Antropofagi

fredag 3 november 2017

Enkätsvar

Även om du inte längre prenumererar hoppas vi att du vill hjälpa oss att förbättra ETC. Nämn en sak – eller flera – som du tycker att vi ska utveckla!

Jag blev efter ganska kort tid väldigt trött på det oerhört enkelspåriga innehållet. Det är alltid samma sak, ungefär - man vet vad som ska stå i tidningen. Det är också 90 procent åsikter, resten möjligen med lite god vilja analys och fakta. Allt är hårt vinklat och väldigt rabiat. Jag har själv röstat på V och Fi och ser ekonomisk jämlikhet som en prioriterad politisk fråga. Men jag är samtidigt också samhällsintresserad på RIKTIGT, jobbar med samhällsfrågor på en konkret nivå, samt har en samhällsvetenskaplig utbildning. Till slut blev jag tvungen att inse att Dagens ETC till största del är en slags identitetsskrift för postnihilister som lajvar att de har åsikter. Sk. identitetsvänster som starkt identifierar sig med sin självuppfattade godhet. Detta må så vara, men när det går ut över innehållet är det tyvärr oläsligt för människor som har ett lite mer fördjupat intresse i sakfrågor, eller som har en lite mer utvecklad syn på vetenskapsfilosofi.
 
Det talas mycket om confirmation bias i dessa dagar - Dagens ETC är en veritabel hagelstorm av enkelriktade uppfattningar och okritiskt tänkande. Det är faktiskt ledsamt! Inledningsvis uppfattade jag tidningen som ett alternativ till DN och SvD och andra bjässar som också kan sägas ha visst bias - men tyvärr inte det alternativ jag var ute efter. Krönikörerna är värsta exemplet - priviligierade människor som tycker synd om sig själva och bara harvar samma gamla intersektionalitets-plattityder. Fan asså, det var verkligen bara Kajsa Ekis Ekman som hade något att komma med vad jag kan minnas. Jag prenumererade på Bang ett tag, och den tidningen är fan mindre vinklad. Där har de i alla fall initierade reportage och försöker hålla sig med lite olika perspektiv. Dagens ETC är bara woke-välling för ens rika grannar med tygpåsar.
 
Jag får be om ursäkt för denna rant, men det gör mig sannerligen upprörd. Särskilt när det är inom Dagens ETC-diskursen som man verkligen tagit till sig "filterbubbla"/"confirmation bias"-diskussionen; ironiskt nog helt okritiskt, och endast riktat bort från sig själv! Nä, någon stans på vägen tappade identitetsvänster sin kompass. Sin vetenskapsteoretiska, sin moraliska. Men framförallt, för det ska ju ändå någon stans vara underhållning: Sin estetiska! Jag skiter i vad folk har för åsikter om de kan uttrycka sig i skrift och ge min tanke någonting att tugga på. Men tråkiga, förutsägbara texter utan lager, utan vändningar. Nä, det är fan melodifestivalen för den åsiktslajvande borgerligheten.
 
Ska man sen FAKTISKT priviligiera politik i det här argumentet, kan jag ju även kostatera att nämnda identitetsfrågor i 9 fall av 10 får företräde framför faktiska, materialistiska frågor - ett rasistiskt tweet slår alltid fem procents faktiskt barnfattigdom! Nä föga gör mig ilsknare än detta vänsterlajvande av bortskämda skitar som inte vill röra fördelningsfrågor med tång eftersom de inte vill ge bort minsta slant - däremot sitta i åsiktsverkstaden i timtal och snida ut sina egna diskrimineringsgrunder och offerroller och superrelativistiska ontologier och spelade vrede och triggersigns och godhetssignalerande Trump-bashing. Asså fy fan vilken tråkig skittidning!
 
(Sorry. Ni bad mig besvara enkäten. Jag besvarar enkäten.)
 
PS. Som sagt, Ekis Ekman var dock fet.
 
PS2. Nästa gång ni intervjuar typ Athena Farrokhzad - kan det a) antingen handla om POESI, eller b) om det enbart måste handla om politik, innehålla en kritisk fråga?
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar