[Uppdatering: Titeln på det här inlägget är fullkomligt ologisk. Det heter inte "kung matt."]
Då var det dags igen: Att låtsas som att biologiskt kön är en förhandlingsfråga. DN:
[Uppdatering: Titeln på det här inlägget är fullkomligt ologisk. Det heter inte "kung matt."]
Då var det dags igen: Att låtsas som att biologiskt kön är en förhandlingsfråga. DN:
Eftersom året går mot sitt slut kan det vara sköj med lite prediktioner. Märk väl att tidigare ambitioner till meningsfulla formuleringar som möjliggör meningsfull prediktionsutvärdering är ett minne blott. Nu kör vi bara för skojs skull utan varken hämning eller eftertanke. Inga konfidensangivelser heller således.
***
Ryssland kommer kriga tills 500 000 man stupat (det vill säga cirka två år till) och sen kommer konflikten frysas vid någon slags stilleståndslinje och (små delar av?) östra Ukraina bli evigt no mans land. En bit av östra Ukraina kommer bli ryskt och folkmordet där kommer fortsätta oförtrutet med tortyr, kidnappade barn, plundring etcetera. Krim kommer skäras av från Ryssland och bli en slags autonom märklig halvstat med avsevärd formellt regionalt självstyre visavi Ukraina och avsevärt faktiskt (men ej erkänt) självstyre visavi Ryssland.
Ukrainas F16 kommer funka dåligt i praktiskt bruk på grund av svårt att renhålla landningsbanor samt vara svåra att drifta, underhålla och reparera, och tyvärr kommer F16 inte göra avsevärd skillnad framåt. Däremot kommer Ukraina tillslut få en del svenska Gripen som kommer hyllas för sin duglighet och som kommer göra slarvsylta av ryssar men som kommer vara för få för att få större betydelse.
På längre sikt kommer den ryska demografin kollapsa (krympa med ca 20 procent till 2100 och med avsevärt mycket större minskning bland etniska ryssar) samtidigt som Kinas kollaps (se nedan) kommer att ytterligare bidra till avbräck både vad gäller avsättningsmarknad för naturresurser och handelspartner i övrigt. Den ryska ekonomin kommer implodera och Ryssland kommer gå mot en superrepressiv Nordkorea-situation som dock kommer vara omöjlig att upprätthålla utan att territoriet faller sönder. Vi tänker oss slutligen ett slags moskovitiskt Nordkorea från Vitryssland till Uralbergen och med kaos i Kaukasus, krig i och om Kazakstan (som Ryssland kommer anfalla av ungefär samma anledningar som man anföll Ukraina), samt ett bortglömt Sibirien som naggas i kanten av omkringliggande spekulanter såsom Kina.
När ryssarna tappar kontrollen över Kaukasus kommer vi dock ångra att vi inte understödde Putins diktatur. De teokratiska islamistiska terroristnästen som kommer uppstå där kommer vara bananas och äventyra säkerheten i hela världen. Flyktingströmmar kommer (som vanligt) blandas upp med radikaliserade eller soon-to-be-radikaliserade unga män som kommer att begå fruktansvärda terrordåd i västvärlden och annorstädes. I bästa fall kommer Ukraina kunna återta sitt territorium och även upprätta en safe-zone in till och med Rostov vid Donau och Belgorov, för att hämma rysk logistik och militär kapacitet i närområdet. Detta kommer ytterligare avskära ryska ambitioner i Kaukasus och bidra till ett nytt kalifat där.
Som väl är kommer den nya-gamla konfliktlinjen mellan islam och den ortodoxa kristendomen minska ryskt inflytande i Mellanöstern samt leda bort uppmärksamheten från Israel och Västerlandet. Spänningarna mellan Islam och Väst kommer således minska då den gemensamma fienden Ryssland/Kina blir mer intressant, delvis som en följd av att Västs kulturella hegemoni klingar av när USA drar öronen åt sig som världspolis och Europas makt krymper under tyngden av en åldrande befolkning.
***
Kinas kollaps, då. Xi är uppenbarligen inne i någon slags spasmisk stalinistisk ultrarensning av de egna leden, vilket innebär att det politiska systemets funktionalitet är bortom all räddning. Med en demografisk kollaps och en dysfunktionell ekonomi kommer skulle man behöva top notch hantering. Nu har vi istället ideologiskt igenkloggade informationsflöden, grupptänk och ren skräck. Kina kommer inte gå att rädda.
Kina består av en hög andel han-kineser men geografiskt sett är territoriet väldigt uppdelat mellan olika etniciteter. För er som kan kinesiska:
***
Ett sönderfallande Kina med kollapsande demografi och ekonomi kommer innebära att Afrika skiter sig ännu mer åt helvete än vanligt eftersom Kina varit en viktig marknad och nedgångar i Kinesisk konsumtion typiskt sett drabbar Afrika hårt. När Afrika äts upp ovanifrån av islamism, Sydafrika kollapsar i stambaserad svart rasistisk nationalism, och ingen lyckas bygga den kärnkraft man så väl behöver, kommer alla förhoppningar om en afrikansk tillväxtsaga slutligen behöva ges upp. Den demografiska transitionsmodellen kommer visa sig otillräcklig och inkorrekt när befolkningsexplosionen fortsätter och tillsammans med elände skapar mäktiga migrationsströmmar kors och tvärs över kontinenten vilket destabiliserar även rimliga länder. Samtidigt kommer Europa surna till på alla migrationsströmmar norrut vilket kommer innebära smäll på fingrarna och försämrade relationer.
***
Israel kommer fortsätta vårda insikten om att skita i alla belackares slappa veklaga och istället helt enkelt ta itu med sina egna problem på sitt eget sätt. Eftersom den demografiska explosionen i Mellanöstern delvis kommer klinga av och befolkningen så småningom åldras ur det destruktiva 15-25-års-spannet kommer konfliktnivåerna sjunka något och bunkerregimerna behöva ta något mindre hänsyn till revolutionära islamistiska rörelser som konkurrerar om makten. Därmed kan saudier och andra normalisera relationerna till Israel, som kommer att hålla den palestinska befolkningen jävligt kort och lönnmörda Hamas-ledare var de än tar sin tillflykt.
Samtidigt kommer merparten av palestinier antingen folkfördrivas eller integreras i Israel, och selektionen för detta kommer vara att de mest progressiva och minst inavlade palestinierna kommer att vilja bli israeler, medan de största nötterna kommer bli kvar och segregeras och utgöra en "integrationsutmaning" i paritet med Sveriges dito. Mellanskiktet av halvdugliga palestinier kommer fly och/eller fördrivas till närliggande arabländer där de förmodligen kommer leva i flyktingläger under överskådlig framtid, eller möjligen slussas vidare som flyktingvåg till Europa och där ytterligare spä på islamiseringen. Palestinierna kommer tröttna på Hamas och det kommer övriga arabländer också göra, även om stödet från Iran säkert kommer kvarstå.
Kort och gott kommer det bli Iran mot resten vilket kommer gynna freden i Mellanöstern. Stora energiprojekt av typen "episkt fett solkraftstorn med smält salt" kommer att driva avsaltningsanläggning som kommer att få MENA att grönska som en jävla golfgreen till år 2100, vilket btw. kommer att käka upp en herrans massa CO2 från atmosfären. Turkiet kommer vara den jobbigaste aktören näst Iran pga. deras regionala stormaktsambitioner och många klämmor på Europas pungkulor.
Det kan vara värt att notera att Förenade Arabemiraten, Bahrain, Marocko och Sudan är med i the Abraham Accords (tack, Trump!) och saudierna vill som sagt också normalisera relationerna med Israel pga. trötta på skiten. Sedan tidigare har Egpypten, Jordanien och Förenade Emiraten slutit fred med Israel och fler kommer de alltså bli, arabländerna som inte lever för att utplåna den judiska staten.
***
Japan kommer bli ett museum av sig självt med en extremt åldrad och etniskt homogen befolkning. Materiellt kommer det vara okej ställt på grund av att alla japanska industrier utlokaliserar sin produktion till typ Vietnam och USA medan bolagsvinsterna går rakt in i den japanska bytesbalansen. Samtidigt kommer de döende åldringarna få klara sig relativt ensamma eftersom det inte finns någon omsorgspersonal att tala om bortsett från lite robotar, temporära filippinska arbetskraftsinvandrare samt något yngre gamla japaner.
***
Norrland kommer bli ett regnigt skithål. Och Sverige kommer hoppa på NATO-tröskeln ett tag till. Islamiseringen och infiltrationen av rättsväsende och myndigheter kommer fortgå. Sossarna kommer bli ett rent intresseparti för socialbidragstagare och islamister och de kommer propagera för "segregationsbrytande åtgärder" som innebär fasas hos den etniskt svenska (och den högpresterande utländska) befolkningen. Som väl är kommer S genomskådas och marginaliseras tillsammans med fringe-partiet MP. De ideologiska striderna kommer stå mellan liberalkonservativa, socialliberala och identitets-islamist-antisemiter (V+MP+S+C+Nyans) men M kommer skickligt spela vågmästare och härska rimligt under den opinionsförvuxna gökungen SDs tyngd och vinge. Alla kommer bli besvikna på att det blir för lite nazism och som anpassning kommer hela förvaltningskulturen dra öronen åt sig och vi kommer hamna i ett försäkrings- och kontrollsamhälle av Allahs nåde.
Omkring 2030 kommer proppen gå ur islamiseringsfrågan och plötsligt kommer alla våga prata om att riva moskéer. Det är dock lite svårt att säga hur koordineringen av den åsiktskorridorförflyttningen kommer ske eftersom islamist-sossarna förstås inte kommer svänga på ett sätt som fjärmar dem från sina kärnväljare i lorten-orten. Vi får anta att M kommer bli det nya S och debattens gatekeeper.
***
Kärnkraftsutbyggnad, CCS, geotermisk fracking-teknologi och smält salt-solkraftstorn kommer lösa klimatfrågan. Sen (ca 2100) kommer fusion och då blir det andra bullar helt och hållet.
Samtidigt kommer GAI och allt blir oändligt oförutsägbart. Lagom till att allt löst sig inom det gamla paradigmet.
***
Vad tror Du?
Idag på biblioteket: Fem invandrarkillar (eller på PK, unga män med utländskt påbrå; eller på woke, yngre rasifierade penisbärare) satt och grisade sig med fötterna på borden etcetera. Då Antropofagis mänskliga avatar nyligen insett att ilska är en vacker blomma med en giftig rot undlät (ja, det är ett ord nuförtiden) hen att tillrättavisa yngligarna, och vad mer att tillrättavisa bibliotikarierna för deras undlåtenhet (ja, det är ett ord nuförtiden det också). (Det här måste vara fel.)
Senare på Coop: Samma fem rasifierade invandrarkillar med penis och utländskt påbrå undlät att betala för sina myckna livsmedel och strosade käckt ut, en i taget, med fickorna fulla av Fanta Tropic och godis. Antropofagis mänskliga avatar kan då inte längre udlåta att lukta på den vackra blomman med den giftiga roten utan påtalar detta för kassörskan, och vad mer påtalar det orimliga i att kassörskan och övriga personal undlåter att ingripa. Sätter ingen gränser i Sverige nuförtiden?
Senare på väg hem: Oj, jag glömde visst i all villervalla betala, packade ner all min Fanta Tropic och mitt godis i väskan och gick.
***
Med tanke på följande: Människan är ett kulturellt djur vars kulturellt inlärda skript beställer mål- och filterfunktioner, och det bästa sättet att förklara brottslighet är normlösa tillstånd och/eller antisociala subkulturella normer. Kulturens innehåll flyttar normalfördelningspuckeln fram och tillbaka på x-axeln men variationen inom normalfördelningens spännvidd förklaras av genetisk variation.
Altruistisk bestraffning är när en person (exempelvis Antropofagis mänskliga avatar) agerar utan egen vinning för att upprätthålla samhällsnormer (exempelvis ber kidsen sluta tjuta i tyst kupé). Altruistisk bestraffning har dock gränser; när den upplevda risken är stor kommer färre våga korrigera felande medborgare. Den med god grund i verkligheten av massmedia spridda uppfattningen att invandrarkillar oftare är våldsverkare minskar förmodligen selektivt benägenheten att korrigera just invandrarkillars beteenden.
Att samhället kapitalt misslyckas med all gränssättning selektivt visavi unga invandrarkillar riskerar att försätta just invandrarkillar i ett tillstånd av anomi (dvs. normlöshet) som jämnåriga icke-rasifierade penisbärare aldrig möter.
Även bortsett från att invandrarkillarna oftare har dåliga, inavlade klanföräldrar med låg utbildningsbakgrund tillkommer alltså ett ytterligare fall av vad vi lite tunga-i-kind skulle kunna kalla "strukturell rasism"; att samhället inte tillerkänner just invandrar-penisbärare den kollektiva fostran som vi andra åtnjuter under surgubbarnas vakande blick. (Ursäkta könandet. Även gummor kan väl sura.)
***
Och nu till en helt annan sak. Sveriges evigt pågående PISA-kris handlar som vanligt inte om invandring, enligt vissa kommentatorer. Samtidigt har de elever som misslyckas sämre socioekonomi. I andra änden av samhällsdebatten har trötta gamla kriminologerna i alla tider använt invandrares sämre socioekonomi för att bortförklara deras högre kriminalitet. Hur kan då de dåliga eleverna med dålig socioekonomi inte också till viss betydande andel vara invandrare? En kvalificerad gissning är att vi har att göra med de vanliga politiskt korrekta rökridåerna och att PISA-resultatens dålighet till icke obetydlig del förklaras av hög andel elever med utrikes bakgrund.
[Uppdatering: Det verkar som att invandring är en avgörande komponent i PISA-tappet. Var kommentatorerna fick "det kan inte förklaras med invandring" ifrån är för mig oklart. För att förtydliga citerar DN en Maria Axelsson på Skolverket som säger: "Invandringen kan inte förklara nedgången mellan 2018 och 2022. Elever med svensk bakgrund har tappat lika mycket som genomsnittet." Detta verkar helt fel och jag förstår verkligen inte hur hen får ihop det.
DN skriver vidare: "Man ser också att elever med gynnsam socioekonomisk bakgrund lyckas bättre," och citerar Skolverkets GD Peter Fredriksson: "Det har alltid haft betydelse. Det är bekymmersamt att det får ökad betydelse, och det är inte ett bra betyg för det svenska skolsystemet."
PK-ljuger Skolverket eller är de bara dumma i huvudet?]
***
Låt mig nu även ta tillfället i akt att säga några ord om "islamofobi." Är det inte hög tid att vi behandlar muslimerna lite rättvist och slutar klumpa ihop religion med ras? Att kritik mot kristendom skulle betraktas som rasism synes mig osannolikt. Varför då kritik av islam skulle betraktas mot rasism - mot indoneser, araber, kurder, turkar, nigerianer, somalier, malaysier, uigurer, tjetjener? - är sannerligen märkligt.
Skulle någon nu dra fram kortet "kulturrasism," att åtskillnad och gradering av kulturella uttryck är rasism, jamen då är väl rasism bra så länge vi vill kunna fördöma fittsallad.
Vår gemensamma baseline borde rimligen vara att all religion i sak är absurd. Den förlåtande tolkningen är att religion kan vara en "funktionell meme," ett intersubjektivt fenomen, en lögn som förändrar verkligheten. Om vi vill använda denna utväg ur den generella religionskritiken blir vi svaret skyldiga: Funktionell hur? Vilken är funktionen? Lögn som förändrar verkligheten hur? Vilka beteenden föreskriver respektive religion och vad är utfallet på samhällsnivå? Och då, kära både vänner och fiender, har islam en rätt bra uppförsbacke innan vi kan påstå att det är en bra idé ens bortsett från att den är i sak uppenbart absurd och felaktig.
***
Vidare till Substack. Varför ska man hålla på med det?
Svaret är att man förmodligen inte ska hålla på med det. Substack uppmuntrar inte explore utan bjuder in till tesdrivna och tråkigt tillrättalagda textmassor. Vi borde försöka sluta med Substack.
Det enda explorativa som fötts ur Substack-experimentet är "domesticering av memes" (del 1 och del 2) vilket måste sägas vara ett avsevärt bidrag till den teoretiska memetiken. Plötsligt förstår vi att upplysningstraditionen får sin kraft från att simulera en artificiell kulturell evolution av idéer där sannings-optimerande artificiella selektionstryck ger ett närmande till sanningen, varpå fitness beats truth (FBT) faller samman i att fitness-parametrarna är desamma som truth-parametrarna.
Jag tror vi behöver skriva långa mail till många forskare.
På återseende.
När det nu framkommit att ryska påverkansoperationer syftat till att tussa ihop Erdogan med Sverige kan det vara värt att erinra sig den oändligt avlägsna sommaren 2023. Låt säga att du sitter och diskuterar hädelselagar med boomers. Genast regnade plattityderna i stil med "där man bränner böcker bränner man snart också människor" och alla över 65+ tyckte helt klart att det var läge att återinföra hädelselagar för att värna de skyddsvärda muslimerna.
Antropofagis mänskliga avatar hade måhända inte koll på att just Ryssland låg bakom vissa händelser (även om det förstås inte förvånar), men redan i somras var det tal om att Iran provocerade fram Koran-kravaller och liknande som hämnd för en fängslad iransk folkmördare (som honey-trappats till Sverige, stupid fuck). Denna invändning - "vi måste inte skriva om svensk grundlag på grund av förmodade iranska påverkansoperationer" - landade aldrig nånstans. Det återstår att se om den närliggande sanningen om ryska påverkansoperationer gör det.
Sommarens islamkris påvisade ändå några intressanta saker. Utan inbördes ordning:
1) En stor andel troende muslimer i befolkningen skapar en sårbarhet som kan utnyttjas av främmande makt.
2) Muslimerna är ändå helt jävla sjuka i huvudet, eftersom de ballar ur vid minsta lilla koranbränning. Oavsett om koranerna brändes av främmande makts lömska agenter är muslimernas kollektiva reaktion ändå helt förkastlig.
3) Svenskar kan inte vara så extremt översensitiva att de skriker på grundlagsändringar vid minsta lilla motgång. Vad är principer värda om man genast kastar dem överbord när det stormar?
[Uppdatering: Obs, inte alla muslimer etc.]
"Nevertheless, it was somewhat surprising that highly educated women, who might find it easier than women with lower education to find a partner willing to commit, were not cohabiting with a partner to a higher extent than what was observed. One explanation might be that a high SES woman might not necessarily be the first choice for a man in a female-biased area, as he might struggle to meet her higher demands on investment. How satisfied individuals are in their relationship is not only affected by how well their mate fulfils their mate preference but also by the discrepancy in mate value between themselves and their partner. Thus, rather than lowering their demands, high SES women might favour a strategy where they delay family formation until a higher-quality mate is around and in the meantime focus on their career. This resonates with some experimental evidence that when women are exposed to cues of a femalebiased sex ratio, they are more likely to prefer career investments over family formation and evidence that birth rates of the over 30s are higher in affluent female-biased wards whereas birth rates at younger ages are higher in deprived female-biased wards in England and Wales."
Primitivt scenario 1. Överflödsmiljö med avseende på kvinnor, och enligt DALL-E 3 även tydligen med avseende på bär och grönska. Duv-dås! |
Primitivt scenario 2. Kvinnobrist vilket enligt DALL-E 3 tydligen också leder till färlöshet, högar med lik (?) och jättestora, arga gorillor. Många män som slåss i alla fall. Hök-helvete! |
"Tävlingen om vem som har det värst och anklagelser om den andra sidans inhumanitet välter internet just nu. Enligt vissa är Hamas våld värst eftersom terrorgruppen har som explicit syfte att mörda och kidnappa civila. Enligt andra är Israels våld värst eftersom landet är militärt överlägset och det civila dödsantalet långt högre. Ena sidan rättfärdigar mördande och kidnappande av civila med ockupation, den andra avstängning av vatten och el och bombandet av civila med den befängda idén att ingen i Gaza är oskyldig."
"Enligt vissa är Hamas våld värst eftersom terrorgruppen har som explicit syfte att mörda och kidnappa civila. Enligt andra är Israels våld värst eftersom landet är militärt överlägset och det civila dödsantalet långt högre."
Ja alltså, "explicit syfte att mörda och kidnappa civila" är värre än att vara militärt överlägsna. USA är militärt överlägsna Hamas, men Hamas är fortfarande värre än USA. Att Ukraina lyckats stå emot Rysslands anfallskrig gör inte att skulden mystiskt flyttas från Ryssland till Ukraina. Militär förmåga ≠ ondska! Det är givetvis hur man använder förmågan som är intressant.
Om nu fler civila palestinier än israeler dör? För det första vet jag inte om det är korrekt. Det är självklart svårt att lita på uppgifter som kommer från Gaza, och eftersom Hamas systematiskt ljuger är det inte alls omöjligt att de rapporterar felaktiga dödssiffror eller påstår att egentliga kombatanter varit civila. (Ibland svårt att veta när fienden icke är en reguljär statlig militärorganisation som respekterar krigets lagar.) Låt oss för argumentets skull ändå anta att fler civila palestinier än israeler dör.
Då är det ändå inte Israels fel att Hamas använder civila som mänskliga sköldar; förlägger militära anläggningar under civila byggnader; och aktivt hindrar civila att fly undan krigszonen. Därutöver synes palestinierna själva ha stått för merparten civila dödsfall, på en principiell nivå då man A) avrättade judiska spädbarn, kidnappade, våldtog och mördade urskiljningslöst och således gjorde Israels militära svar ofrånkomligt; samt på en faktisk, konkret nivå då man B) själv skjutit ihjäl svinmånga civila när man felskjutit ett sjukhus med en raket. Förmodligen byggd av vattenledningar som bekostats av biståndspengar.
"Ena sidan rättfärdigar mördande och kidnappande av civila med ockupation..."
(Gaza har for the record inte varit ockuperat sedan 2005 då Israel också utrymde sina bosättare.)
"...den andra avstängning av vatten och el och bombandet av civila med den befängda idén att ingen i Gaza är oskyldig."
Om Hamas hade skött sitt territorium på något rimligt sett hade de inte varit beroende av Israel för vatten och el. Om arabkompisarna i Egypten (som man inte hela tiden raketbeskjuter) hade tillfört vatten och el, samma sak. Om Hamas inte hade byggt raketer av vattenledningar hade man kanske haft vatten. Och om inte Gazaborna hade röstat fram Hamas och palestinier världen över inte hade firat massmordet på civila män, kvinnor och barn, hade kanske det inte sett så jävla mycket ut som att alla Gazabor fan är med på Hamas-tåget!
Bombande av civila är för övrigt något som Israel undviker. De precisionsbombar och skickar ut varnings-SMS till boende. Att Hamas raketbeskjuter egna sjukhus och använder civila som mänskliga sköldar leder givetvis till att civila personer också dödas. Vilket är tragiskt (om de inte hurrat när spädbarn halshuggits, för då är det fan rättvisa.)
***
Vi går vidare:
"Reaktionerna på den fruktansvärda attacken på sjukhuset i Gaza är ännu ett exempel på bristen på empati. Innan händelserna ens klarnat plingar mobilen av hjärtskärande meddelanden från mina palestinska vänner som vädjar om att sprida nyheten om Israels grymheter, samtidigt som israeliska vänner tiger eller tvår sina händer, förvissade om Israels oskuld. Förminska, relativisera och avhumanisera de andra, upphöja det egna. Mönstret går igen."
Men alltså, "tvår sina händer"!? Om Israel inte beskjutit sjukhuset är det väl helt jävla avgörande!?
Exempeldialog:
- Mannen, så bull av dig att du dödade Lasse och våldtog hans dotter, svin e' du!
- Det var inte jag. Det var Kenneth.
- Mannen så fattigt av dig att två dina händer! Du upphöjer det egna! Som att "inte döda Lasse och våldta hans dotter" skulle vara så extremt moraliskt högstående! Svin e' du.
Slut på exempeldialog.
Vidare:
"Palestinier lär sig inte att hata, de är ett folk som liksom alla andra vill leva i fred, men som radikaliserats av desperation, brist på möjligheter och av den fundamentalism som isolering och ockupation göder."
Tja, vissa palestinier synes lära sig att hata. Eller, rätt många. Rätt många som lärde sig att hata så pass mycket att de planerade masslakt på civila spädbarn (finns det icke-civila spädbarn?) i flera års tid.
Leva i fred? Bra idé. Leva i fred genom att konstant raketbeskjuta sina grannar och begå terrordåd? Mindre bra idé.
Och sluta säga "ockupation" hela tiden! Hur fucking svårt är det att kolla Wikipedia?
***
Den enda lösningen är att krossa Hamas till sista man, kosta vad det kosta vill. Ockupera Gaza och inlemma i israeliskt territorium fullt ut. Alla som vill kan fly till valfritt dåligt muslimskt arabland, men gissningsvis föredrar många att bo kvar i Mellanösterns enda demokrati och verka i den israeliska ekonomin. Det blir ett stort och svårt integrationsprojekt att ta in alla Gazas palestinier men med total-ockupation kan israeliska välfärdsstrukturer börja tugga på palestinierna tills de om några generationer fått riktiga jobb och lagt ner stridsyxan. Priset Israel kommer att få betala är lite mer inhemsk terrorism, ökad arbetslöshet, och dyra investeringar i utbildning och folkhälsa för Gazapalestinierna. Samt mer spendings på fängelseplatser förmodligen. Knäcker de nöten kan de gärna ringa Sverige och berätta hur man gör.
Norrland är nog inte så bra ändå.
Muslimerna är inte de nya judarna; de är de nya nazisterna. (Obs, verkligheten har sedermera understrukit denna poäng genom att Hamas har halshuggit mängder av judiska barn och att palestinier och muslimer världen över har firat detta med stor entusiasm.)
Sveriges förfall beror, om man backar och kisar lite, på regression to the mean. (Dåligt exempel med längd - hade varit bättre med typ idrottsresultat. Ursprungsidén som föll bort var att fördjupa sig i Hardy-Weinberg-principen.)
Ej helt ny men meningsfullt omarbetad: Islamiseringen är egentligen rätt billig.
***
Två ytterligare aspekter av Substack bör nämnas. Det är ypperligt att man kan lägga in egna ljudfiler, eftersom man då slipper gå omvägen via exempelvis SoundCloud.
Det är däremot dåligt att man inte kan gå över i HTML-vy och lägga in egen inbäddningskod. Än i denna dag har jag inte fattat hur man embeddar en levande OurWorldInData-graf utan att först göra om den till en bild. För djävligt.
***
Framtiden? Det återstår att se om idétorkan håller i sig eller om det lossnar när verkligheten tränger sig på. Det kan bli så att Substack blir plattformen för mer argumenterande inlägg (så verkar det bli naturligt när man skriver direkt i Substack, kanske av tidigare nämnda anledningar) medan Antropofagis gamla hemmablogg (där du nu läser detta) får vara idé-testbädden med utforskande och slingrande inlägg utan poäng (så som det har brukat vara).
Syftet med att börja blogga, back in februari 2014, var att kollegorna var så jävla tråkiga och Antropofagi behövde skriva av sig för att inte konstant ranta om sina tankar i sociala sammanhang, på lunch och fika, samt att arbetstidsnormen på den tiden var att man befann sig på kontoret mellan åtminstone 9 och 15. Idag, när ingen besöker kontoret annat än för att gymma, finns det klart färre dötimmar att döda, och ska de dödas kan man bara ta en skogspromenad, städa eller läsa en bok. (Obs, Antropofagi spelade igenom hela The Witness på arbetstid på kontoret på sitt förra jobb, så det är förstås möjligt att icke-blogga även i en sådan setting.)
Nuförtiden är syftet med att blogga att man inte orkar hålla på så mycket med telefonen utan hellre skriver på tangentbord. Sen kan man länka sina inlägg till sina killkompisar utan att få mobil-gamnacke och ont i tummen.
Bloggning har även visat sig vara kul som en slags "intellektuell" "dagbok." Det är lätt att gå tillbaka i tiden och granska sig själv och följa sin idéutveckling eller i förekommande fall åsiktsförändring. Substack känns inte alls lika överblickbart och kan därför antas sämre funka som ENTP-egots tidsdokumentation.
Det blir nog till att köra på med Substack fram till jul ungefär och sen utvärdera om det känns kul. Uppenbarligen läses Substack-inläggen av klart fler eftersom de automatiskt mailas ut (kanske tio jämfört med kanske en), men om tvångstankeproduktionstakten innebär mycket recycling av Antropofagi-skåpmat känns det ändå rätt meningslöst.
Nu ska jag berätta hur jag ser på ekonomin. Inte den dagsaktuella, utan generellt hur jag modellerar makroekonomi i min lilla tröga och dåligt skolade hjärna.
Pengar är ett intersubjektivt fenomen, "en lögn som förändrar verkligheten." Pengar funkar så länge folk tror att pengar funkar. Som socioteknologi är pengar extremt bra för att möjliggöra handel, ur den rent praktiska synvinkeln att man kan jämföra alla varor och tjänster samt slipper släpa med sig boskap och malm och grejer till marknaden.
Bakom pengarna finns emellertid de egentliga värdena. Värde definierar vi också i intersubjektiva termer, eftersom värde oftast inte är rent relativt (saker kan ha faktiskt funktionalitet, men kan också vara delvis socialt-random såsom varumärken) men inte heller är frikopplat från människors preferenser. Det är bara det att människors preferenser har ett visst samband med funktionalitet, och funktionalitet definieras i ärlighetens namn också utifrån preferenser. Men, tack vare att vi är rätt likartade som varelser tenderar vi att uppskatta samma funktionalitet, i grund och botten för att vi vill är selekterade för att överleva och reproducera oss.
Människor har inte bara preferenser - vi har också förmågor. Genom våra förmågor kan vi göra saker och skapa saker som i sin tur tilltalar andra människors preferenser. Den intressanta ekvationen gäller hur mycket det vi kan skapa medelst våra individuella förmågor värderas i förhållande till vad andra människor uppskattar.
Det finns en intressant parallell till ikigai-konceptet här. Ikigai innebär (i min ringa tolkning) att man som människa bör sträva efter en sysselsättning som tillåter en att göra det man tycker är kul, som man är bra på, och som andra värderar. På så sätt skapar man en upplevelse av mening. I någon mening kan man tänka på kapitalismen och makroekonomin som en i bästa fall uppskalad ikigai-modell, där vi försöker göra saker som andra värderar, vilket ger både social mening och ekonomiska intäkter.
Beroende på hur mycket andra människor värderar (outputten av) de förmågor man råkar ha, och beroende på vilka resurser andra människor kontrollerar, kommer man kunna få olika mycket i utbyte (via pengar) för sin egen output. Har man en unik förmåga - är ganska ensam om att kunna producera en viss output - kommer ens output allt annat lika värderas högre, eftersom tillgången då är lägre. Har man en ganska vanlig uppsättning skills är det troligt att man kommer ha en sämre växelkurs för sin output. Vi kan alltså tänka oss en ganska enkelt tillgång-och-efterfrågan-modell.
Tyvärr (pga. orättvist) leder detta till en automatisk ojämlikhet, eftersom vissa har mer efterfrågad output relativt tillgång, medan andra är totalt oförmögna att generera någonting som alls är av värde (enligt definitionen "värderas av andra, oftast utifrån upplevd funktionalitet").
***
Så, ekonomin består av massor av aktörer (individer) som agerar utifrån sina preferenser och förmågor. Nu passar det med en liten tillbakablick till corpus. En gång skrev Antropofagi:
"En annan slapp läse-anteckning i min telefon lyder: 'Dopaminsystemet assignar value - detta aggregerar upp i ekonomin.' Och ja jävlar vad läsning om dopaminsystemet pumpar intuition för mig vad gäller ekonomi och spelteori.
Det blir plötsligt väldigt lätt att tänka sig hur vi är massa hjärnor som går omkring och lär oss olika preferenser utifrån vårt dopaminsystem. Sen agerar vi, beroende på kapacitet till exteroceptiv och interoceptiv filtrering och exekutiv funktion, på förutsägbara sätt utifrån dessa lärda preferenser.
Sen går vi omkring där tillsammans, med våra assignade values och preferenser, och interagerar. Vi börjar byta saker med varandra, eller agera i relation till varandra på ett sätt som söker efter de belöningar vi förväntar oss givet vissa payoffs, givet vissa stimuli.
Nationalekonomin har historiskt anklagats för att felaktigt förutsätta en rationell människa. Homo economicus skojas det ju om dagligen på kultursidorna. Men, det är liksom inte en fråga om att vi inte är rationella. Det är en fråga om att vi bildar oss preferenser på ett visst sätt, så att vi endar upp med individuella nyttofunktioner beroende på olika inlärda habit-loops - samt att vi har en viss individuell kapacitet att prioritera mellan olika impulser, och en viss individuell kapacitet att agera på långsiktiga målsättningar. Utifrån dessa förutsättningar agerar vi i någon mening 'rationellt.' Det vill säga, mycket av innehållet i begreppet 'rationellt' har nog trollats bort på vägen, men givet att vi vet allting om individernas förutsättningar så kan vi teoretiskt sett förutsäga hur de kommer att agera givet vissa stimuli, givet varandra, och givet en viss miljö. Nationalekonomin har således rätt i att ställa upp teoretiska modeller, men nästa lager i the layer cake of science är neurologisk, och vi måste komplettera nationalekonomin med de korrekta individuella nyttofunktionerna."
***
Nå. Nu är det också så, att ett samhälle totalt sätt blir rikare ju mer värdefull output (såsom definierat av aggregerade preferenser) som vi tillsammans förmår generera. Därför är det viktigt att alla hittar sin ikigai, och alltså bidrar på ett sätt som värderas av andra. Rent psykologiskt viktigt pga. ger troligen mening till individen; samt privatekonomiskt viktigt pga. betalar sig för individen. För samhället viktigt pga. att individen per definition tillhandahåller något som värderas av andra individer.
Ekonomin handlar i stor utsträckning om att lösa interaktioner och byteshandel-via-pengar på ett sådant sätt att människor hålls sysselsatta (i lagom grad och under rimliga förutsättningar). Att skicka pengar hit och dit är bara en proxy för att byta genererat värde, i olika mer eller mindre komplicerade nätverk. Att öka eller minska pengamängden påverkar inte egentligen det bakomliggande värdet, utan ändrar bara korrespondensen mellan en peng och det värde den konnoterar.
Att misslyckas med att hålla människor i sysselsättning handlar alltså om att vi misslyckas med att allokera incitament på ett sätt som speglar preferens-förmåge-matrisen. Det kan till exempel handla om att vi bestämmer att vissa betalningsnivåer är oacceptabla, dvs. att vi förbjuder vissa transaktioner. Om vi säger att en individ inte får ha lägre än X i lön, förbjuder vi alla som har produktivitet lägre än X att arbeta. Det kan också handla om att vi ersätter människor i utbyte mot ingenting, vilket fuckar upp deras ikigai och tar bort deras incitament att generera på sin givna produktivitetsnivå. Eller att vi beskattar ökning av inkomst på ett sådant sätt att ökad produktivitet (genom ökad investering i utbildning eller ökad arbetstid eller ökad effektivitet) inte får en utväxling som speglar preferens-tradeoffen mellan ökad belöning och minskad chillness (marginaleffekter).
Ett intressant fall som måste nämnas är Evsay Domars teori om träldom. Tidigare inlägg:
"Teorin utarbetades av nationalekonomen Evsay Domar som, född i då ryska Łódź, speciellt intresserade sig för det ryska fallet. I The Causes of Slavery or Serfdom: A hypothesis (1970) frågar sig Domar varför livegenskap återinfördes i det muskovitiska storfurstendömet. Domar skriver:
'Suppose now that the government decides to create, or at least to facilitate the creation of, a non-working class of agricultural owners. As a first step, it gives the members of this class the sole right of ownership of land. The peasants will now have to work for the landowners, but as long as the workers are free to move, competition among the employers will drive the wage up to the marginal product of labor, and since the latter is still fairly close to the value of the average product (because of the abundance of land) little surplus will remain. The Russian situation prior to the peasants' enserfment corresponds to this case.
The next and final step to be taken by the government still pursuing its objective is the abolition of the peasants' right to move. With labor tied to land or to the owner, competition among employers ceases. Now the employer can derive a rent, not from his land, but from his peasants by appropriating all or most of their income above some subsistence level.
As population continues to increase and the society eventually becomes Malthusian, the marginal product of labor descends to the subsistence level. Now the free man costs little more to employ than the slave while, hopefully, being less bothersome and more productive. The ownership of human beings becomes pointless because of the great multiplication of slaves, and they become free provided they stay poor.'
Domar pekar på fallet Storbrittanien efter Digerdöden som en anomali. När befolkningstätheten drastiskt sjönk, borde livegenskap ha återinförts. Antropofagi har dock tidigare diskuterat det lönetak som adeln såg till att införa för att motverka marknadskrafterna. Uppror som följde på denna lönesänkarpolitik slogs ned med stor brutalitet."
The take away här är väl att tillgång/efterfrågan "tvingar" eliterna att förslava arbetare, om det är brist på arbetare och lönerna går upp, eller om arbetarna har möjligheter att göra någonting helt annat, t.ex. arbeta som egenföretagare i egna jordbruk. Man fuckar alltså med marknadsekonomin genom att tvinga människor att arbeta till vissa (låga) löner, och förbjuder dem att lämna för att söka andra utkomster. Det kan anses hämma produktiviteten eftersom människor inte får arbeta till de löner som marknaden stipulerar - men å andra sidan tvingas de (på icke marknadsmässiga termer) generera värde till feodalherrar, så produktiviteten kanske finns kvar men omfördelas på ett orättfärdigt sätt.
Domar är dock också inne på att ofrihet blir dyrt och att man helst har fria arbetare, om de är så många och sett till möjligheter begränsade att priset på deras arbete ändå blir lågt. Därför behövde industrialisterna (oftast) inga slavarbetare, eftersom produktivitetsökningen i jordbruket fyllde städerna med arbetslösa.
Hur som helst. I en svensk modern kontext handlar det alltså om att så många människor som möjligt ska jobba så mycket som möjligt utan att må (alltför) dåligt av det (lite jobbigt kan det såklart vara att gå upp på morgonen, tillstår Antropofagi). Att vi håller på med pengar är bara ett sätt att effektivt allokera värde som individer genererar, relativt alla individers preferenser. I en idealsituation har vi att göra med ett perfekt thymos-samhälle, men oftast finns det komplicerande preferenser som gör att vi inte är perfekt släktskapsneutrala, vilket innebär att preferenserna inte skalar proportionerligt.
Det finns även preferenser som i sig motverkar perfekta flöden i systemet, såsom somewheres-preferenser, riskaversion, och allmän bekvämlighet eller motsträvighet. Slutligen finns det också individer som tillskansar sig själva bytesmedlet - pengarna - utan att byta in output. De stjäl eller fuskar helt enkelt. Att köpa något för stulna pengar skapar perversion, eftersom individen som blir bestulen får minskad utväxling för det den genererar; individen som stjäl får ökad utväxling för dito; och signalerna till styrsystemet (betalningarna) blir godtyckliga. (Givetvis finns det även folk som säljer skit till idioter, vilket också kan betraktas som en slags stöld.)
(Godtyckligt=en mindre korrekt spegling av preferenser-i-populationen-viktade-för-förmågor-i-populationen. Därför dåligt när människor med låg IQ förfogar över för mycket kapital. De fattar katastrofala inköpsbeslut och så plötsligt finns en tandborstmuggshållare i plast. Men elitism å sido, poängen med både ikigai och kapitalism är att vi inte ska moralisera över människors preferenser. Men jag gjorde det ändå. Ha!)
En intressant aspekt är att människor oftast får högre lön än de så att säga förtjänar givet sin produktivitet. Detta beror på att arbetsgivare idag inte har någon möjlighet att straffa anställda om de maskar på jobbet eller på annat sätt bryter kontraktet som är anställningen - förutom att ge dem kicken, vilket inte egentligen innebär ett retroaktivt återkrävande av bortmaskade resurser (stulen lön). (Obs, pga. LAS är även "kicken" en osannolik åtgärd just i Sverige.) Om arbetsgivare betalde exakt vad anställda var värda skulle anställda kunna ta ett annat jobb när arbetsgivaren upptäcker att de maskar och kickar dem - de förlorar då ingenting. Om arbetsgivaren däremot ger en högre ersättning än ekvilibriumlönen så kommer avskedande vara ett "straff."
Därför gillar också arbetsgivare att anställda inte endast utifrån kompetensnivå utan även utifrån detekterade normer, eftersom det är normer som garanterar att anställda beter sig på ett visst sätt (jobbar hårt, inte maskar). Proxy för normer? Tja, kulturell samhörighet antagligen, vilket också i vissa fall kan ha samband med biologiska markörer via mellan-kategorin "etnicitet" (som ju uttrycker en slags blandning av kulturell och genetisk samhörighet). Om inte kulturell samhörighet, så fördomar om kulturellt typiska normer via samma kulturella och etniska markörer. Fördomar!
Så, (bland annat) därför är arbetsmarknaden inte en perfekt tillgång-efterfrågan-funktion, utan innehåller arbetslöshet. Och (bland annat) därför finns det diskriminering (men också viss stereotype accuracy som gör att innehållet i "diskriminering" blir något mindre stötande.)
***
Allt det här innebär att Du använder dina förmågor till att generera output på arbetsmarknaden; beroende på hur denna output korresponderar med andra människors preferenser får Du en viss ersättning i pengar; och Du använder dina pengar till att, i enlighet med dina preferenser, byta till dig varor och tjänster i ekonomin. Känns det inte helt sjukt att du jobbar lite, och sen går till en affär och hämtar lite saker? Eller att du klickar på lite knappar på internet och så kommer det hem en gubbe med möbler till dig? Ju mindre krävande själva betalningsritualen blir, desto mer absurt känns det.