Antropofagi

måndag 21 maj 2018

Sin Jävla Blogg

Idag är det den 21 maj 2018.

***

Den 21 maj 2014 skrev Antropofagi om Skräpet. Det handlade om att inte "fördöma förgripelsen på förgriparens språk", vilket är en formulering lånad av Athena Farrokhzad. Kontenta: Vi ska inte säga "snabbmat", vi ska säga "skräpmat". Vi ska inte ta fasta på det positiva, men på det negativa.

Denna uppfattning står jag mer eller mindre fast vid, även om min bedömning idag är att effekten av denna skillnad i benämning är förhållandevis liten. Dock ej oviktig.

***

Samma datum och år skrev Antropofagi om vänsterextremt jämfört med högerextremt våld. Ett litet cirkelresonemang, måste erkännas: Det finns inget vänsterextremt våld, för vänsterideologi kan inte tillåta våldsamheten ifråga (att slå sönder en barnteater), och således är allt våld av denna typ per definition icke vänsterextremt.

Den mer intressanta empiriska delen handlar om statistik som visar att högerextrema misshandlar (och mördar!) meningsmotståndare, HBTQ-personer och rasifierade, medan vänsterextrema mest misshandlar högerextrema. Den underliggande kritiken mot högerextrema är att de misshandlar folk utifrån egenskaper eller identiteter som inte i regel är valbara. Detta då i kontrast till vänsterextrema som misshandlar folk pga. deras åsikter, som är valbara.

Som någon slags common sense-heuristisk tanke är detta korrekt och notervärt. Men, i ett mekanistiskt-deterministiskt universum är det kanske inte åsikt direkt "valbart" heller, va? Dock inte mer eller mindre valbart än att misshandla folk, så vi kanske ska återvända till
Scott Aaronsons papper om fri vilja, och re-citera Ambrose Bierce:
"There’s no free will, says the philosopher
To hang is most unjust.
There’s no free will, assent the officers
We hang because we must"
Det kan hur som helst vara nyttigt att fördela ansvar på ett sätt som gör "misshandla människor pga. sexualitet, könsidentitet eller hudfärg" förknippat med vissa sanktioner. Förmodligen kan vi säga att t.ex. "könsidentitet" och "politisk åsikt inkl. nazism" är på olika nivåer av fri/ofri vilja, eller olika stratum av verklighet i någon mening. Det är därför distinktionen mellan höger- respektive vänstervåldsanledningar fortsätter att vara relevant.

Ett annat sätt att dra gränsen mellan dessa grupper av "fria-" respektive "ofria" egenskaper (sexualitet/åsikt) skulle vara att säga att de hör till olika kluster av egenskaper utifrån parametern "kan påverkas genom att förknippas med socialt stigma eller andra snarlika sanktioner". Här skulle t.ex. "missbruk" eller "fetma" kunna betraktas som marginalfenomen. Där är det antingen en empirisk fråga, eller en fråga om kontext, huruvida fördelning av ansvar i denne bemärkelse kan vara nyttigt. (Slutar någon äta muffins för att vi skambelägger dess dallrande buk? Eller äter den bara mer muffins pga. utstötthet och sorg?) Egentligen kanske "åsikt" också är någon slags marginalfenomen här - utövar man mer eller mindre nazistiskt våld för att samhället stöter ut en? (Jämför den här grejen, dvs. Christer Mattssons nazist-debatt.) Här kommer också straffmyndighetsålder in - denna gränsdragningsproblematik handlar om att det är svårt att sätta en exakt ålder (på sekunden?) för när det ger positiva effekter att tvinga folk att ta ansvar för sitt handlande. (Så är ju t.ex. ej fallet med en fyra månaders bebis.)

Men, oavsett detta så skulle det vara möjligt att säga att det är värre att misshandla folk för deras åsikt, än för deras hudfärg/sexualitet/annan "icke valbar" egenskap. Detta då det potentiellt sett kan ha ännu värre effekter att inskränka åsiktsfriheten.

Men, ärligt talat. Jag står helt och håller kvar vid uppfattningen att nazister är värre än vänsterextrema, och att det är äckliga att slå bögar och svarta än att slå nazister. Möjligen har jag justerat min åsikt en smula, såtillvida att jag inser att denna min uppfattning är lite mer parochial än vad jag tyckte 2014.

***

2015, 2016 och 2017 skrev jag inga blogginlägg just datumet den 21 maj.

***

2018 skrev jag detta inlägg. Jag håller i stort sett med mig själv med avseende på sakinnehållet. Däremot anser jag att det är ett litet krystat sätt att skapa content till sin Jävla Blogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar