Antropofagi

fredag 22 januari 2016

Lite drevat

Senaste Lilla Drevet innehåller en härlig sågning av skånska polisen (andra pratan). Antropofagi får icke nog av sådant! Däremot görs en annan analys än denna, nämligen att polisen inte tycks bry sig särdeles om PR-biten. Kan vara. Kan också vara att de är oerhört inkompetenta även på denna bit.

En annan intressant spaning är att domedagen måhända icke är över oss (första pratan). (Ojsan.) Istället sitter alla i sina skräddarsydda flöden och inhämtar verifierande händelser från den globaliserade nyhetsförmedlande maskinen. 

Mängden "nyheter" är helt enkelt så stor (oändlig från individens perspektiv) att detta blir sant om vad som helst som en behagar vilja tro. Liksom det går att uppvisa en kinesisk rånare var tionde sekund i fyra månader, går det att demonstrera såväl apokalypsen som himmelens portöppning varje gång någon kollar sitt Twitter-flöde.

Ironiskt att jag själv girigt slurpar i mig denna lilla konfirmering av min egen tes. Confirmation bias multipliceras med informationsmängden. Nåväl, gör jag fel så innebär det att jag har rätt, och har jag fel så innebär det att jag gör rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar