Antropofagi

tisdag 27 januari 2015

Kapitalismen har ärvt rasismen av kolonialismen

Go-göda för odöda.
Vitheten, det diskursiva monstret, är kannibalistiskt såtillvida att det slukar andra kulturer genom kulturell appropriation. När Vitheten bara festar på Andras kött, och inte har några egenhändigt framdrivna tomater i växthusen, vad är resultatet? Det extra proteintillskottet gör att Vitheten växer sig mer högrest än alla Andra, med svällande muskler som en Belgian blue. Tyvärr medför detta att Vitheten tillslut inte kan förlösa sina egna barn – de är för stora och för tunga för att passera genom vithetens bäcken. (Då ska vi samtidigt komma ihåg att Vitheten med glädje offrar kvinnans kött för mannens fröjd och glädje – Vitheten har koll på sina genus-prioriteringar.) Vitheten måste gå in i ett posthumant stadie där artificiella funktioner ersätter ursprungliga. Vitheten blir sakta cybernetisk, vilket också passar dess ideologi. Den strävar bort från det organiska, köttsliga, "naturliga", konkreta. Vitheten finner kraft i förment objektivitet och abstraktion. Den vill existera oberoende av materian.

I Hayao Miyazakis dunderfeta Spirited Away, som till störta delen utspelar sig på ett stort badhus för gudar, får vi bland annat lära känna karaktären No Face, eller Kaonashi, eller カオナシ. Kaonashi framstår inledningsvis som ganska anspråkslös, men sväljer så småningom grod-varelsen Aogaeru och lägger sig därmed till med dennes attribut. Hur Kaonashi får fatt på den olycklige Aogaeru? Jo, genom att locka med guld. Kaonashi verkar kunna spotta ur sig hur mycket guld som helst. I och med övriga badhusarbetares girighet finner sig Kaonashi snart vara i högsätet på en frosseri-fiesta som inte sett någon like. Kaonashi sprutar ur sig guld, och badhusets personal ser till att en strid ström av de mest överdådiga anrättningar vräks ner i den ansiktslöses gap.

Kaonashi kan ses som en visualisering av Vitheten som förtär och emulerar (t.ex.) svart kultur. I sin egenhändigt konstruerade totalitära kapitalism kan Vitheten spruta guld på alla andra, för att vinna deras lojalitet/underkastelse. De kommer till Vitheten, bärandes kulturella gåvor. Vitheten slukar varje bit, blir aldrig mätt, och spottar guld som bleknar och försvinner. Kalasandet på Chess Records populärmusikaliska innovationer är ett exempel, ett av väldigt många. Så även människo-offret formerly known as Charles Bradley.

Det Antropofagi vill säga är att kapitalismen har ärvt rasismen av kolonialismen. Allt annat är villfarelser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar