Antropofagi

fredag 19 maj 2017

N-back-rapport, fjärde och sista veckan

 
Den korta versionen:
 
 
 
Den här veckan har varit skit, i N-back-avseende. Jag borde egentligen inte avsluta experimentet nu. Jag anser närmast att jag bara kört tre veckor + en ofrivillig pausvecka.
 
Om min nuvarande N-back-status är en indikation på min mentala prestationsförmåga med avseende på minne och koncentration, känns det också givet på förhand att jag kommer prestera väldigt dåligt på IQ-testet i dessa avseenden. Jag bedömer att det hade varit mer ärligt mot experimentets syfte att förlänga med en vecka, och göra IV-IQ-testet då istället.
 
Men: Pallar tji! Jag avslutar expertimentet i och med detta inlägg. Resultatet på minnes- och koncentrationstestet? Se nedan.
 
***
 
Den långa versionen:
 
Under vecka tre såg det ut som att Antropofagi med lätthet skulle nå upp till stadig 5-back under den kommande fjärde veckan. Men ack, det visade sig inte vara så jävla självklart ändå.
 
Fjärde veckan innebar ett påtagligt motivationstapp. En stor trötthet infann sig, kanske pga. mycket ensamstående föräldraskap. Om tröttheten gjorde det omöjligt att fokusera, eller om ett att motivationstapp pga. t.ex. N-back-fatigue och fjärdeveckas-uttråkning gjorde det omöjligt att medelst mentalt fokus trycka undan tröttheten, är svårt att avgöra. I alla fall gick det så här första dagen på fjärde veckan:
 
170515. Inte en 5-back i sikte! Inledningsvis inte ens stabil på 4-back.
Det verkliga haveriet skedde dock dagen därpå:
 
170516. Lägger ner efter fem sessions. Klarar inte att fokusera i en sekund. Inte ens 3-back funkar. Ramlar ner på 2-back och bryter spelet när inte ens det går.
 
Okej. Säga vad man vill om trötthet kontra motivation. Det är i alla fall uppenbart att dessa motverkande krafter möts på ett helt annat ekvilibrium än vad som varit fallet under exempelvis vecka tre. Skammen. Självhatet. Ack och ve, man blir faktiskt sne. Vad värre ändå; skiten fortsatte dagen därpå:
 
170517. Oooooh, stabil på 3-back liksom! Och sen, inte ens det. Inte ens hånet var bra nog för mig.
Är det tröttheten? Motivationsbristen? Bristen på motion? Nackspärren? Lättjan? Den genetiska underlägsenheten? Självuppfyllande quitter-självbilden? Nervositeten över en ödesmättad jobbpresentation nästkommande dag?
 
Direkt efter den ödesmättade jobbpresentationen spelade sig Antropofagi åter upp på 4-back, om än lite skakigt. Negativ trend bruten?
 
170518. Åter uppe på 4-back en liten stund. Och ner igen. Men i alla fall! Lite tillbaka-på-hästen-känsla infann sig denna torsdag.
 
Sista dagen drar jag av några sessions, känner att jag klarar 5-back ibland, och att det är läge att bara göra IQ-testet för att få skiten gjord. Så jag blir klar med det här jävla experimentet någon gång.
 
170519. I en icke-fridfull miljö (jobbet) ligger jag ändå hyfsat på 5-back. Carpe diem! IQ-testet nästa.

 
***
 
Innan jag avslöjar resultatet på IQ-testet vill jag emellertid nämna att experimentet har fallit samman under sin egen tyngd.
 
Den ytterligare person jag rekryterat till experimentet verkar ha fallit ifrån. Så här har det låtit när jag frågar hur det går med N-back-spelandet:
 
(21 april)
 
Antropofagi: började du spela igår´?
 
Vännen: Hehe, tänkte börja ikväll =9
 
(22 april)
 
Antropofagi: hur går det med n-backträningen?
 
Vännen: Jag har inte tränat något alls faktiskt. Det är den klassiska fällan med för mycket ledig tid. Tänker hela tiden att jag ska göra det snart, men tappar lätt fokus när möjligheterna är oäändliga. Ska träna lite nu efter jag skrivit dessa rader. Jag lovar =)
 
(5 maj)
 
Antropofagi: hur går det med ditt n-backande?
 
Vännen: jag tänker alltid att jag ska komma igång.... MEN i helgen kommer det tränas som aldrig förr. fortsätt rapportera, det bara sporrar 
 
***
 
Antropofagi hade även rekryterat en kontrollgrupp i form av en person som skulle göra IV-IQ-testet vid samma två tillfällen, utan att däremellan spela N-back. En ganska simpel uppgift, kan tyckas. Som av allt att döma har misslyckats. Det finns i dagsläget inga indikationer på att kontrollsgruppspersonen har tagit IV-IQ-testet en första gång, vilket enligt experimentets upplägg skulle ha skett för fyra veckor sedan.
 
***
 
Okej, så hur gick det då på IV:s gratisa IQ-test, andra rundan?
 
Jag har höjt med en poäng på minnesdelen:
 
 
Detta alltså jämfört med en predikterad ökning på två poäng, dvs. till 16 av 20.
 
Vad jag fick på testet i sin helhet har föga betydelse, eftersom det så vitt jag kan avgöra är exakt samma testuppgifter som förra gången. Jag noterar dock att jag höjer mig från 132 till 136 trots att jag slarvar igenom alla delar utom minnesdelen. Minnesdelen var den jag avsåg förbättra med N-back, och också en del som jag inte tror kan påverkas av att testet görs två gånger med en månads mellanrum.
 
Som nämnts överdriver Illustrerad Vetenskapstestet med ca 10 poäng jämfört med Mensas prov-test. Jag fick 132 förra gången. Testfrågorna är desamma, vilket borde förklara höjningen - samt liten förbättring på minnesdelen (från 14 till 15 av 20).
 
Okej, jävligt meningslös verksamhet det här. Får se om jag pallar ta upp N-backandet i framtiden. Skulle ändå vara nice att ligga stabilt på 5-back.
 
***
 
(Uppdatering. För att jämföra förändring i IQ-test baserat på upprepning av samma test, har jag även gjort om Mensas prov-test. Höjningen där blev ungefär samma, från 122 till 126 - jämfört med IV-höjningen från 132 till 136. 10 poängs överdrift på IV-testet står sig således.
 
 
En alternativ men i mina ögon osannolikt tolkning är att N-backandet har höjt mig fyra IQ-steg, oavsett test. Verkar dock inte särskilt troligt änna. Det låter nämligen alltför mycket som önsketänkande.)
 
(Uppdatering 2: Kollade på de enskilda poängen också, i IV-IQ-testet. På testomgång två fick jag bara 16/20 på bilduppgifter, jämfört med 18/20 första omgången. Här har jag alltså sänkt mig dramatiskt, sannolikt pga. att jag slarvade mig igenom testet under andra omgången för att jag egentligen bara var intresserad av minnes- och koncentrationsdelen.
 
Men om jag sänkte mig så mycket på bilduppgifter, och ändå höjde mig totalt, vad var då bättre omgång två? Språkliga uppgifter var samma, 19/20. Logikuppgifter också, 18/20. Minnesuppgifter höjdes som sagt från 14 till 15/20, dvs. mindre än sänkningen på bilduppgifter.
 
Matematiska uppgifter fick jag omgång två 20/20, dvs. full pott. Omgång ett fick jag bara 17/20. Jag noterar att detta mätningsområde också sägs inkludera minne. Vi ser således kanske en viss effekt av Dual N-back här? Eller så gjorde testupprepningen större skillnad i dessa uppgifter än i övriga moment.
 
Testomgång två fick jag full pott på matten. Testomgång ett fick jag bara 17/20.
På de totala kurvorna fick jag högre på språkresultat omgång två, vilket väl kan antas vara en effekt av upprepning. Däremot lägre på prestationsberoende resultat, vilket väl kan antas vara en effekt av slarv.
 
Omgång ett.
 
Omgång två.
 
Slut på uppdatering.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar