Antropofagi

fredag 25 april 2014

Arbetarstaden Lund?

Här är tre lundabor i podcastformat: Kakan Hermansson i Klassresan, Nour El Refai i Värvet, samt Timbuktu, också i Värvet. (Hermansson, som har växt upp i samma del av stan som Antropofagi, delar förresten upplevelsen av 30de november-nazisterna som jag skrivit om här. Plötsligt var stan belägrad, och man ba' "va, finns det nazister?") Faktum är att dessa tre lundabor kan vara våra tre mest kända representanter i nuläget. Liv Strömqvist ej heller att förglömma.

Trots sin litenhet har Lund varit en slags svensk hiphops huvudstad under vissa perioder, vilket är väl dokumenterat:
[Uppdatering: Här var tidigare en låt inbäddad. Innan Grooveshark släcktes ned.]
Lund (prod. Dj Large) by Organismen on Grooveshark
Organismen rappar om Lund.
[Uppdatering: Här var tidigare en låt inbäddad. Innan Grooveshark släcktes ned.]
För länge sen (feat. Chords & Supreme) by Timbuktu on Grooveshark
Så gör även Timbuktu och Chords. (Så klart en cover på Ahmads klassiska Back In The Day.)
[Uppdatering: Här var tidigare en låt inbäddad. Innan Grooveshark släcktes ned.]
Mossans Hoj by Sebbe on Grooveshark
Sebbe cyklar omkring i Lund och name-droppar några klassiska stadsdelar såsom ÖT, KG, Linero och Fladden.

En annan rappande lokalpatriot som alltid hållit fanan högt för Lund är Professor P. EPn The Realism verkar inte finnas på Grooveshark, så ni får hålla till godo med ett stilbrytande Youtube-klipp. Här är Spellbound (L-Town):




När det sentida fenomenet acapella-battles startade i Sverige skedde detta i just Lund, arrangerat av bland andra Lunda-rapparen Choys, vars Galen Rekvisita-kollega Nomad idag utgör framgångsrika konstellationen Som Fan tillsammans med bland andra fellow lundensaren Ezzo Fresh. Nomad har även gjort bra ifrån sig i den viktigaste (och lundabaserade) battle-ligan, the Ozone Battles. Den som på något sätt intresserar sig för svensk nu-nutida hiphop är välbekant med dessa namn.

Bilden av Lund är annars till stora delar formad av Lunds Universitet, studentikos subkultur, och spexiga komiker som inte sällan haft rötterna i studentvärlden (Hasse & Tage, Varanteatern, Hipp-Hipp). Det många nog inte vet är att Lund faktiskt har en större andel arbetare än arbetarstaden Malmö, till stor del beroende på industrier såsom Tetra Pak och Alfa Laval (numera Tetra Laval). Vidare är det stora Universitetssjukhuset arbetsplats för många sjuk- och undersköterskor.

Hermansson, El Refai och Timbuktu har alla växt upp i Lunds ytterområden, och framförallt i en lite annan version av Lund än den studentikosa. Flera av de största student-ghettona är belägna rätt perifert, så den geografiska placeringen säger i det här fallet inte hela sanningen – att Lund är relativt segregerat sett till klass. De som ansluter sig till den studentikosa traditionen, bor på studenthem, deltar i spex med mera, är sannolikt de som får och tar mest uppmärksamhet. De som kommer från arbetarklasstraditioner håller sig lite mer på sin kant, och beblandar sig ofta bara med stor skepsis med studenterna. Hiphop-Lund är sprunget främst ur det icke-studentikosa, men det finns en mängd interaktionsytor, som oftast har att göra med alkohol.
[Uppdatering: Här var tidigare en låt inbäddad. Innan Grooveshark släcktes ned.]
Livet by T.R on Grooveshark
T.R. (sedermera Öris) rappar: "Kom till Lund och bli hatad, precis som studenter!"

Lund är således en smula schizofrent. Vad som är lite obehagligt när man som lundensare flyttar annorstädes är att gemene man uppenbarligen inte har någon som helst insikts i stadens icke-studentikosa tradition. Att överklassen och den övre medelklassen till denna grad lyckas osynliggöra arbetarklassen är bedrövligt, men symptomatiskt.

Att blunda för att alla inte har det lika bra som man själv, det är en klassisk högerstrategi. Det krävs naturligtvis för att kunna må bra med sitt liv – även rikingar berörs ju i grund och botten av rättvise-normer och sociala koder. För att slippa se sanningen hittar man på löjliga "teorier", där fattigare människor misskrediteras, och där den rådande fördelningen medelst cirkelresonemang kan betraktas som det moraliskt rätta. Misskrediteringsstrategin handlar om att avmänsklifiera, samt om att lägga skulden på de fattiga själva. Slutligen är segregationen viktig, eftersom det gör att man bokstavligt talat inte ser de som lever utanför det egna kastet. Blanda dessa strategier – antiintellektualism, moralism, och blindhet – och du kan bli såhär verklighetsfrånvänd:


"Nu vet jag inte om vi har några klasskillnader i Sverige längre, enligt sociologer har vi inte det", säger den före detta Lundsberg-eleven. Att Lundsberg är ett överklassreservat av rang, och tillfullo fyller sin funktion som sådant, bevisas av att den före detta eleven anser att Lundsberg präglas av mångfald.

Vad är hiphop? Bland annat är det en kulturyttring som bär på ett vittnesmål om en helt annan värld. Väldigt många rappare talar om sociala orättvisor, politiska frågor, och marginaliserade individers upplevelser. Hiphop är i stor utsträckning en lärobok i empati och medvetenhet. På så sätt är hiphop nästan per definition subversivt. Även när den är hedonistisk och korkad tenderar den att ifrågasätta invanda maktförhållanden, eller i sämsta fall åtminstone spegla värdsamhällets skevheter i en absurdistisk form som få kan värja sig mot. Även lökig hiphop blåser så att säga upp de "dåliga" normerna till dimensioner som fyller hela synfältet.

Att lundarappare är några av Sveriges främsta (nämnd Timbuktu, Chords, Professor P, Nomad, med många fler) ger den dolda sidan av Lund en möjlighet till upprättelse. Plötsligt är det kanske någon som någonstans frågar sig vad "jonkare", "tjåwel", "knuda", "lide" och "bull" betyder. Kanske är det till och med någon i Lunds egna överklassreservat (Professorstaden, Tunaskolan, Tomanders studenthem, Malmö Nation med flera) som råkar lyfta blicken och se bortom sin egen omedelbara sfär. Finns det något annat där ute? Ett klassamhälle till exempel?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar