Jag nämnde här
en artikel av Birgersson som i sin tur nämner den
här dokumentären på SVTPlay. Dokumentären handlar om Charles Bradley, en
man som mer eller mindre levt hela sitt liv i misär. Även om dokumentären inte
direkt andas ”rasmedvetenhet" (nasty ord!) skiner det igenom att Bradleys struggle till
stora delar är svart. Han har misskrediterats och misshandlats av poliser, levt
som uteliggare sedan tonåren, sett sin bror mördas. Bradley har manglats fram
och tillbaka genom den strukturella rasismen i USA i 62 år. Hans plågor är obeskrivliga,
hans bortkastade liv en skymf mot mänskligheten. Det blir nästan Hollywoodskt
övertydligt när tittaren får veta att Bradleys musikkarriär avstannade,
eftersom alla hans vänner i bandet tvångs-inkallades och skickades att dö i
Vietnam.
Plötsligt, dock, vinner Bradley på lotto. Efter att ha levt
knapert på att göra James Brown-imitationer kommer han i kontakt med the Daptones, kanske mest kända för
att ha samplats av Jay-Z i låten Roc Boyz. Dessa unga
vita soulfantaster försöker ta det tillbaka, keepsa det real, emulera den
traditionella svarta musik som de älskar men som inte längre görs. Charles
Bradley är inte den första fantastiska soulröst de ”upptäcker”. Även Sharon
Jones är en late bloomer som sugits upp av skivbolaget. Röster som fötts i fel tid, kanske Mats Nileskär skulle ha sagt.
Dokumentären om Bradley ska vara feel good. Men det är den
inte. I själva verket får den mig att vilja kräkas. Det dokumentären råkar
göra, helt utan uppsåt, är att visa vilken roll white allies kan ha som
medlöpare i den samhällsbärande white supremacy-ideologin. För att förstå
varför måste vi dock först försöka förstå hur vitheten som diskursivt element
konsumerar Andras kulturella särart, och inordnar den i den rasistiska
strukturen. Ett exempel vi kan använda här är det kulturkannibalistiska frosseriet på Chess Records populärmusikaliska innovationer, och ett annat är hur produktionsvillkoren för hiphopen idag formas av vita kapitalister och vita konsumenter.
Begreppet white allies
står för personer som definieras som insiders i vithetsnormen, aka. ”vita”,
men som ändå väljer att ifrågasätta white supremacy och arbeta mot den
rasistiska strukturen. Fenomenet har problematiseras, vilket diskuteras t.ex. här.
Fallet Bradley får mig att vilja vidga diskussionen en smula.
Daptone Records är inte white allies i den bemärkelse att de (främst) är aktiva antirasister. Däremot är de soulnördar och kulturkonnässörer som bygger sin identitet och sin verksamhet på att alliera sig med det svarta kulturarvet. Den kan vid en hastig anblick se ut att vara på andra sidan vithetens gräns, på de Andras sida. De vill återuppliva vad de själva ser som den autentiska soulmusiken, ungefär medborgarrätts-soulen, och de vill lyfta och exponera svarta artister i centrala positioner i sina konstnärliga konstellationer.
Daptone Records är inte white allies i den bemärkelse att de (främst) är aktiva antirasister. Däremot är de soulnördar och kulturkonnässörer som bygger sin identitet och sin verksamhet på att alliera sig med det svarta kulturarvet. Den kan vid en hastig anblick se ut att vara på andra sidan vithetens gräns, på de Andras sida. De vill återuppliva vad de själva ser som den autentiska soulmusiken, ungefär medborgarrätts-soulen, och de vill lyfta och exponera svarta artister i centrala positioner i sina konstnärliga konstellationer.
Bradley har fått smaka på den strukturella rasismens värsta
tortyrtekniker. Nästan hela hans liv har förtärts av monstret. Då, plötsligt,
vänder det. Självklart är Bradley glad. Han har ju typ vunnit på lotto. Men hur
många är det som någonsin vinner storvinsten? Ja, det är väl de vi läser om i
pressen så att säga, enligt Nassim Talebs Casanova-modell (läs
den här boken om du undrar). De allra flesta spelar hela sitt liv, men
vinner aldrig. De syns i statistiken, men inte i tidningen, och de får ingen
dokumentärfilm gjord om sig.
Charles Bradley. |
Så, Bradley är that one lucky guy som plötsligt får lite
göttma ut ur sitt elände. Hans bror är dock fortfarande död, hans mamma
fortfarande sjuk, hans läskunnighet fortfarande knapp, hans 62 första levnadsår
fortfarande massakrerade i systemets stenkross. Han är emellertid tacksam nu, tacksam
mot lotteriet, tacksam mot de sköna vita unga snygga soulfantast-killarna på
Daptone. Bradley ger kärlek till dem, och framförallt ger han kärlek till
publiken.
En talande scen är när Bradley haft sin
albumrelease-spelning. I dokumentären får ett antal personer ur publiken komma
till tals. De är alla vita, de är alla glada, de säger alla saker som att deras
liv har fått en ny mening. Bradleys musik skapar mening i vita människors liv.
Även feel-good-dokumentären fungerar så, tills att du genomskådar den.
Bradleys erfarenhet är skapad av den strukturella rasismen,
av det diskursiva element som kan kallas Vitheten. Det har gjort väldigt ont på
Bradley att uppnå dessa existentiella resultat, men nu är det dags att skörda.
Nu ska Vitheten få äta, få tillgodogöra sig Bradleys erfarenheter utan att
behöva gå igenom någonting av vad han har gått igenom. Möjligen kommer Vitheten
gråta en uppfriskande skvätt vid tanken på Bradleys svårigheter, men egentligen
bara må bra av sin egen medmänsklighet.
Gör jag mig förstådd? Systemet, eller vad vi ska kalla det,
utsätter Bradley för 62 år av vidrigheter, för att vi sen glatt ska kunna klappa
oss om axlarna och njuta av att höra honom berätta sagan för oss. Det är, i vidgad bemärkelse, white
allie i form av vita soul-entusiaster som står för själva skördandet. Det är
via deras kanaler som vi kan tillgodogöra oss Bradleys historia, hans insikter
och upplevelser.
Kolla, det finns vita
som är snälla, som räddar Bradley, vad snälla vi är, vi vita, som låter den
stackars Bradley få lite njut på slutet. Åh så bra vi är. Och så vis han är!
Fast ändå korkad. Vi är ju smarta på riktigt. Bradley är infantil, så klart, men har liksom den där sortens insikt
som bara ett naturväsen kan ha. Typ en ursprungsbefolkning eller nåt. Vi har ju
verkligen nåt att lära av de lägre raserna, som kan leva ett så äkta och
okonstlat liv.
Det kanske värsta av allt: Hur många vinner inte på
lotteriet? Den strukturella rasismen måste hålla sig med hundratusentals offer
för att då och då kunna plocka upp ett att skörda och äta. Vad skulle skett med
Bradley om han inte haft den där soul-rösten, den där ”härliga” personan? Om
han inte varit rädd för sprutor, och tackat ja till lite dope på den tiden han
sov på tunnelbanan? Oräkneliga personer dör utan att få den där sista sekunden
av systemrättfärdigande njutning som Bradley får. Men slutsatsen
som t.ex. Susanna Birgersson drar är att systemet fungerar. Vi får ju ett
lyckligt slut.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar