Antropofagi

fredag 17 mars 2017

Grumlad entusiasm förbytt i kunskapstörst och lusläsande av mäktig rapport

Här kan man titta på antal mord och murder rate för världens länder (statistik främst för 2012 och 2013 verkar det som). Man kan även klicka in på respektive land och titta på vanligaste mordvapen. I Sverige ser vi 2012 68 mord, vilket är 0,7 per 100.000 invånare, och "other" som vanligaste mordvapen. Att jämföra med USA som 2012 hade en ratio på 4,7 mord per 100.000 invånare, och "firearm" (60%) som vanligaste mordvapen ("sharp" 11%).
 
***
 
Datakällorna varierar lite för olika länder, men t.ex. i Sveriges fall är källan UNDOC:s Homicide Statistics. Som bl.a. erbjuder data gällande Homicide victims killed by gangs or organised criminal groups as percentage of total homicide victims, time series 2005-2012! Helt fantastiskt, eftersom det möjliggör en av de operationer jag tidigare bara kunnat dagdrömma om. Jag skrev att jag ville titta på narkotikadöd jämfört med dödsskjutningar, men det är ju egentligen dödsskjutningar kopplade till kriminella miljöer som är det intressanta. Föga hade jag anat att så smaskigt uppbruten mordstatistik kunde finnas att tillgå.
 
Dessvärre innehåller data-filen bara uppgifter för 2010 vad gäller Sverige - den totala tidsserien är egentligen 2005 till 2012. Vidare handlar det inte om en slags organized crime-mordratio, utan om procentandel "Intentional homicide victims killed by gangs or organised criminal groups as percentage of total homicide victims by country/territory". Är den totala mordration i ett land väldigt låg kan andel gängmord såklart se högre ut. Vi måste alltså kombinera de här uppgifterna med total mordstatistik. Jag börjar pyssla med att plocka ut länder som jag vill jämföra, egentligen alla EU-länder eftersom jag vet att det finns någorlunda knarkdödsstatistik för dessa.
 
Det visar sig snart att a) statistiken ovan verkar lite opålitlig eftersom länder som Albanien har 0,0% andel gängmord, vilket känns fullkomligt orealistiskt. Data saknas också för många länder. Entusiasm: Grumlad! En jämförelse visar sig omöjlig.
 
***
 
 
I mitt sökande får jag anledning att sätta mig in i vilka typer av död och mord som UNODC klassificerar efter. Bilden illustrerar (källa):
 
 
Det är givetvis intentional homicide, subkategori related to other criminal activities, som är intressant för mig. Eftersom tesen är att repressiv narkotikapolitik, operationaliserat som narkotikadödlighet, ska samvariera med hög andel mord kopplade till organiserad brottslighet. Enligt den nu något uttjatade utgångspunkten att svart knarkmarknad leder till knarkvåld.
 
Tittar vi på mordration globalt sett, så ser vi glädjande nog att Europa och Asien har en långsamt nedåtgående trend. Tristare ser det ut i Amerikat där rejtsen är höga och ökande. (Verkar som att kurvan bara inkluderar fem länder.)
 
 
 
Det ser också ut som att det i Amerikat (nu 36 länder) skjutmördas en hel del, medan Europa har en högre ratio "sharp objects" och "other" (om man ska tro bilden gift och baseballträ).
 
 
Tittar vi vidare i UNODC-rapporten ser vi (föga förvånande kanske) att Eastern Europa har en betydligt högre mordratio än övriga europeiska subregioner (s. 23).
 
sub-national level ser vi, överaskande för mig som lekman, att södra Norrland sticker ut med en högre mordratio än riket i övrigt (s. 27). Det framgår även tydligt att Finländare mördar varandra i en mycket mer Östeuropeisk utsträckning än vi skandinaver.
 
 
 
Typ av mord är också kul att titta på. Sverige är ett av exemplen i figuren nedan:
 
 
Vi ser att familjevåldet står för 40 procent av morden, om vi antar att inget familjevåld bidrar till den stora andelen okänd typ-mord. Organiserd crime är dock 11 procent, vilket är mindre än Nederländerna men mer än Finland. I skuggan av Jamaica är vi dock alla dvärgar. (Jag kan även rekommendera den intresserad att titta på Italien och Maffia-mord, sidorna 44-45 i rapporten. Camorran verkar mest mordiska.)
 
***
 
Nämen ekorrhjulet pockar och jag får lämna er med detta för den här gången. Återigen förpassas intressanta statistiska jämförelser till dagdrömmarnas värld. Jag hoppas kunna återkomma med lite mer fullödig knarkvålds/knarkdöds-analys framöver. Tills dess, trevlig och vårsolig - och förhoppningsvis inte så mordisk - dag på er alla!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar