Antropofagi

fredag 17 mars 2017

Mer mord: Knarkdöd jämförd med skjutvapenmord

Äntligen tog jag mig tid att titta lite mer strukturerat något som jag tjatat en del om nyligen (12-40 tjat länkade bara här ovan till vänster!!!)
 
Jag har tänkt att repressiv narkotikapolitik leder till mer skjutningar i kriminella miljöer. Och jag har tänkt att narkotikarelaterad dödlighet är ett bra sätt att spegla repressiv narkotikapolitik. (Obs, starkt antagande inbakat i denna sockerkaka.) Jag har inte lyckats hitta statistik på mord kopplat till organiserad brottslighet. Så jag har nu tittat på alla skjutvapen-relaterade mord. Vi ser följande:
 
 
I motsats till min vad skakiga hypotes förutsäger finns det inget positivt samband mellan vapenmord och knarkdöd. Det samband som finns är mycket svagt, och dessutom negativt. (R=0,2.)
 
Så mega-fail på den hypotesen!
 
Adjöken och trevlig helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar