Antropofagi

tisdag 28 januari 2020

Ännu ett sundhetstecken

(Relaterat: Härskararten; lite om hur det kommer att bli framöver.)

***

Hej,

jag undrar om ni på Fladdermus.net har några informerade projektioner att göra med avseende på fladdermössens framtida utveckling. Jag inser att det är oändligt vanskligt att spekulera i evolutionens vägar, och att vi vet föga om de selektionstryck som kommer forma Chiroptera framåt. Emellertid är det några aspekter som slagit mig, som jag gärna skulle ta era kommentarer på i den mån det finns tid och lust för en sådan korrespondens.

Det tycks mig som att fladdermöss borde kunna utveckla en höggradig intelligens. Detta på grund av följande faktorer:

1. Flygande varelser tenderar att ha effektivt "förpackade" neuroner. Corvus kallas ibland "luftens primater", då de är höggradigt intelligenta på ett sätt som deras ringa hjärnvolym inte ger anledning att misstänka. Likaså har tydligen honungsbins ungefär 15000 gånger tätare packade neuroner än något ryggradsdjur. Det tycks mig som att en flygande livsstil ger ett selektionstryck att bibehålla en liten hjärnvolym, men inte att bibehålla en låg intelligens. Skulle vi sedan vid något tillfälle se en tillväxt i fladdermössen - vi har ju sett så stora djur som Quetzalcoatlus ta till luften, och vi kan förövrigt också tänka oss landlevande fladdermöss, vilket Mystacina tuberculata understryker. Skulle en fladdermushjärna skala upp proportionerligt med en växande kropp, och ändå bibehålla sin neurontäthet, så skulle vi se en helsikes kraftfull hjärna. (Jag menar att om hjärnan skalar linjärt med kroppen, men neuronerna iakttar en bibehållen täthet, så kommer neuronmängden skala i kubik.)

2. Fladdermöss är synnerligen sociala. Ett av de ofta anförda exemplen på reciprocal altruism finner vi ju hos vampyrfladdermöss som kräker upp blod till svältande artfränder, och allsköns olika fladdermössarter lever som bekant i stora, täta samhällen. Så vitt jag förstår det sker det ofta delad barnomsorg, vilket vi skulle kunna säga angränsar till eusocialitet. Hur som helst verkar en social komponent finnas på plats, som skulle kunna leda oss till en liknande evolution som människans, med ackumulation av kulturell kunskap eller i alla fall kommunikation, samordning och komplexa sociala hänsyn och beteenden.

3. Långa liv. Fladdermöss är kända för att leva otypisk länge givet sin ringa storlek. Detta kunde göra plats för nyttjande av den sociala miljön och den kognitiva kapaciteten som jag spekulerar i ovan, i och med att äldre individer får möjlighet att bidra till barnomsorg (som hos späckhuggarna), eller vidarebefordra kulturell kunskap (som hos Homo sapiens). De långa liven möjliggör en kulturell utveckling på ett annat sätt än exempelvis hos bläckfiskar, som må vara späckade med neuroner men lever ack så korta - och asociala - liv.

4. Opportunistisk livsstil hägrar i och med närhet till människan. Genom att många arter av fladdermöss håller till i av människor uppförda byggnader, och människan är en så föränderlig miljöfaktor pga. teknologisk och social utveckling, så borde fladdermöss - likt råttor och kackerlackor - kunna tänkas utveckla en opportunistisk livsstil. Genom att frossa på mänskliga sopor etcetera skulle fladdermössen kunna bli en luftens råttor. Opportunistisk livsstil och förutsättningslöst födosökande sammankopplas allmänt med intelligens, eftersom det selekterar för en flexibel strategi. Detta återigen analogt med Corvus, som ju i många fall gjort sig kända för att lösa problem på ett originellt vis. Även nämnda bläckfiskar kan hänföras till denna kategori av intelligens, som bygger på nyfikenhet och förutsättningslös problemlösning.

Jag ska villigt erkänna att detta i allt rör sig om vild spekulation, men jag hoppas att ni kan ha mer sofistikerade tankar om fladdermössens framtid här på jorden.

Ha en fortsatt fin dag!

Vänliga hälsningar [Antropofagi]

***

Hej!

Ursäkta sent svar. Det är inga lätta frågor/funderingar. Det finns ju en klassisk bok från 1981: After Man ... men den antar jag att du har sett. Där finns i alla fall en marklevande fladdermus som inte längre har vingar. I en värld där marklevande fåglar har försvunnit kanske det finns utrymme för andra att ta den nischen och varför då inte fladdermöss?

Jag har själv aldrig spekulerat i huruvida det kommer att hända men varför inte? Som du säger knallar ju nyzeeländska fladdermöss runt på marken ibland, vampyrer är duktiga på att springa och till och med vissa svenska arter kan landa på marken för att plocka insekter. Men samtidigt beror deras framgång på att kunna flyga och hitta (f.a) insekter i mörker. På marken är de utsatta och så länge människan finns kommer vi också att släpa med oss rovdjur överallt. På öar förr var det lätt för fåglar på marken, då fanns där inga rovdjur. Så är det inte idag. Men det kan ju ändra sig.

Fladdermöss är små för att de flyger och fångar insekter. De behöver vara lätta och akrobatiska. Fruktätande fladdermöss, exv flyghundar är ju normalt större. Små fladdermöss är utsatta för fåglar och andra rovdjur varför de behöver skydda sig i mörker och i flykt. Tillväxt är ett annat bra skydd men då på bekostnad av smidighet och dessutom bör födovalet ändras. De behöver mer energi.

Kanske kan deras sociala beteenden hjälpa dem att klara sig genom kritiska faser då de måste skydda sig mot rovdjur. Samarbete är så klart effektivt. Men från att hjälpa varandra med mat och ungar till en mänsklig intelligens kräver många anpassningar i form av språk, förmåga att använda verktyg mm.

Som du kanske märker vet jag inte riktigt vad jag ska svara, men visst är det en spännande tanke.

mvh Johan [Eklöf, PhD., Skribent och fladdermusforskare]


***

Tack för ditt svar Johan,

jag inser att min fråga inte var särskilt väl avgränsad, men jag betraktar likafullt dina inspel som ovärderliga. After Man känner jag vagt igen ryktesvägen men har inte läst, den ska jag omedelbart beställa - till min sambos frustration, då hyllorna av olästa böcker redan bågnar, men så måste det få lov att vara, inte minst när vi har att göra med luftlevande däggdjurs väl och ve, enligt min egen åsikt (måste det få vara så). Vad är väl tvätt och disk i jämförelse med de skott livets träd kan tänkas skjuta? För att uttrycka sig på ett lustfyllt sätt; jag är egentligen helt normal.

Tack igen för hjälpen!

Med vänlig hälsning, [Antropofagi]

***

Fulla bokhyllor är ett sunt tecken :)

Johan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar