Nina Björk skriver
i DN den 8 mars att kvinnor kanske intar en priviligierad kunskapsposition
i dag, tack vare sin underordnade ställning. Men oj, tänker jag. Ska vi ha den
gamla debatten igen? Jag har tidigare berört min
syn på relativism, men detta något filosofiska problemet blir ännu mer
intressant i sammanhanget könsmaktsordning, eftersom den feministiska analysen
säger att det är intressant att bryta på kön.
”Den gamla debatten” som jag syftar på är den angående
feministisk standpoint theory. Jag
kommer att använda Harding, Hekman och Haraway för att rekapitulera den
historien. Lämpligen börjar vi med Donna Haraways sprudlande artikel Situated knowledges: The Science question in
feminism and the privilege of partial perspective (1988). Read
it and weep.
Eftersom Haraway strösslar med citatvärdiga formuleringar
känner jag mig tvungen att återge några väl valda rader:
”Academic and activist
feminist inquiry has repeatedly tried to come to terms with the question of
what we might mean by the curious and inescapable term ‘objectivity.’ We have
used a lot of toxic ink and trees processed into paper decrying what they have meant and how it hurts us. The imagined ‘they’ constitute a kind of
invisible conspiracy of masculinist scientists and philosophers replete with
grants and laboratories. The imagined ‘we’ are the embodied others, who are not
allowed not to have a body, a finite point of view, and so an inevitably disqualifying
and polluting bias in any discussion of consequence outside our own little
circles, where a ‘mass’-subscription journal might reach a few thousand readers
composed mostly of science haters. At least, I confess to these paranoid
fantasies and academic resentments lurking underneath some convoluted
reflections in print under my name in the feminist literature in the history
and philosophy of science. We, the feminists in the debates about science and
technology, are the Reagan era's ‘special-interest groups’ in the rarified
realm of epistemology, where traditionally what can count as knowledge is
policed by philosophers codifying cognitive canon law.”
Haraway börjar alltså med att presentera vad som är
problemet här. Den feministiska rörelsen, som den såg ut 1988, hade länge känt
sig marginaliserad i forskarsamhället. Detta då den manliga, objektiva
vetenskapsmannen varit normen, och allt annat ansetts vara subjektiva
specialintressen. Endast mannen i vit rock som tittar genom mikroskopet kan se vad som verkligen är. Alla andra ser sin
egen åsikt och sitt eget intresse stirra tillbaka genom glaset. Jag har varit
inne på empirismens
begränsningar förut – att all observation är teoriberoende är inget vi bör
sticka under stol med. Objektivitet är ett lustigt ord, eftersom det vi ofta
menar med objektivitet inte går att uppnå. Det är egentligen ett väldigt
meningslöst begrepp, eftersom det implicerar ett seende utan medvetande, ett
öga utan hjärna.
Haraway fortsätter med att beskriva just konceptet vision. Eftersom Haraway skriver så
härligt drar jag mig inte för att citera långa stycken, men det betyder inte
att ni inte ska läsa hela artikeln.
”Vision can be good
for avoiding binary oppositions. I would like to insist on the embodied nature
of all vision and so reclaim the sensory system that has been used to signify a
leap out of the marked body and into a conquering gaze from nowhere. This is
the gaze that mythically inscribes all the marked bodies, that makes the
un-marked category claim the power to see and not be seen, to represent while
escaping representation. This gaze signifies the un-marked positions of Man and
White, one of the many nasty tones of the word ‘objectivity’ to feminist ears
in scientific and technological, late-industrial, militarized, racist, and
male-dominant societies, that is, here, in the belly of the monster, in the
United States in the late 1980s. I would like a doctrine of embodied objectivity
that accommodates paradoxical and critical feminist science projects: Feminist
objectivity means quite simply situated knowledge.”
Haraway menar alltså att objektivitets-myten är ett enda
stort bedrägeri – en del i patriarkatets infiltration av våra medvetanden, och
en väsentlig pelare i könsmaktsordningen. Feministisk teori, däremot, erbjuder
den betydligt mer ”objektiva” idén om situated
knowledge, dvs. situerad kunskap. Feminismen som vetenskapsfilosofi vet
empirismens begränsning, och vet att den egna observationen beror på var man
står och vem man är. Objektivismen, däremot…
”Vision in this
technological feast becomes unregulated gluttony; all seems not just mythically
about the god trick of seeing everything from nowhere, but to have put the myth
into ordinary practice. And like the god trick, this eye fucks the world to
make techno-monsters. Zoe Sofoulis calls this the cannibal eye of masculinist
extraterrestrial projects for excremental second birthing.”
(Hur gött kan man
formulera sig, eller!?)
Okej, jag ska inte dröja för länge vid Haraway. Det hon slutligen
säger är i alla fall, enligt min situerade tolkning, att ”’subjugated’
standpoints are preferred because they seem to promise more adequate,
sustained, objective, transforming accounts of the world.” Målet är
”better accounts of the world”,
vilket vi kan uppnå genom att positionera vår observation.
Vad är problemet med det här då? Jo, naturligtvis har
Haraway blivit anklagad för att begå samma synd som de empirister i vita rockar
som knullar världen med sin ”objektiva” blick. Haraway implicerar nämligen att
den marginaliserades utsikt är mer sann. Sandra Harding skriver tio år senare att
denna epistemologi ”retains some of
the[…] problematic modernist assumptions about truth and reality.” Susan
Hekman, däremot, ser problem i att standpoint theory innehåller en inneboende
motsägelse mellan ”social constructionist
and absolutist conceptions of truth that characterizes Marx’s theory.”
Harding svara att Hekman missförstår – standpoint theory handlar inte om att
rättfärdiga feminismens sanningsanspråk, utan om att utreda relationen mellan
kunskap och makt.
Harding menar att vetenskap aldrig kan erbjuda oss sanning,
bara ”less false beliefs”. I ett
popperskt perspektiv kan hon sägas ha rätt – vi kan aldrig hoppas på att
verifiera, bara försöka falsifiera. Hekman, å sin sida, ser standpoint theory
som en del i en postmodern rörelse där kunskap är något subjektivt snarare än
något objektivt – ”partucilar rather than
universal”. Nu går Hekman lös: ”Multiple
feminist standpoints” ger ”multiple
truths and multiple realities”. Detta ger att den marginaliserade utsikten
(the subjugated position) inte är mer sann än någon annan – inte ens mer sanna
än gud-trickets Öga. Hekman rundar av med att hävda att sökandet efter sanning
alltid är underordnat aktivism och politisk påverkan. Men vad skrev Haraway
egentligen, 1988?
”The standpoints of the subjugated are not
‘innocent’ positions. On the contrary, they are preferred because in principle
they are least likely to allow denial of the critical and interpretive core of
all knowledge. They are knowledgeable of modes of denial through repression,
forgetting, and disappearing acts - ways of being nowhere while claiming to see
comprehensively. The subjugated have a decent chance to be on to the god trick
and all its dazzling - and, therefore, blinding – illuminations.”
Okej, Haraway säger faktiskt att den marginaliserade icke är
mer ”oskyldig”. Däremot kan hen punktera objektivismen, eftersom det är lättare
att se att kunskap bygger på tolkning när man inte är den som har tolkningsföreträdet.
Därmed är den marginaliserade mer ärlig än den hegemoniske. Den marginaliserade
har även, vilket Harding poängterar, all anledning att belysa detta faktum och
demaskera maktens påstådda objektivitet.
Så var landar vi? Jag anser att standpoint theory kan och bör tolkas som icke-relativistisk. Vi säger inte att något enskilt perspektiv har mer rätt än något annat – det vi säger är att medvetenheten om att det blott är ett perspektiv faktiskt gör skillnad. Att förstå empirismens begränsningar, dvs. att observation är teoriberoende, är ett viktigt vetenskapsfilosofiskt steg. Vi behöver inte landa i relativism för att vi tar detta steg – själv väljer jag den gyllene medelväg som går under benämningen kausal eller kritisk realism. Även om vi erkänner de många perspektiven, och att vår förförståelse är en integrerad del av observationen, så kan vi ändå förstå att det finns en verklighet oberoende av oss; att vi kan uppnå kunskap om denna verklighet; att det finns en social verklighet oberoende av samhällsvetaren; att vi kan uppnå kunskap om även denna verklighet; samt slutligen att all kunskap är felbar, men kan rättas.
Har Björk rätt då? Har kvinnan en priviligierad
kunskapsposition tack vare sin underordnade ställning? Nej, eftersom att ingen kunskapsposition
är privilegierad – det finns en sanning oberoende av betraktaren. Ja, eftersom den underordnade kan ha incitament att se mer
systemkritisk på världen, inklusive (i det här fallet) miljödebatten.
…och där satte en
vit heterosexuell man (jag själv) ner foten i den frågan! Jag slår vad om att
den feministiska debatten känner sig tacksam och bekräftad nu. Eller inte.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar