Antropofagi

fredag 18 december 2020

Prediktioner för 2021

Det skulle vara kul, tänkte jag, att ställa upp lite nya prediktioner, tänkte jag, för att kunna följa upp hur min CL-kalibrering utvecklats. Så då gör jag det. Så har jag något att följa upp om drygt ett år.

(Relaterat: Prediktioner för 2018; förhandsvisning; uppföljning; addendum; eftersläpande uppföljning.)

Jag bestämmer godtyckligt att de tillåtna CL-nivåerna är 60, 70, 80 och 90 procent. Mer fine-grained än så pallar jag inte vara. Så säker som jag någonsin är, är alltså 90 procent. (Sätter dock CL:100% på någon prediktion, även om 0 och 1 inte är sannolikheter. Det får väl tolkas som 99,nånting.)

Jag postar prediktionerna lite prematurt idag den 18 dec 2020, men tar mig rätten att uppdatera med ytterligare predix om något kommer till min åtanke. T.ex. någonting om svensk politik och opinionsmätningar t.ex. Vi får se om det hinns med.

***

Metaprediktion

När jag ställer mina prediktioner inser jag att jag ligger väldigt högt i konfidens-bedömning genomgående. Jag fruktar att jag blivit dummare över tid (2018 var jag rätt välkalibrerad), och att jag kommer att få äta upp mina överdrivna bedömningar vid utvärderingen tidigt 2022. Jag skulle kunna gå över hela skiten igen och bara sänka allting med typ tio procentenheter, men jag får väl hellre lära min bittra läxa och stå med skam och hundhuvud i en icke allt för avlägsen framtid. Ve mig och min undermåliga kognitiva kapacitet. CL:90%

***

Energi och miljö

Ingen fusion i år heller. CL:100%

Framsteg rapporteras gällande implementering av CCS-teknologi, men inte i Sverige. CL:70%

Inga vätgasmasugnar i år heller... CL:100%

...och inte heller så att en (svensk) testanläggning eller pilot av något slag beslutas. CL:80%

Rapporter om massiva metangasutsläpp, i havet eller tundran eller liknande. CL:70%

***

Covid (om inte annat anges avser prediktionerna Sverige)

2020 tickar dödstalen upp till max 10.000. (Massiv eftersläpning i rapporteringen måste beaktas. Troligen föga rapportering under helgerna, desto mer i januari.) CL:70%

2021 tickar dödstalen upp till max 15.000. CL:70%

Vården och de gamla vaccineras 2020. CL:90%

En betydande andel av den övriga befolkningen kommer välja att inte vaccinera sig. CL:90%

Samhället kan återgå till normalitet (=jobba på kontoret, resa, träffa släktingar, gå på fest, konsert, teater, trängas på tuben, &c.) i och med vaccinationerna. CL:70%

Nya smittskyddsrelaterade inslag som att bära munskydd i lokaltrafik, använda handsprit &c. kommer att leva kvar inom överskådlig framtid. CL:90%

Det kommer en smittvåg i oktober-november 2021; dödstalen blir inte så höga pga. vaccinationerna; folk vidtar lite extra smittskyddsåtgärder som numera känns som helt normala och odramatiska; och ingen bryr sig egentligen längre om Coviden. CL:60% (Jag tror känslomässigt på den här prediktionen, men inser att den har många rörliga delar och sätter således CL lite lägre än vad magkänslan säger.)

Arbetslivet (vad gäller tjänstemannaklassen) kommer ha fått nya normer för var man ska arbeta, dvs. inget krav på att "vara på plats", förutom i undantagsfallen. CL:90%

En icke oansenlig andel av befolkningen kommer att ha slutat skaka hand för gott. CL:60%

De flesta kommer ändå börja skaka hand igen. CL:70%

Minst en korruptionsskandal briserar kopplat till ekonomiska Corona-stöd av något slag. CL:90%

Minst ännu en vårdskandal briserar med avseende på Corona-hanteringen (utöver IVO-rapporten, Zaremba-artikeln &c. under 2020, gällande att gamla inte fick individuella bedömningar). CL:80%

Ingen på FHM eller i Regeringen behöver ta ansvar för sina misslyckanden... CL:90%

...men en högljudd skara semi-autister kommer att fortsätta förvånas över hur lindrigt de ansvariga kommer undan. CL:90%

Konstaterad mink-Covid i Sverige. CL:90%

Konstaterad smittspridning av mink-Covid i Sverige (obs behöver ej verifieras av Tegnell). CL:60%

(När jag skriver detta i slutet på 2020 dimper coronakommissionens första rapport ner, där Regeringen pekas ut som ytterst ansvariga för hanteringen enligt 1 kap. 6 § regeringsformen. Jag låter prediktionen stå och ser hur det rimligen ska tolkas givet den fortsatta debatten, men möjligen är det redan lite fail på "Regeringen behöver [inte] ta ansvar". Det verkar ju helt klart lovande att kommissionen redan är ute och slänger med sleven utan att linda in den i onödan.)

***

Spaning: Urbaniseringen avtar, vi ser en lätt ny grön våg, priserna på bostadsmarknaden fortsätter öka på ett absurt sätt men hus kommer att öka i värde relativt lägenheter och "hus på landet" ökar i värde relativt lägenheter i stan. Ny klasskillnad kommer att kristallisera sig i möjlighet att bo och verka naturnära; i närhet till sin familj och hembygd; ha lantställe; etcetera. De bemedlade och tjänstemannaklasserna kommer att söka sig bort från tätorterna, och urbaniseringen kommer sålunda i någon mån vara bruten, eller i alla fall anta en lite ny och klassuppdelad karaktär. Invandrare och glesbygdsflyktingar kommer att fortsätta skockas i Stockholm, men den övre medelklassens prinsar och prinsessor kommer att kunna få utväxling för sin slappa humaniora-examen även utanför storstadsregionerna. Plötsligt gör det ingenting att MUCF flyttat till Växjö och Tillväxtverket till Östersund.

Vilket för oss in på en annan kraft som driver "avfolkningen av staden", eller så att säga gör det mindre attraktivt att uppehålla sig i mellan- och storstäder med närhet till utanförskapsområden, eller för den delen i närförorter till storstaden, när dessa i allt högre grad plågas av den problematik som typiskt sett karakteriserat utanförskapsområden, dvs. öppen narkotikahandel, skjutningar, förnedringsrån och sprängningar.

***

Svensk kriminalitet och migration (notera det flagrant rasistiska antagandet i rubriksättningen!)

Fler skjutningar 2021 än genomsnittet de senaste fem åren. CL:80%

Fler sprängningar 2021 än genomsnittet de senaste fem åren. CL:80%

Antalet utsatta områden ökar enligt Polisen. CL:70%

Media kommer att ha anledning att rapportera om fler extrema händelser (plural) av typen kyrkogårds-våldtäktsrån, skjutningar av 12-åringar, skjutning av kvinnliga läkarstudenter eller liknande som får exemplifiera en eskalerande migrationsrelaterat kriminalitet. CL:90%

Asyl- och anhöriginvandringen ökar igen efter att Covid 19-pandemin klingat av och det införts massor av slappa undantag i migrationslagstiftningen. CL:80%

De ensamkommande afghanerna blir kvar i Sverige, med enstaka undantag. CL:90%

Ännu ett plåster kommer att rivas i paritet med att reportageboken Familjen gjorde det okej att prata om klaner, eller att statsministern plötsligt bytte fot och pekade på ett möjligt samband mellan invandring, integration och kriminalitet. Min prediktion är att något sådant kommer att ske... CL:90%

...specifikt, att islam kommer att exponeras som en odemokratisk ideologi, genom något uttalande av samordnande karaktär i paritet med polischefens om klaner eller Löfvéns om invandring. CL:60%

Minst ett riksdagsparti kommer att tvingas göra upp med sina kopplingar till islamistiska organisationer, samt ta avstånd från islamistisk organisering. (Exempel på riksdagspartier: MP, C, S...) CL:60%

Någon form av terrordåd sker i Sverige, t.ex. bombdåd, svärdsdåd, knivdåd, skjutning. CL:60%

Någon form av terrordåd avvärjs i Sverige, t.ex. bombdåd, svärdsdåd, knivdåd, skjutning. CL:80%

Någon form av upplopp sker i Sverige. CL:70%

Minst en skandal rullas upp där djup organiserad brottslighet och/eller korruption avslöjas. Typ PEAB/(s)-härvan. CL:90%

***

Celebrity Gossip

Cissi Wallin kommer att dömas för förtalsbrott eller liknande. CL:90%

Federleys dator kommer inte att hackas... CL:80%

...men om den gör det kommer han ändå inte visa sig att ha någon barnporr. CL:90%

En svensk rappare kommer att dömas för ett grovt våldsbrott. CL:90%

Kanye West gör något tokigt. CL:90%

***

Östeuropa

Betydande protester i samband med Duma-valet i Ryssland september. CL:60%

Lukasjenko sitter kvar hela 2021. CL:80%

Putin kvar hela 2021. CL:90%

Minst ett politiskt mord utanför Ryssland, som kan härledas till FSB eller liknande. CL:70%

***

Personligt (men borde troligen ha hållits privat, och jag förbehåller mig rätten att kanske inte utvärdera de här ens)

Jag får mint en hypokondrisk panikångest-attack. CL:90%

Jag provar parterapi. CL:80%

Jag provar ingen annan terapi. CL:80%

Slate Star Codex kommer tillbaka. CL:80%

Jag opererar mig på något sätt. CL:60%

Jag byter inte jobb. CL:80%

Jag hinner inte skriva en roman. CL:90%

Jag flyttar. CL:70%

Jag flyttar till en annan del av landet. CL:60%

Jag hittar ett nytt intresse som uppslukar mig likt andra intressen såsom thaiboxning, evolutionsteori, rapp, &c. har i förfluten tid. CL:60%

Anonym Internetz-rappare spelar in minst en rapplåt... CL:90%

...i Oslo. CL:60%

Jag börjar meditera igen, och håller i det i minst två månader. CL:60%

Jag tar psykedelisk narkotika i någon form. CL:60%

Jag lyckas inte gå upp märkbart i vikt (väger mig aldrig men det ska alltså - inte - märkas på min hydda). CL:80%

Jag blir kliniskt utbränd. CL:60%

Jag får Covid. CL:70%

Jag avslutar bekantskapen med en vän som kränker mig. CL:60%

Jag finner inte min sekundära arketyp. CL:90%

Jag nitar inte någon. CL:90%

Min lön går äntligen upp över 50tkr per månad - long over due pga. inställd avtalsrörelse och allmän skit. CL:90%

Jag kommer att använda alla mina thai-boxnings-PT-pass som jag köpt. CL:90%

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar