Antropofagi

torsdag 17 augusti 2017

Det är faktiskt inte rätt med nazistisk våldsutövning

Just nu! Alla är upprörda över Trump!
 
Okej, det var inte en särskilt specifik tidsangivelse. Låt mig försöka igen:
 
Just nu! Alla är upprörda över Trumps nazi-apologetism!
 
Hm, måste nog specificera ytterligare:
 
Trumps nazi-apologetism kopplat till att en högerextrem tog högerregeln på extremt mycket allvar och plöjde ett gäng demonstranter med sin bil!
 
Okej, visst, osmakligt av Trump att lägga den sk. kålsupare-teorin. Dock: Är det inte exakt vad svensk borgerlighet alltid gjort? I samband med Kärrtorp-attacken? Showan-prylen i Malmö? Demonstrationer var helst i Sverige?
 
Jag vill till och med dra mig till åminnes att jag klagat på detta förut.
 
 
Kan emellertid också dra mig till samma åminnes att jag själv gjort mitt bästa för att relativisera våld som utövas i vänsterns namn.
 
 
Vi måste väl ändå sträva mot lite konsekvens, änna? Så antingen tycker vi som svenska borgare: Nazister som attackerar vänsterdemonstranter är inte värre än vänsterdemonstranter som blir attackerade av nazister. Tycker vi så, ja då har Trump icke alls syndat. I just detta fallet.
 
Eller så tycker vi att just nazister som anfaller demonstranter är förkastligt, och att kålsupareteorin inte gäller. Då har Trump, och varenda borgerlig ledarskribent, syndat big time.
 
Samtidigt undrar jag om jag inte möjligen har lärt mig att sluta relativisera vänstervåld. Denna nyfunna ansats får mig att vilja försvara de borgerliga ledarskribenterna, och således i förlängningen även Trump.
 
Kan jag ur denna slutsats härleda att, givet ett korrekt resonemang, mina premisser varigt felaktiga? Jag tror det. Helt okej att fortsätta relativisera vänstervåld och förkasta kålsupareteorin. Gamla Antropofagi, meta-contrarianism, 1-0!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar