Antropofagi

torsdag 14 februari 2019

Förtydligande kring universums gåtor

Jag löste gåtorna!

Men, bara för att ytterligare hjälpa Dig att förstå:

Tiden får ju sin riktning av den evigt ökande entropin. Termodynamikens andra huvudsats är tidens gång.

Vi upplever tiden som en sekvens av händelser. En linjär sekvens, med riktning i form av en pil som pekar (åt höger).

För att ha en fri vilja, ett jag, en agens, behöver vi upprätthålla distinktionen mellan det hända och det ännu icke hända. Där, i mitten av pilen (som pekar till höger), står jaget likt en grindvakt. En grindvakt som i viss utsträckning påverkar vad som tillåts strömma förbi.

Fri vilja innebär - ju - att det icke hända inte behöver hända; inte är nödvändigt. Det icke hända är inte bara saker vi inte vet, utan saker som är obestämda.

Medelst fri vilja och agentskap kan vi i viss mån påverka vad som ska få hända, eller till och med instigera nya, finurliga händelser som vi själva tänkt ut.

Jagets kausala makt, som jag tjatar om, bygger alltså på att framtiden är osäker, till skillnad från det förgångna.

I själva verkar är framtiden och det förgångna typ som Stockholm och Skåne - existerar "samtidigt", inte oberoende, men inte i större eller mindre utsträckning.

Tidsaxeln är som rumsaxlarna. Den ontologiska statusen - graden av varande - förändras inte längs axeln. Vår kunskap förändras - vi vet förmodligen mer om Stockholm, oom det är där vi befinner oss, än om Skåne. Vi vet mer om Skåne, där vi har varit, än om Tibet, där vi inte har varit.

Vi vet mer om det förgångna, där vi har varit, än om framtiden, där vi inte har varit. Mer om nuet, där vi är, än om Skåne. Förlåt, än om framtiden. Där vi ännu icke är.

Coincidence ey, att jaget råkar vara lokaliserat just till nuet?

Nänänä. Tror inte det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar