Antropofagi

onsdag 13 oktober 2021

Du skall icke känna avsky mot din nästas elbilsframförande

Instinktivt känner du såklart avsky inför alla självgoda Tesla-gubbar som fyller parkeringarna på Österlen hela sommaren, eller än värre de skäggoljade produktionsproducenter med läckra skinndetaljer som ledigt lutar skateboarden mot laddstolpen utanför sin nätta villa. Värst av alla är såklart V-ringe- och hårknuts-otorhinolaryngologerna, som alla heter Ville och och som gillar urban town-houses med elbilar på uppfarten.

Du ska dock inte låta ditt blinda och glödande klasshat ställa sig i vägen för det faktum att elbilar är en massiv folkhälsovinst.

Okej, vi eldar upp estnisk skog och polska kolgruvor för att alstra elektricitet till att ladda skiten. Vi låter barnsoldater i Kongo tvinga barnarbetare i Kongo att bryta barnsligt mycket kobolt. Det finns många problem som vi inte har löst än, och elbilar är givet dagens elproduktion inte nån lösning på nån växthuseffekt.

Men låtom oss beakta: Avgaser från förbränningsmotorer och trafikbuller. Två av de jävligaste folkhälsobovarna sen vi slutade röka.

Den här rapporten från fornstora dar (2009) använde "dosrespons förhållanden för luftföroreningar (6 % ökning av årlig mortalitet för varje 10 ug/m3 ökning av PM2,5) och trafikbuller (19 % ökning av prevalensen högt blodtryck och 4,5 % ökning av ischaemisk hjärtsjukdom för varje 5 dB ökning av daglig bullernivå, Leq24) [...] för att beräkna antalet sjukdomsfall." Man anger att konfidensintervallerna är stora ("antagligen ± 50 % av resultaten"), men effekterna är ändå så omfattande att de måste anses viktiga: "Vägtransporternas luftföroreningar orsakar möjligen 2 200 dödsfall (huvudsakligen bland äldre) och 35 000 DALY. Trafikbuller kan orsaka 300 dödsfall och 4 000 DALY." (DALY=Disability Adjusted LifeYears, eller funktionsjusterade levnadsår.)

Skulle vi få bort mellan 1250 och 3750 dödfall och mellan 19500 och 58500 DALY:s per år i en befolkning så stor som Sveriges år 2009, så skulle det vara en stor folkhälsoseger. År 2009 avled 90177 personer i Sverige, vilket ger att mellan 1 och 4% av dödsfallen förklaras av trafikorsakade luftföroreningar och buller.

Allt buller kommer inte från förbränningsmotorn - även däckens friktion mot asfalten och allmänt kaross-skrammel bidrar. Alla föroreningar kommer inte heller från förbränningsmotorn, eftersom däcken sliter upp partiklar från asfalten. Men låt oss extremt konservativt säga att två tredjedelar av buller och föroreningar kan elimineras om vi ställer om till eldrift i vägtrafiken. Då skulle ändå mellan 1 och 3% av dödsfallen försvinna om vi ställde om till elbilar. Och för luftföroreningar är det just avgaserna som står för merparten av dödsfallen: 2800 av 3000 förtida dödsfall per år, enligt Trafikverket.

Då har vi ändå inte gått in på de stora dödsorsakerna. Tumörer utgjorde de näst vanligaste dödsorsakerna år 2009: 23% av dödsfallen för kvinnor och 27% för män. Just dödligheten i lungcancer har ökat sedan 1980-talet, och faktiskt gått om bröstcancer som vanligaste dödsorsak för kvinnor. Det verkar visserligen vara slitagepartiklarna som främst ger upphov till luftvägsbesvär (framförallt hos astmatiker), medan förbränningsgenererade partiklar kopplar till kardiovaskulära sjukdomar. Men, det är kolvätena som är cancerframkallande, då de tillsammans med kväveoxider bidrar till bildandet av marknära ozon. Trafikverket skriver att "marknära ozon verkar irriterande på andningsvägarna och ger i högre koncentrationer upphov till vävnadsskador. Ozon kan ge nedsatt lungfunktion, symptom och besvär från luftvägarna, ökad känslighet för irriterande ämnen och inflammatoriska effekter." Och det är avdunstning från bränsle som ger upphov till kolväten. 

Jag slår vad om femtio spänn att vi kan trycka ner lungcancerdöden rejält om vi får bort avgaser och marknära ozon. De där 1000-2000 dödsfallen är säkerligen i underkant. Det är alltid svårt att skatta folkhälsoeffekter, och vetenskapen errar oftast mot att säga att effekter är obevisade, hellre än att säga att icke-effekter är obevisade.

***

Den här slappa lilla genomgången visar att hårknuts-otorhinolaryngologen Ville visserligen är förhatlig, men inte för att han kör elbil. I själva verket är elbilsframförandet ett av hans mest förlåtande drag. När kräk i oproportionerligt stor utsträckning nu väljer elbil får vi inte låta oss luras och börja hata bilarna - det är kräken i sig vi ska hata, och på helt egna meriter. 

Även om vi bara bränner polskt kol och estnisk skog för att ladda våra Teslor, så slipper vi i alla fall tusentals dödsfall per år, och framförallt det störa jävla eviga bullret från Ältavägen och Nynäsvägen, som vi ju hatar och som stör skogens djur. Tysta elbilar som sprutar fucking kastanjeblomdoftande kärlekssås ur sina avgasrör är alla dagar att föredra framför dagens fordonsflotta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar