Antropofagi

fredag 6 oktober 2017

Krisa uppfattningar på marginalen

 
Antropofagi har ansett att det är knarkhandelns logik i vårt nutida förbudstids-Sverige som genererar våld. Kanske är det denna prediktion som bäst sammanfattar hypotesen.
 
(Har förresten tidigare misslyckats med att verifiera detta. Också, i relaterad hypotes, här. Kvarstår förövrigt andra frågetecken, som detta.)
 
Däremot har det framkommit frågetecken, som DN:s kartläggning av skjutare. (Här och här.) Det verkar, enligt DN, inte som att skjutarna främst är knarkhandlare. Snarare är de unga killar. Med gemensam nämnare: Utländsk bakgrund.
 
Hederskultur och blodshämnd finns ju. Det finns ju framförallt när inte staten sköter det där med hämnd. Hjernevask körde ett avsnitt om saken. Och i ett nyligt DK-avsnitt hör vi talas om klan vs. stat.
 
Jag tycker allmänt sett att de som hetsar om normkritik är de som är minst villiga att erkänna att normer och kulturer kan se olika ut beroende på vilken del av världen en härstammar från. (Dock, såklart.) Detta är inkonsekvent.
 
Samtidigt är personer som är väldigt fästa vid förklaringen "främmande kultur"/"osvenska normer" ofta också samma personer som inte är så bra på att väga in (köns-)normer som förklarande faktorer när det gäller den infödda, svenska populationen. Detta är också inkonsekvent.
 
Bägge sidorna måste lära sig att vara konsekventa. Och tänka lite mer på vad normer är, i förhållande till vad.
 
Hur som helst - jag är villig att erkänna att det finns helt olika normer i olika länder. Jag har fått upp ögonen för detta inte minst i mitt arbete, där jag haft anledning att studera sexuell hälsa-frågor i olika migrantgrupper; somaliska klanstrukturer; afghanska ensamkommandes SRHR-problematik; samt hedersrelaterat våld och förtryck. En måste vara extremt blind eller postmodern för att förneka detta. Eller ha missat att World Value Survey finns att titta på för vem som önskar veta.
 
I alla fall. Knarkförklaringen kanske inte är hela förklaringen till att det skjuts. Jag håller det fortfarande som en relevant del av frågan - det kan finnas knarkkopplingar som DN missar; det kan finnas element av att personer med våldsamt beteende selekteras till knarkbranschen; det kan finnas subkulturella element som grundar sig i knarkhandlarkultur och leder till förändrat beteende i ungar med ambitioner att aggregera ett våldskapital. Etcetera, etcetera.
 
Men det kan också finnas ett element av att fler personer från hederskulturer vistas i Sverige, eller att hederskulturer (i.e. kulturer från territorier med svag stad och svagt rule of law) influerar subkulturer i Sverige.
 
Samtidigt bör en inte glömma alla de etniskt svenska våldsverkare som länge mördat på vår fjällhöga jord. Men, statistiken visar ju att skjutningarna ökar. Samtidigt som andra mord minskar, om jag inte minns fel.
 
Jag menar absolut inte att jag har besvarat någon fråga eller så. Jag har bara vägt in ytterligare en variabel som bidrar till att finfördela världsbilden. I samband med det har jag fått anledning att krisa min knarkteori en smula. Kanske hade inte alla dödsskjutningar upphört i samma sekund som vi legaliserade weed.
 
Men, jag är ändå kraftigt för en totalkonsumtionsmodell för droger; tjack på apoteksrecept; gräs på systembolaget; och sprutrum för jonkarna.
 
***
 
För att ge lite empiri på kulturgrejen, här kommer lite random valda frågor på random valda länder från nämnda World Value Survey:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar