Det kändes så redan under korankravallerna. Mystiskt nog talade många om att Paludan gjorde fel och att det var onödigt att provocera svenska muslimer. Fortfarande sommaren 2023 anser många att det är kränkande att bränna koraner och att Sverige måste ändra sin lagstiftning - eller tillämpning av ordningslagen - för att motverka sk. "islamofobi."
Det är givetvis många som tappar hakan, samlar ihop den igen och säger emot. Som vi varit inne på tidigare är det dock vanligt att man uttrycker sig enligt formeln: Yttrandefrihet är viktigt trots att det är avskyvärt att kränka islam.
Bland de mest rimliga i sammanhanget hör SDs Jomshof. Även om SD till stora delar fått och hamnat rätt i avgörande samhällsfrågor (som energi och kärnkraft, invandring och kriminalitet, och vad det verkar klimatpolitik) är det fortfarande förknippat med viss kognitiv dissonans att inse att man själv tycker att en ledande sverigedemokrat är landets mest sansade debattör. Men det Jomshof säger är ju helt korrekt: Givetvis är islam en fruktansvärd religion; muslimska länder fruktansvärda länder; och Muhammed var självklart en fruktansvärd person. (Poängen om anakronistisk moralism är förfelad eftersom det givetvis är Muhammeds roll som ofelbar förebild för dagens muslimer som är det sinnessjuka.)
Yttrandefriheten ska värnas. Koranbränningarna är inte ett exempel på att den ska värnas trots att den leder till avskyvärda yttranden, utan tvärt om ett exempel på att den ska värnas eftersom den leder till extremt angelägna och i sak korrekta yttranden. Koranbränningarna har exponerat att islam är en intolerant och totalitär ideologi, vilket avspeglar sig i att utövare i Sverige tar till extremt våld, och i att muslimska stater likaså förlitar sig på extremisters våldskapital.
Idag talar många svenska muslimer om att man inte längre känner sig hemma här och att man vill lämna landet och återvända till sina respektive hemländer. Det verkar helt klart som en bra idé om man föredrar samhällen där apostater mördas, där homosexuella måste genomgå könskorrigeringar för att få leva tillsammans, där korrupta imamer säljer barn som sexslavar inom njutningsäktenskap, och där kvinnor systematiskt begränsas i sina livsval. Gillar man teokratiska regimer där moralpolis mördar kvinnor som väljer att ta av sig sin slöja, då är exempelvis Iran ett bra val. Givetvis blir ingen vettig människa ledsen om muslimer som faktiskt ser koranen som helig lämnar landet som en reaktion på friheten att manifestera åsikter om en (fruktansvärt dålig) religion.
En sund reaktion på den senaste tidens händelser hade varit att Sverige med omedelbar verkan avslutade all finansiering av muslimska samfund samt avlutade allt bistånd till muslimska länder (eller i alla fall de 57 länder som skrivit under OIC:s fördömande). Dessutom bör diplomatiska förbindelser med länder som inte kan garantera svenska beskickningars säkerhet frysas, och svenska konsumenter och handlare bör bojkotta varor från länder där delar av befolkningen stormar svenska ambassader och bränner svenska flaggor.
Alla politiska partier samt civilsamhällesföreträdare bör uttala sig tydligt till försvar för yttrandefrihet och i hårdaste möjliga ordalag kritisera de moskéer och samfund som inte bistår i att lugna ner stämningar bland svenska muslimer och i sociala medier. Företrädare för samhällets institutioner bör om inte själva bränna en koran så i alla fall berätta att sånt får man tåla om man ska leva i Sverige.
Polis och säkerhetspolis bör givetvis ta till med hårdhandskarna mot all form av extremism och fanatism som kan uppstå som en reaktion på koranbränningarna. Personer som uppviglar eller planerar våldsamheter ska lagföras, fängslas och utvisas.
Svenska kommuner ska samordna sig i en ansats att försvåra etablering av moskéer samt agera för att stänga ner moskéer om möjligt. Kommunala och regionala bidrag till religiösa och etniska föreningar ska granskas och helst avslutas. Föreningar och samfund som har brustit i bidragskriterier (såsom demokratikriterier) ska hållas återbetalningsskyldiga med utmätning. polisanmälning och lagföring som självklar åtgärd.
Stat, kommuner och regioner ska verka för att stänga muslimska friskolor och avsluta allt samarbete som legitimerar "företrädare" för muslimer. Finansiering av moskéer och samfund från utlandet ska genomlysas och om möjligt konfiskeras. Säkerhetspolisen ska genomlysa och redovisa band till muslimska regimer och andra aktörer.
Offentliga personer som försvarar islamism ska ställas till svars på debattsidor och i intervjuer. Det gäller även lågintelligenta men tillsynes harmlösa debattörer som Bilan Osman, som många idag klappar medhårs av sympati. Det ska inte räcka med att framstå som lätt korkad för att slippa argumentera för sin sak. Även icke-muslimska offentliga person, såsom Greider och Helle Klein, ska nagelfaras och tvingas argumentera för sin sak (hellre än att slappt mana till ... vad?), och journalister ska öka närvaro i muslimska fora (såsom moskéer och på sociala medier) för att belysa antisemitism, patrialkala strukturer, homofobi, islamism, och ren skär dumhet.
Allmänheten ska framförallt sluta låtsas som att det är normalt att tro på fucking änglar och tomtar i himlen. Det finns inget skäl att respektera andra människors villfarelser, annat är i försök att avprogrammera dem från deras sjuka trosföreställningar. Men där tror jag att MDMA-terapi vid koranbränning kan vara en bättre väg.
Regeringen går någon slags masochistisk balansgång med avseende på Nato-processen. Förhoppningsvis kommer velandet upphöra när väl Turkiet ratificerat vår ansökan. Men det räcker inte att regeringen avslutar bistånd och bidrag till muslimska länder och samfund. Hela samhället måste sluta upp bakom linjen att upplysningsideal är bättre än vidskepelse.
(Relaterat: Allt om islam.)
***
Låt oss kolla lite på hur det går med muslimska länder. Det mest demokratiska muslimska landet i världen är Malaysia, på plats 40 på "democracy index rank." Det är en "flawed democracy." Därefter kommer Indonesien och Albanien på platserna 54 respektive 64. De är också "flawed." Från Bangladesh på plats 73 till Mauretanien på plats 108 hittar vi totalt 12 länder som klassificeras som "hybrid regimes" och karakteriseras av en inkomplett demokratisk transition och politisk repression.
På plats 110 hittar vi Palestina som klassas som en auktoritär regim liksom trettio ytterligare muslimska länder. Afghanistan är värst på etthundrasextiosjunde plats (av knappt 200 stater i världen). Notervärt är att Turkiet räknas som en hybridregi, och Irak som en auktoritär regim.
(Intressant nog ger en översiktlig litteratursökning extremt många träffar på studier som påstår sig motbevisa att islam skulle motverka demokratisk utveckling. Antropofagis bedömning är att det finns en tydlig woke-bias i dessa studier och att empirin talar sitt tydliga språk. Givetvis kan korrelation/kausalitet alltid problematiseras, men när vi har att göra med kulturell evolution och komplexa historiska processer är det ofta så många olika riktningar på kausaliteten att vi aldrig kommer att kunna säga "X ger Y men Y ger inte X." För en större diskussion hänvisar jag till tidigare inlägg: Islam är sämst; Bahá'ì; kusingifte och modernitet, del 1 och del 2; de konstigaste människorna i världen; motargument; islam och hederskultur.)
Låt oss även kolla lite på hur det går med välstånd och sådant. Den här studien från 2018 konkluderar:
"Among the findings are the following: Ramadan fasting by pregnant women harms prenatal development; Islamic charities mainly benefit the middle class; Islam affects educational outcomes less through Islamic schooling than through structural factors that handicap learning as a whole; Islamic finance has a negligible effect on Muslim financial behavior; and low generalized trust depresses Muslim trade. The last feature reflects the Muslim world’s delay in transitioning from personal to impersonal exchange. The delay resulted from the persistent simplicity of the private enterprises formed under Islamic law. Weak property rights reinforced the private sector’s stagnation by driving capital from commerce to rigid waqfs. Waqfs limited economic development through their inflexibility and democratization by keeping civil society embryonic. Parts of the Muslim world conquered by Arab armies are especially undemocratic, which suggests that early Islamic institutions were particularly critical to the persistence of authoritarian patterns of governance. States have contributed to the persistence of authoritarianism by treating Islam as an instrument of governance. As the world started to industrialize, non-Muslim subjects of Muslim-governed states pulled ahead of their Muslim neighbors, partly by exercising the choice of law they enjoyed under Islamic law in favor of a Western legal system."
(Waqf är "en gåva till gud i välgörande syfte.")
(Artikeln innehåller såklart en obligatorisk brasklapp:
"The world’s Muslim-majority countries are spread across three continents, and substantial Muslim minorities exist elsewhere. Surely the practice of Islam varies geographically, depending on local circumstances and influences. Generalizers are certainly aware of the variations. They know, for instance, that the world’s top-notch scientists include Muslims. But exceptions alone do not invalidate a generalization. In scholarship, as opposed to polemical literatures of no concern here, a generalization’s validity depends on the existence of an identifiable social mechanism that explains a common pattern.")
Låt oss själva kolla på HDI i några väl valda länder. Som referenspunkter har jag med Sverige samt Israel som ju geografiskt är placerat i MENA.
Det kan också vara värt att kolla på hur man presterar med avseende på HDI jämfört med GDP per capita, i den mån det säger något om hur väl man använder sina pengar:
Som synes är det främst rika muslimska länder som underpresterar gravt: Förenade Arabemiraten, Oman, Kuwait, Qatar och Saudiarabien har alla mycket lägre HDI rensat för GDP än vad GDP per capita ger skäl att förvänta. Även t.ex. Egypten och Irak ligger lågt i sin "grupp," där andra länder på samma GDP/capita-nivå har ligger högre på HDI.
Även vad gäller jämställdhet är arabvärlden usel, om än något bättre än SSA. Plockar vi in Sverige och Israel, tja...
(South Asia är förresten typ lika dåligt som arabvärlden.)
Kolla vi värderingar på individnivå (WVS) så är människor i muslimska länder också i genomsnitt klart mest avlägsna från Sverige och det protestantiska Europa.
Sammanfattningsvis verkar islam om inte orsaka dåliga samhällen så i alla fall inte bidra till att lösa problemen.
***
Förutom att jämföra länder kan vi jämföra människor i länder. Muslimer är "socioekonomiskt utsatta" i Indien (källa), vilket kan tyda på diskriminering eller på att de är sämre på att ackumulera välstånd. (En snabb sökning avslöjar dock ingen tydlig korrelation mellan rikedom och andel muslimer vad gäller indiska delstater, även om några av de med högst andel muslimer dock är några av de fattigaste. Se även.) As of 2021 var det tydligen vedertaget att ickemuslimska minoriteter i muslimska länder lyckas bättre än majoritetsbefolkningarna, men studien påstås visa att det inte är muslimska värderingar och institutioner utan selektionsmekanismer som förklarar varför just koptiska kristna egyptier lyckas bättre än muslimer.
Vad gäller muslimer i Europa är det tydligen
"well-documented that Muslims experience economic disadvantages in Western European labor markets. However, few studies comprehensively test individual-level explanations for the Muslim employment gap. Using data from the European Social Survey, this research note briefly examines the role of individual-level differences between Muslims and non-Muslims in mediating employment differences. Results reveal that human capital, migration background, religiosity, cultural values, and perceptions of discrimination jointly account for about 40% of the employment variance between Muslims and non-Muslims. Model specifications for first- and second-generation Muslim immigrants reveal a similar pattern, with migration background and perceived discrimination being of key relevance in mediating employment difference. While individual-level effects are indeed relevant, unexplained variance suggests that symbolic boundaries against Islam may still translate into tangible ethno-religious penalties."
Återigen måste vi konkludera att det kulturella paketet islam om inte orsakar fattigdom och ekonomisk stagnation i alla fall inte motverkar det nämnvärt.
***
Med tanke på hur uppenbart dåligt islam är, är det givetvis allas vårt ansvar att motverka dess utbredning så mycket som möjligt. I den mån nu islam må vara "kulturellt adaptivt" i dåliga klansamhällen så är det i alla fall inte till nytta i en svensk kontext.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar