Vi kanske har lite data. Det kan handla om inkomster, och så
lite bakgrundsvariabler. Råkar vara hårfärg, vegeterianism, utbildningsnivå och
kön. Så bryter vi datan på variabeln hårfärg. Ser vi någon tendens? Nej. Inget
särskilt. Det verkar inte vara en variabel som säger något om inkomst. Helt
normal fördelning så att säga. Så bryter vi på vegetarianism. Det visar sig att
folk som är vegetarianer har lite högre inkomst! Diskrimineras köttätare? Det
visar sig snart, när vi bryter på utbildningsnivå, att vegetarianer generellt
har högre utbildningsnivå. Vi väljer att förklara det som så, att mer
intelligenta människor väljer att vara vegetarianer. Den högre utbildade har
naturligtvis högre lön. Inga konstigheter!
Så bryter vi på kön. Oj fan, kvinnor har sjukt mycket
lägre lön. Vi kollar mot utbildningsnivå. Nope, damerna har inte lägre
utbildningsnivå. Tvärt om, de är lika utbildade eller mer. Så varför har de
lägre lön?
Det visar sig att kvinnor har lägre löner just för att de är
kvinnor. Och därmed är det relevant att snacka om olika individers skiftande förutsättningar utifrån kön. Den feministiska analysen är relevant, eftersom den är verklig
och representerar verkliga omständigheter. Människor diskrimineras utifrån sitt
kön. Det finns mekanismer som förklarar detta, såsom könsmaktsordning, som man
kan utvärdera utifrån samma kriterier som alla andra förklaringar. Är
det en bra förklaring? Är den falsifierbar? Kan den falsifieras?
När vi kommer till rasism-businessen är det lite annorlunda.
Antirasister bemöts ännu oftare än feminister med argumentet att det är de, antirasisterna, som skapar uppdelningen efter ”ras”.
Detta beror på att ”ras” är ett konstruerat begrepp, till skillnad från det
biologiska könet. (Det finns dock självklart väldigt många egenskaper som ofta tillskrivs det biologiska könet, som egentligen härstammar från det sociala könet.) Samtidigt är vissa aspekter av rasismen behäftat med visuella
markörer såsom hudfärg, eller på andra sätt observera markörer såsom namn och
språk. Vi
är alla rasister i någon bemärkelse, i det avseendet att vi har fördomar
som vi måste medvetandegöra och bearbeta. Att säga att man är ”färgblind” kan
vara ett symptom på att man snarare är blind för sina egna fördomar.
Hur som helst, analysen att människor diskrimineras utifrån
ursprung och hudfärg är lika sann som den att människor diskrimineras utifrån
kön. Att blunda för diskrimineringen och de mekanismer som ligger bakom är inte
att motverka de socialt konstruerade kategorierna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar