Jag har grym träningsvärk i samtliga abdominis, såväl rectus som
musculus obliquus externus. Det är
alltså magmusklerna jag snackar om, men eftersom jag är löjligt bildad tar jag
det på latin.
Nej, det är inte för att jag hängt oförskämt mycket på kickboxnings-dojon
på sista tiden. Det är inte heller för att jag annars ligger hemma och gör okynnes-situps
medan jag lyssnar på stic.mans The
Workout. Det är inte ens för att jag bor blott två tunnelbanestopp från
mitt gymm. Anledningen till att min rutiga buk buktar är att jag har varit på
normkalas.
The what-what? undrar den undrande. Är normkalas ens ett
ord? Javisst, ett sammansatt sådant dessutom. Och jag har själv hittat på det.
Det normkalas jag varit på, som fått mig att vrida mig i våldsamma
skrattkonvulsioner tills magmusklerna värker, är den briljanta uppsättningen Liv
Strömquist tänker på dig! på Elverket. Strömquist är som
bekant en av Sveriges grymmaste serietecknare, och även eter-ekvilibrist känd
från Tankesmedjan, Pang Prego, och världens
bästa sommarprat om mens. (Naturligtvis är Strömquist från Lund, som så
många andra briljanta kulturpersonligheter – Kakan Hermansson, Nour El-Refai, och
Timbuktu för att nämna tre.)
Att göra teater av Strömquists
serier känns inte självklart – förens jag ser pjäsen. Otaliga vältummade
seriesidor formerar sig plötsligt till en sammanhängande historia om
könsroller. Sköna karaktärer såsom Sem-Sandberg-fantasten och
Killen-som-inte-bryr-sig-om-sitt-förhållande blandas med historier om Whitney
Houstons våldsamma äktenskap, världens Yoko Ono-hat, och Lee Krasners liv i
skuggan av behovsmaskinen Jackson Pollock. Allt garnerat med så mycket humor att de
konvulsiviska sammandragningarna i buken aldrig vill upphöra.
En intressant aspekt av Liv
Strömquist tänker på dig! är hur tråkiga könsrollerna är för både kvinnor
och män. Liksom
både kvinnor och män reproducerar könsmaktsordningen och vidhängande
heteronormer, är både kvinnor och män dess offer. (Se där, en instans av struktur-agent-dikotomin.)
Kvinnan som omsorgsmaskinen som löper amok och blir gruvligt irriterande i sin
jagsvaghet. Britneys pojkvän Kev som är ”helt frånkopplad” och gärna lämnar fru
och barn för att dra med Brittan på Europaturné. Krasner som enejblar Pollocks
jättebebis-leverne, och samtidigt kväver sin egen kreativa glöd. Den enes död är även den andres död. Inget bröd i sikte.
Naturligtvis är kvinnan på den förlorande änden av
könsmakts-repet. Jag vill inte rabbla ohälsotal, inkomstklyftor, våldsbrottsstatistik
eller representationsindikatorer i onödan, men den nyfikne behöver inte leta länge för
att hitta siffrorna.
På ett personligt plan är det dock i mångt och mycket mansrollens begränsningar
som intresserar mig, givetvis eftersom att jag är man.
Jag har tidigare
beskrivit ett annat normkalas jag var på nyligen, nämligen den utmärkta finska
filmen Betoniyö (Betongnatt). Här
skär mansrollens ok karaktärernas axlar som intercepten – och detta på det mest
klassiska vis. Huvudpersonen Simo luras in i den trängsta möjliga normlådan när
han försöker följa i sin äldre brors fotsteg. Symboliken är närmast övertydlig
när brodern väntar på att få avtjäna ett fängelsestraff, och Simo glider
omkring i brorsans fem nummer för stora skor. Samtidigt spökar underklassens
kollektivt låga självkänsla, i och med att Simo får lära sig att hopplöshet
är frihet (nihilism).
Mammans kurragömmalek med grannarna är fattigdomsstigmat
och konsumismen i en liten ask – modern har ljugit om att ha haft råd att
åka på chartersemester, och måste därmed hålla sitt kedjerökande ass inomhus.
Edutainment är ett lite smutsigt ord. Det får mig att tänka
på nån jävligt corporate amerikansk produktion, där kristna barn rappar
presidentlängden med åttitals-flow. Dock, edutainment är precis vad ovan nämnda
kulturyttringar är. En finsk depp-la
Haine har dock sina begränsningar i att nå ut till massorna. Liv Strömquist tänker på dig! har
däremot den mass appeal som behövs för att verka folkbildande. Normkritik och
humor, samt ett riktigt rejält mag-pass som bonus. Jag tänker löpsedelstext:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar