Antropofagi

tisdag 30 maj 2017

Intersektionalitet - Epilog

Efter att två gånger ha rantat i blindo om intersektionalitet är det dags att krypa till korset och erkänna att jag i själva verket tycker att intersektionalitet är ett rätt vettigt begrepp. Klart det har sina misstolkningar och sina begränsningar i tillämpbarhet, men i grunden är det ju bara en liten påminnelse om att världen är komplex. Inget fel i det, för det är den ju!
 
Antropofagi ser det här som en läxa till sig själv - sluta ranta i blindo. Tänk efter i tio sekunder, snälla, innan du rantar.
 
Det jag lär mig av själva sakinnehållet i mina rants är att jag framöver ska fråga folk som snackar om intersektionaltiet, vad de menar med intersektionalitet. Eftersom det trots allt verkar finnas en muterad överbyggnad på det grundläggande, i banal bemärkelse korrekta och behjärtansvärda begreppet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar