Antropofagi

torsdag 20 april 2017

Kvalitetscertifikat kräver inkrementell förbättring

 
Bara 14 av 20 på momentet "Minnesuppgifter", som ska mäta minne, helhetsuppfattning (?) och koncentration.
 
 
Antropofagi ska nu initiera ett experiment. Genom att spela Dual N-back i en månad (minst 15 minuter varje arbetsdag, dvs. fem dagar i veckan) ska jag försöka förbättra min prestation på minne/koncentration. Hypotesen är att jag kan höja testresultatet till 16 (från 14) efter fyra veckors träning.
 
För att bredda urvalet en smula har jag även engagerat en medspelare, som jag tror kan höja sig från 16 till 18 på samma moment. Jag verkar inte kunna uppbåda en kontrollgrupp som vill göra testet nu och igen om fyra veckor utan att spela Dual N-back. Men skit i det!
 
(Uppdatering: Jag har lyckats rekrytera en kontrollgrupp i form av en person som ska göra testet utan att spela spelet. Förhoppningsvis kan vi härmed upptäcka om repetitionen av testet i sig leder till en poängökning.
 
En riktigt bra kontrollgrupp skulle vara att lura någon att typ Tetris leder till förbättrat minne och koncentration, och be denna någon spela typ Tetris femton minuter om dagen i fyra veckor. För att se om placeboeffekten kan ha något med saken att göra. Känns emellertid alltför elakt, och jag känner nog inte någon så lättlurad person.)
 
Nu kör vi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar