergets topp. Alltid hade han lärt sig nånting, men på det hela taget hade han misslyckats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar