Antropofagi

torsdag 15 oktober 2020

EIPS-hypoteser

(Bakgrund: Be mig om ursäktmer randompladder om EIPS och förlåtelse; utilitaristisk morot; things 4 things; frågan på vilken människolivet är ett svar, kapitel 8.)

Jag tänker mig att EIPS egentligen är en oförmåga att filtrera introceptiva sensationer, och att det är närbesläktat med tillstånd som innebär en svårighet att filtrera extroceptiva impulser. Predrag Petrovic kallar EIPS för "emotionell ADHD"

Intuitivt känns det som att EIPS/ADHD också borde vara närbesläktat med högsensitivitet (HSP), och lite snabba sökningar visar att det finns några forskningsrön som tyder på att så kan vara fallet. HSP är emellertid ingenting jag har satt mig in i, och det är ett ännu mindre moget forskningsområde som dessutom verkar drivas framåt av en enskild portalfigur (Elaine Aron) som investerat sin karriär i begreppet. Jag väljer att förhålla mig agnostisk. (Internet verkar ge mig lite rätt här, vad gäller sambandet mellan EIPS/BPD och HSP.)

Det verkar också som att ett underutvecklat dopaminsystem är den gemensamma nämnaren för EIPS och ADHD. Det är de basala ganglierna som ska filtrera introceptiva impulser, och de i sin tur får sina filter-instruktioner från frontalloberna, där individens målstruktur bildas. Det är dopaminsystemet som poängsätter mål, kan vi väl påstå.

(HSP kan också kopplas till dopaminsystemet, så vitt jag kan förstå. Se den här artikeln som gick ut på att

Using a system-level (dopamine system) genetic approach, we investigated a personality trait deeply rooted in the nervous system (the Highly Sensitive Personality, HSP) [...] In Step 1, using ANOVA, we identified 10 polymorphisms that made statistically significant contributions to HSP. In Step 2, these polymorphism's main effects and interactions were assessed using multiple regression. This model accounted for 15% of the variance of HSP (p<0.001). Recent stressful life events accounted for an additional 2% of the variance.

Så att.)

Mina spaningar är att EIPS:are oftare borde vara ambivalenta, eftersom a) de troligen är dåliga på att prioritera mellan målsättningar då det underutvecklade dopaminsystemet gör att mål är otydligt viktade; och eftersom b) dopaminsystemet också påverkar själva den exekutiva förmågan. Möjligen är a) och b) samma sak, om nu en dålig exekutiv förmåga grundas i otydligt viktade mål, men det skulle kunna vara så att exekutiv förmåga handlar om ren drivkraft oavsett mål, och att det underutvecklade dopaminsystemet gör själva motivationen att agera svagare.

Min spaning är också att EIPS:are oftare borde vara hypokondriker, eftersom de är dåliga på att filtrera introceptiva signaler, vilket torde inkludera själva monitoreringen av kroppen och dess tillstånd och funktioner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar