Antropofagi

söndag 14 mars 2021

Bahá'ì

I föregående inlägg argumenterade Antropofagi för att islam visserligen är extremt dåligt, men mer som ett symptom än som en faktisk orsak till eländet. Dock nämner jag också att islam troligen förstärker det underliggande klankulturella eländet genom att uppmana till polygami och kusingifte, samt genom att straffa avfällingar och kalla kORANEN - denna checklista för hur livet ska levas - för gUDs faktiska ord. Jag nämner också det återkommande favoritexemplet Japan, och Meijirestaurationen, som ett bra exempel på hur man kan gå vidare när man kört fast.

Innan dess har Antropofagi även klagat en hel massa på aztekerna och deras erbarmliga dödskult. Varför fastna i ett samhälleligt mortidinalt beteende, istället för att byta strategi? 

En sak som slår mig är att religioners och ideologiers kvalité i dessa avseende kan ses utifrån explore-exploit-modellen. Vad har man för funktioner för att kasta det gamla överbord och prova nånting nytt, när fler människooffer inte verkar ge skördarna tillbaks?

Och, det är ju exakt detta som Jared Diamonds Upheaval handlar om; när och hur och varför samhällen går under av, respektive lyckas hantera, en given kris. (Givetvis fortsättningen på i viss mån Vete, vapen och virus, men framförallt Collapse.)

Upheaval använder just Japan som ett (av fera) fall, där man historiskt lyckats bra med omställning i vissa läge. Någonting i den japanska kulturen möjliggjorde Meijirestaurationen, trots ett i övrigt konservativt samhälle. Det verkar finnas mekanismer i Japansk kultur för att exploita järnet, men också för att inse när man verkligen nått vägs ände, och explore:a nya möjligheter. Diamond klagar på att japanerna just nu inte förmår face:a fakta, be om ursäkt till Kina för Nanjing-massakern, och antingen a) acceptera invandring eller b) käka en minskande befolkning och upp-och-nedvänd demografisk pyramid. (Typ. Läs boken. Jag vet att ni kan läsa, eftersom ni kommit så här långt.)

Aztekerna kundee uppenbarligen inte bryta ett kulturellt dödläge. Istället för att reformera sin mortidinala dödskult, gick man allt djupare i människooffer och flagellantism. Samt även i polygami, enligt Henrich, som i The Weirdest People in the World kommer in på hur ojämlik fördelning av äktenskapsmöjligheter som rådde i aztekriket när spanjorerna kom dit.

Japanerna hade vid sin Meijirestauration någonting att emulera - man snodde helt enkelt europeiska sedvänjor, inklusive äktenskapsnormer. En intressant fråga som slår mig: Hade aztekerna någon att härma? Var det nord-sydliga sträckningen av den amerikanska landmassan - som just Diamond gör en sak av i Vete, vapen och virus - en hämsko för den kulturella evolutionen i Mesoamerika? Aztekerna slaktade och besegrade andra folk, men så vitt jag vet fanns inga högkulturer i paritet med aztekerna inom deras kulturella räckvidd. (Fanns det någon kontakt med Maya-civilisationen?) Note to self: Kolla upp aztekernas möjligheter att emulera andra mer framgångsrika kulturer.

***

Islam har också dålig dogmer för att motverka förändring. Att kORANEN är gUDs ord kan rimligen tänkas göra tolkningsutrymmet mindre, och reformation svårare. Jag har nämnt bahá'íerna, som ju faktiskt är en avknoppning från shia-islam. Denna störtsköna religion förespråkar allas lika värde, världsfred, avskaffande av allt slaveri, vetenskapligt sökande efter sanning. Det ligger även i religionens kärna att acceptera alla andra religioner. Lite från Wikipedia:
Specific religious social teachings (for example, the direction of prayer, or dietary restrictions) may be revoked by a subsequent manifestation so that a more appropriate requirement for the time and place may be established. Conversely, certain general principles (for example, neighbourliness, or charity) are seen to be universal and consistent.
Religionen är alltså i sig själv odogmatisk, med avseende på tabun och ritualer, men befrämjar sociala beteenden och normer.
The Baháʼí writings emphasize the essential equality of human beings, and the abolition of prejudice. Humanity is seen as essentially one, though highly varied; its diversity of race and culture are seen as worthy of appreciation and acceptance. Doctrines of racism, nationalism, caste, social class, and gender-based hierarchy are seen as artificial impediments to unity.
Religionen bygger alltså också på tanken om allas lika värde, men utan att göra det klassiska postmoderna misstaget att jämlikhet måste bygga på ett falskt antagande om likhet. Snyggt!

Följande principer listas på Wikipedia som bahá'ìs principer:
  • Unity of God
  • Unity of religion
  • Unity of humanity
  • Equality between women and men
  • Elimination of all forms of prejudice
  • World peace and a new world order
  • Harmony of religion and science
  • Independent investigation of truth
  • Universal compulsory education
  • Universal auxiliary language
  • Obedience to government and non-involvement in partisan politics
  • Elimination of extremes of wealth and poverty
  • Prohibition of slavery
Alla är ju inte enbart och nödvändigtvis sköna - en "new world order" skulle ju kunna vara ett ondskefullt kalifat - men flertalet kan de flesta liberala/WEIRD:a människor nog lätt skriva under på.

Min egen bild från en troende bahá'ì som jag känner, är att religionen handlar om tolerans och om att jobba hårt och gynna samhället - inte alls om dogmer eller teologisk debatt. (Obs, urvalet = en person.)

***

Islam kanske är jättebra, eftersom det evolverar till bahá'ì i det nästa steget? Inte så. Istället räknas bahá'ì som avfällingar, som således ska dödas:
Baháʼís continue to be persecuted in some majority-Islamic countries, whose leaders do not recognize the Baháʼí Faith as an independent religion, but rather as apostasy from Islam. The most severe persecutions have occurred in Iran, where more than 200 Baháʼís were executed between 1978 and 1998.
Islam har alltså försvarsmekanismer även mot den kulturella evolutionen. Det som hade kunnat vara MENA:s liberala och WEIRD:a religion-ideologi, är istället en ytterst marginell företeelse, på flykt i en grym omvärld

***



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar