Antropofagi

lördag 29 april 2017

N-back-rapport, första veckan


Då det gått ca en vecka sedan minnes-/koncentrationsökningsprojektet påbörjades, kan det vara värt att slänga getöga på utvecklingen i n-back-spelandet.
 
 
Grafen indikerar att Antropofagi utvecklats positivt sett till genomsnittlig poäng samt maxpoäng, men att de senaste datumen dock plattåat ut i en lite frustrerande stagnation.
 
244 sessions har jag visst kört redan.
 
Som dagens senaste spel indikerar är 2-back inte något större problem. Däremot är 3-back-resultaten fortfarande grymt ojämna, beroende på hur mycket fokus Antropofagi lyckas uppbåda, vilket i sin tur kan påverkas av externa faktorer som huruvida tvättmaskinen centrifugerar.
 
4-back verkar fastnat på ca 40 procent, vilket inte känns oerhört väsensskilt från att bara gissa sig igenom ett spel.
 
Lite random-googlande visar att folk ofta fastnar på 4-back, 5-back eller 6-back, och att det spelas en del på 7-back. Att ligga och harva på en nivå är vanligt, ofta i ca en månad på regelbundet spelande. Fyraveckors-försöket kan således eventuellt vara otillräckligt för att ta mig till 5-back eller mer. Men jag hoppas i alla fall på att kunna ligga stabilt på 4-back utan att hela tiden ramla ner till 3-back, dvs. stabilt ligga på 50 procent på 4-back (och givetvis någon gång med lite tur snubbla upp till 5-back).
 
Det verkar som att 5-back är normalnivå efter 20 dagars spelande. Om jag kommer upp till denna nivå är jag i alla fall inte kassare än snittet. Beroende på hur lögnaktigt Illustrerad Vetenskaps IQ-test är kanske jag kan förvänta mig att komma högre än snittet, men å andra sidan var ju minne och koncentration mina svagaste moment. Min prediktion är att jag inte kommer kunna prestera vettigt på 5-back med bara fyra veckors träning.
 
 
"The average looks to be roughly dual-5-back, looking at the 2008 study. This is after 19 days, 20 sessions. The average for the first test looks to be around Dual-3-Back.

Now, in the study, it looks like she picked 'members of the University of Bern community.' If this is referring to college students, then the average IQ should be around 115. So, in roughly 3 weeks of 20 sessions/ day, you can make the statement that a person with a 115~ iq can make 2 level dual-n-back jump. That university isn't particularly famous nor good, but it's certainly not bad. It has the  distinction of being one of the universities Einstein lectured at.

These are all very rough predictions, but I'd say you are probably right about where you should be (dual-3-back, assuming that is what you're at) if you have just started a few days ago
."
 
Någon annan på internet svarar att 5-back motsvarar ungefär ett IQ på 120 - lite oklart om det är att 5-back är tak för vad personer med sådant IQ kan nå, eller om 5-back är vad personer med sådant IQ i allmänhet når efter t.ex. 20 sessioner gånger 20 dagars spelande. (Det finns massa diskussion kring huruvida IQ och N-back-score korrelerar. Jag håller mig till antagandet att det förbättrar arbetsminnet, vilket jag tolkar som koncentration + minne.)
 
Antropofagis plan är som sagt fyra veckor gånger fem dagar gånger minst 20 sessioner. Vissa dagar blir det 30 sessioner istället, beroende på dagsform.
 
Nästa rapport om en vecka.
 
(Uppdatering: Gwerns Dual N-back FAQ: "Some people start n-backing with great vigor and rapidly ascend levels until suddenly they stop improving and panic, wondering if something is wrong with them. Not at all! Reaching a high level is a good thing, and if one does so in just a few weeks, all the more impressive since most members take much longer than, say, 2 weeks to reach good scores on D4B. In fact, if you look at the reports in the Group survey, most reports are of plateauing at D4B or D5B months in.")

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar