Antropofagi

måndag 16 mars 2020

Härmapor

Med anledning av nyss ställda prediktion om corona-mortalitet fick jag anledning att återbesöka denna betraktelse: Missbruka inte tidsmaskinen.

Det är lite sorgligt att jag skämtar om att alla mina matte C-kursare är döda. Snart kommer man känna - ha känt - människor som dött i covid19. Efter att själv ha suttit vid respirator-dödsbädd har jag ingen lust att själv dö lunginflammationsdöden. Än värre utan respirator, givetvis.

Men, det jag verkligen hänger upp mig på är det här:
"Grejen med oss [människor] är ju att vi kan härma syfte istället för beteende. Att vi kan tänka abstrakt. Att vi försöker förstå kausalitet och mekanismer. Orsakssamband istället för samband."
Det här tror jag inte på längre, förmodligen mest pga. The Secret of Our Success (bra bok). Författaren Joseph Henrich argumenterar övertygande för att vi människor framförallt är bra på att härma beteenden, så likt som möjligt, och att denna egenskap är det som egentligen skiljer oss från andra primater. Schimpanser m.fl. släktingar utklassar oss ofta i tester som gäller minne och machivelliansk förmåga och what not. Det människor är bättre på är att titta på andra människor och göra exakt som de gör.

Grejen med vår intelligens är således flockintelligensen. Genom att vi agerar samordnat via efterapning, och det sker en meme-evolution där de mest lyckade beteendena a). ger bättre överlevnad och relativ fitness i termer av reproduktionsmöjligheter, samt b). är mer attraktiva att härma pga. just detta, så kommer de bästa och smartaste beteendena dominera meme-substratet. Inte pga. av att vi individuellt sett är smartare än alla andra apor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar