Jag älskar hiphop, mer specifikt rapp. Sedan örats blick
först föll på Nas’ ”The World Is Yours” från världens bästa skiva Illmatic, har rytm, stavelser och rimstruktur
alltid legat mig varmt om hjärtat. Så här lät det den gången jag smittades:
Om jag inte varit tydlig med det tidigare vill jag härmed
avslöja att jag är en grisrosa medioker xy-heterofil, aka. en vit-medelklass-manlig-heterosexuell.
I detta sammanhang är det främst den grisrosa bakgrundsvariabeln som kan sticka i
fördomsögat. Den alltid lika eminenta podcasten Radiolab tar upp frågan
från ett amerikanskt perspektiv:
Frågan som ställs är huruvida den mycket kände
hiphop-radio-DJ:n Peter Rosenberg, från den legendariska stationen Hot 97, kan
reppa trots sin vithet. Svaret blir något i stil med
ja, tack vare en stor
investering i tid och engagemang, en omfattande kunskap om musiken och dess
historia, samt ett kontaktnät inom hiphop-världen kan Peter Rosenberg anses
vara på on the inside av hiphopen. Därmed har han också rätt att tycka och
uttala sig om svarta artister verksamma inom genren.
Är hiphop då post-racial?
Nej, verkligen inte, säger Rosenberg. Exemplet är Eminem. Sett till vilka som
köper Marshalls skivor och går på hans konserter, så ser vi att en vit rappare
lockar en vit publik. Rosenberg härleder detta till det typ-fan som kan komma
fram till honom och säga saker i stil med
jag vet inte så mycket
om hiphop, och lyssnar inte så mycket på hiphop, men Eminem är verkligen bra!
Fuck d, säger Rosenberg, hur fan kan du veta att Eminem är
bra om du inte vet något om hiphop? Visst, Eminem råkar vara bra, men det är
bara ren tur – du vet det egentligen inte, eftersom du inte vet något om
genren.
Typ-fänet fortsätter:
Jag kan verkligen
relatera till Eminem!
Nej, det kan du inte, säger Rosenberg. Eminem har en
historia av fattigdom och missbruk, en frånvarande far, en missbrukande mamma, skjutna
vänner, en uppväxt i en trailer park. Individen Eminem har haft ett skit-liv som kan sägas
svara mot ett (stereo)typiskt svart struggle. Naturligtvis har Eminem white privilege, som jag
har närmat mig här,
och som man kan läsa lite om t.ex. här.
Men en vit medelklass-suburbanit kan inte, enligt Rosenberg, relatera till
Eminems liv.
Det Rosenberg ser är alltså vita människor som skiter i
hiphopen, men som gillar Eminem enbart utifrån att han är vit. Att Eminem sen är
the shit, och att typ-fänet råkat ha rätt i detta faktum, är bara ett slumpartat sammanträffande.
Harry Allen skrev 2003 artikeln The Unbearable Whiteness of Emceeing: What the Eminance of Eminen says
about Race. Läs
skiten här vettja. Denna text tar avstamp just i frågan om huruvida hiphop
(och så småningom samhället i stort) kan säga ha nått eller vara på väg att nå
ett post-racial stadie. Case in point
är filmen 8 Mile, som enligt somliga
ska markera slutet på White America.
Allen citerar Jimmy Iovine – ni vet han som suger Eminems kuk i alla skits på
the Marshall Mathers LP – som säger att ”it’s
about class, not race, and hip-hop is one of the reasons.” Allen skyr
uttalandet. Nä-nä. Det där är bara inte sant.
”For starters, consider that, in the above
quote, a white label head discusses a movie, ostensibly about a Black art form,
in which the lead character is white, the screenwriter is white, the director
is white, the producer is white, most of the production talent, no doubt,
white, and, of course, the film itself owned by a company run by, mostly owned
by, and deriving the majority o fits income from white people.”
(Bilden är snodd från här.) |
”the flat, cardboard quality of the film’s
characters; that, with exemption of Eminem, nobody has any parents, and
everyone seems, inexplicably focused on ’Rabbit’ […] Everyone seems usually concerned
with what he’s going to do or not do, what he thinks or feels. Characters orbit
him in a way that, especially if you’re Black, feels completely false.”
Allen menar också att Eminem generellt sätt alltid
särbehandlats i media, på samma sätt som en gång Beastie Boys:
”While hip-hop was regarded as one huge,
undifferentiated Black mass, Eminem was its flaxen-haired, blue eyed baby – its
golden child – born, albeit difficultly, but with greatness in his breast.”
Allen ser i 8 Mile,
och i den ”verkliga” historien om Eminems persona, samma narrativ som i Tarzan-myten:
”That of a white infant, abandoned by its mother
and father and raised by apes, who rises to dominate the non-white people and
environment around him.”
Myten i Eminem-tappning bygger på konceptet BFWD, dvs. Black Facilitation of White
Development. Allen nämner bl.a. Huckleberry
Finn, The Green Mile, Monsters Ball och The Matrix som exempel på BFWD. När 8 Mile är slut är det bara Rabbit/Eminem som har kommit någon vart
– övriga karaktärer är kvar där de startade. Allen igen, för lite historisk
kontext:
”Black facilitation of white development is why
we were brought here to work as slaves, and in 8 Mile, this relation is refined.”
Raffineringen Allen påtalar går ut på att göra ”slavarna”
delaktiga i sin egen underkastelse. Konceptet post-racial är en del i denna utveckling, eftersom man glömmer
varför det är relevant att bryta på ras (på samma sätt som varför det är
relevant att bryta på kön, som jag skrivit
om här.) Det tar också, i min mening, ifrån the subjugated deras tolkningsföreträde eller situerade kunskap –
återigen en parallell till feministisk debatt (som
jag skrivit om här).
Många av de grymmaste och/eller mest hajpade rapparna idag
nämner Eminem som the förebild –
Angel Haze, Odd Future-kollektivet, Hopsin, med flera. Och Eminem är, som
Rosenberg påpekar, onekligen jävligt grym. Att som hiphop-intresserad höra
detta är inte oförenligt med att erkänna BFWD-konceptets bäring inom hiphopen.
Här bör vi dock vara tydliga med att skulden till största delen vilar på mainstream-media och musikindustrin, som är de maskiner som pådyvlar Eminem rollen som the great white hope. Eminem själv
gillar ju bara att rappa, och gör det jävligt bra. Huruvida han erkänner och
problematiserar sina vita privilegier kan jag inte uttala mig om, men det är
inte nödvändigtvis hans roll – mannen ska hålla sig i mic-båset. Att Eminem
blivit allt mindre intressant och lyssningsbar sedan storverket The Marshall
Mathers LP hör inte riktigt hit – i vilken riktning en artist utvecklas är
henoms ensak.
Som ”vit” hiphop-fiend, som har plöjt ner oräkneliga timmar
både såväl i ren kulturkonsumtion i form av lyssnande och läsande som i
fuskande på micken och inom musikjournalistiken, kan jag inte acceptera att jag
inte har rätt att älska rapp och hiphop. Men jag måste analysera min roll i
kulturen. Jag vill likt Peter Rosenberg tro att jag är en legitim åhörare och
deltagare, eftersom jag hyser ett genuint intresse och ägnar större delen av
min lediga tid åt fortbildning. Jag tar helt enkelt kulturen på allvar. Jag
tycker också att Eminem är eminent, men det är en väl underbyggd uppfattning.
Däremot erkänner jag glatt att även jag fallit i post-racial-fällan (t.ex.
här), och att Allen har hjälpt mig att se på 8 Mile på ett helt annat sätt än vad jag gjorde första gången.
Komikern Aamer Rahman poängterar i denna
white rapper FAQ (del två är här)
att den övervägande delen av hiphop-konsumenterna idag är vita, och att detta
påverkar utformandet och utförandet enligt kapitalismens logik:
”Commercially successful hip-hop reflects the
desires and tastes of white people. Hip-hop is one of White America’s favourite
forms of escape, where you get to project and live out fantasies about sex and
violence through people of colour. You are not ’outsiders’ to hip-hop, you
actually control its production, form and distribution just by being white.”
Även om det låter rätt otäckt tror jag att Rahman har helt rätt. Rasismen växelverkar med kapitalismen. Little Brother’s eminenta platta The Minstrel Show tacklar diskussionen i fullängdsform – här extrapolerar Phonte och Big Pooh minstrel show-konceptet från tillbaka i dagarna, och anklagar kontemporära hip-hop-stereotyper för att inte vara bättre. Ett färskt exempel på hur kapitalismen gynnar rasistiska bilder, på samma sätt som sexistiska, är rapparen 2 Chainz’ utveckling. Tauheed Epps, som är hans riktiga namn, har gått från att vara en conscious-rappare i paritet med Kweli eller Common, till att idag göra låtar som den här:
Även om det låter rätt otäckt tror jag att Rahman har helt rätt. Rasismen växelverkar med kapitalismen. Little Brother’s eminenta platta The Minstrel Show tacklar diskussionen i fullängdsform – här extrapolerar Phonte och Big Pooh minstrel show-konceptet från tillbaka i dagarna, och anklagar kontemporära hip-hop-stereotyper för att inte vara bättre. Ett färskt exempel på hur kapitalismen gynnar rasistiska bilder, på samma sätt som sexistiska, är rapparen 2 Chainz’ utveckling. Tauheed Epps, som är hans riktiga namn, har gått från att vara en conscious-rappare i paritet med Kweli eller Common, till att idag göra låtar som den här:
Okej, givetvis är det kul med hedonism. Det finns tillfällen
då man vill skita i allt och bara kötta, och då kan man väl få göra det. En
enstaka röv-hyllande musikvideo är enbart underhållande. Däremot går det inte
att sticka under stolen med att den totalitära kapitalismen gynnar spridningen av
rasistiska (och sexistiska) stereotyper. 2 Chainz vill också ha sin del av
kakan, vilket han får genom att dumma ner sig en smula och bli snuskig. Tyvärr
är det svårt att spotta sanning med massa kaka i munnen.
Så här tycker förresten Lupe Fiasco om att dumma ner det:
Hur som helst så är Aamers poäng att vita personer inte har
någon anledning att känna sig exkluderade och marginaliserade i hiphopen. Det
är nämligen vita personer som styr, genom att vara både kapitalisterna och
konsumenterna, och i många fall (såsom Eminem) självklart även
konstnärerna/utövarna.
Som grisrosa hiphop-älskare ställer detta dock mig inför ett
nytt problem – kan/vill jag identifiera mig med den där hemska vita massan som
skapar den där kommersiella logiken som föder fram den där hiphopen som jag
hatar? Peter Rosenberg tänker nog ungefär samma sak – centralt i
Radiolab-avsnittet är hans beef med Nicki Minaj, som grundar sig i att
Rosenberg dissar Minaj för att vara sell-out i och med superkommersiella
pop-hitten ”Starships”. Rosenberg är besviken på Nicki, eftersom han vet att
hon kan spotta eter när hon så önskar (Minaj hörs från ca 3:35):
Nej, varken jag eller Rosenberg gillar den riktning som den
kommersiella logiken försöker tvinga hiphopen mot. Vi ser oss som rapp-konnässörer.
Vi vill se det som att vi är på
insidan av hiphopen, medan de (Rosenberg
talar sexistiskt nedlåtande om 14-åriga vita tjejer som lyssnar på hiphop, jag tänker mig nog historielösa lyssnare i allmänhet) är
oinitierade och okritiska dum-konsumenter, utan känsla för hiphophistoria.
Som jag har varit inne på tidigare
är vi alla rasister, i bemärkelsen att vi alla har fördomar. Det är inte
alldeles enkelt att frigöra sig från dessa. Att det finns skumma undermedvetna element
kopplade till mitt hiphoplyssnande är därmed mycket troligt. Att jag kommer
sluta älska rapp är desto mer osannolikt. Slutsatsen blir dock lite paradoxal. Eftersom jag värnar min rätt att älska hiphop på mina egna villkor, måste jag tillerkänna alla andra samma rätt – även de förhatliga historielösa ytlighets-lyssnarna. Det är nämligen inte dem det är fel på. Det är den totalitära kapitalismens grepp om konsten och dess produktionsvillkor som förstör musiken.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar